G4Media.ro

EXCLUSIV Trei din cele patru vapoare care alimentează cu combustibil navele din…

sursa foto: Info Sud-Est/ Imago Studio

EXCLUSIV Trei din cele patru vapoare care alimentează cu combustibil navele din Portul Constanța sunt deținute de companii rusești/ Una dintre ele aparține Gazprom Neft, aflat sub sancțiuni UE și SUA

Trei din cele patru vapoare care asigură alimentarea cu combustibil a navelor în Portul Constanța sunt deținute de firme rusești, conform informațiilor furnizate de conducerea portului pentru G4Media și Info Sud-Est.

Una dintre companii face parte din grupul Gazprom Neft, pus sub sancțiuni de Uniunea Europeană și Statele Unite după izbucnirea războiului în Ucraina. Occidentul a stabilit, în 15 martie, că Gazprom Neft intră sub sancțiuni economice, dar a permis în continuare importul de petrol de la gigantul rus, implicit și serviciile navelor de bunkeraj.

Luni seară, însă, liderii UE au decis un nou pachet de sancțiuni pentru Kremlin, cea mai importantă fiind embargoul progresiv privind importurile de petrol rusesc pe mare. În acest context, nu se știe cum vor fi alimentate în viitor navele care ajung în Portul Constanța.

În Portul Constanța există nouă firme care dețin licență pentru servicii de bunkeraj (furnizarea și transportul de combustibil pentru alimentarea navelor, n.red.), conform unui răspuns transmis la solicitarea Info Sud-Est de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța (CN APMC): CMI Oil Consult, Gazpromneft Marine Bunker Balkan, Island Petroleum, Romar Oil, OMV Petrom, Cassol Ro, Bunker Trade Logistics, Oil Terminal, Logitex Constanța.

Aceste nouă societăți prestează servicii de bunkeraj prin intermediul a patru nave care au dreptul să transporte combustibilul către vapoarele din Portul Constanța. Trei dintre cele patru nave sunt deținute de companii rusești:

  • Bellona – deținută de Lukoil – Marine Bunker;
  • Almathia – deținută de Petronav Shipmanagement;
  • Deltaoil – deținută de Balkan Marine Bunker Assets;
  • Unicom 3 – Gazpromneft Marine Bunker Balkan S.A.

În contextul semi-monopolului pe care companiile rusești îl dețin asupra navelor de bunkeraj din Portul Constanța și al noului pachet de sancțiuni anunțat de Uniunea Europeană, care include și embargo asupra importului de petrol rusesc pe mare, Portul Constanța s-ar putea confrunta cu o situație dificilă, greu de gestionat, dacă rușii și-ar întrerupe activitatea.

Practic, ar crește foarte mult timpii de așteptare pentru alimentarea cu combustibil a unei nave, ceea ce ar duce la o blocare a Portului Constanța și la întârzieri semnificative a transporturilor.

Problemele nu ar fi cauzate de lipsa combustibilului, ci de lipsa navelor de bunkeraj, specializate în transportul combustibilului.

Conform legislației în vigoare, Statul român nu ar putea interveni în momentul de față în cazul necesității deblocării situației pentru a asigura bunkerajul, dat fiind că serviciile de alimentare sunt exclusiv private:

  • ”Combustibil avem, dar unde găsești nave? Firmele respective (cele 9 care au licență de alimentare cu combustibil în Portul Constanța, n.red.) fac bunkerajul prin intermediul celor patru nave, din care trei sunt rusești. Dacă navele rusești refuză să mai aprovizioneze vapoarele va fi foarte dificil. Nu s-ar debloca ușor situația, nu ai unde să găsești peste noapte sau în câteva zile nave specializate pe bunkeraj. Nici nu avem protocoale de urgență cu alte porturi. Avem combustibil, da, dar unde găsești navele de care ai nevoie? Poate la turci. Este o piață privată, Statul nu poate interveni în reglementarea acestei situații. Nici Ministerul Transporturilor, nicio instituție nu poate interveni”, au adăugat pentru G4Media și Info Sud-Est surse din Portul Constanța.

Cine deține bunkerajul în Portul Constanța

Lukoil Marine Bunker este o companie înregistrată în cartierul Basmanny, din Moscova, conform informațiilor deținute de Serviciul federal rus de Impozite, și este parte a gigantului rus Lukoil.

Balkan Marine Bunker Assets este deținută de GPN Foreign Assets Management, companie înregistrată în Sankt Petersburg, la aceeași adresă cu GPN Proiect LTD, companie care deține acțiuni și la Gazpromneft Marine Bunker Balkan, care face de asemenea bunkeraj în Portul Constanța. Ambele GPN sunt reprezentate de directorul general Vasilyevna Alla Krymova.

Gazpromneft Marine Bunker Balkan S.A. este deținută de companiile Gazpromneft Marine Bunker (99,9%) și GPN Proiect LTD (0,01%), și ele înregistrate în Sankt Petersburg.

Aleksei Aleksandrovici Medvedev este directorul general al Gazpromneft Marine Bunker, parte a consorțiului Gazprom Neft, care se află sub sancțiunile UE și ale SUA, în urma invaziei Ucrainei.

Într-un interviu din iulie 2020, acordat pentru revista rusă ”Flota Marină”, Medvedev declara că Gazpromneft Marine Bunker a fost înființată în 2007 pentru servicii de bunkeraj ale Gazprom Neft. La sfârșitul anului 2019, vânzările totale de combustibili marini de către Gazpromneft Marine Bunker au atins 3 milioane de tone, explica Medvedev.

Acesta sublinia că Gazpromneft Marine Bunker are peste 200 de clienți ”în toate porturile naționale cheie”, amintind de porturile Tallin (Estonia) și Constanța. Combustibilul pe care îl vinde compania rusă este produs la rafinăriile Gazprom Neft din Moscova și Omsk, conform declarațiilor lui Medvedev.

Peste 600 de nave alimentează anual în Portul Constanța

Într-un răspuns pentru Info Sud-Est, Biroul Vamal de Frontieră Constanța a transmis că, în ultimii 5 ani, aproape 3000 de nave au alimentat cu combustibil în Portul Constanța:

  • 2018 – 665 nave;
  • 2019 – 687 nave;
  • 2020 – 667 nave;
  • 2021 – 614 nave;
  • 2022 – 155 nave (1 ianuarie – 30 aprilie).

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și Florin Goidea, șeful Portului Constanța, nu au transmis un punct de vedere până la publicarea acestui articol.

Context:

De la începutul invaziei Rusiei, în 24 februarie, și de la blocada nordului Mării Negre instituită de Kremlin, Portul Constanța a devenit un hub important pentru exporturile de cereale ucrainene și un punct strategic în Marea Neagră.

“Portul Constanța a devenit cel mai important port la Marea Neagră!”, transmitea la mijlocul lunii aprilie Sorin Grindeanu, ministrul român al Transporturilor.

Guvernul României a alocat, în aceeași perioadă, 200 de milioane de lei pentru operaţionalizarea infrastructurii de transport feroviar din Portul Constanţa, pentru a putea crește în scurt timp capacitatea de operare din port, ținând cont că în lunile iulie-august, Portul se va confrunta cu o perioadă critică, fiind așteptate noile recolte de cereale ale fermierilor români.

Doar în primele trei luni ale anului, traficul de mărfuri din Portul Constanța a crescut cu 11%.

UPDATE: Comunicatul oficial al Portului Constanța:

În Portul Constanţa, în acest moment, din cele trei barje licențiate pentru efectuarea serviciului de aprovizionare combustibili la nave (bunkeraj), doar două mai efectuează acest serviciu, iar cea de-a treia şi-a încetat activitatea acum câteva luni, atunci când a fost instituit embargoul împotriva navelor ruseşti.
Cele două barje pot efectua aprovizionarea navelor cu combustibili în rada Portului Constanţa (în afara portului).

*În prezent, în Portul Constanţa sunt licenţiate nouă companii pentru aprovizionarea cu combustibili şi ulei la nave.
Firmele licenţiate pot alimenta navele la cheu cu ajutorul cisternelor, cu motorină, iar Oil Terminal poate alimenta prin conducte şi cu păcură.*

Având în vedere că Portul Constanţa nu reprezintă un punct nodal central de aprovizionare cu combustibili pe rutele navelor, considerăm că nu vor fi blocaje în acest sens, în situaţia dată.

Un punct nodal de aprovizionare a navelor cu combustibili (aşa cum sunt Porturile Istanbul din Turcia sau Pireu din Grecia) aprovizionează zilnic zeci sau sute de nave, în timp ce în Portul Constanţa sunt alimentate, în medie, 600 de nave pe an.

Aşadar, în contextul noilor sancţiuni stabilite de statele UE la începutul acestei săptămâni, apreciem că aprovizionarea cu combustibili la nave în Portul Constanţa nu poate fi afectată şi se va desfăşura în continuare în condiţii optime.

Aprovizionarea cu combustibili a navelor (serviciul de bunkeraj) în Portul Constanţa este un serviciu economic realizat exclusiv de operatori privaţi, iar statul român, prin CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, nu are calitatea de a efectua acest serviciu.

sursa foto: Info Sud-Est/ Imago Studio

Citește și...

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

33 comentarii

  1. „Combustibil avem, dar unde găsești nave? Firmele respective (cele 9 care au licență de alimentare cu combustibil în Portul Constanța, n.red.) fac bunkerajul prin intermediul celor patru nave, din care trei sunt rusești. Dacă navele rusești refuză să mai aprovizioneze vapoarele va fi foarte dificil. Nu s-ar debloca ușor situația, nu ai unde să găsești peste noapte sau în câteva zile nave specializate pe bunkeraj. Nici nu avem protocoale de urgență cu alte porturi. Avem combustibil, da, dar unde găsești navele de care ai nevoie?”

    Dar de 3 luni ce ati facut incap.abililor? De ce nu ati cautat solutii? Nu stiati ca urmeaza tot mai dure impotriva ru.silor?

    • Toata lumea a sperat initial ca rușii isi termina repede treaba in Ucraina, apoi ca valurile de sancțiuni isi vor face efectul si ii vor afecta pe ruși care se vor retrage din Ucraina.

    • Rusii controlează piața de energie din Europa prin mii de firme știute si neștiute. Pur si simplu sancționarea lor este imposibila in termen scurt si cu eficienta.

    • the roots run deep in this one …

    • romania A FOST PREDATA DE MULT TIMP rusiei.

  2. SRI, SIE, Iohannis, Ciuca, Ciolacu, Grindeanu PSD, PNL, UDMR etc, cu ce va ocupati? Sunteti prea ocupati cu hotiile si combinatiile si nu mai vedeti rusii care opereaza sub nasul vostru?

    • Nu te agita, statul roman știe foarte bine ce fac afacerile rusești aici – totul e cu voie de la stăpânire (naționala si internaționala).

  3. Pt ce vrea sri legea sigurantei nationale daca ei dorm in ghete ????

    Sau sunt corupti???? Hhajaja ce tradatori de tara

    • Abia acum se vede cum rusii cu concursul „organelor”, de 20 de ani au construit o schema care acum se vede in toata splendoarea. Companiile romanesti de bunkeraj au fost eliminate de rusi care acum controleaza aprovizionarea navelor in portul Constanta ce nu mai este si Constanta este un port nesigur. Ce au facut rusii 20 de ani? Buncheraj fictiv si marfa din rafinarie direct in peco fara accize si tva. Ponta stie cum a fost cu Lukoil. Republica Esuata Romania. De aici nevoia SIE sa aiba justitie privata.

  4. Iar Petronav Shipmanagement este cipriota, cine stie ce actionari rusi o avea.
    Așadar niciuna din cele patru nu este romanesca.

  5. Colonie ? :)))))))

  6. SPAGAAAAAA, cine mai da spaga ca rusii pentru licente?

  7. Portul Rotterdam, Putin și USR sunt de vină.

  8. Management si legistatie „original” romaneasca!!!!

    ” … Conform legislației în vigoare, Statul român nu ar putea interveni în momentul de față în cazul necesității deblocării situației pentru a asigura bunkerajul, dat fiind că serviciile de alimentare sunt exclusiv private….” Pai rasbelul a inceput de 4 luni. Si noi ne facem ca „ploua”. Se mai duce Iohahannis pe la Bruxelles (si-si intrerupe partiga de golf …. mai bine!). In rest….. 2 din 3 rafinarii sunt rusesti…. de unde mai iau petrol???? Cealalta-i OMV cu 40% Gazprom…….
    Noi cu vestul, dar „lumina” vine de la „rasarit”. In rest toate-s bune si misto… de noi!

    • Hai ca începi sa te prinzi… mare parte din energia RO si UE este controlata direct si indirect de rusi. De aia ii cam doare la basca de sancțiuni pe termen scurt, pana își termina treaba in Ucraina.

  9. Dar pentru navele militare cine asigura bunkerajul?????? Hai ca se poate!
    Cei 3.5 km de cale ferata cu ecartament lat….. nu se pot face in „regie militara”, fara licitatie cu dedicatie????? Dar cine sa-0i puna pe mitici la treaba? Cine sa-i scuture de gulerele lor (foste) albe, actual maro cu picatele?????
    Iohahahaaaannis? Ciolanu? Ma-Ciuca? Grindeanu Leibnitz? Bode, alias Buda? Norocul nostru ca-s ucrainienii „la inaintare” ca, daca nu, eram mancati de mult. Vorbeam si cantam ruseste cu Iohahahannis in frunte!

  10. Încă o știre dintr-un lung șir, care duc la aceași concluzie:
    DACA VROIAM SA FIM INDEPENDENTI ENERGETIC, TREBUIA SA INCEPEM SA GASIM ALTERNATIVE PE VREMEA LUI VICTOR PONTA.
    NU SUNT NICI POLITICIENII EUROPENI MAI DESTEPTI, PENTRUCA NIMENI NU S-A GANDIT IN PERSPECTIVA , TOTI SE GANDESC DOAR LA MANDATUL DE PATRU ANI.

  11. Renunțați la combinații si se umple portul de nave de bunkeraj. Sau poate ne zice ANR-ul ce e special la o nava de bunkeraj de numai 4 sunt autorizate.

  12. La confiscarea navelor bănuiesc că nu s-au gândit… Dacă rușii au reușit să-și țină câteva zeci de avioane private pe care urmează în scurt timp să le transforme în fier vechi din lipsă de mentenanță, cred că nu este imposibil să ne alegem și noi cu ceva.

    • Confiscarea nu merge asa de pe zi pe alta. Odată confiscate trebuie găsiți alți furnizori de carburanți.

    • E și departe Petrmodia. Dar nu e nevoie de comfiscat. Sunt o gramada de barje tanc si nave de mici dimensiuni care por face asta. Doar sa fie lasati si se unple portul.

  13. asa si ce au facut institutiile statului conduse de mareata alianta usele de 3 luni de cand a inceput razboiul?

  14. mareata alianta usele isi continui afacerile cu statul agresor rus, in timp ce ne mint in fata cum ca ei sunt de partea occidentului … unde-s orcii care propovaduiesc romania ca o colonie a occidentului?

  15. Vai de noi ce tragedie, asa ceva :))

  16. Atatea comentarii inutile! Nu pricepeti ca tara asta nu are legi in favoarea ei? Chiar nu realizati ca totul se duce de rapa? Peste ani, copii si nepotii nostri vor trebui sa o impinga sa mearga si la vale! Vai de noi!

  17. Aoleeoo,asta a mai lipsit. Trebe derusificata toata Europa sau macar UE,altfel o sa tot avem situatii din astea.2-3 ani va fi mai greu sau max. 5 ani dar apoi gata,scapam de sobolani.

  18. Nici nu e așa rău, nu cred că s-ar bloca portul chiar dacă rămâi cu o singură firmă. Volumul mi se pare foarte mic, sub 2 nave pe zi, practic o singură navă poate asigura realimentarea pentru întreg portul, două să asiguri concomitența daca este necesar.

  19. sunt un gigel p.r.o.s.t. cu creierul alterat, as vrea să lucrez la stat dar la cat de i.d.i.o.t. sunt nici acolo nu mă primește

  20. Nu se poate!! nici o nava romaneasca?? sa vin hAUR sa faca dreptate! g.simion sa ia atitudine !!

  21. Din pacate libertatea si bunastarea care a fost din 1990 pina in 2020 a luat sfarsit.Din nou vom fi inchisi in case,iluminat la lumanare si incalzire cu tazic de la toamna.Sa deie Domnul sa ma insel!!!

  22. Cineva a luat o șpagă grasă din moment ce s-a ajuns în acest punct.
    Alooooooo DNA cum ți se pare această situație ?????

  23. Sunteti de belea (g4media) cu titlurile voastre.
    Adica alte tari au confiscat yahturi si palate de lux si romanica e uda la bracinari.
    Un guvern inapt pe decizii.