G4Media.ro

INTERVIU Florin Vizan, directorul Administrației Portului Constanța: În 2023 au intrat în…

sursa foto: G4Media/ Andreea Pavel

INTERVIU Florin Vizan, directorul Administrației Portului Constanța: În 2023 au intrat în port 385.200 de camioane / Am lansat o aplicație IT pilot, care să rezolve problema cozilor

Într-un interviu acordat G4Media, Florin Vizan, directorul Administrației Portului Constanța a prezentat principalele proiecte pentru digitalizarea activității portului. Administrația lucrează la o serie de aplicații IT cu rol de fluidizare a traficului, în condițiile în care zilnic intră în port circa 2400 de camioane. În plus, Administrația Porturilor Maritime pregătește un fel de ghișeu unic.

Ticket Management System este o aplicație IT care a fost lansată marți în teste și la care s-au conectat deja 82 de operatori portuari. Rolul aplicației este de a rezolva problema cozilor la camioane și asigură online pentru transportatori ”programarea vizitei în port, validarea accesului, managementul traficului auto greu, precum și soluționarea adecvată a situațiilor neconforme, de natură să perturbe mișcarea eficientă a autocamioanelor în incinta portului”, potrivit Administrației Portului.

”Astfel, transportatorii cu activitate în port își vor rezerva prin intermediul acestei aplicații slotul orar pentru încărcare și descărcare. Nu mai are rost să vină mai devreme pentru că nu vor intra decât la timpul programat de transportator, cu acordul operatorului portuar”, a explicat Florin Vizan.

Despre aplicație a discutat, în urmă cu câteva zile, și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, în cadrul unei emisiuni tv. ”Sper ca în săptămânile viitoare o primă digitalizare pe ce înseamnă intrările în Porul Constanța, acel ticketing pe care îl vor lansa zilele viitoare, să ducă la o anumită ordine în Portul Constanța. Digitalizarea trebuie să se întâmple în Portul Constanța, că vor unii, că nu vor, că le place sau nu le place…”, a declarat Sorin Grindeanu la Digi Tv.

Principalele declarații ale lui Florin Vizan, în legătură cu proiectele de digitalizare ale Portului Constanța:

  • Încă de anul trecut am lansat o aplicație de plată online a tichetelor de intrare în cort Constanța Port Auto, care permite plata accesului auto online atât pentru agenții economici care își desfășoară activitatea în acest perimetru, cât și pentru societățile de transport cu activități ocazionale
  • Va fi lansată o aplicație IT de rezervare pentru traficul rutier de camioane – Ticket Management System care va facilita și gestiona fluxurile de mărfuri ce vin pe cale rutieră în timp real, implicând întreaga comunitate portuară. Astfel, transportatorii cu activitate în port își vor rezerva prin intermediul acestei aplicații slotul orar pentru încărcare și descărcare.
  • Vom implementa un sistem de cântărire dinamică și de măsurare a dimensiunii. Autocamioanele și toate tipurile de autovehicule vor fi cântărite în mers.
  • Administrația Porturilor Maritime va implementa sistemul informatic Port Communication System, care are rolul unui ghișeu unic, a unei platforme electronice neutre, deschise, care să permită schimbul inteligent și sigur de informații între părțile publice și private.

Ne aflăm în perioada de recoltare a cerealelor, în perioada campaniei de recoltare a cerealelor. Care este numărul de camioane care intră în această perioadă în port, numărul zilnic, și cum a evoluat traficul față de aceeași perioadă a anului trecut?

În această perioadă a campaniei agricole, activitatea operațională a Portului Constanța este de obicei mai aglomerată pe toate modurile de transport. În fiecare an, în această perioadă, traficul se intensifică, la fluxul cu care eram obișnuiți, adăugându-se și camioanele cu marfă din Ucraina. O situație a numărului de camioane care intră pe la poarta nouă, dedicată exclusiv cerealelor, dar și pe la poarta 10 bis, pe unde intră și alte tipuri de mărfuri, inclusiv containerele, arată că de la începutul anului au intrat în Portul Constanța 385.200 de camioane. Luna cea mai aglomerată a fost iulie, cu aproximativ 75.000 de camioane, ceea ce ne indică o medie zilnică de peste 2400 de camioane intrate pe la cele două porți.

Ce măsuri a luat administrația pentru eficientizarea rutelor din port și în terminale?

Încă de anul trecut am lansat o aplicație de plată online a tichetelor de intrare în port Constanța Port Auto, care permite plata accesului auto online atât pentru agenții economici care își desfășoară activitatea în acest perimetru, cât și pentru societățile de transport cu activități ocazionale.

În interiorul Porturilor Maritime a fluidizat traseele pentru camioane prin organizarea de fluxurilor de trafic separat pentru intrare și separat pentru ieșire din port, în funcție de diferitele categorii de vehicule. De exemplu, traseul camioanelor care transportă cereale este diferit de camioanele goale față de cele încărcate, deci o linie pentru camioane încărcate cu cereale și alta pentru cele goale de ieșire.

A fost prioritizat accesul camioanelor în port și în terminale, iar echipe ale APC-ului și poliției din port fluidizează traficul vehiculelor. Pentru a evita blocajele și aglomerația infrastructurii, au fost create și noi rute de marfă odată cu deschiderea porții 14, unde funcționează atât vama cât și poliția de frontieră.

Tot referitor la fluidizarea traficului, chiar acum, la mijlocul lunii august, va fi lansată o aplicație IT de rezervare pentru traficul rutier de camioane – Ticket Management System care va facilita și gestiona fluxurile de mărfuri ce vin pe cale rutieră în timp real, implicând întreaga comunitate portuară.

Astfel, transportatorii cu activitate în port își vor rezerva prin intermediul acestei aplicații slotul orar pentru încărcare și descărcare. Nu mai are rost să vină mai devreme pentru că nu vor intra decât la timpul programat atât de transportator, cu acordul operatorului portuar.

Programarea poate fi făcută de transportator, iar operatorul o va aproba. Camionul va avea la dispoziție un timp de 4h să încarce sau să descarce, inclusiv să realizeze anumite formalități vamale, dacă e cazul, urmând ca la finalul acestui interval orar să iasă din portul Constanța pentru a fluidiza traficul. Totodată, noi, legat de această aplicație o punem la dispoziția atât transportatorilor cât și operatorilor portuari gratuit, numai pentru a veni în sprijinul fluidizării traficului din Portul Constanța.

Tot pentru fluidizarea traficului și eficientizarea activității în port, vom implementa un sistem de cântărire dinamică și de măsurare a dimensiunii. Este în faza de proiect pilot, urmând să se implementeze într-o zonă de acces portuar în vederea testării și evaluării tipurilor de senzori propuși, urmând să intre în testare la sfârșitul lunii septembrie. Ce presupune asta? Autocamioanele și toate tipurile de autovehicule vor fi cântărite în mers. Suntem racordați la CNAIR, la ISCTR. Dacă se constată depășirea greutății, sunt sancționați de organele legale.

Am calculat investiții de 1,5 miliarde de euro care vizează Portul Constanța în următoarea perioadă, în special pentru infrastructura feroviară și cea rutieră. Care este cea mai importantă dintre investițiile pentru eficientizarea activității portului și evitarea blocajelor?

Toate investițiile în infrastructura portuară sunt importante, iar cele din fonduri europene se axează în principal pe această linie. Acum, luna aceasta, peste 2 săptămâni, se finalizează o investiție de extindere la patru benzi de circulație a drumului dintre Poarta 10 bis și 10.

O altă investiție constă în modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța, de extindere a cheurilor 10 și 12, inclusiv de consolidări în spatele cheurilor. Prin Programul Operațional de Infrastructură Mare avem proiecte de aproape 100 de milioane de euro, iar prin CEF sunt în derulare alte două proiecte de circa 34 de milioane de euro. Luna aceasta vom trage în jur de 32 de milioane de euro pentru dezvoltarea unor proiecte în Portul Constanța.

Anul trecut am început investiții și reparații din fonduri proprii. La acestea se vor adăuga și altele, bugetul companiei pentru aceste lucrări fiind de aproape 300 de milioane de lei fonduri proprii. Din punctul meu de vedere, în acest moment, în contextul fluidizării traficului și al eficientizării activității propriului, sunt importante proiecte care se referă la realizarea de noi drumuri, parcări, dar și de soluții informatice dedicate acestor aspecte. Avem în lucru două parcări și un drum finanțate prin POIM Solidarity Lines (fonduri UE – n.red.), în valoare de 4 milioane euro, lucrări care vor fi finalizate până la sfârșitul anului. E în faza documentațiilor realizarea unei parcări mai mari, securizate, cu facilități de staționare în vecinătatea accesului din A4, cu o valoare estimată de 18 milioane de euro.

Pe lângă cele două aplicații IT destinate fluidizării traficului auto, Administrația Porturilor Maritime va implementa sistemul informatic Port Communication System, care are rolul unui ghișeu unic, a unei platforme electronice neutre, deschise, care să permită schimbul inteligent și sigur de informații între părțile publice și private. Sistemul va conecta administrația portuară, firmele cu activitate în port, operatorii portuari și instituțiile cu aplicare în activitatea porutară: Vamă, ANSV, poliție, poliție de frontieră etc.

Sistemul va permite comunicații fără întrerupere și transparente, o gestionare sigură și optimă a tuturor escalelor navelor, a manipulării în porturi, o mare vizibilitate a operațiunilor portuare. Acum, proiectul este în etapa întocmirii documentației pentru emiterea caietului de sarcini, urmând să se lanseze procedura de implementare. Administrația Portului Constanța a aprobat recent strategia comercială până în 2040.

Care sunt principalele direcții avute în vedere pentru atragerea de noi fluxuri de mărfuri?

Strategia comercială a companiei până în anul 2040 stabilește obiectivele comerciale și strategice pe termen mediu și lung ale companiei. Obiectivul principal este consolidarea rolului Portului Constanța și a poziției sale ca cea mai importantă poartă a Europei la Marea Neagră.

În noul context al războiului din Ucraina, portul Constanța a devenit un nod maritim vital pentru legătura între Europa de Vest și Europa Centrală, cu Asia Centrală, Orientul Îndepărtat și Africa de Nord. Importanța portului este dată inclusiv de conexiunile strategice navale cu Dunărea, dar și feroviare sau rutiere, fie cu alte state membre ale Uniunii Europene, fie cu state non-UE, pentru a veni în sprijinul operatorilor portuari și pentru a le oferi condiții de atragere a traficului de mărfuri, suntem concentrați pe investiții în infrastructura portuară, atât din fonduri europene, cât și din surse proprii. La rândul său, Administrația Porturilor Maritime s-a implicat activ într-un proces continuu de menținere și căutare a unor noi parteneriate cu porturi din întreaga lume.

CNAPM a parafat parteneriate cu porturi din Kazahstan, Poti și Batumi din Georgia, Turkmenistan, cu portul Qingdao din China, cu portul Baku din Azerbaidjan, cu portul Dusan-ri din Coreea de Sud. Recent a fost reluată o linie regulată între porturile Constanța și portul Poti, Georgia. Sunt discuții și negocieri pentru deschiderea altor rute. Totodată, sunt funcționale 16 linii regulate de transport containere, fiind pe aceeași rută cu porturile din Orientul Îndepărtat.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...