G4Media.ro

Asztalos Csaba: Ungaria preia indirect din atribuțiile statului român și construiește o…

Asztalos Csaba: Ungaria preia indirect din atribuțiile statului român și construiește o identitate națională într-un bazin Carpatic, care depășește granițele de stat

Președintele Consiliului Național de Combatere a Discriminării, Csaba Asztalos, a declarat, într-un interviu pentru Radio Europa Liberă, că Budapesta, prin programul de investiții derulat în Transilvania și pe baza unei strategii naționale adoptate în 2011, ”în mod indirect preia din atribuțiile statului român și construiește o identitate națională pe un teritoriu, adică într-un bazin carpatic, care depășește granițele de stat”. Asztalos vorbește despre pericolul dezechilibrului regional în lipsa infrastructurii de transport și a dezvoltării în ritm mai accelerat a Transilvaniei, dar și despre măsurile pe care Ungaria le ia în locul României pentru maghiarii ardeleni.

(…) Europa Liberă: Circa 50 la sută dintre români nu au încredere în maghiari și cei mai mulți privesc cu suspiciune felul în care Ungaria îi ajută pe maghiarii din Ardeal. Ar putea fi acest ajutor pretext pentru un conflict viitor?

Asztalos Csaba: „Eu îmi exprim speranța că nu, dar, desigur, în mentalul colectiv din România maghiarul a apărut întotdeauna ca fiind un pericol și s-a exprimat elementul de neîncredere în mod constant. Înainte de 1989, național-comunismul s-a construit pe acest element de pericol. Avem o lipsă de conciliere istorică. Întotdeauna ne folosim de acele evenimente istorice care ne sunt utile nouă, unei comunități sau alteia, nu am reușit să ne cerem scuze pentru faptele reprobabile pe care le-am săvârșit unii împotriva celorlalți de-a lungul istoriei și, practic, dialogul româno-maghiar, după integrarea României în UE, a scăzut spre inexistent în acest moment. Dacă ne uităm la societate, în general, vedem că spațiile în care maghiarii și românii ar putea să se întâlnească au cam dispărut: locurile de joacă, spațiile unde poți să socializezi. Pentru că doar dialogând și socializând zi de zi poți să anihilezi sau să dobori aceste prejudecăți și stereotipuri”

Europa Liberă: Vreți să spuneți că s-a prefigurat deja o izolare a comunității maghiare din cauza acestei lipse de spațiu comun?

Asztalos Csaba: „Sunt mai multe cauze care au condus cel puțin la această percepție. Sunt sociologi, analiști, care în ultima vreme vorbesc, sau au ajuns la concluzia că distanța între cele două comunități a crescut.”

Europa Liberă: În ultimii doi ani, Asociația pentru spațiul media transilvănean, care are o redacție cu circa 10 oameni, a primit 10 milioane de euro de la Budapesta. E sănătoasă această investiție?

Asztalos Csaba: „Probabil că ar trebui să-i întrebați pe cei care folosesc investiția. Din punctul meu de vedere, repet, statul român are anumite obligații cu privire la propriii cetățeni și, în primul rând, are obligația de a asigura mass-media de limbă maghiară pentru comunitatea maghiară.Dacă vă uitați în Strategia Națională a Ungariei, adoptată în 2011 de Parlamentul Ungariei, cu privire la maghiarii din bazinul carpatic, veți vedea că există un capitol distinct cu privire la mass-media, cu obiective și ținte, și că e vorba despre investiții în tot bazinul carpatic, nu doar în România.

„Mass-media este instrumentul principal de creare, de construire a identității unice maghiare în bazinul carpatic”. Doar citez, cu aproximație, din strategia respectivă. Adică nu este o noutate. Văd, mai nou, că în România unii analiști se trezesc acum, după nouă ani, că Ungaria investește în mass-media de limbă maghiară în România sau, în general, în bazinul carpatic.

A fost un scop declarat din 2011, este un act public prin care s-a realizat acest lucru. Dar comunitatea maghiară, și în aceeași măsură și comunitatea română, are nevoie de o mass-media independentă. Este evident că avem nevoie de o mass-media independentă și este o temă de discuție, inclusiv în comunitatea maghiară”.

Europa Liberă: Cât de independent poate fi un trust mediatic, atâta vreme cât el e finanțat cu bani guvernamentali?

Asztalos Csaba: „Dacă întrebați managerii acestui trust mediatic, veți afla că nimeni nu le spune ce să scrie. Pe de altă parte, dacă veți citi, nu veți simți acele elemente ale presei care fac din presă câinele de pază al democrației. Este o temă de dezbatere.

Comunitatea maghiară în sine ar trebui să fie capabilă să aibă propria mass-media, nefinanțată dintr-o parte sau alta. Și, în acest sens, vedem că foarte puține entități media de limbă maghiară vin din zone care sunt finanțate, să zicem așa, în mod independent, adică fără a putea fi legate de un element sau altul. Presa de limbă minoritară este diferită de cea de limbă majoritară, unde avem alte condiții. Ca atare, ea ar trebui să fie finanțată cumva, în mod indirect sau direct, de statul român, până la urmă.”

Europa Liberă: Adică, sugerați că, de fapt, statul ungar suplinește ceea ce statul român nu face pentru minoritatea maghiară din Transilvania?

Asztalos Csaba: „În foarte multe puncte. Am cerut Universitate în limba maghiară și nu am primit. Așa că statul ungar a înființat Universitatea Sapientia; am cerut televiziune în limba maghiară. Nu am primit. Așa că a venit statul maghiar și a înființat entitățile de media.

Am cerut la Universitatea de Medicină din Târgu-Mureș să avem și predare în limba maghiară. Această Universitate de Medicină din Târgu Mureș a fost înființată de Regele Mihai, ca universitate cu predare exclusivă în limba maghiară, și astăzi s-a ajuns acolo încât nu se respectă Legea Educației și nu s-a înființat linia de predare în limba maghiară, nu poți să faci practică bilingv în acest moment.

Așa că oamenii se gândesc să creeze o altă universitate de medicină în limba maghiară. Din nou, tot ce v-am spus înseamnă, cumva, autoizolare, dacă doriți, nu neapărat în sensul peiorativ. Am solicitat anumite bunuri, retrocedări de imobile, unele le-am primit, altele nu, altele sunt renaționalizate. Ani la rând statul maghiar a investit în infrastructura imobiliară, școlară, socială, grădinițe etc.

Am solicitat, la un moment dat, administrarea unui stadion în Sfântul Gheorghe, adică așa cum s-a făcut și în cadrul altor localități. S-a refuzat, a decis guvernul că are să finanțeze cu nu știu câte milioane de euro construcția unui nou stadion, ca atare se lucrează la acest lucru, și pot să vă dau multe alte exemple în care statul român, într-un fel sau altul, a închis ușa, câte o dată chiar în nas, comunității maghiare.

Mă întreb eu, de exemplu, legat de liceul romano-catolic din Târgu-Mureș, vedem că suntem luați de proști, practic. Inițial s-a spus că nu se poate înființa pentru că nu s-a respectat legea, adică nu s-a făcut după cum s-a cerut, după care s-a transferat decizia la nivel local, s-a înființat, și din nou este contestat. Care este procedura prin care o comunitate care dorește să-și reînființeze o unitate școlară o poate face?

Pentru că aici e vorba de viața unor copii până la urmă. Din nou, nu se poate. La fel, aș putea să dau foarte multe exemple în care există, nu înțeleg de ce, o abordare în care parcă se interpretează cum nu se pot face lucruri sau cum nu se pot aplica drepturile minorităților naționale în România.

Acuma vorbesc în speță de maghiari. Sunt exemple și de bune practici, dar am văzut, de exemplu, un studiu cu privire la rezultatele de la BAC ale elevilor care au terminat clasele cu predare în limba maghiară anul trecut. 29 la sută dintre ei au picat examenul de limbă română, în comparație cu 9 la sută, secția română, adică o diferență de 20 la sută.

Media generală la examenul de limbă română este 5,6, la secția maghiară, pentru cei care au promovat limba română. Este o problemă uriașă pentru comunitatea maghiară modalitatea în care se predă limba română. Din nou, statul maghiar finanțează meditațiile la limba română în Harghita și Covasna și o face de ani de zile. Finanțează și meditațiile de matematică.

Cel mai mare stres pentru un copil maghiar este să învețe româna sau să promoveze examenul de limbă română, dar pentru că l-am promovat nu înseamnă că l-am și învățat. Studiile în piața muncii arată că avem o discriminare destul de importantă, 15-20 la sută salarii mai mici pentru maghiari, pentru că nu vorbesc limba română. Și, din nou, revenim la autosegregare, caută locuri de muncă la firme unde se vorbește în interior limba maghiară, tocmai pentru a nu fi expuși, deseori, hărțuirii. Și atunci, ce face statul român?

Menține de 30 de ani același sistem de predare a limbii române, care e falimentar, merge pe vechea abordare, trebuie să cunoști limba română, altfel nu ești loial statului român. Da, este important să înveți limba română, este o obligație cetățenească s-o înveți, dar tu, stat român, răspunzi de acest lucru. Dar atunci generează o politică publică prin care poți să atingi acest scop. Altfel, avem din nou izolare și segregare”

Europa Liberă: Se ridicau două probleme interesante. Prima dintre ele e aceea că statul ungar preia din atribuțiile statului român, pentru a ridica standardul de viață al comunității maghiare din Transilvania. Până unde poate merge această substituție?

Asztalos Csaba: „Statul de rudenie, Ungaria, nu abordează în acest fel, cum că ar prelua anumite sarcini, ci efectiv abordează acest subiect ca o strategie națională, pe care a adoptat-o în 2011.”

Europa Liberă: Dar așa este. Preia din atribuțiile statului român.

Asztalos Csaba: „Exact, în mod indirect preia din atribuțiile statului român și construiește o identitate națională pe un teritoriu, adică într-un bazin carpatic, care depășește granițele de stat. Nu doar în România. La fel face în Serbia, în Vojvodina, ceea ce, pentru comunitate, este un lucru benefic.

Pentru că transferă inclusiv drepturile sociale, acum chiar se simte că se construiește o identitate. Care sunt efectele în statul de cetățenie începem să vedem: crește distanța între comunități – stat de cetățenie. Adică, aici, din punctul meu de vedere, din nou, până unde poate merge? Până unde se permite. ”

Citește interviul integral pe Radio Europa Liberă

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

33 comentarii

  1. Eu am inceput din 1990 sa simt lipsa statului roman in Har-Cov.

    • Trateaza-te, chiar e cazul. 🙂

      Este extrem de rusinos ca Ungaria trebuie sa preia atributii si obligatii ale statului roman.
      De parca maghiarii de aici nu ar munci si plati taxele si impozitele aici.
      Dovada a discriminarii, a nesimtirii si batjocurii mioritice.

  2. Pur si simplu administratia de top Otoman a falsei capitale de la Bucuresti habar nu are ce se intampla in tara si nici nu o intereseaza. Si Moldova este izolata. Daca legaturile dintre Moldova si Transilvania ar fi functionale (autostrazi: Oradea – Cluj – Tg. Mures – Gheorgheni – Bicaz – Piatra Neamt – Roman – Tg. Frumos – Iasi; si Roman – Bacau – Brasov; si caiferate) ele ar trece prin Harghita si Covasna si Bihor- prin urmare, tara ar functiona iar Maghiarofonii nu ar fi izolati si toata Romania ar beneficia.

    Cu capitala la Bucuresti, orasul uzurpator al Romaniei Moderne, Romania creste stramb sau nu creste deloc.

    • Ei, nu vorbi, Ioane !! Zău ?

    • Ioane, Ioane, toată lumea doarme, numai tu nu poți să…

      „Administrația de top Otoman a falsei capitale de la București”, debitezi tu aiurelile.
      Continui eu: Ai măcar idee din cine e formată administrația aia? Cine ia deciziile? Îți răspund tot eu: oameni din toată țara, din toate județele, unii chiar din sate, nu doar orășeni sau ce alte criterii de selecție mai ai.

      Așa că mai lasă-mă cu „București, orașul uzurpator al României Moderne”, că nu bucureștenii îți decid ție cum îți sunt alocați banii sau de ce nu se fac autostrăzi.
      Vecinii tăi, pe care TU i-ai ales, TU i-ai trimis la București să te reprezinte, își fac portofelul gros și-i doare-n ștangă de tine.
      Până și Cioabă Astaloș ăsta e în București, și te-aș ruga frumos să nu mă insulți și să-mi spui că e bucureștean.

      „România crește strâmb” din cauza unora ca tine, care văd vinovați mereu pe alții, niciodată și pe ei înșiși…

    • Daca caut pe Sputnik comentariul tau, nu il mai gasesc in 20 de variatii, nu?

    • Bai comentatori lenesi, faceti un efort. A pus in discutie reperele actuale, deci ca sa intelegeti trebuie sa faceti un zoom out (sau sa va scoateti capul din curr, cum se spune in Engleza). Mai scutiti-ma cu prostiile / cliseele voastre ieftine. Folositi-va creierul si dupa aia putem vorbi.

    • Am pus in discutie (eu) …

    • Marcule, esti un exemplu scoala de prostie si functionare pe pilot automat – clisee.
      Eu nu dorm, bai gaga, eu sunt treaz. Tu dormi in papuci ziua. Ti-a venit automat un cliseu in cap si l-ai regurgitat instantaneu, fara sa realizezi ce vorbesti (ba mai crezandu-te probabil si inspirat). Vai de bostanu’ tau.

    • Bogdan, altu’ care nu gandeste doar scribaleste.
      Bai cap de ghinda, Sputnik are interesul ca Romania sa nu functioneze. Iar cu capitala la Bucuresti, Romania nu functioneaza – astfel ca momentan Sputnik si mafia statala rusa care-l finanteaza sunt fericiti.

    • Pricop … hai mars d-aici. Nu te tragi de sireturi cu mine.

    • @I…

      Ia uite ma, vine un rusofil si crede ca face zazanie intre romani si unguri. Ia du-te ma in Asia de est si ramai acolo, si nu-ti mai pune nume de european ca nu te crede nimeni.

    • România are Muzeul Naţional de Istorie în reparaţii de prin 2002.

    • Ioane, oleaca de dreptate ai, si Csaba are si mai multa dreptate.
      Cu chestia cu „falsa capitala” insa ai oferit inutil suprafata de atac.
      Ce e drept insa, e ca nu exista o politica coerenta in Romania care sa integreze maghiarii fara sa incerce sa ii sfarame. Politica Bucurestiului fata de maghiari e superficiala… ca mai toata politica Bucurestiului.

  3. cat tupeu si cata nesimtire!
    „Da, este important să înveți limba română, este o obligație cetățenească s-o înveți, dar tu, stat român, răspunzi de acest lucru. ”
    pai cum va impiedica statul sa invatati romana?

    in rest ma indoiesc de impartalitatea acestui individ ca sef la CNCD cat timp vorbeste doar din punctul de vedere al unui maghiar: el a cerut, el isi exprima speranta, el a solicitat, a vazut ca e luat de prost etc

    te-ai fi asteptat sa fie mai echilibrat si mai open dar este doar un izolationist cu idei putine si fixe.

    • Adică ce să facă statul român ? Să aibă indulgența de a da bacalaureatul de limbă română din oficiu ? sau sa să fie si la nota minimă de trecere ? Stii ce se va intampla in acest caz ? Se vor duce la interviurile de post respective si vor spune , uite am examenul trecut ! De ce mă discriminezi ? Si, dă si luptă pentru drepturilii omului !! Până la …CEDO . până la ceruri ! si da-i cu NU NU NU ! EU am drepturi …speciale ! Nu le convine legalitatea examenelor de limbă română ? Pot oricând să opteze pentru o altă limbă. in altă țară !De pildă in limba …moldovenească, unde ORBANUL cel nevalah, dar VICTOR ,are deja pregătiți consilieri specializați pe integrare in UE ! POate cu ocazia asta pot pregati si un bacalaureat in limba rusă !

    • Stimate domn,
      Hai să facem, împreună, un mic „efort” și să ne „transpunem” în (Austro-)Ungaria de dinainte de 1918: atunci, statul ce avea/are capitala la Budapesta, finanța școli de stat în care limba oficială era maghiara: cum putea un copil român să învețe maghiara = limba de stat ca „limbă maternă”, când el, acasă, în casă, vorbise, până să meargă la școală, în română? Și, acum, în „oglindă”, puneți-vă în locul cetățeanului român de etnie maghiară, care trebuie să învețe, la școală, în zonă cu 90% unguri, româna, ca „limbă maternă”, adică după „Abecedar” după care învață și cetățeanul român-copil din Huși sau cel din Dăbuleni!
      Am niște statistici cam… jenante , pentru „statul” român: în anul 2000, după Radio România Actualități, Inspectoratul Școlar Harghita, condus de un inspector general de etnie maghiară a scos câteva zeci de posturi de profesori de limba română la concurs: s-au prezentat 4 (PATRU) candidați, care au luat toți sub nota 5! În aceeași vreme, în Covasna, autoritățile școlare de acolo se plângeau că cel puțin un sfert din posturile de profesori de limba română erau neacoperite! Deci, cine să-i învețe limba română pe cetățenii români de etnie maghiară, dacă acest „stat” nu e în stare să aibă profesori pregătiți de limba română??? Domnul Asztalos spune, mai sus, că statul maghiar asigură/acoperă (probabil inclusiv financiar!) meditațiile la limba română, pentru copiii maghiari! DE CE nu face asta statul român???
      P.S. M-am convins, de vreo 25 de ani de zile, că, pentru „statul” român, condus de urmașii „diviziei Tudor Vladimirescu”, venită din urss, cel mai mare dușman e poporul român: cum se face că, în timp de pace, au plecat din țară, milioane de români, în Italia, Spania, Regatul Unit, Germania, etc/șamd/șcl??? Avem a doua Diasporă ca număr de emigra(n)ți, după Siria, unde, de vreo 9 ani, e război civil! Înainte de „a da cu parul” mai uitați-vă și în „ograda” proprie!… Așa, după vorba strămoșească „Ce ție nu-ți place, altuia nu-i face!”…

    • – „Am fost la deschiderea anului şcolar în judeţul Harghita şi am intrat în trei clase a V-a şi a VI-a şi am încercat să dialoghez cu elevii în limba română, însă fără niciun fel de succes. Nici când am plecat şi am spus la revedere, elevii nu au răspuns decât după ce li s-a tradus şi au repetat salutul după profesoara de la clasă. Aceşti elevi făcuseră, în conformitate cu programa, timp de cinci – şase ani, câte patru ore de limba română pe săptămână, plătite de statul român suplimentar, peste salariul de bază al învăţătorilor. Cu toate acestea, nivelul de cunoaşte al limbii române era aproape de zero”, a spus ministrul educatiei Valentin Popa – PSD Guvern Dancila in septembrie 2018.
      – Urmare a acestei vizite ministrul a promovat o ordonanta prin care se stipula ca limba romana sa fie predata in scolile cu predare in limba minoritatilor de catre profesori de limba romana si nu de ” Nu putem institui un monopol al predării limbii române la aceste clase de către învăţătorii care susţin orele în limbile minorităţilor naţionale.”
      – „UDMR solicită coaliţiei de guvernământ PSD-ALDE schimbarea ministrului Educaţiei Valentin Popa – a anunţat vineri în cadrul unei conferinţe de presă susţinută la Cluj-Napoca, liderul formaţiunii maghiare, Hunor Kelemen, la finalul şedinţei Consiliului Permanent al Uniunii”, transmite agenția MTI.
      – in urma unei discutii dintre L Dragnea si V. Popa ministrul isi prezinta demisiai iar ordonanta . . . .
      – Azi Asztalos Csaba zice: „Da, este important să înveți limba română, este o obligație cetățenească s-o înveți, dar tu, stat român, răspunzi de acest lucru.”

  4. Cioabă Astaloș: „Dacă ne uităm la societate, în general, vedem că spațiile în care maghiarii și românii ar putea să se întâlnească au cam dispărut: locurile de joacă, spațiile unde poți să socializezi. Pentru că doar dialogând și socializând zi de zi poți să anihilezi sau să dobori aceste prejudecăți și stereotipuri.”

    Păi cum ai putea să socializezi cu cineva care ține morțiș să-și vorbească numai și numai limba maternă? Cum poți dialoga măcar cu cineva care este educat în altă limbă decât a majorității și care refuză constant integrarea în societatea majoritară? Cu cineva care-și dorește ca societatea să se plieze pe nevoile lui, nu el pe nevoile societății?

    Continuă domnul din interviu cu un exemplu grăitor, educația în altă limbă. Ce poate face societatea majoritară cu un individ crescut și educat în altă limbă?
    Din punctul de vedere al individului, societatea ar trebui să se schimbe și să-i ofere oportunități în limba lui maternă. Că de-aia e minoritar, ca să poată cere…
    Din punct de vedere al societății majoritare, acel individ e pierdut, deoarece nu are vreun rost în societate, nu se poate înțelege cu restul indivizilor, nu are niciun punct comun. Și exact aici, în punctul ăsta, au fost aduși minoritarii maghiari de „iluștrii” lor lideri uzi mereu. Oameni pierduți pentru societate, care trebuie să-și părăsească pământurile natale pentru a-și găsi de lucru acolo unde se vorbește limba în care ei au fost educați.

    Citește asta, Cioabă-baci, și încearcă să-ți ajuți concetățenii!

    • Ai DREPTATE !!! Păi cum ai putea să socializezi cu cineva care ține morțiș să-și vorbească numai și numai limba maternă?

    • Domn’ Marcu, GabiC v-a dat dreptate.
      Eu insa am si o alta solutie pentru ca amatorilor de socializare sa nu le cada rangul invatind limba celorlalti: sa invete engleza si sa socializeze in engleza. Eeee, ce ziceti? 🙂

    • Pai Marcu draga, ce spui dumneata cam spune si Asztalos Csaba.

  5. Tot felul de comentatori rusofili apar in ultimul timp. Cauta sa dezbine, sa creeze tensiune intre diverse regiuni/orase. Nu-i ascultati, trebuie sa fim uniti ca tara, indiferent de etnie suntem cetateni romani.

    • Asa și trebuie. Unirea nu e o opțiune, e o necesitate. Exista studii care arata cum rușii intervin la noi pe net. Vezi fabrica de troli de la salt Petersburg

  6. Sunt unguri si la Satina, Tulcea sau Botosani. Bine ar fi ca statul Maghiar sa le construiasca autostrazi

  7. Rezumat: „[…] până unde poate merge? Până unde se permite.”

  8. Cinste lor, cinste ungurilor!

  9. Nu inteleg de ce Ungaria trebuie sa scoata castanele din foc pt romanii surghiuniti din Ucraina?
    Unde-n … sunt … din Cucuresti?

  10. UDMR uzurpeaza pe fata Statul Roman, ataca efectiv suveranitatea statala propunand al doilea an consecutiv in Parlamentul Romaniei un proiect de lege de secesiune teritoriala si pulifriciu asta face pe plapandu’ si pe victima.

    Iar Statul Roman in loc sa spuna la scena deschisa si prin toate canalele diplomatice ca stfel de provocari mizerabile sunt inacceptabile se face ocupat de hartogarie si isi baga capul in nisip ca o fecioara de strut.

  11. „Intelighenția” românească are alte priorități cum ar fi promovarea ateismului „științific”, demolarea credințelor și tradițiilor, promovarea asexualismului persoanei umane, a libertății și promiscuității sexuale și a altor „valori” dintre acestea „moderne”. Politichia românească are și ea cu totul și cu totul alte preocupări cum ar fi anihilarea adversarilor, intronizarea în scaunul puterii, alegeri anticipate și în două tururi. După ce vor fi sfârșit cu aceste „priorități” cerute de „popor” vor constata că nu mai au ce țară să călărească.

  12. Domne, ce am ajuns !
    Niste indivizi, plini de ura, sovini, indoctrinati si saplati pe creier, care acolo unde sunt majoritari si-au infipt ei carpa lor, asa zisu lor steag, inalturandu-i si pe romani de la casele lor, si acum lumea se mira ca astia alearga dupa doi negri la Ditrau ! Inteleg de la Asstalos ca romanii trebuie sa plateasca ca ei sa invete romana !
    Cum Hitler a incercat in trecut, si la noi s-a creat , …..Super Maghiarul !!!
    Cel care tot timpul descaleca primul ….
    E vesnic oropsit, vesnic asuprit, vesnic nu are ceva

  13. Esența gândirii lui Asztalos e sinonimă cu a extremiștilor unguri: se plânge că separatismul școlar nu a reușit total în Mureș (precum în Covasna și Harghita), iar apoi se plânge că au dispărut „spațiile comune” de socializare. Școlile mixte erau spațiul comun ideal pentru asta. În anii 70-80 toți absolvenții de liceu din școlile mixte puteau conversa cursiv în română și absolvenții români la fel în maghiară. UDMR le-a segregat precum se proceda adineauri în Africa de Sud – acum trage consecințele.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.