Iohannis: Infractorul-șef zice că Iohannis reprezintă interese străine. Formularea corectă ar fi fost: Iohannis reprezintă interese străine PSD, dar reprezintă interesele românilor/ Ironii către USR-PLUS pe tema proiectului România educată/ Când Iohannis s-a referit la referendum, Antena 3 a întrerupt transmisia
Președintele Klaus Iohannis participă, sâmbătă, la Forumul Educației 2019, organizat la Iași, unde a răspuns la atacurile directe lansate de liderul PSD, Liviu Dragnea, și a criticat guvernarea PSD-ALDE. Cu mai puțin de două ore înaintea declarațiilor făcute la Forumul Educației 2019, Iohannis fusese atacat dur de Dragnea pentru obediența față de conducătorii unor state membre UE, precum Germania, Franța sau Olanda (detalii AICI).
La începutul intervenției lui Iohannis, atunci când șeful statului a adus în discuție referendumul pentru justiție, Antena 3 a întrerupt brusc transmisia în direct.
Klaus Iohannis a făcut și o remarcă ironică, dar și cu o notă de reproș, la adresa USR și PLUS, pe tema interesului manifestat de aceste partide față de proiectul România educată. Iohannis însă nu le-a și numit, dar trimiterea a fost evidentă.
Întrebat cum au răspuns partidele după lansarea proiectului, șeful statului a lăudat PNL, a criticat dur PSD și a adăugat că: „Alte partide sunt modic interesate de temă. Și partide mai moderne mai pun câteodată întrebări”.
Principalele declarații ale lui Klaus Iohannis:
- Știți bancul acela? La Educație, agricultură și meteo toată lumea se pricepe. Doar că cei care conduc instituțional destinele educației se pricep ca la meteo.
- Aici, în această sală, sunt oameni care chiar știu ce vorbim atunci când rostim sintagma România educată.
- Nu-i niciun secret că peste câteva zile avem alegeri europarlamentare și sper că pentru nimeni din această sală nu este o noutate, pe care l-am convocat eu pentru că așa trebuie.
- după doi ani și jumătate de rateuri și guvernare eșuată, PSD-iștii trebuie să primească un răspuns. Și acesta e momentul în care îl vor primi.
- Aud așa că PSD-iștii vorbesc prostii despre Summit (Summitul de la Sibiu). Nu au înțeles nimic. Nu i-a invitat nimeni.
- Românii se confruntă cu numeroase obstacole de pe urma acestei guvernări dezastruoase.
- Dau drumul la un post de știri și aflu acolo că un infractor-șef, șeful infractorilor, nu știu cum e mai bună combinația, zice așa: Iohannis reprezintă interese străine. Nasol!
- Hai să vedem cum e cu interesele astea. De exemplu, dacă vorbim de interesul românilor, interesul acesta e că vor educație de calitate. Tot așa, se aud unii români care vor autostrăzi. Și eu, eu reprezint interesul românilor care vor autostrăzi. Sunt români care vor spitale. Și eu vreau.
- Educația, autostrăzile, spitalele, nu sunt interesele PSD, dar sunt interesele românilor și interesele mele. Cred că formularea corectă ar fi fost: Iohannis reprezintă interesele străine PSD, dar reprezintă interesele românilor.
- România merită mai mult decât PSD.
- Vorbesc cu dascăli dedicați și îmi spun că merg din ce în ce mai rău. În loc să se pregătească pentru clasă, pregătesc tot mai multe hârtii.
- Am avut tot felul de guverne incapabile să slujească interesul național. Comparativ, însă, cu acestea din trecut, trist, dar adevărat, actualul guvern primește premiul pentru cel mai slab guvern post-decembrist. Avem o guvernare eșuată.
- Cu un astfel de guvern va fi tot mai dificil ca România să aibă o șansă de dezvoltare pe măsura aspirațiilor cetățenilor ei.
- PSD-ul vine cu povești. Observăm, din păcate, dorința anumitor decidenți de a reveni la vechile metehne. La asta se pricep.
- PSD practică dublul-discurs. Cuvinte mari, de sorginte europeană, și realități meschine, de sorginte PSD-istă.
- Salut inițiativa PNL de a discuta pe marginea rezultatelor acestui proiect și de a pune pe tapet ouă probleme cruciale ale educației românești: echitatea și cariera didactică.
Sesiunea de întrebări și răspunsuri:
Q: Cum au răspuns partidele după lansarea proiectului România educată?
- PNL a răspuns foarte bine, iată, avem grup de inițiativă și sunt foarte bucuros că s-a preluat realmente conceptul și metoda proiectului România educată.
- La PSD este puțin altfel. Și ei spun că vor educație, doar că nu au definit încă ce fel de educație și ne culcăm seara cu o metodologie sau abordare și ne trezim dimineața cu o cu totul alta, făcută de ministru sau altcineva pe picior.
- Este inadmisibil ca un partid care, din nefericire, și guvernează să aibă o abordare netransparentă.
- Alte partide sunt modic interesate de temă.
- Și partide mai moderne mai pun câteodată întrebări.
- Cred că în societatea românească se simte nevoia unei cu totul altei abordări decât cea pe care o avem acum. Cred că după europarlamentare și referendum cred că se va coagula o cu totul altă abordare în politica românească, care sper că va mătura și va lăsa în coșul de gunoi al istoriei această guvernare eșuată.
Q: Despre parcursul educațional:
- Noi practic avem un învățământ care a fost creat, structural, prin 1968 și ne minunăm că nu produce rezultate.
- Miza e să atingem mai multe obiective în același timp. Altfel ajungem la discrepanțe imense, cum avem acum. De exemplu, avem olimpici de mare performanță, dar în partea opusă avem un analfabetism mai mare decât am avut în ultima aproape sută de ani. Avem rezultate foarte bune în multe discipline, chiar peste medie, de exemplu, IT, dar în capătul celălalt avem o rată de părăsire timpurie a școlii imensă.
O: Despre rolul educației în formarea unei culturi a justiției și dacă formarea unei culturi a justiției poate fi asumată de proiectul România educată:
- Foarte mulți copii petrec foarte mult timp la școală, în fața televizorului, a calculatorului fără să mai fie conectați cum trebuie la ce se întâmplă în societate.
- Trebuie să venim cu alte soluții pentru a cultiva valorile de bază ale societății.
- Valorile de bază trebuie transmise de cineva, cumva, tinerei generații, altfel vom avea o problemă, pe care o vedem acum: infractori s-au cocoțat în vârful statului.
- Pentru aceste mârlănii și pentru aceste atacuri asupra justiției, pe care le execută PSD de doi ani și jumătate, vor plăti toți românii pentru că va scădea calitatea vieții zi de zi. De aceea am convocat referendumul, nu pentru că nu aș fi avut ce să fac zilele acestea.
- Am convocat referendumul pentru a da șansa românilor să dea un răspuns clar acestei nemernicii PSD-iste.
- Românii trebuie să meargă la vot ca să înțeleagă PSD-iștii că România este altfel decât o văd ei.
- Ăștia vor să ducă România în Evul Mediu.
Q: Despre Republica Moldova. E posibil un proiect media, integrat, asumat transpartinic, pe termen lung, care să treacă Prutul?
- Peste termen lung da. Acum, cred că suntem într-o fază dificilă și de o parte și de cealaltă a Prutului.
- Miza este democrația țărilor noastre. De ce am ajuns la 30 de ani după căderea comunismului în faza asta dificilă, vom citi în cărțile de istorie. Acum trebuie să facem față.
- Media și la noi, și în Republica Moldova, are dificultăți clare. Avem instituții media foarte serioase și independente, dar avem și media mai degrabă foarte partinică, ceea ce în esență este o chestiune legală, dar moralitatea trebuie pusă un pic în discuție.
- O societate educată nu tolerează o media trucată. Noi nu am ajuns încă în faza asta și cred că nici în Republica Moldova nu ați ajuns în faza aceasta. La baza multor probleme este tot educația.
- O societate educată nu tolerează o justiție politizată, nu tolerează infractori în vârful statului. De asta tot spun că educația este baza societății, nu o anexă.
Q: Cum pot fi ținuți profesorii în școală și aduși cei mai buni absolvenți în sistem?
- Răspunsurile le găsim relativ ușor dacă răspundem de ce nu rămân mai mulți tineri în țară.
- Atâta vreme cât nu-i dai unui dascăl suficient cât să-și întrețină familia, nu va dori să fie dascăl. Banal, nu?
- Sunt foarte puțini care au șansa extraordinară care să meargă să-și exerseze hobby-ul lor, dar să fie și plătiți.
- Dacă unui dascăl nu-i dai suficient cât să trăiască decent, rămân în sistem entuziaștii și slabiștii.
- Dascălii vor să vadă și ei, nu numai cercetătorii, cum își pot construi o carieră, dar să conteze. În momentul de față cred că este, aproximativ, tot cum a fost pe vremea mea. M-am trezit cu gradul unu și, guess what? Tot m-am trezit că nu-mi ajung banii. Contează material, statut și carieră și atunci deja ne apropiem. Dar nici acest lucru nu este suficient.
- Majoritatea dascălilor sunt supărați că merg la școală și acolo li se cer tot felul de prostii. Deci sistemul, din interior, trebuie organizat.
- Niciunui dascăl nu-i place să meargă la școală și să aibă impresia că sistemul își bate joc de el. Vrea un sistem care-l ajută prin formare continuă, materiale didactice, posibilități. De exemplu, un profesor de fizică, cum am fost eu, se simte mai bine dacă merge la o școală unde există un laborator de fizică care mai are și altceva decât două sârme. Deci contează și dotarea.
Q: Despre „familiile domnitoare” din Educație și reducerea mandatelor șefilor de la vârful sistemului:
- Până nu scăpăm de politizare, nu rezolvăm problema. În realitate este foarte simplu. Eu pot să vă indic calea, dar dumneavoastră trebuie să o faceți. Iar calea e votul.
- PSD și-a creat în 30 de ani un sistem foarte performant de înșurubare în funcțiile publice. Atâta vreme cât va guverna, acest sistem nu se va schimba.
- Lucrurile se vor schimba atunci când vom acționa conștient pentru depolitizare. Depolitizare înseamnă să pui în funcție pe unul capabil, performant, nu pentru că are un carnet de partid.
Context. Potrivit agendei oficiale anunțate de Palatul Cotroceni, șeful statului va fi prezent ulterior la lansarea noii sale cărți (EU.RO – Un dialog deschis despre Europa), iar finalul zilei e rezervat participării la mitingul PNL de la Iași pentru lansarea candidaților la europarlamentare.
Sursa foto: INQUAM_Octav Ganea
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
34 comentarii