G4Media.ro

INTERVIU Ada Solomon, producătoarea filmului care a luat Ursul de Aur 2021:…

Sursa Foto: Ada Solomon / Arhiva Personala

INTERVIU Ada Solomon, producătoarea filmului care a luat Ursul de Aur 2021: Autoritățile nu ne-au zis nimic, e dureros faptul că acasă la mine nu contez

Producătoarea filmului Babardeală cu bucluc sau porno balamuc,  Ada Solomon, premiat cu Ursul de Aur la Festivalul de Film de la Berlin, povestește pentru G4Media.ro cum a gestionat filmările cu restricții în vigoare și cum s-a descurcat cu finanțarea în condițiile în care schema de ajutor a industriei cinematografice nu a funcționat deloc pe parcursul anului 2020. Ada Solomon spune că Industria cinematografică a fost printre cele mai pregătite să facă față provocătorilor pandemiei de Covid-19, apreciază Ada Solomon.

Publicul din România ar putea să vadă Babardeală cu bucluc sau porno balamuc cel mai devreme la finalul primăverii, mai spune Ada Solomon, însă în lipsa unor reguli clare după care vor funcționa spațiile de proiecție, e dificil de estimat când va rula la noi.

Ce este clar deocamdată este faptul că echipa filmului va primi trofeul Ursul la Aur într-o ceremonie care va avea loc în luna iunie la Berlin, ocazie cu care publicul prezent la eveniment va putea să vadă producția regizată de Radu Jude.

Rep: Cum s-a născut ideea acestui film?
Ada Solomon: Filmul s-a născut dintr-o discuție între prieteni pe baza știrii din presă despre profesoara porno. Argumentele de o parte și de alta la această discuție la care a participat Radu Jude au născut ideea acestui film. Ăsta e sâmburele. Filmul este însă despre complexa imagine a agresivității de zi de zi, a vulgarității de zi de zi, a limitelor, a ipocriziei.

Astea sunte temele și lucrurile care ne-au interesat: agresivitatea pe care o vedem pe stradă, agresivitatea care pătrunde până în intimitate, agresivitatea din spațiul public, vulgaritatea în atitudine și pretinsa conduită, care rămâne doar o chestie de fațadă.

E despre cum se văd lucrurile astea, nu în atitudini și în ce facem zi de zi, e despre cum se văd în arhitectura unui oraș cum e Bucureștiul, în mutilarea orașului pe care o experimentăm de multă vreme. E un film despre falsitate și despre viața de zi cu zi în acest context. E un film la care râzi cu gura până la urechi, care îți lasă un gust amar, dar care are marele avantaj că în timp ce râzi, ești pus să și gândești.

E un film realizat într-o manieră destul de neconvențională, în trei părți care sunt complet diferite ca abordare stilistică. E un film îndrăzneț, e un film cum nu cred că au văzut mulți dintre spectatorii poțențiali.

Sursa Foto: Arhiva Personala/ Ada Solomon

Rep: Îndrăzneț este și titlul. De ce l-ați ales așa?
Ada Solomon: E o unealtă de a stârni interesul. Din păcate, cultura interesează aproape deloc și atunci încercăm să stârnim interesul prin mijloacele pe care le avem. Iată că din momentul din care am anunțat acest titlu, brusc s-a stârnit o întreagă vijelie și o întreagă seamă de întrebări.Titlul e o unealtă de marketing, dar care e integrată în tonul filmului și în provocarea pe care o propune filmul asta. Am fost acuzați din foarte multe direcții că cinematografia de artă românească nu aduce public în cinematografe și atunci ne-am gândit cum să facem și ce anume putem noi să facem, păstrându-ne libertatea artistică și demersul creativ nealterat, ca totuși să stârnim interesul publicului? Titlul asta e una dintre rețete.

Rep: Nu vă temeți totuși că poate pierdeți o parte a publicului, aceea care e mai pudică, mai conservatoare?
Ada Solomon: Nu. Cred ca cei care vor să vadă într-adevăr despre ce e vorba, cei care au un fel de a consuma cultură, care presupune și un pic de informare înainte, se vor uita măcar la trailer și vor înțelege că e mult mai mult decât un titlu și că e un lucru foarte serios filmul ăsta de fapt.

Rep: Când îl vom putea vedea în România?
Ada Solomon: În incertitudinea în care trăim în ultimul an, mi-e foarte greu să spun ceva care chiar așa o sa fie. Varianta la care ne gândim cel mai puternic este să își înceapă parcursul în România undeva pe finalul primăverii, începutul verii.

Asta dacă lucrurile merg bine, dacă vom avea posibilitatea de a face proiecții și în aer liber, dacă lucrurile vor evolua într-o direcție bună, când mult mai multă lume va fi vaccinată deja. Sper că lucruirle astea se vor vedea și în curajul oamenilor de a merge la sala de cinema sau într-un spațiu public închis, pentru că pe lângă toate restricțiile oficiale, există și reticența oamenilor de a intra în aceste spații.

Rep: La filmul premiat cu Ursul de Aur ați filmat pe timp de pandemie, vara trecută, când erau multe restricții în vigoare. Cum au fost diferite aceste filmări și cum ați depășit provocările pe care le lansează o producție pe timp de Covid?
Ada Solomon: Oamenii care lucrează în cinematografie sunt confruntați cu provocări diferite la fiecare proiect. Asta a făcut ca noi să fim cumva unii dintre cei mai pregătiți pentru situația de criză, pentru toate limitările și provocările pe care a trebuit să le depășim pentru a putea face această filmare. Ne-am luat inima în dinți, ne-am așezat în timpul lockdown-ului cu picioarele în apă rece. Prioritatea a fost să găsim surse de finanțare a filmului.

Acum un an, în februarie 2020, am prezentat proiectul în cadrul pieței de proiecte de la Berlin, filmul avea asigurat undeva în jur de 20% din finanțare, bani pe care îi câștigasem la concursul de proiecte al Centrului Național al Cinematografiei. În rest, nu aveam nimic.

Și atunci în timpul stării de urgență am început să scriem aplicații în diverse direcții, să semnăm înțelegeri cu parteneri cu care am discutat în timpul Berlinalei de anul trecut. În paralel, cu colegii din echipă, am început să facem planul A, planul B și planul C, să vedem cât ne costă, cum putem să ne protejăm cel mai bine, cum putem să ne adaptăm situației, ce se întâmplă dacă lockdown-ul se prelungește?

Am făcut toate aceste exerciții de punere în operă. Am căutat care sunt cele mai bune echipamente de protecție, care sunt cele mai eficiente lămpi cu ultrasunete cu care putem dezinfecta obiectele de recuzită și costumele și cu care puteam asigura sterilizarea spațiilor mici în care se desfășurau o parte din filmări.
A trebuit să găsim soluții prin care să încadrăm aceste costuri suplimentare pentru care nu am avut niciun fel de resurse pentru că nu am avut niciun fel de sprijin din partea autorităților române pentru a ne putea desfășura activitatea în siguranță!

Rep: Cât a costat în plus acest film față de cât ar fi costat înainte de pandemie?
Ada Solomon: Forțând nota și decizând să filmăm în vară, noi a trebuit să renunțăm la o parte din finanțările posibile, care ar fi venit mult mai târziu. A trebuit să restrângem și să regândim bugetul, astfel încât șă încăpem în banii pe care îi aveam. Măsurile de protecție și prevenție, echipamentele materialele, fluxul organizării filmării, testele Covid, toate astea se duc undeva la 10% din buget.

Rep: „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” este al treilea film românesc care ia marele premiu la Festivalul de film de la Berlin. România este singura țară cu trei producții recompensate cu Ursul de Aur în ultimii 20 de ani. Ce înseamnă faptul că Radu Jude împreună cu Ada Solomon au reușit să pună România pe hartă în acest mod?
Ada Solomon: M-aș bucura să convingem autoritățile din România că e o performanță ce facem. Spre exemplu, în ultimele ore am primit multe mesaje, inclusiv de la prim-ministrul Luxemburgului, care e o țară co-producătoare, de la ministrul Culturii din Cehia, însă autoritățile din România nu ne-au spus nimic. Un singur mesaj am primit de la doamna Anca Mitran, din partea CNC ( Centrul Național al Cinematografiei).

Autorițățile din România nu ne-au spus nici măcar felicitări pentru selecție. Nu e vorba de bani. Da, am primit bani pentru participarea la festival de la Centrul Național al Cinematografiei. Am făcut cerere, s-a discutat în consiliul de administrație și am primit sprijin din partea CNC, dar nu despre bani e vorba.

Nu de bani avem nevoie, ci de un pic de considerație, să se înțeleagă și acasă că suntem niște oameni, care își fac treaba bine. Nu îmi place să fiu pe poziția celui nemulțumit, dar mă doare. Nu e furie, e o durere faptul că acasă la mine nu contez. Nu mă interesează câți oameni din lumea întreagă mi-au spus că sunt de aur în ultimele ore. Aș vrea să aud că sunt de fier acasă la mine.

  • UPDATE Cîteva precizări privind articolul din G4 Media la două zile distanță: Sîmbătă dimineață am aflat că unul dintre multele mesaje sms nesemnate primite, e drept unul dintre primele mesaje de felicitare, era de la Ministrul Culturii, Domnul Bogdan Gheorghiu, al cărui număr de telefon, mea culpa, nu îl cunoșteam. De asemenea, Secretarul de stat de la Ministerul Culturii, dna Iulia Popovici și-a exprimat bucuria și aprecierea pentru premiu pe pagina personală de facebook cît și că l-a felicitat pe Radu Jude, mea culpa din nou, n-am scrolat pe facebook vineri, nici nu am apucat să fac o dare de seamă între mine și Radu cu cine ne-a sunat pe fiecare în parte. Și domnul Andras Demeter mi-a trimis un mesaj de felicitare personal. Duminică dimineața am primit un mesaj foarte frumos de la domnul Dacian Cioloş (semnat) pentru care îi mulțumesc și aici. Nu în ultimul rînd, tot duminică dimineața am primit un telefon de la domnul prim ministru Florin Cîţu cu care am stabilit să ne vedem cît mai curînd să analizăm soluțiile reale, rapide și eficiente de deblocare a mecanismelor existente pentru funcționarea cinematografiei și implementarea soluțiilor care nu pun presiune pe bugetul de stat, soluții discutate de prea multă vreme deja fără mari progrese reale.  Insist în a spune că dacă aceste mici intervenții pentru sectorul cinematografic nu se fac acum, în ceasul al 12lea, în anii ’22-’23 nu vom avea producție națională. Faptul că noi am reușit să ducem la capăt cum se cuvine finanțarea și realizarea filmului premiat la Berlin în anul pandemiei nu înseamnă că „se poate și așa, iată!”. E doar o excepție prin care am încercat să arătăm că avem capacitatea și responsabilitatea de a face lucrurile bine în condiții dificile și înțelegem să contribuim la efortul comun de reconstrucție.
    Dar pe mai departe nu putem decît împreună.”

Notă: Sonia Teodoriu este reporter la Europa FM și colaborator G4Media.ro

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

47 comentarii

  1. Multumesc G4Media ca au promovat acest film intens.
    Ca sa stiu sa nu ma duc niciodata la el.

  2. In romania nu se felicita pentru ca e o tara comunist-orotodox .
    De frica celor ce merg in genunchi aleg sa se abtina toti crezand ca ii sanctioneaza electoral posturile tv A3 si Ro tv .

  3. Senatoarea Firea si Sosoanca sigur ar avea un cuvanr frumos de spus.
    Despre 10 august cand vedem si noi un film (care sa conteze)?
    Au toate imaginile alea cu abuzurile si le tin doar pentru ei… in spatiul public vedem doar ce vedem

    • Întru-un final recunoaște ca totul pornește de la un caz real. Totuși e posibil ca Flory sa ii dea în judecata pe producătorii filmului.

    • Ce treabă au Firea și Shoshoaica cu filmul? Tu ești din alt film pe aici!

    • @Max – ascultam Phoenix in umbra marelui urs
      si nu uita ~ pis`of!

  4. Un asemenea titlu nu mă va convinge niciodată să mă uit la acest film. E un atac la adresa bunului simț, atâta cât a mai rămas în lumea asta degradată moral. Subiectul – o profesoară care pune filme porno pe internet și, vai, este distrusă când se află deapre asta, este de asemenea un atac la alt reper moral, dascălii. Dacă exhibarea a tot ce e urât, imoral în existența omului are scuza artei moderne, ( nici măcar nu e o chestie nouă, s-a mai făcut și în perioada interbelică), măcar să nu se mai plătească din bani publici.

    • În sfârșit un comentariu de bun simț și cu logică în el.

    • E ca și cum ai spune de ‘Casablanca’ că e un film care preamărește războiul pentru că acțiunea se petrece în vreme de război. Dacă asta-i tot ce-ai înțeles, stai acasă. Dar de ce punea profesoara filme porno pe internet, te-ai întrebat? La fel de bine am putea spune că o actriță porno care punea filme pe internet, se prefăcea că e profesoară. Întrebări, întrebări…

    • La cei cu filmul li se va inmina oerdinul muncii cl 3 cu sape si lopeti .

    • daca ii facea tov Stalin recenzia, nu mai ajungea la concursul ala din RDG filmul. noric ca ana f nu are uneltele tov stalin

  5. Draga Ada,afla ca romanii nu.si dau nici mucii pe filmele voastre,mai ales cu un asa titlu.

  6. Pentru cei mai slabi de minte, profesoara porno era in fapt directoarea Scolii Generale „Mihai Eminescu” din municipiu Zalau, iar partenerul de sex era sotul ei. Cine a inregistrat pe ascuns si postat pe net, probabil va fi subiectul unui nou film al producatoarei Solomon, daca nici pana acum politia nu i-a descoperit pe faptasi. A fost un atac la viata privata a familiei celor doi, iar faptasii trebuiau pedepsiti. Sper ca profesoara din Zalau si sotul ei sa fie invitati la premierea filmului de la Berlin, si o parte din veniturile obtinute din vanzarea filmului sa ajunga si la ei.
    Iata ce scria Tapalaga atunci in 2008, despre acest caz:
    https://www.hotnews.ro/stiri-esential-3377012-pic-mai-porno-decat-profesoara-din-zalau.htm

  7. Daca ar fi castigat Simona un titlu, ia sa-i fi avzut cum se intreceau in laude pe politruci!
    Un mare Premiu pentru un film, nu le-aduce voturi…si-apoi Cultura nu le e deloc aproape…
    Industria cinematografica tine de Minsiterul culturii, nu va mirati….

    • Pentru mine și cei din jurul meu un premiu nu înseamnă nimic.
      Am privit ceva filme premiate la Oscar, mai toate m-au dezamăgit.
      După ce văd un film, pot să-l laud în spațiul public, înainte NU.
      Madam Solomon nu e chiar așa tânără, ar trebui să-și amintească laudele primite de tovarășii după ce-i premia cineva. Azi să fim mai rezervați.

  8. Felicitari doamnei Solomon si echipei care au realizat acest film. Astept cu nerabdare sa il pot vedea.

    Ar putea oare ceilalti internauti sa dea dovada de respect si sa aprecieze reusita acestor oameni?

    • Arunca cu noroi in poporul roman pentru aplauze de la comunistii din Vest și vor sa ii și aplaudam? Eventual sa fie decorați la Cotroceni?

    • Asa e ! . Oamenii trebuie sa dea dovada de respect fata de ,,Porno Balamucul” reusit.

  9. Dragii mei,
    De unde obsesia asta bolnava ca orice faci trebuie sa te pupe in bot autoritatile, pe bune?
    N-au trecut nici 24 de ore de la eveniment, aveti si voi rabdare.
    E cam penibila lamentatia asta ca orice besina tragi trebuie sa sara „autoritatile” sa te pupe in bot. Voi nu faceti ptr faima si buzunarul vostru? Faceti ptr „autoritati”? Cam pesedista tantea asta. Cat a fost vaca de Dancila la putere nu am auzit o vorba de la ea. De fapt, nu am auzit de ea.

  10. Politicenii noștri sunt comuniști dar totuși nu sunt atât de înverșunați sa se laude cu producția unui film neobolsevic de cea mai joasa speță.
    Eu de eram autoritate nici nu va primeam în tara.
    Sa va fie rușine ca promovați pe Lenin și moravurile bolșevice.
    PS Evident ca știm și etnie sunteți. Voi ați dus comunismul în tara asta cu tancurile sovietice.
    As vrea sa vad ce părere au de film următorii bolșevici:Mandruta,Chrila,CTP,Bulai,Moise Guran…

  11. Doamna Lili, cum puteți sa faceți comparații între Simona, o fata care își da viata pe teren, își face Sfânta cruce și ne promovează în lume și vampele astea sponsorizate de Soros care pretind ca reprezinta societatea romanesca.
    Dacă romanii ar fi cum ii vede Jude, Mungiu sau Solomon m_as muta mâine în Zambia. Nu asta este cultura noastră ci e vechea cultura bolsevica care promovează promiscuitatea, revoluția sexuală și ataca fundamentele creștine și familia tradiționala.

  12. Profesoara ,,porno” de la scoala generala din Zalau Mihai Eminescu, Florentina Daciana Ana, are tot dreptul, sa dea in judecata pe producatori care recunosc ca sau folosit de cazul sau pentru realizarea fimului ,,Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”. Daciana, loveste-i acolo unde-i doare, la bani, asa cum au lovit ei in familia ta distrugandu-ti viata privata!

  13. Duamna, nu puneti la suflet inculturistii astia. Mai bine duceti-va undeva unde sunteti apreciata, la Bruxel sau New York, unde oamenii de cultura sunt deja in control. Sau faceti alia, ca ne-au ajuns si noua 150 de ani de infestare.

  14. Draga ADA cu apucaturi de comunista, in SUA ce autoritati comenteaza de succesul sau insuccesul unui artist ????

  15. Deci dacă Flory a primit „ursul de aur” înseamnă că „palme d’or” va merge la Sweet Bunny și „leul de aur” la Oana „sparanghel” Lovin

  16. Comentariile de aici explică în mare măsură de ce autoritățile n-au reacționat: pentru că gândesc la fel ca majoritatea alegătorilor.

    Felicitări tuturor celor care au contribuit la film! Și, asta e, nu mai sperați la recunoaștere națională dar continuați să faceți filme.

    • @Bogdan,
      „Expertule”, mă bucur că tu le feliciți dar eu, care nu le felicit, aș vrea ca banii mei să nu mai ajungă la astfel de „capodopere”, să ajungă numai banii „rafinaților” ca tine.

    • @Barbu, dacă citești vezi că România n-a băgat bani prea mulți în filmul ăsta. Iar ăia probabil că sunt banii mei, în timp ce ai tăi s-au dus pe biserici (sau altceva ce-ți place ție și mie nu). Dar ăsta-i mărunțiș, problema e că banii noștri nu s-au dus către autostrăzi, spitale, reducerea birocrației, digitalizare și alte povești care ne-ar face să trăim mai bine.

      Pe mine mă supără că toți scriu fără să fi văzut filmul. Că a luat premiu poate fi doar lăudabil. Dar nu, noi suntem din principiu pudibonzi la titluri și ne acoperim urechile dacă auzim cuvântul babardeală. Ca și cum Ursul de aur o fi același lucru cu gala Oscar (scuze, nu știu cum se cheamă) pentru filme porno.

  17. Ma bucur ca Ministerul Culturii nu a dat un leut pentru filmul asta . Pentru ca eu nu vreau sa contribui cu bani din rodul muncii mele la asa ceva .
    Din punctul meu de vedere cei care fac asemenea filme nu dau dovada de cultura . Sa nu mai confundam intunericul cu lumina .

  18. Nu stiu cum este filmul, nu stiu daca titlul suna mai rau decat este filmul. Dar de cate ori am vazut filme romanesti, am ramas cu un gust amar, fara speranta, trista, furioasa, neputincioasa. Cu asemenea sentimente de dupa, imi este frica sa mai incerc sa ma uit. M-am uitat cu fiica mea in dorinta de a pastra legatura cu tara, cumva, mai mult am speriat-o. Colegii m-au intrebat daca este chiar asa de rau. Luati premii la Berlin si la Cannes, felicitari! Dar chiar nu mai exista nimic altceva sa doriti sa faceti un film altfel decat aceste imagini la microscop pe tumori ale unei societati care este cum este si din cauza voastra, a parintilor vostrii, a noua tuturor? Ha, ha, titlu sa atrageti spectatori! Ce fel de spectatori? Abia o sa fie confirmati in al lor Selbstanschaung. !

  19. Mda, jigniri reciproce, moralitate înțepată, vorbit în numele majorității fără nicio bază științifică (cercetare cantitativă) – pur și simplu mârlănisme la drumul mare. Mai ales, nicio poziție de mijloc, sau, dacă e, rămâne nedetectabilă. Ce înseamnă să fii român pur și simplu mediu, în lumea noastră?

  20. Nimeni nu a vazut filmul, iar comentariile la articolul asta confirma inca o data ca rata de analfabeti functional printre carpato-pontici e mai mare de 45%. 🙂
    Cum sa-i supere oamenii politici pe oamenii astia? Gandesc la fel, le trebuie votul lor si le spun ce vor sa auda. Nimic nou. Omul ignorant, analfabet e mai usor de controlat si prostit.

  21. Filmul nu l_am văzut dar am văzut titlul și pe cei trei care au făcut „capodopera”. E vorba de trei bolșevici fără scrupule. Ce asteptatari putem sa avem de la asemenea personaje?

  22. statul roman nu va datoreaza nimic, doamnă

  23. De ce o vrea Ada Solomon a fi băgată în seamă? Sincer, românii nu știu nimic despre ea, semn că nu a făcut mare lucru.Dacă făcea, jurnaliștii sigur scriau

  24. De ce o vrea Ada Solomon a fi băgată în seamă? Sincer, românii nu știu nimic despre ea, semn că nu a făcut mare lucru. Dacă făcea, jurnaliștii sigur scriau despre ea și știam. Nu-i înțeleg infatuarea de a se pretinde o personalitate. Reminiscențe comuniste. Autoritățile ! Când va fi cunoscută și recunoscută în cercurile artistice locale, de către publicul românesc, autoritățile o vor căuta să se fălească. Deocamdată Anda se fălește aruncând mizerii și nu-i frumos ce face. De ai primește …indiferență.