Platforma de comerț online Temu, acuzată de asociațiile europene de consumatori de manipularea clienților
Interfețe înșelătoare și produse mai scumpe decât prețurile anunțate: asociațiile europene de consumatori au anunțat joi că au depus o plângere împotriva platformei chineze de cumpărături online Temu, acuzând-o că manipulează utilizatorii de internet și că încalcă mai multe dispoziții din Regulamentul UE privind serviciile digitale (DSA), scrie Le Figaro.
Temu, care are peste 75 de milioane de utilizatori lunari în UE, ar fi „plină de interfețe înșelătoare – dar patterns – pentru a-i încuraja pe consumatori să cheltuiască mai mult pe platformă”, explică Monique Goyens, director general al Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC), citată într-un comunicat de presă.
Această federație de asociații și 17 dintre membrii săi au depus plângeri simultan la Comisia Europeană și la autoritățile naționale competente. Acestea susțin că, pe Temu, „consumatorilor li se propun versiuni diferite, mai scumpe, atunci când au dat click pe un anumit produs, și se confruntă cu o cursă cu obstacole atunci când doresc să își închidă contul”.
Avans fulminant în Europa
Începând cu luna februarie, DSA a impus noi obligații tuturor platformelor online pentru o mai bună protecție a utilizatorilor împotriva conținutului ilegal, sub sancțiunea unor amenzi. De exemplu, regulamentul interzice interfețele înșelătoare și impune o mai mare transparență în ceea ce privește algoritmii utilizați pentru a direcționa utilizatorii. Acesta cere ca identitatea vânzătorilor de pe platforme să fie verificată și să fie blocate persoanele care comit fraude repetate.
Temu „de multe ori nu reușește să ofere consumatorilor informații esențiale despre vânzătorii de produse și, prin urmare, nu poate indica dacă produsul îndeplinește cerințele UE privind siguranța produselor”, critică BEUC. Platforma chineză, care a înregistrat un progres fulminant în Europa în ultimii doi ani datorită unei strategii de prețuri mici, „nu reușește, de asemenea, să furnizeze suficiente informații despre sistemele sale de recomandare și despre modul în care diferitele criterii pe care le utilizează conduc la propunerea anumitor produse”, deplânge această organizație.
„Temu încalcă regulamentul UE privind serviciile digitale și trebuie acum să fie investigat de autorități”, afirmă BEUC.
În octombrie, asociația italiană de consumatori Altroconsumo a testat 13 produse cosmetice vândute pe platformă și a constatat că nouă dintre acestea nu specificau sau specificau doar parțial lista de ingrediente. La începutul anului, federația germană a organizațiilor de consumatori (VZBV) a acuzat Temu că afișează anunțuri înșelătoare cu privire la produsele vândute și că induce în eroare consumatorii prin afișarea reducerilor de preț. Aceasta a obținut modificări din partea Temu, care, deocamdată însă, se aplică doar pe piața germană.
UPDATE: Într-un punct de vedere transmis de un purtător de cuvânt al Temu, compania susține că dorește să respecte reglementările și să adere la standardele de bune practici.
Precizările companiei chineze:
„Temu is a newcomer to Europe, having entered our first markets just over a year ago. During this time, we have listened carefully to feedback from customers, regulatory bodies, and consumer advocacy groups. We have been actively adjusting our service to align with local practices and preferences, and we are committed to full compliance with the laws and regulations of the markets where we operate. We aim not just to meet the minimum legal requirements but to exceed them by adhering to the highest standards of best practices. To achieve this, we work closely with our third-party sellers, regulators, consumer groups, and other stakeholders.
Our interests in protecting consumers’ interests are mutual and aligned. Our commitment to compliance and our willingness to engage stakeholders globally can be seen in our proactive actions. In the past week, Temu entered a cease-and-desist declaration with Germany’s VZBV, committing to addressing concerns raised about our practices, many of which are covered by the BEUC’s complaint. Additionally, on Monday, Temu signed a product safety pledge with South Korea’s Fair Trade Commission, committing to a comprehensive system to detect, prevent, and remove unsafe products from circulation.
Temu strives to provide innovative and convenient services to consumers while prioritizing their safety. We operate with integrity and are guided by a core set of values that always puts consumers first. We are ready to cooperate swiftly and diligently with stakeholders to ensure consumer safety and the sustainable growth of the platform.
Regarding the BEUC complaint, we take it very seriously and will study it thoroughly. We hope to continue our dialogue with the relevant stakeholders to improve Temu’s service for consumers. Where we identify areas for improvement, we are eager to work together to enhance our service and to rectify any shortcomings. We hold the interest of consumers at heart and strive to provide a safe and trusted service that is valued by consumers and adds significant value. We are committed to transparency and full compliance with all applicable laws and regulations.
We appreciate the opportunity to address these concerns.”
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
2 comentarii