G4Media.ro

Psihologul Georgeta Pânișoară: E prea târziu ca la 12-14 ani să-l înveți…

Foto: Pexels.com

Psihologul Georgeta Pânișoară: E prea târziu ca la 12-14 ani să-l înveți pe adolescent limite, în raport cu profesorul, în raport cu părintele

La vârsta adolescenței, oamenii au nevoie de autonomie și cer autonomie, iar din punctul acesta este târziu să mai fondezi un sistem de valori bazat pe respect față de mediul de acasă și școală, în armonie, spune profesoara Georgeta Pânișoară de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București, într-o intervenție la TVR Info de vineri seară. Aceasta atrage atenția că, de la 12-14 ani, este greu să ”mai formezi comportamente în care [adolescentul] să manifeste niște limite”: în raport cu profesorul, în raport cu părintele, a explicat aceasta, potrivit Edupedu.ro.

Întrebată dacă pedepsele mai funcționează în contextul actual, Pânișoară a spus că ”da, dar pe termen lung, dacă pedeapsa nu mai este vizibilă că se mai poate aplica sau dacă cel care pedepsește nu este în spațiul respectiv, fie fizic, fie psihologic, nu se formează o deprindere pe bază de pedeapsă”. Și a continuat, punctând că ”ar trebui să sesizăm mai ales comportamentele pozitive, dar de timpuriu, nu ne trezim că la adolescență sau la liceu lucrăm în felul acesta”.

”Trebuie în primul rând să sesizăm nu ce comportamente nu ne dorim să apară, ci să sesizăm ce comportamente ne dorim să apară și pe acelea să le întărim”, a spus profesoara.

Cadrul universitar a atras atenția și că limitele sunt strâns legate de organizarea în viață, mai târziu, a copilului, dar că trebuie asimilate într-un sistem de valori corelat, acasă – școală: ”Educație fără limite nu duce la nimic bun, inclusiv pentru acel copil, la vârsta adultă, pentru că acel copil care nu are nicio limită nu va învăța nici să-și organizeze munca, nu va învăța nici că trebuie să respecte, iată, niște reguli în societate, respectiv la școală. Trebuie să avem anumite limite, care nu sunt puse în adolescență, sunt puse de la ciclul primar și de acasă. Și pentru că trebuie să fie un sistem care merge în aceeași direcție, până la urmă, nu pot pune limite la școală dacă copilul nu are acasă și nici invers”.

Întrebată de moderatoarea emisiunii cum ar trebui concret să reacționeze autoritățile, mai ales după cazul de la începutul săptămânii, Georgeta Pânișoară a spus că ”poate profesorii ar trebui, într-un fel, diriginții, să știe aceste semnale, pentru că pe mine m-a uimit un pic, așa cum au început știrile: un copil liniștit și care nu dădea semne. Eu cred că au fost semne, nu avea cum să nu fie semne, inclusiv o super mare izolare. Era un semn și poate trebuia într-un fel sau altul să-i pese cuiva. De ce este el atât de izolat, dar mă îndoiesc că era doar izolare. Eu cred că au mai fost niște răbufnire, furie”.

Citește mai mult pe Edupedu.ro.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. Ok, și ce faci, îl lași să violeze sau să ucidă profesoare? Poate ar trebui create școli speciale pentru cei cu probleme!