G4Media.ro

The New York Times: Normal că au renunţat la democraţie. Criza politică…

Foto: Pixabay

The New York Times: Normal că au renunţat la democraţie. Criza politică de astăzi a generat-o chiar Occidentul

„E un paradox al democraţiei”, scria recent istoricul Jill Lepore, „acela că modalitatea cea mai bună de a apăra democraţia este s-o ataci, să ceri şi mai multă prin critică, protest şi dizidenţă”. Dacă ea are dreptate, atunci deceniile de după războiul rece, când triumful democraţiei părea indiscutabil, au lăsat-o alarmant de vulnerabilă.

În 1989, când vicepreşedintele Dan Quayle a făcut declaraţia absurdă că „Eu cred că ne aflăm într-o tendinţă ireversibilă spre mai multă libertate şi democraţie, dar asta s-ar putea schimba”, noi cu toţii i-am savurat conştiincios gafa. Dar se dovedeşte că el avea dreptate. Ceva ce părea cândva predestinat ne-a scăpat în mod straniu printre degete. Şi nu e vorba doar că democraţia şi capitalismul sunt date peste cap la nivel mondial, dar idealizarea non-critică a democraţiei şi capitalismului după 1989 este cel puţin parţial responsabilă pentru actualele noastre necazuri.

La terminarea războiului rece capitalismul democratic a devenit brusc sinonim cu modernitatea. A fi modern însemna să adopţi valori, atitudini şi instituţii occidentale. Imitarea Vestului era considerată aproape universal a fi cea mai rapidă rută către libertate şi prosperitate. Marea divizare a lumii nu mai era între „Lumea liberă” şi comunismul sovietic, ci între democraţiile occidentale exemplare şi cei care se căzneau să le imite în Est şi Sud. Supoziţia tacită era, la acea vreme, că Estul va trece printr-o „tranziţie” radicală, iar Vestul va rămâne îngheţat criogenic, cu laurii victoriei pe tâmple. O vreme în care juriştii constituţionali ai Americii aveau prea puţin timp să mediteze critic la propria lor democraţie, atât de ocupaţi fiind să scrie constituţii pentru noile democraţii ale Estului.

În anii ’90 scena geopolitică părea pregătită pentru un spectacol nu prea diferit de „Pygmalion”-ul lui George Bernard Shaw, o piesă optimistă şi didactică în care un profesor de fonetică („Occidentul”) reuşeşte în scurt timp să înveţe o florăreasă sărmană („Restul”) să vorbească precum regina şi să se simtă în largul ei într-o societate selectă („să devină o democraţie liberală”).

Însă schimbarea radicală nu a ieşit conform aşteptărilor. A fost ca şi cum, în loc să asiste la „Pygmalion”, lumea s-a procopsit cu o adaptarea dramaturgică după „Frankenstein” de Mary Shelley, o poveste de groază despre un om care s-a decis să se joace de-a Dumnezeu asamblând o creatură umanoidă din părţi de corp uman şi i-a căzut victimă propriului său experiment nechibzuit de auto-duplicare. Încrederea de la cumpăna secolelor în răspândirea globală a liberalismului a fost spulberată două decenii mai târziu de o reacţie adversă globală împotriva lui.

Dar cum a contribuit la actuala criză dorinţa arzătoare a Estului de a imita Vestul, care era pe potriva râvnei Vestului de a-şi exporta îndrăgitele modele politic şi economic?

Noi argumentăm că a privi democratizarea de după războiul rece ca pe un proces tulbure şi tulburător de imitare politică ne ajută să înţelegem trei modalităţi esenţiale prin care o nejustificabilă idealizare excesivă a capitalismului şi democraţiei în primii ani de după războiul rece a contribuit la apariţia valului de anti-liberalism autoritar şi xenofob care ne-a cuprins în prezent lumea.

În primul rând, o criză în interiorul modelului occidental însuşi – cum a fost catastrofa financiară din 2008 – urma obligatoriu să destabilizeze acele ţări de la periferia Occidentului care se angajaseră să copieze democraţia liberală de tip occidental. Fapt care explică de ce până şi state care au supravieţuit neatinse economic de Marea Recesiune au fost destabilizate politic de ea. Polonezii atraşi de populismul iliberal nu au început să pună la îndoială democraţia şi capitalismul pentru că şi-ar fi văzut deteriorate perspectivele economice. De fapt, în anterioarele trei decenii PIB-ul Poloniei se triplase. Ţara n-a mai trecut printr-o recesiune din 1992, inegalitatea socială a fost în declin şi o majoritate a oamenilor spune că e mulţumită de viaţă. Şi cu toate acestea, mulţi polonezi, şi alţi est-europeni, au fost şocaţi de accentuarea crizei democraţiei şi capitalismului în Vest, mai ales după 2008. Un motiv important al neprevăzutei atracţii a iliberalismului în Est a fost prin urmare criza şocantă a liberalismului, într-un Occident pe care Estul îl idolatriza cândva.

Restructurarea radicală a sistemelor politic şi economic ale ţării prin imitarea modelelor vestice a mai avut şi un alt efect nociv, neanticipat. Imitaţia este în mod necesar o relaţie asimetrică între un model superior şi imitatorii săi inferiori. În timp, această ierarhie morală implicită nu avea cum să nu ducă la apariţia unor sentimente de umilire, deposedare şi indignare.

Mulţi cetăţeni din democraţiile-replică din Est au început să simtă că propriile lor tradiţii culturale şi religioase sunt denigrate printr-o convertire obligatorie la atitudini, valori şi instituţii străine, între care şi secularismul şi multiculturalismul. Un public înverşunat de faptul că Vestul îşi tratează vecinii estici ca pe nişte europeni de mâna a doua a început să se adune în jurul unor demagogi populişti care pozau în apărători ai identităţilor naţionale autentice. Sloganul lor tipic era: „Nu vrem să fim imitatori! Vrem să fim noi înşine!” Resentimentele împotriva democratizării prin imitaţie s-au dovedit a fi cu precădere toxice în Europa Centrală şi de Est, unde democratizarea a coincis cu procesul de integrare europeană, care în practică înseamnă că alegătorii pot vota partide pentru a ajunge sau pleca de la putere, dar legile şi politicile nu se schimbă niciodată, din moment ce sunt stabilite la Bruxelles.

În al treilea rând, Epoca Imitaţiei începută în 1989 şi care a durat trei decenii a provocat daune grave democraţiei liberale din Occident prin adormirea facultăţilor autocritice ale politicienilor şi comentatorilor ei politici. Ocupate să-i democratizeze pe alţii, elitele politice occidentale au ajuns să se culce pe-o ureche în ce priveşte eşecurile şi deficienţele democraţiei de piaţă liberă din propriile lor societăţi. Această idealizare non-critică a stării democraţiei proprii a fost rezultatul direct al preocupării Vestului pentru democratizarea altora. Nu întâmplător National Endowment for Democracy, un simbol al angajamentului SUA faţă de democraţie la nivel mondial, nu are mandat de a acţiona în privinţa problemelor din interiorul Americii. (Deşi acesta e şi motivul pentru care încă se bucură de sprijin din partea ambelor partide mari.) Faptul că a lipsit această auto-examinare a făcut din exportul de democraţie în stil american o ţintă facilă a acuzaţiilor de ipocrizie.

Concentrarea Occidentului exclusiv pe lupta pentru democraţie în exterior i-a determinat pe consilierii occidentali să evite să discute lupta contemporană pentru putere din interiorul democraţiilor lor. Liberalii, care pun accent exagerat pe drepturile individuale şi schimbul voluntar pe piaţă, au vorbit despre „putere” doar când discutau autoritarismul, genocidul ori corupţia. Altfel, mesajul lor părea a fi acela că, dacă guvernul nu abuzează de autoritatea lui, asimetria relaţiilor de putere ce caracterizează orice societate este de o importanţă neglijabilă.

Răspândită în cele două decenii de aur de hegemonie liberală de după 1989, această imagine idealizată a democraţiei liberale a devenit sperietoarea favorită a politicienilor iliberali de azi, între care şi preşedintele SUA. Fapt care explică de ce ei tot insistă că toate relaţiile din societate sunt relaţii de putere, că drepturile nu contează, că politica e un joc de sumă zero, că nu există instituţii imparţiale şi că frauda este doar o modalitate isteaţă de a câştiga alegeri. Această perspectivă cinică, acum câştigându-şi o audienţă receptivă la nivel mondial, reprezintă reacţia adversă la promisiunile excesive făcute de liberali după 1989. „Promotorii democraţiei” insistau, nerealist, că politica şi economia pot deveni, cu un pic de bunăvoinţă, un joc din care câştigă toate părţile, că alegerile periodice garantează controlul cetăţenilor asupra politicienilor şi că instituţiile imparţiale pot neutraliza nedreptatea asociată asimetriilor de putere din societate. Uşurinţa cu care aceste iluzii au fost promovate a fost un alt factor care a deschis calea buldozerului forţelor iliberale în drumul lui spre puterea politică.

Capitalismul democratic în stil occidental are multe virtuţi foarte bine cunoscute. Dar, fiind urcat pe un piedestal pentru a fi admirat şi imitat de statele foste comuniste, el şi-a pierdut orice distanţă critică faţă de sine, respingând avertismente de bun simţ, de exemplu despre aspectele negative ale intervenţionismului armat în străinătate şi ale de-reglementării economice pe plan intern. Prin definirea democraţiei drept stare ideală a societăţii şi unic drum posibil către prosperitate, consensul post-1989 a subminat în mod paradoxal cel mai elementar avantaj al guvernării democratice. Democraţiile nu sunt şi nici nu pot fi „maşini de satisfacţie”. Ele nu produc bună guvernare aşa cum un brutar face gogoşi. Ceea ce le oferă democraţiile cetăţenilor nemulţumiţi este dreptul de a face ceva în privinţa nemulţumirii lor. Acesta e motivul pentru care o democraţie pusă la locul ei, după ce se va fi recuperat de pe urma aspiraţiilor ei nerealiste şi auto-distructive la hegemonie globală, rămâne ideea politică cea mai potrivită în actuala eră a nemulţumirii.

Articol de Ivan Krastev (preşedinte al Center for Liberal Strategies şi membru al Institute for Human Sciences din Viena) şi Stephen Holmes (profesor de drept la Universitatea New York) / Traducere: Andrei Suba

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

20 comentarii

  1. Mda, ma mir ca G4 Media promoveaza astfel de articole cu nuante neo-marxiste, insa de aceea traim intr-o democratie liberala, pentru a permite tuturor sa se exprime. In opinia unora, Romania si intreg Estul Europei, ar fi trebuit sa aleaga dupa ’89 modelul estic, eventual sovietic. Dupa cum s-a exprimat Putin: „colapsul Uniunii Sovietice a fost cea mai mare catastrofa geopolitica a sec XX”. Din fericire estul a ales Occidentul si democratia liberala.
    In ce priveste ideea ca oamenii pot vota la 4 ani politicienii si partidele pe care le doresc fara insa a schimba politicile trasate de la Bruxelles, acest lucru trebuie discutat cu cei de la Bruxelles, ale caror politici din ultimii 20 de ani nu se deosebesc prea mult de cele marxiste care simuleaza oarecum libertatea si democratia, ambalandu-le in poleiala sclipitoare a institutiilor europene. Democratia veritabila, reala a existat in Europa in anii 60, 70 si 80. Trebuie sa intelegem ca Europa este altceva, iar democratia aici are un alt sens fata de SUA si Commonwealth.

    • Care sunt ”nuantele neo-marxiste” din articol și care sunt, în general? Se poate deschide o ”conservă”, să vedem ce e înăuntru? Ca să avansăm peste nivelul de turuit tâmpenii și afirmații goale de conținut.

    • Ce surpriză, nu sunt ”nuanțe” nici de data asta. Doar trollism slab, extrem de slab. Cu așa postaci, rămâne ”ideologia de conservă” fără adepți.

  2. Nyt – zis the toilet paper, zis Pravda de pe Hudson

    • ”Zis” de cine? De trolii creștinopați spălați pe creier cu zoaie de propagandă extremistă?

    • Pentru cei care casca gura la ce zice nyt, urmariti seria AMERICAN PRAVDA, NYT :
      https://www.projectveritas.com/american-pravda-new-york-times/

    • Project Veritas – Investigating and exposing corruption in both public and PRIVATE institutions.

    • In a 2018 book on propaganda and disinformation in U.S. politics, three Harvard University scholars refer to Project Veritas as a „right-wing disinformation outfit”.

    • Ce pepiniera de cadre e si la Harward…nici nu ai crede.

    • ”Project veritas” este un site de propagandă extremistă care se ocupă cu fabricarea fake news și cu practicarea dezinformării, cu scop de propagandă, un fel de luju al turnătorului la securitate Dan Voiculescu, folosind infiltrați care inventează mizerii despre adversari. Evident, o fac pentru bani, pentru că sunt niște borfași corupți care n-au nicio legătură cu ”dreapta conservatoare” decât în mințile spălate ale unor alienați mintal.

  3. Un text ce ne prezinta o imagine inedita, ce cuprinde mai degraba propria interpretare a realitatilor ,decit adevarul existent . Trebuie inteles si amintit tuturor- momentul zero – de unde totul s-a schimbat . Popoarele Europei de est in mod artificial au fost obligate de decizia luata la sfirsitul celui de al doilea razboi mondial de cistigatorii razboiului ,decizie ce le-a obligat sa ramana in lagarul socialist (asa era numit ) pus fata in fata cu cel capitalist si despartiti simbolic de atit de cunoscutul zid al Berlinului , au trecut brusc la sfirsitul anilor 1989 intr-o alta forma de societate . Societatea comunista a dat faliment . Diferenta tehnologica ,evident in favoarea societatilor capitaliste si in principal falimentul URSS au facut posibila schimbarea . Pentru noi toti ,polonezi , romani , maghiari si altii au urmat 30 de ani de reasezare la nivelul intelegerii politice , economice , si am trecut cu totii incet ,incet in modalitatea capitalista de intelegere a notiunii de om, beneficiind (uneori cu mari greutati )de bunastarea ce ne-a fost adusa in fata . Ce se intimpla acum nu este altceva decit incercarea , unei noi ideologii semi comuniste numita iliberalism ,unde capitalismul este permis doar acelora carora politicul doreste sa le ofere accesul la resurse, de a se opune captalismului democratic . Este eterna lupta dintre politicul ce se considera in aceste societati – Alesul Neamului – si care in virtutea acestei pozitii obtinute doreseste sa aiba controlul absolut in societate si economicul ce doreste sa isi depaseasca conditia de capitalist si sa intervina efectiv in politica statala . Adevarat este ca forma de iliberalism este mai usor suportabila de cetatean in numele caruia decid altii si este mai greu de suportat de inteles , de pus in practica, intr-un sistem democratic unde fiecarui cetatean ii sunt respectate drepturile . Incercarile sunt multiple si tendintele politicului de oriunde de a isi maximiza puterea sunt vizibile cu ochiul liber . Undeva ,deasupra noastra a tuturor ,pluteste o noua forma de intelegere politica deja exprimata de foarte marii jucatori politici si militari ai lumii . Forta militara doreste sa tina in mina intreaga situatie globala prin reasezari de zone de influenta induse prin puterea militara si nu prin decizia structurilor organizatorice mondiale ce au din ce in ce un cuvint tot mai nesemnificativ si ale caror decizii nu mai sunt luate in considerare asa ca pina acum . Singura forta ramasa atasata DEMOCRATIEI ramane UE . Din pacate forta banului si a bunastarii pe care UE a reusit sa o aduca in fata noastra timp de 30 de ani este atacata de cei care doresc iliberalismul mondial .Fara o forta militara imediat pusa in functiune (ca modalitate de descurajare)UE va trece prin situatii dificile . Germania ,chiar daca nu doreste o maximizare a fortelor militare UE, din motive lesne de inteles , va fi nevoita impreuna cu noi toti cei care facem parte din UE , sa ne inarmam si sa intram ca forta militara in teatrele de razboi din proxima noastra vecinatate . Indiferent de ce zic unii sau altii ,fara a ramane uniti chiar nu avem nici o sansa . Indiscutabil generatiile ce vin dupa noi nu accepta iliberalismul si chiar daca acum se vede o recrudescenta si o incercare de reintroduce a notiunii in spatiul european ,este evident ca el nu poate fi acceptat de urmasii nostri .

    • „e evident ca el (iliberalismul) nu poate fi acceptat de urmasii nostri”.
      – De unde reiese evidenta asta? Intrebarea e sincera, nu provocatoare, asa ca astept raspunsul.

    • Asta e ca și cum cineva spune ” evident, nu este acceptabil ca unii să le impună altora cum să trăiscă” și altcineva se întreabă de unde această ”evidență”.

    • Daca ne referim strict la Romania , toate alegerile si referndumul de anul trecut au aratat clar apartenenta generatiilor viitoare la notiunea de democratie . Daca ne uitam in componenta parlamentului european vedem o majoritate pro democratie si pro UE exprimata si ea in alegerile de anul trecut in Europa . Daca discutam direct cu tineri si din tara si din alte parti ale Europei aflam ceea ce ei doresc -Exista evident o noua forma de intelegere a relatilor inter-umane ce este bazata pe acceptabilitate si o unitate ce nu mai pune in prim plan forta data de cuvintul SEF , ci mai degraba o conlucrare intre membrii aceleasi echipe in scopul infaputirii celor propuse acolo unde se afla .Tinerii nu mai accepta un sef decident unic (asa se nasc ) .Latura inca existenta(mai mult in Europa de est , Polonia, Ungaria ),ce aduce in prim plan notiunea de populism ,de nationalism , atasata iliberalismului are insa si ea adeptii ei si se concretizeza inca functie de nivelul de intelegere al vechii generatii si a unei mici parti din tinara generatie( ce este cumva lipita beneficiilor inca avute de parintii lor ) .

  4. G4 Media, felicitari pentru preluarea acestui articol!

  5. „[…] această imagine idealizată a democraţiei liberale a devenit sperietoarea favorită a politicienilor iliberali de azi, între care şi preşedintele SUA. Fapt care explică de ce ei tot insistă că toate relaţiile din societate sunt relaţii de putere, că drepturile nu contează, că politica e un joc de sumă zero, că nu există instituţii imparţiale şi că frauda este doar o modalitate isteaţă de a câştiga alegeri”.

    A se observa că defectele enumerate mai sus sunt atribuite numai președintelui SUA și celor etichetați ca iliberali (etichetă care, adesea, este aplicată în mod nedrept inclusiv liberalilor adevărați). Nicio critică, însă, pentru radicalii din cealaltă parte, care au provocat ascensiunea lui Trump și cărora eticheta li s-ar potrivi chiar mai bine – aceia sunt radicalii „buni”.

    Tocmai acest partizanat intelectual creează monștrii pe care îi denunță autorul.

    P.S.: De unde până unde au început polonezii să pună la îndoială capitalismul?

    • Nu scrie că l-ar fi pus, tocmai iar ”radicalii” nu-s ”buni” de nicio ”parte” doar că și relativizarea asta de genul ” au și ăia pe-ai lor, toți sunt o apă și-un pământ iar ăștia sunt răi dar au făcut și bine” menită să dea cu abur pe scenă ” creează monștrii”. Cine are intenții serioase de discuție și nu intră la categoria ”aceeași mizerie” practicată de trolii ”conservați” ai mafiei PRO-PSD lasă generalitățile astea pe care le știe toată lumea de tipul ( să fii radical e rău și lumea e rea dar e și bună) și trece la concret:
      1. Cine sunt ”liberalii adevărați” care sunt ”etichetați” ca ”iliberali”. Exemple, nume și prenume.
      2.Cine sunt ”radicalii din cealaltă parte” -tot așa exemple, nume și prenume.

  6. Cita vorbarie despre un animal inexistent.

  7. Autorii articolului sunt bulgarul Ivan Krastev, care vorbeste prin prisma culturii lui Bulgare care este una mai apropiata de Lumea Rusa decat de Occident, si un Occidental care nu stie ce inseamna pe pielea lui Europa Centrala si de Est, asa ca merge pe mana Bulgarului. Rezultatul este un bors pseudo-filozofic.

    Romania nu este in aceeasi categorie cu Bulgaria si nici macar cu Polonia. Romanii sunt un popor Occidental, nu estic. Si punctum, ca nu mai am rabdare. Slavii sunt estici, Ugricii sunt estici. Romanii sunt Vestici, Est Germanii sunt Vestici. Balticii sunt Vestici (si Nordici). Nu numai prin limba ci si prin reperele generale si modul de gandire.