G4Media.ro

Sursa Foto: Turnul Sfatului

FOTO Turnul Sfatului: Unele dintre cele mai frumoase zone turistice ale Sibiului zac îngropate sub gunoaie. ”Ce vedeți este doar vârful aisbergului, situația este mult mai gravă”

După reportajul recent în care am prezentat ”Dezastrul ecologic de pe Valea Oltului”, am primit numeroase mesaje pe adresa redacției Turnul Sfatului prin care eram invitați în diferite zone turistice de la marginea Sibiului pentru a constata că situația nu este cu nimic mai bună ”la noi acasă”.

”Nu trebuie să mergeți 50 de kilometri, până pe Valea Oltului, să găsiți gunoaie. Mergeți câțiva kilometri, până în Rășinari, sau la Trăinei, să vedeți exact același lucru. Și aici nu mai putem da vina pe o anumită etnie care nu poate fi civilizată, suntem la noi acasă, în inima Mărginimii”, este unul dintre mesajele primite, relatează Turnul Sfatului.

Marți dimineață am ieșit la o plimbare în natură pe traseul Sibiu-Poplaca-Rășinari, unul dintre cele mai frecventate de turiști și lăudate în toate materialele de promovare ale primăriilor pentru cadrul natural deosebit, aer curat și peisajele pitorești.

gunoaie poplaca

Am dat peste primele maldăre de gunoaie chiar la ieșirea din Poplaca. Chiar pe malul cursului de apă există o groapă de gunoi ad-hoc, unde tronează materiale de construcții și deșeuri reziduale. Judecând după urmele de cauciucuri, localnicii vin aici cu mașinile și aruncă pe vale tot ce au prin curți. Imaginea generală este una profund dezamăgitoare, contrastul deșeurilor abandonate cu începutul de vale, mărginită de pădure, fiind dezarmant.

gunoaie parau poplaca

Vreo doi kilometri mai sus, chiar la intrare în cătunul Trăinei, am găsit o a doua groapă de gunoi. De data aceasta predomină pet-urile, sticlele din plastic și electrocasnicele. La prima vedere par a fi zeci, poate chiar sute de kilograme de gunoaie aruncate în natură, la câțiva pași de drumul principal de acces. De acolo, din vârf de pantă, se vede Sibiul în depărate, se aud păsările și pet-urile cum pocnesc încălzindu-se la soare. Printre gunoiul menajer ies în evidență electrocasnicele, precum televizoare, mașini de spălat, frigidere, cărate din casele oamenilor și deversate pe iarbă, lângă pădure.

După ce am traversat satul, pe marginea drumului asfaltat, în celălalt capăt al așezării, am găsit o nouă groapă de gunoi improvizată. Aici predomină molozul. Pentru cine nu știe, Trăinei este considerat unul dintre cele mai atractive sate din zona Sibiului, proprietățile imobiliare aici având un preț peste medie.

deseuri trainei

Din Trăinei am coborât spre centrul comunei Rășinari, traversând parțial traseul cicloturistic Emil Cioran. Amenajat de asociația Tură în Natură, traseul Emil Cioran este unul dintre cele mai frumoase și vechi de acest gen din zona noastră, având scopul de promova mișcarea în natură, turismul și cultura. Din păcate, cei care l-au gândit și marcat spun că se confruntă tot mai des cu problema deșeurilor.

mizerie drum trainei

”Gunoaiele aruncate în natură reprezintă o problemă, dar nu doar pe traseul Emil Cioran, ci sunt o problemă generalizată în toate împrejurimile Sibiului. Mai mult decât atât, gropi de gunoi improvizate, mai ales gunoaie din construcții, moloz, apar peste tot, sunt aduse cu căruțe, remorci, chiar și camioane și aruncate pur și simplu în natură. Noi de fiecare dată când am sesizat gunoaie am anunțat autoritățile. Primăria Rășinari de fiecare dată când a fost sesizată s-a mobilizat și a strâns gunoaiele, chiar din Trăinei într-unul din cazurile cele mai recente. Din ce țin minte cred că au umplut un camion la ultima acțiune”, a explicat pentru Turnul Sfatului Mihai Proca, președintele Tură în Natură.

Proca este de părere că deși autoritățile reacționează de fiecare dată când sunt alertate în privința gunoaielor, ar trebui făcută mult mai multă prevenție.

”Primăvara aceasta vom merge din nou pe traseu și vom identifica toate punctele unde au apărut gunoaie, după care vom alerta autoritățile. Dar, cred eu, este clar pentru toată lumea că trebuie făcut ceva pentru a preîntâmpina, nu putem doar să mergem să strângem după cei care aruncă. Trebuie făcute verificări mai dese, montate camere de filmat, date amenzi, altfel fenomenul nu se va schimba. Ce vedeți este doar vârful aisbergului, situația este mult mai gravă în toate zonele din jur-împrejurul Sibiului”, a mai precizat Mihai Proca.

Situații similare au fost raportate și în Dealul Gușteriței, în Pădurea Dumbrava sau spre Valea Hârtibaciului.

Revenind la situația din Rășinari, la final am stat de vorbă cu primarul comunei. Bucur Bogdan spune că știe foarte bine problemele și primăria a făcut numeroase campanii de ecologizare, ori de câte ori au existat sesizări. Însă fenomenul nu poate fi oprit prea ușor.

”Noi în fiecare primăvară organizăm campanii de curățenie în toată comuna și în toate zonele pe care le știm cu probleme. Avem ceva sesizări și la primărie legate de zonele menționate de dvs.. Tot timpul apar astfel de focare, lumea deși a primit tomberoane și are unde să arunce gunoaiele, mulți încă le duc pe câmp. Noi chiar încercăm să rezolvăm această problemă și am răspuns de fiecare dată când am avut o solicitare, de câte ori apare un focar de mizerie încercăm să rezolvăm problema cât mai repede. Inclusiv pe televiziunea locală am transmis mesaje, am informat populația să nu mai arunce, rezultatele le vedeți și dvs.” a declarat primarul Bucur Bogdan.

Recent, Rășinari a fost ales între cele mai bune destinații rurale din lume, alături de alte 31 de localități din 18 țări. Ar fi mare dezamăgire ca turiștii să vină până în Mărginime ca să vadă deșeuri aruncate în natură.