G4Media.ro

STUDIU Chiar și o băutură energizantă ocazională poate crește riscul de tulburări…

STUDIU Chiar și o băutură energizantă ocazională poate crește riscul de tulburări de somn / Cât durează efectele băuturii

Băuturile energizante sunt promovate ca o modalitate de a stimula performanța mentală și fizică, dar un nou studiu sugerează că consumul acestora – chiar și ocazional – poate interfera cu somnul, relatează Health.com

Cercetarea, publicată în revista BMJ Open, a constatat o asociere între consumul de băuturi energizante și insomnia și calitatea slabă a somnului în rândul adulților tineri.

Cercetătorii au constatat că, cu cât oamenii consumau mai des băuturi energizante, cu atât mai puține ore dormeau în general și cu atât se simțeau mai obosiți. În plus, consumatorii frecvenți de băuturi energizante au raportat mai multe tulburări de somn, cum ar fi trezirea pe parcursul nopții, decât cei care nu beau atât de mult.

Publicitate electorală

Chiar și consumul ocazional de băuturi energizante – doar de una până la trei ori pe lună – a fost legat de mai multe probleme de somn, a constatat studiul.

În timp ce studiile anterioare au arătat o asociere între băuturile energizante și calitatea slabă a somnului, cercetătorii au scris că „studiul actual extinde constatările… prin furnizarea de informații mai aprofundate” cu privire la ce aspecte ale somnului sunt afectate de consum.

Găsirea legăturii dintre insomnie și băuturile energizante

Studiul a folosit date de la 53.226 de persoane cu vârste cuprinse între 18 și 35 de ani care au participat la Studiul privind sănătatea și bunăstarea studenților, un sondaj privind obiceiurile de viață ale studenților din învățământul superior din Norvegia. Participanții au răspuns la întrebări despre consumul de băuturi energizante și despre obiceiurile lor de somn, inclusiv când au adormit, cât timp le-a luat să adoarmă și când s-au trezit.

Cercetătorii au constatat că un procent mai mare de bărbați au raportat consumul zilnic de băuturi energizante decât femeile (5% vs. 3%, respectiv), dar băuturile au avut un efect similar asupra ambelor grupuri: Băutorii zilnici au avut nevoie de mai mult timp pentru a adormi și au fost mai predispuși să se trezească în timpul nopții decât băutorii ocazionali sau non-băutorii. În total, băutorii zilnici au dormit în medie cu aproximativ 30 de minute mai puțin pe noapte.

În timp ce băutorii zilnici s-au confruntat cu cea mai mare interferență cu somnul, consumul periodic de băuturi energizante a fost, de asemenea, asociat cu un somn mai slab.

Participanții care au declarat că au consumat băuturi energizante de două-trei ori pe săptămână au fost mai predispuși decât cei care nu beau sau beau ocazional să se culce mai târziu, să doarmă mai puțin de șase ore și să se trezească pe parcursul nopții. Persoanele care au declarat că au consumat băuturi energizante de una până la trei ori pe lună au avut un „risc crescut de somn slab”, au scris cercetătorii.

Cum poate afecta somnul consumul de băuturi energizante

Experții au declarat că consumul de băuturi energizante ar putea interfera cu somnul, deoarece băuturile au un conținut ridicat de cofeină.

Potrivit lui Ilisa Nussbaum, RD, dietetician nutriționist înregistrat la Yale Children’s Hospital, etichetele nutriționale arată că o singură cutie conține în medie între 200 și 300 de miligrame (mg) de cofeină. Aceasta este mai mult decât dublul cantității dintr-o ceașcă de cafea de opt uncii și de cel puțin șase ori mai mare decât cea dintr-o Coca-Cola de 12 uncii.

Ea adaugă că unele băuturi energizante pot avea chiar mai multă cofeină decât sugerează etichetele lor, deoarece băuturile includ guarana sau alte ingrediente care conțin cofeină și care nu sunt incluse în calculul general.

Cofeina – indiferent dacă provine dintr-o băutură energizantă sau dintr-o altă sursă – poate duce la senzații de vigilență prin stimularea sistemului nervos și a circulației unor hormoni.

În timp ce acest lucru poate fi atrăgător pentru persoanele care caută un impuls de energie, consumul de cofeină poate veni cu prețul unui somn odihnitor, a declarat pentru Health Steven Feinsilver, MD, director al Centrului pentru medicina somnului de la Northwell Lenox Hill Hospital. Băuturile energizante cu cofeină „afectează atât inițierea cât și menținerea somnului”, a spus el.

Ce trebuie să luați în considerare înainte de a consuma o băutură energizantă

Dacă doriți să consumați o băutură energizantă fără ca aceasta să vă perturbe somnul, Nussbaum a spus să țineți cont de faptul că efectele băuturii ar trebui să dureze între patru și șase ore. Asta înseamnă că dacă bei o băutură după cină ar putea crește riscul de a avea probleme cu somnul, dar dacă bei una dimineața devreme probabil că nu va avea efect.

De asemenea, este posibil să doriți să luați în considerare și alți factori în afara problemelor de somn atunci când evaluați impactul băuturilor energizante asupra sănătății, a spus Nussbaum.

În timp ce adulții sănătoși care nu sunt gravide sau care alăptează pot consuma în siguranță 400 mg de cofeină pe zi (mai mult decât cantitatea pe care o conțin majoritatea băuturilor energizante), ea a spus că este important să recunoaștem că „efectele secundare, cum ar fi palpitațiile cardiace, tensiunea arterială crescută și agitația pot varia foarte mult în funcție de greutate, sex, vârstă și metabolism”.

Ea sugerează să fiți atenți la modul în care corpul dumneavoastră reacționează la cofeină și să recunoașteți „care sunt limitele dumneavoastră personale”.

Și rețineți, a adăugat Nussbaum, că nu este niciodată o idee bună să consumați băuturi energizante în timp ce beți alcool. „Efectele stimulante ale cofeinei pot masca efectele alcoolului, ceea ce duce la un consum excesiv”, a spus ea.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...