G4Media.ro

Judecătoarea Andrea Chiș, membru CSM, vrea ca Inspecția Judiciară să clarifice dacă…

Sursa: Colaj G4Media.ro/ Inquam Photos

Judecătoarea Andrea Chiș, membru CSM, vrea ca Inspecția Judiciară să clarifice dacă Dana Gîrbovan a comis abatere disciplinară când a acceptat o nominalizare politică și dacă a negociat funcția de ministru acasă la Florin Iordache

Judecătoarea Andrea Chiș, membru CSM, anunță într-o postare pe Facebook, că a formulat o sesizare adresată președintei Consiliului Superior al Magistraturii, Lia Savonea, privind sesizarea Inspecției Judiciare în cazul nominalizării judecătoarei Dana Gîrbovan în funcția de ministru al Justiției. Chiș a mai solicitat și setarea unor reguli de comunicare cu celelalte puteri.

Andrea Chiș îi solicită Liei Savonea să sesizeze Inspecția Judiciară în cazul Gîrbovan pentru a se clarifica dacă acceptarea unei nominalizări politice de către un judecător în funcție constituie sau nu abatere disciplinară în sensul art. 99 lit. d) din Legea nr. 303/2004.

Judecătoarea CSM mai vrea ca Inspecția să lămurească în ce condiții s-a produs acceptarea unei astfel de funcții, în condițiile în care în presă au apărut informații că a negociat acasă la deputatul PSD, Florin Iordache, respectiv calea care a condus spre nominalizare și ”dacă o astfel de activitatea premergătoare nominalizării (ce poate fi și nepublică) constituie sau nu o activitate cu caracter politic, circumscriindu-se, astfel, abaterii disciplinare generale”.

Premierul Viorica Dăncilă a propus-o pe Dana Gîrbovan pentru funcția de ministru al justiției, însă potrivit unei decizii CCR un judecător nu poate cumula funcția de ministru. Gîrbovan a anunțat că demisionează, CSM a luat act de demisie iar președintele Klaus Iohannis a anunțat că respinge nominalizarea. Gârbovan a anunțat că revine asupra demisiei și a reușit astfel să rămână în magistratură.

CSM nu a trimis Palatului Cotroceni decizia Secției pentru Judecători de aprobare a demisiei Danei Gîrbovan din magistratură. Într-un răspuns pentru G4Media.ro, CSM a invocat Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Superior al Magistraturii, potrivit căruia hotărârile se redactează în 20 de zile, se comunică îndată și se publică în 10 zile de la redactare. (Vezi detalii aici)

Redăm mai jos textul sesizării transmise de judecătoarea Andrea Chiș președintei CSM, Lia Savonea:

”În ședința din 3 septembrie a Secției de judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, am adus în discuţie următoarele două probleme:

1. Dacă nominalizarea unui judecător în funcție pentru o funcție politică în cadrul executivului sau legislativului este sau nu activitate politică în lumina paragrafelor 168 si 169 din Decizia nr. 45/2018 a Curții Constituționale și ar putea constitui abaterea disciplinară prevazută de art. 99 lit. d) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, respectiv desfășurarea de activități publice cu caracter politic în exercitarea atribuțiilor de serviciu, sancționată cu retrogradarea din funcție sau excluderea din magistratură, conform art. 100 din aceeași lege.

2. Stabilirea unor criterii pentru viitor în cadrul Ghidurilor cu puterea executivă și cu cea legislativa în cadrul Proiectul TAEJ – privind comunicarea judecătorilor și a procurorilor cu lumea politică în vederea ocupării unor funcții în cadrul celorlalte două puteri.

1. În ceea ce privește primul punct, doamna judecător Dana Cristina Gârbovan a fost nominalizată de către Primul Ministru pentru funcţia de Ministru al Justiţiei. În momentul nominalizării, doamna judecător își exercita profesia de magistrat, nefiind emis vreun decret prezidențial de eliberare din funcție.

Așa cum rezultă din considerentele Deciziei nr. 45/2018 a Curții Constituționale (par. 169), funcția de ministru al justiției este una eminamente politică, Curtea făcând referire la un Aviz al Comisiei de la Veneția care recomandă „ca judecătorul mai întâi să demisioneze înainte de a concura pentru o funcție politică, deoarece, chiar dacă un judecător a candidat și nu a fost ales, acesta va fi identificat cu o anumită tendință politică, în detrimentul independenței”.

În aceeași decizie, Curtea face referire și la un raport al aceleiași Comisii ce prevede că „judecătorii nu ar trebui să se pună într-o poziție în care independența sau imparțialitatea lor ar putea fi pusă la îndoială. Acest lucru justifică normele naționale privind incompatibilitatea funcției judiciare cu alte funcții și este, de asemenea, un motiv pentru care multe state restrâng activitățile politice ale judecătorilor”. România este un stat în care judecătorilor le este interzisă desfășurarea unor activități politice.

Se pune problema, așadar, dacă arhitectura constituțională permite unui judecător în funcție să fie nominalizat pentru o poziție în Guvern, cu un program politic privind funcționarea justiției, în condițiile în care procedura de modificare a componenței Guvernului României este una eminamente politică, atât propunerea formulată de Primul Ministru, cât și decizia Președintelui României fiind acte politice.

Doamna judecător a participat la această procedură în calitate de candidat propus de partidul de guvernământ, cu un proiect privind funcționarea justiției propus acestui partid și însușit de acesta.

Dacă era numită Ministru al Justiției fără a fi fost eliberată din funcție, doamna judecător ar fi cumulat cele două funcții și se putea discuta posibilitatea săvârșirii abaterii disciplinare prevăzută de art. 99 lit. b) din Legea nr. 303/2004, respectiv încălcarea de către un judecător a prevederilor legale referitoare la incompatibilități. Nefiind numită finalmente, o astfel de abatere nu putea fi săvârșită.

Un judecător nu poate desfășura și nu poate să participe la activități cu caracter politic, indiferent dacă sunt publice sau nepublice, așa cum rezultă din dispozițiile art. 103 alin. 2 teza a II-a din Legea nr. 161/2003 si art. 9 alin. 1 teza II din Legea nr. 303/2004, acestea constituind interdicții legale.

Încălcarea unei interdicții legale constituie abatere disciplinară în sensul art. 99 lit. b) din Legea nr. 303/2004.
Abaterea disciplinară specială de la lit. d) a aceluiași articol se referă desfășurarea unor activități publice cu caracter politic de către persoana care are calitatea de judecător.

În opinia mea, se impune clarificarea următoarelor împrejurări:
– dacă acceptarea unei nominalizări politice de către un judecător în funcție constituie sau nu abatere disciplinară în sensul art. 99 lit. d) din Legea nr. 303/2004;
– în ce condiții s-a produs acceptarea unei astfel de funcții, respectiv calea care a condus spre nominalizare, dacă o astfel de activitatea premergătoare nominalizării (ce poate fi și nepublică) constituie sau nu o activitate cu caracter politic, circumscriindu-se, astfel, abaterii disciplinare generale din art. 99 lit.b) din aceeași lege, reprezentând încălcarea unei interdicții legale.

Este cunoscută existența unui precedent privind numirea unui judecător în funcția de Ministru al Justiției, nominalizat anterior prezentării demisiei și în cazul căruia ambele decrete au fost publicate în același Monitor Oficial, în anul 2012. În acest caz, doamna judecător a fost numită Ministru al Justiției și a părăsit magistratura, nepunându-se problema și neexistând nici măcar virtual posibilitatea tragerii ei la răspundere disciplinară, pentru că nu mai era judecător.

În cazul doamnei judecător Dana Cristina Gîrbovan, această problema s-a ridicat ca urmare a retragerii demisiei, act ce produce efect retroactiv, respectiv ca și când acest act nici nu ar fi existat.

Situația este schimbată față de momentul când un alt judecător a fost numit ministru și ca urmare a recentelor modificări aduse legilor justiției, întrucât cadrul de reglemetare a incompatibilităților s-a schimbat radical. Aceasta în primul rând ca urmare a Deciziei nr. 45/2018 a Curții Constituționale, care interzice unui magistrat ocuparea oricărei funcții în cadrul altei puteri. Curtea accentuează faptul că, în cazul judecătorilor, incompatibilitatea este prevăzută chiar de Constituție (art. 125 alin. 3). Anterior, neexistând o astfel de decizie a Curții, au existat magistrați secretari de stat în Ministerul Justiției, care puteau participa la ședințele Guvernului.

În plus, conform modificărilor aduse regimului sancționator, incompatibilitățile, încălcarea interdicțiilor legale (inclusiv a celei de a desfășura activități nepublice cu caracter politic) și desfășurarea unor activități publice cu caracter politic au ca urmare, în caz de constatare a abaterii disciplinare, retrogradarea din funcție sau excluderea din magistratură.

În ceea ce privește condițiile concrete privind acceptarea nominalizării, un ziar a scris că negocierile s-au purtat în casa domnului deputat Florin Iordache, Vicepreședinte al Camerei Deputaților, membru PSD. Este vorba despre articolul intitulat Culise. Negocierile Danei Gârbovan cu PSD acasă la Iordache. Lia Savonea omul cheie, apărut în Comisarul din 24 august 2018, pe https://www.comisarul.ro/articol/culise/negocierile-danei-garbovan-cu-psd-acasa-la-_1014815.html (accesat ultima dată în 4.09.2018).

Cred că se impune verificarea acestei afirmații și luarea măsurilor ce se impun, adică fie o cercetare disciplinară, fie apărarea reputației profesionale și a independenței doamnei judecător de către Secția de judecători, în condițiile art. 30 din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii.

2.Cu privire la cel de-al doilea punct, se impune setarea unui cadrul previzibil privind dialogul judecătorilor și procurorilor cu lumea politică, pentru că dialogul, negocierea purtată de un magistrat pentru accederea la o funcție politică, așa cum reține Curtea Constituțională când sugerează demisia prealabilă, ar putea afecta independența și imparțialitatea sa.

În cazul în care se ajunge la concluzia că este permis unui judecător sau procuror să accepte o nominalizare pentru o funcție politică în cadrul celorlalte puteri, executivă sau legislativă (Curtea Constituțională punând semnul egalității între cele două puteri, adevărat, sub aspectul incompatibilităților impuse constituțional unui magistrat în exercițiul funcției, pentru că a fost sesizată cu privire la acest aspect în controlul prealabil de constituționalitate), este necesară setarea unor criterii în cadrul Ghidurilor de bune practici cu celelalte puteri, legislativă și executivă, în curs de redactare în cadrul Proiectului TAEJ – Transparență, accesibilitate și educație juridică prin îmbunătățirea comunicării publice la nivelul sistemului judiciar.

Bunăoară, așa cum am exemplificat în cadrul ședinței Secției de judecători, se impune să răspundem la întrebarea dacă un judecător (sau procuror) își depune demisia sau cererea de pensionare la CSM (în materialul direcției de specialitate privind posibilitatea revocării unui act unilateral anterior emiterii decretului prezidențial de eliberare din funcție fiind prezentat un exemplu de revocare a cererii de pensionare de care Plenul CSM a luat act în baza unei hotărâri din 2014), iar secția corespunzătoare ia act, acesta poate candida pentru o funcție politică în executiv sau legislativ.

Desigur, toate acestea fără să se trimită (toate) actele necesare către Președintele Republicii în vederea eliberării din funcție, așa cum s-a întâmplat în cazul discutat la punctul 1 (impunându-se aplicarea unui tratament egal și previzibil tuturor magistraților).

În continuarea aceluiași exemplu, în cazul în care procedura de accedere într-o funcție politică se finalizează fără rezultatul scontat, se pune problema dacă persoana respectivă poate fi în continuare judecător sau procuror.
Cred că în cazul unui răspuns pozitiv se impune și să răspundem la întrebarea ce activitate judiciară poate desfășura în această perioadă.

În concluzie, vă solicit:

– sesizarea Inspecției Judiciare cu privire la aspectele semnalate la punctul 1;
– discutarea aspectelor semnalate la punctul 2 în ședința Comisiei 2 comună și a Plenului, cu ocazia exprimării unui punct de vedere asupra ghidurilor de bune practici cu celelalte puteri”.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

13 comentarii

  1. Parca l vad pe geoana in2009!
    Apare si filmuletul,stati liniatiti.

    • Toata lumea stie ca UNJCR (Uniunea Nationala a Judecatorilor Corupti din Romania) a fost infiintata de mafia psd pentru a distruge sau macar pentru a controla justitia din interior.
      Toata lumea stie ca Dana Scarbovan a participat la masacrarea legilor justitiei, impreuna cu infractorii din parlament.
      Toata lumea stie ca Dana Scarbovan a sustinut toate aberatiile inserate in modificarile legilor justitiei, in favoarea infractorilor.
      Toata lumea stie ca Dana Scarbovan i-a atacat pe toti magistratii care au criticat modificarile aberante aduse legilor justitiei.
      Toata lumea stie ca Dana Scarbovan a atacat toate organismele internationale care au criticat modificarile aberante aduse legilor justitiei.
      Toata lumea stie ca Sectia pentru Judecatori din CSM este compusa in majoritate din judecatori corupti sau santajabili, aflati in slujba mafiei psd.
      Se impune cu celeritate revocarea si arestarea judecatorilor corupti din CCR, CSM, ICCJ, Curtile de Apel si Judecatorii, aflati in slujba mafiei psd.

    • Bun comentariu, Cozmin! Sa dea Domnul sa se finalizeze toata aceasta mascarada juridica la nivel national, in fond un act de inalta tradare de tara, asa cum inchei dumneata.

  2. PSD nu intelege ce i se intampla.

  3. Despre „judecătoarea” Gârbovan, tot ce e mai rău. Magistrată coruptă, slugă politică înhăitată cu infractorii. O secătură

  4. Jmekera ochelarista, de la noi de la usereu!

  5. Cînd fuse ca să ia act de demisia Gârbovan-cei, se-ntruni CSM-u’ de îndată (adica instant!).
    Pentru Chiș – tre’ să se convoace ședință cu minim 3 zile înainte, să fie înscrisă pe ordinea de zi, ce mai, daravelă mare!
    Iar eu una tare-aș vrea să mă lămurească alde Savonea: de ce, cînd presa a scris despre (presupuse?) întîlniri private cu politicieni ale L.C. Kovesi, IJ-u’ și SIIJ-uu’ s-au sesizat en fanfare, iar la Gârbovan-ca, mucles?!

  6. Gârbovanca trebuie zburată urgent din magistratură punct.

  7. Din cauza faptului că nu se face distincția necesară între termenii POLITIC și PARTINIC, acești termeni se confundă și ca urmare se confundă situații distincte, se elaborează reglementări confuze și apar situații confuze.

  8. Excelenta actiunea judecatoarei Chis, asa trebuie sa se comporte un adevarat judecator, trebuie sa ceara lamurirea lucrurilor confuze si-a miscarilor de natura a afecta independenta magistratilor, raspunsurile oficiale urmand sa apara in ghidurile de reglementare a relatiilor puterii judecatoresti cu celelalte puteri. Independenta actului de justitie are la baza exact interdictia totala de apropiere de politic, iar pentru asta au pensii speciale si salarii foarte mari. Va zica, madam garbovan era gata sa fie ministru al justitiei sustinut de psd, iar acordul de principiu pe care l-a dat este un gest ce arata anumite afinitati politice, in consecinta ce mai cauta in magistratura, cand se vede clar ca nu mai indeplineste conditia esentiala de a fi judecator – impartialitatea. Afara cu madam garbovan care si-a probat afilierea politica, fara pensii speciale si alte multe privilegii, salariu foarte bun etc. Afara din magistratura si in barca psd-ului, acolo-i locul ei.

    • D-na Constantinescu.Ne amagim.
      Pana cand nu o sa vad un lucru inceput si terminat in aceasta tara nu mai cred in nimic.
      Nu suntem in stare nici sa vedem cine suntem noi insine.
      Nu este foarte greu sa copiem exemplul altor tari care sant mult mai dezvoltate ca noi.
      Care este pensia maxima in Germania in sistemul public? 3000 euro.
      Pai noi suntem bogatii lumii, avem pensii de 12-13000 de euro.
      Eu nu prea pot sa concep asa ceva. Am muncit toata viata,am avut salarii mari, recunosc, multe mii de euro pe luna, dar ca sa astept sa primesc la pensie ce nu am fost capabil in tinerete e prea mult.
      Are dreptate Presedindele.Trebuie o restartare a Statului.

  9. Cred ca aceasta judecatoare , are o dorinta mare ptr. a urca in scara ierarhica chiar si servind interesele puterii , mai mult decat interesul profesional de justitiar integru . „Independenta justitiei” aparata de catre acesta si clamata de Seful Realitattii TV, este o farsa jucat prost, iar rezultatul nu putea fi altul, decat cel cunoscut de catre toti romanii. Gasca din CSM , trebuie urgent desfiintata, iar maestrul”furtului intelectual”(potrivit presei) nu are ce cauta la Sefia IJ. Este un tablou sumbru a unei justitii lipsite de moralitate profesionala, catarata pe scaune subrede in fata romanilor, care-i platesc cu munca lor.Felicitari Dnei Chis ptr. actiunea intreprinsa.