G4Media.ro

O firmă din Florida vinde un avion de luptă F-16 Fighting Falcon.…

O firmă din Florida vinde un avion de luptă F-16 Fighting Falcon. Cine îl poate cumpăra?

Un aparat de vânatoare F-16 A/B Fighting Falcon, perfect funcțional, a fost scos la vânzare de o companie din statul american Florida pentru 8.5 milioane de dolari. Avionul a fost construit în 1980, în timpul administrației președintelui Jimmy Carter, însă a fost modernizat și mai poate zbura încă cel puțin 8.000 de ore. JetLease Palm Beach, firma care oferă avionul de luptă, a precizat că mai are în portofoliul său alte două aparate F-16 Viper.

Oficialii companiei din Florida au anunțat ce condiții trebuie să îndeplineasca potențialii cumpărători și la ce poate fi folosit aparatul, afirmând că avionul „ar putea reprezenta o oportunitate atractivă pentru un set limitat de cumpărători potențiali.”

Aeronava de luptă poate atinge o viteză maximă de Mach 2.05 (2.183 de kph) la o altitudine de 12.000 de metri, putând parcurge distanța dintre New York la Londra în circa două ore. Aparatul nu este unul nou, fiind construit în 1980. Dar el încă are o autonomie maximă de 3.600 de kilometri și o rată de urcare inițială de 18.000 de metri pe minut, potrivit informațiilor oferite de The Drive.

JetLease, o companie privată specializată în închirierea și cumpărarea aeronavelor, precizează că avionul de lupta este „perfect funcțional” și nu a fost demilitarizat, având actualizări moderne, cum ar fi căști compatibile care permit vizibilitatea în timpul nopțîi, un sistem Joint Helmet Mounted/Cueing System (JHMCS) și sisteme de armament controlate prin GPS.

Aparatul F-16 A/B Fighting Falcon a strâns 6.000 de ore de zbor, însa actualizările aduse îi permit să mai poată zbura cel puțin 8.000 de ore. Compania afirmă că aparatul mai are o durata de viață de 10-15 ani, care poate fi extinsă suplimentar.

Avionul se vinde cu 8.5 milioane de dolari, prețul întreg al unui aparat nou fiind de circa 14.6 milioane de dolari pentru versiunea F-16A/B și de 18.8 milioane de dolari pentru versiunea F-16C/D.

Compania cu sediul central în Florida și cu birouri în întreaga lume a achiziționat avionul din Iordania, care a cumpărat zeci de avioane F-16 second-hand din Belgia și Olanda între 2008 și 2017. The Drive a relatat că JetLease are experiență în închirierea și vânzarea de avioane de luptă, firma având în portofoliul său elicoptere AH-1si UH-60, precum și aeronave C-130.

În ceea ce privește potențialii cumpărători, oficialii au afirmat că aparatul este oferit contractorilor de servicii aeriene care oferă servicii de susținere, testare ași dezvoltare celor din Pentagon, guvernelor aliate și altor firme contractoare din domeniul apărarii.

De asemenea, cumpărătorul trebuie să respecte regulile stabilite prin International Traffic in Arms Regulations sau IRTA privind cumpărarea și utilizarea unui sistem de armament precum avionul F-16. IRTA implementează Arms Export Control Act sau AECA, care este gestionat de către Departamentul de Stat de la Washington.

JetLease afimă că orice vânzare potențială a avionului ar putea include, de asemenea, piese de schimb, instruire și simulatoare.

Aparatul F-16, care a zburat pentru prima dată în 1974, a intrat oficial în serviciu în 1978. Lockheed Martin produce aceste avioane multirol, care au fost inițial dezvoltate pentru US Air Force (USAF) de către General Dynamics, acum parte a concernului Lockheed. Compania a construit circa 4.610 aparate F-16 Fighting Falcon, aflate în dotarea forțelor americane și a celor din alte 25 de țări. USAF, Belgia, Danemarca, Olanda, Grecia și Norvegia (aliați NATO), precum și Pakistanul sunt principalii operatori ai aparatelor F-16 Fighting Falcon. De asemenea, forțele aeriene ale altor țări au achiziționat avioane F-16 la mâna a două prin programul Foreign Military Sales (FMS).

F-16 este încă unul dintre cele mai căutate avioane de luptă, iar US Air Force vinde uneori versiuni mai vechi ale avionului F-16 pe măsură ce aparatele din dotarea sa sunt supuse unor modernizări periodice. Aceste avioane second hand pot fi vândute ca sisteme de armament excedentare sau Excess Defense Articles (EDAs).

Altă vânzare neobișnuită

Miami Herald a scris că aceasta nu este prima vânzare a unui avion F-16 de către o companie privată. În trecut, modele similare au fost achiziționate de către cumpărători bogați. Spre deosebire de versiunea oferită în prezent de JetLease, toate aeronavele anterioare au fost însa demilitarizate.

De asemenea, oferta celor de la JetLease nu este una singulară în domeniu. În luna ianuarie a acestui an, firma Raptor Aviation a scos la vânzare un avion MiG-29UB, cunoscut sub numele de Fulcrum de către NATO. Aparatul ce datează din perioada Războiului Rece a fost oferit la prețul de 4.65 milioane dolari (prețul pentru un MiG-29 nou, în funcție de versiune, începe de la aproximativ 11 milioane si poate ajunge la 20 milioane de dolari).

Conform informațiilor, aparatul de lupta cu două locuri avea mai puțin de o mie de ore de ora și beneficia de „o întreținere corespunzătoare.” Avionul a fost construit în 1986 la Uzina Kaliazinski din nordul Moscovei, fiind supus ulterior unor modificări substanțiale la o fabrică din Ucraina. Aparatul a zburat pentru Air USA, un contractor din Quincy (Illinois), cu servicii de antrenament și simulare a amenințărilor aeriene.

Surse: The Drive, FoxNews, Miami Herald, fighterjetsworld.com

Doneaza prin PayPal paypal icon
Donatie recurenta

Doneaza lunar pentru sustinerea proiectului G4Media

Doneaza prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Doneaza prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

5 comentarii

  1. Saracii astia habar n-au sa vanda. Pai, unde-i textul uzual, efsaispele asta pana sa ajunga la samsari a fost proprietatea unei doamne in etate, care il folosea numai duminica sa zboare pana la biserica, cu transponderul stins. Are si macrameu’ pe altimetru si iconita pe directorul de tir.

    • E bine să te dai puțin cu el înainte să cumperi.
      Troncăne torpila pe partea dreaptă și e cam zgomotos, au ieșit vecinii să vadă ce se întâmplă.
      Treapta întâi e cam lungă, ține până la un Mach, dar nici n-ai nevoie de mai mult, la ce trafic e în București.
      Avantajul e că nu poate să-l ridice Firea, dacă îl lași pe avarii când îți iei țigări de la Universitate, e puțin cam lat și nu intră pe platformă.

  2. Nea Gigi Becali
    Vinde Maybach si ajungi la meciurile stelei in cateva minute.

  3. Eu l-aș cumpara, dar unde verifc daca are km dați inapoi?

    • Ei, acuma, da-te si talica mai cunoscator, da-i doua bombeuri in roti, trage de ampenaj sa vezi daca nu cade, racaie vopseaua cu unghia, vorba lui Bogdan, te dai umpic cu el pana la Copenhaga si inapoi, dup’aia negociezi.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.