
Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei: Dincolo de hârtii, hărți și fotografii electorale, realitatea este crudă. În atâția ani de promisiuni, niciun kilometru din Autostrada 8 nu a fost realizat
Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei lansează o scrisoare deschisă privind situația unor proiecte de infrastructură din regiune, în urma veștii că o parte dintre proiecte au fost scoase de sub finanțările asigurate de Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
„Cele mai afectate sunt proiectele care privesc regiunea Moldova, autostrada A7, dar mai ales A8. Publicul a fost informat că ar fi vorba de o ‘necorelare’ între procedurile de achiziții românești și europene. Din comunicarea oficială, neclară din punctul nostru de vedere, nu se înțelege dacă este vorba de incompetență sau de chestiuni la limita legii ori chiar ilegale de-a dreptul. Oricum ar fi, îngrijorarea noastră și a concetățenilor noștri este legitimă”, se precizează în scrisoare.
Mai jos, scrisoarea transmisă de Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei:
„Scoaterea segmentelor Moțca-Leghin și Miercurea Nirajului-Târgu Mureș din Autostrada 8/Unirii, așa-numitele „capete montane”, este o veste foarte proastă pentru moldoveni. În curând se vor împlini două decenii de când românilor din regiunea Moldova li se promite realizarea unei autostrăzi peste Carpați, pe mediana regiunii noastre, care să o lege cu Transilvania, iar de acolo cu Europa centrală. Numeroasele guverne care s-au perindat de atunci prin Palatul Victoria, cu prim-miniștri și/sau miniștri din diverse partide, au reluat mereu – în strategii, planuri, programe, conferințe de presă – promisiunile legate de această autostradă. Este posibil să o fi făcut și la presiunea opiniei publice, în primul rând a asociațiilor civice pro-autostradă. În cele din urmă, Parlamentul României a adoptat chiar o lege, nr. 291/2018, prin care Autostrada 8/Unirii a fost declarată obiectiv strategic de interes național.
Dincolo de hârtii, hărți și fotografii electorale, realitatea este crudă: în atâția ani de promisiuni, niciun kilometru din Autostrada 8 nu a fost realizat. Niciunul!
Excluderea unor tronsoane ale Autostrăzii 8 din Planul Național de Redresare și Reziliență – nu din cauza stadiului fizic al lucrărilor, ci ca urmare a deficiențelor în aplicarea procedurilor de achiziții publice – reprezintă un eșec grav și rușinos al statului român. Nu mai putem vorbi despre simplă neglijență. Suntem, în acest moment, martorii unui modus operandi instituționalizat: lipsă de profesionalism, politizarea contractelor, ezitări birocratice, iar în plus, sistematic, tratarea Moldovei ca o periferie, ca un teritoriu de rang secund al României. Acest tratament este incorect din punct de vedere constituțional și inacceptabil moral. O spunem ca moldoveni și ca români.
Cine răspunde pentru acest eșec? Are Moldova dreptul să acuze puterea de la București de sabotarea directă a intereselor regiunii, prin extensie de sabotarea interesului național?
Pierderea fondurilor din PNRR pentru cele două tronsoane ale Autostrăzii 8 nu este doar o problemă de finanțare. Este o problemă de credibilitate, de voință politică și de funcționare democratică a statului.
Este revoltător ca, în anul 2025, România să piardă bani europeni nu din lipsă de voință populară, nu din lipsă de fonduri, ci din cauza incapacității politicienilor și a funcționarilor publici de a respecta reguli procedurale minime. O țară care nu știe să cheltuiască bani europeni, respectând regulile Uniunii Europene, pentru o regiune săracă/sărăcită, pe un proiect strategic, nu poate fi numită guvernare, ci simulacru de administrație.
Statul român are în față o alegere istorică. El poate continua să tolereze eșecul cu repetiție al A8 sau să se ridice, în mod responsabil și ferm, la înălțimea unei Europe unite prin solidaritate, infrastructură și dezvoltare echitabilă.
Autostrada Unirii/A8, proiectul esențial de conectare între Moldova și Transilvania, nu este doar un coridor de transport. Este, din perspectiva noastră, o linie roșie, o limită morală. Orice întârziere, abandon sau sabotaj administrativ al A8 constituie un atentat la România.
În virtutea dreptului nostru de cetățeni români, membri cu drepturi depline ai corpului politic, vă cerem:
- Identificarea și sancționarea celor responsabili pentru nerespectarea procedurilor de achiziție în PNRR pentru „capetele montane” ale Autostrăzii 8.
- Prezentarea unei foi de parcurs clare pentru A8, cu termene realiste și surse alternative de finanțare (buget de stat, credite BEI etc.),
- Asumarea politică și administrativă a proiectului A8 la nivelul cel mai înalt: Președinție, Guvern, Parlament.
Domnule prim-ministru, Domnilor miniștri,
Autostrada 8/Unirii – Ungheni-Iași-Moțca-Leghin-Miercurea Nirajului-Târgu Mureș – este un test al maturității noastre ca stat democratic. Este o oglindă a modului în care înțelegem echitatea, responsabilitatea și solidaritatea națională. Dacă și acest proiect eșuează, atunci întreaga idee de dezvoltare unitară a României devine o iluzie cinică.
Vă cerem să găsiți urgent soluții pentru realizarea Autostrăzii 8, pentru a oferi regiunii Moldova o șansă reală la dezvoltare. Moldova nu cere favoruri. Moldova cere respectul cuvenit unei părți egale din România.”
Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei (www.miscareamoldova.ro) este o organizație non-guvernamentală regională, cu filiale în județele Bacău, Botoșani, Galați, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui și Vrancea, care militează pentru introducerea problemelor Moldovei pe agenda națională, pentru deblocarea investițiilor majore în infrastructură, pentru echitate în alocarea resurselor din bugetul central, pentru eficientizare administrativă şi fiscală prin descentralizare şi regionalizare.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2025 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
3 comentarii