G4Media.ro

Cum va fi ajutată Ucraina de avioanele F-16. Care sunt limitele aparatelor…

Foto: Comandamentul Aerian al NATO

Cum va fi ajutată Ucraina de avioanele F-16. Care sunt limitele aparatelor de luptă

Avioanele F-16 pe care aliații occidentali le-au promis guvernului de la Kiev vor ajuta forțele ucrainene, înlocuind pierderile în aparate de luptă pe care Ucraina le-a suferit pe parcursul războiului, vor putea detecta aeronavele rusești la distanțe mai mari și vor permite piloților ucraineni să rămână mai departe de apărarea antiaeriană rusă din prima linie. Experții care s-au referit la avantajele avioanelor de luptă moderne donate ucrainienilor au punctat însă și câteva din limitele acestor aparate, între care riscurile reprezentate de sistemele de rachete sol-aer S-400 folosite de forțele lui Vladmir Putin.

Avioane de la aliați

După luni de dezbateri privind furnizarea de avioane de luptă avansate Ucrainei, Danemarca și Olanda au convenit în comun la începutul săptămânii trecute să trimită Ucrainei aparate de luptă F-16, după ce Statele Unite au semnalat că vor sprijini transferul aeronavelor către Kiev.

Într-o conferinţa de presă comună cu preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski, desfășurată duminica trecută la baza aeriană din Skrydstrup, în sudul ţării, premierul danez Mette Frederiksen a declarat că Danemarca va dona Ucrainei 19 avioane de vânătoare de tip F-16.

Frederiksen şi-a exprimat speranţa că guvernul de la Copenhaga va putea livra Ucrainei şase avioane F-16 în preajma Anului Nou şi încă cinci pe parcursul anului 2024.

„Danemarca continuă să sprijine ferm Ucraina. Donaţia daneză de avioane F-16 este o demonstraţie clară a sprijinului nostru” pentru Kiev în faţa invaziei ruse, a declarat la rândul său şeful diplomaţiei daneze, Lars Lokke Rasmussen. „Am făcut primii paşi şi invităm şi alte ţări să se alăture coaliţiei noastre,” a adăugat ministrul de externe danez în mesajul său.

În aceeași zi, liderul ucrainean a anunțat la o bază din apropiere de Eindhoven că a căzut de acord cu premierul olandez Mark Rutte în privința numărului avioanelor de luptă F16 care vor fi livrate Ucrainei.

„Astăzi facem încă un pas pentru a consolida apărarea aeriană a Ucrainei. Avioanele F-16 pe care le vom folosi pentru a ține teroriștii ruși departe de orașele și satele ucrainene. Mark Rutte și cu mine am căzut de acord asupra numărului de F-16 care vor fi furnizate Ucrainei – după ce ne vom antrena piloții și inginerii. 42 de avioane. Și acesta este doar începutul. Vă mulțumim, Olanda!” a transmis Zelenski.

Ulterior, surse guvernamentale de la Oslo au anunțat că Norvegia a decis să doneze și ea Ucrainei avioane de luptă F-16. Dacă informația se va confirma, Norvegia ar deveni a treia ţară occidentală – după Olanda şi Danemarca – care anunţă donaţii de avioane F-16 către Ucraina.

Reamintim că, de la începutul invaziei ruse în februarie 2022, Kievul a cerut neîncetat avioane occidentale pentru a lupta împotriva forţelor Moscovei, cu mult superioare din acest punct de vedere.

Data la care Ucraina urmează să primească avioanele supersonice este condiționată de momentul în care piloții ucraineni și echipajele de la sol vor finaliza instruirea pe aeronave, dar și de construirea de instalații de întreținere și reparații pentru aceste aparate. Niciuna dintre acestea condiții nu par probabile în viitorul apropiat, cred experții de la Atlantic Council.

În plus, numărul de avioane F-16 pe care olandezii și danezii le pot trimite în Ucraina va depinde de câte avioane din arsenalele lor sunt în stare de funcționare și de cât de curând vor primi avioanele F-35 din Statele Unite, ceea ce le va permite să-și retragă aparatele F-16 pentru a le dona guvernului de la Kiev.

Departamentul de Apărare al SUA a anunțat joi că va începe un program de antrenament pentru piloții ucrainieni în Arizona în octombrie. Aceste eforturi se vor baza pe cele ale țărilor europene care doresc să ajute la formarea piloților ucraineni, în particular în Danemarca și România. Estimările pentru cât timp va dura antrenamentul variază de la puțin peste o lună la mai mult de un an, iar integrarea avioanelor F-16 în flota aeriană de luptă a Ucrainei va dura și ea o perioadă de timp semnificativă.

Experții de la organizația de tip think tank afirmă că, chiar și după livrarea lor, va exista o întrebare critică: ce vor însemna aceste avioane pentru eforturile Ucrainei de a se apăra împotriva agresiunii ruse? Opinia aproape unanimă este că livrarea de aparate F-16 va oferi Ucrainei capacități mult sporite în domeniul aerian și poate avea, de asemenea, alte beneficii militare și politice indirecte. Cu toate acestea, este puțin probabil ca folosirea acestor aparate să aibă un efect strategic decisiv asupra cursului conflictului, având în vedere provocările operaționale cu care se confruntă Ucraina.

În contextul în care, până în acest moment, rușii nu au reușit să-și impună dominația aeriană decisivă pe cerul Ucrainei și suferă din cauza eficienței sistemelor multistratificate de apărare aeriană pe care le operează acum forțele ucrainiene, inclusiv rachetele sol-aer, aparatele F-16 ucrainiene s-ar putea să se confrunte cu aceleași probleme pe care le întâmpină în prezent rușii, iar impactul operațional al avioanelor de luptă moderne ar putea fi limitat.

Beneficii

Reamintim că, în acest moment, Kievul folosește patru tipuri de avioane din epoca sovietică, deținând o flotă mică de avioane de luptă MiG-29 și Su-27 și avioane de atac Su-24 și Su-25. Ucraina își folosește avioanele de război pentru misiuni de interceptare și pentru a ataca pozițiile rusești. Uneori, aparatele folosesc arme occidentale, cum ar fi racheta anti-radiații de mare viteză AGM-88 (HARM).

Potrivit blogului de apărare War Zone, americanii au ales să ofere Ucrainei aparatele F-16 în primul rând datorită disponibilității sale, ușurinței suportului și infrastructurii logistice extinse, capacității de a antrena piloții să-l manevreze și capacității sale multi-rol extrem de adaptabile. F-16 ar putea fi cea mai bună opțiune pentru un avion de luptă multi-rol pentru a înlocui flota actuală de avioane de război a țării, care sunt mai vechi decât Ucraina modernă însăși. (Numele oficial al F-16 este Fighting Falcon, dar Viper este folosit în mod obișnuit de piloții și echipajele sale datorită asemănării cu o viperă.)

Avioanele F-16 sunt avioane cu reacție multirol, cu un singur motor, ceea ce înseamnă că pot fi folosite în misiuni aer-aer sau de atac la sol.

Forțele aeriene americane numesc F-16, care a zburat pentru prima dată în anii 1970, „un sistem de arme relativ ieftin și de înaltă performanță.”

Mii de avioane au fost construite de-a lungul deceniilor, iar sute au fost exportate în întreaga lume. Potrivit Flight Global, aproape 2.200 de avioane F-16 sunt active pe glob în acest an, ceea ce îl face cel mai popular avion de luptă din lume, cu 15% din flota mondială.

Analiştii spun că F-16 pe care le va primi Ucraina nu sunt cele mai vechi, ci aeronavele care au suferit ceea ce ei numesc „actualizări la mijlocul vieţii,” ceea ce înseamnă că au primit îmbunătăţiri la echipamentele electronice şi software.

Experții cred că avioanele F-16 vor ajuta forțele ucrainene, deoarece avioanele produse în Statele Unite vor înlocui pierderile pe care le-a suferit Ucraina pe parcursul războiului. Forțele aeriene ucrainene au intrat în război cu aproximativ șaptezeci de avioane de vânătoare de tipul Mig-39 și Su-27 de generație mai veche.

De partea lor, Forțele Aerospațiale Ruse, sau VKS, dețineau aproximativ 900 de avioane tactice înainte de invadarea Ucrainei în februarie 2022. Acestea au inclus avioane de vânătoare, de atac și bombardiere de luptă. De la debutul atacurilor împotriva vecinului din vest, rușii au pierdut între 84 și 130 dintre avioane din cauza apărării antiaeriene, a avioanelor de luptă și a prăbușirilor. Aceasta este însă doar o parte din pierderile totale. Folosirea excesivă a acestor aeronave le afectează tot mai mult pe măsură ce războiul se prelungește.

În timp ce Ucraina a primit două duzini de Mig-39 suplimentare din Polonia și Slovacia, ea a pierdut cel puțin 32 de aparate în timpul războiului. Aceste pierderi se datorează parțial faptului că Rusia s-a bucurat până acum de un avantaj decisiv în ceea ce privește capacitățile radar și rachete aer-aer. Avioanele rusești, cum ar fi Su-35S și Mig-31BM, au sisteme radar avansate care pot ținti și trage asupra aeronavelor ucrainiene înainte ca acestea din urmă să le poată detecta.

În plus, avioanele rusești folosesc rachete radar active, cum ar fi R-77 și R-37M cu rază ultra-lungă, care depășesc cu mult R-27 semi-activ transportate de avioanele ucrainiene. Acești factori înseamnă că piloții ucrainieni au luptat până acum cu un dezavantaj major, aeronavele rusești fiind capabile să vadă mai întâi avioanele ucrainiene și să tragă înainte ca acestea să poată răspunde.

Avioanele F-16 vor fi, de asemenea, superioare avioanelor mai vechi ale Ucrainei. Cu radarele lor mai puternice și o rezistență mai bună la bruiaj, aparatele F-16 vor putea detecta aeronavele rusești la distanțe mai mari și vor permite piloților ucrainieni să rămână mai departe de raza apărării aeriane ruse din prima linie. În plus, aparatele F-16 vor fi probabil echipate cu rachete aer-aer AIM-120 AMRAAM care au performanțe similare și chiar superioare în comparație cu proiectilele R-77 rusești.

În plus, utilizarea avioanelor F-16 va oferi Ucrainei o platformă capabilă să integreze cu ușurință o mare varietate de sisteme de arme sofisticate în cazul în care Statele Unite și alte țări vor alege să le furnizeze în viitor. Acestea ar putea include AN/ALQ-131, un sistem electronic de contramăsuri menit să afecteze radarul inamic pentru a evita detectarea, sau arme cinetice, cum ar fi Bomba cu diametru mic și chiar rachete de croazieră, de tipul AGM-158 JASSM. Odată ce Ucraina va avea capacitatea de a opera avioanele F-16, țările NATO ar putea să furnizeze aceste arme, deoarece acestea sunt ușor compatibile cu avionul de luptă fabricat din SUA, spre deosebire de aparatele sovietice folosite până acum de forțele aeriene de la Kiev.

În sfârșit, analiștii cred că transferul către Ucraina de avioane F-16 poate oferi un beneficiu indirect prin eliberarea sistemelor antiaeriene ucrainiene suplimentare care sunt folosite pentru a se apăra împotriva atacurilor rusești cu drone și rachete. Odată cu furnizarea de avioane mai capabile pentru a oferi protecție trupelor din prima linie împotriva atacurilor aeriene, Ucraina ar putea să aloce mai multe forțe anti-aeriene pentru a-și proteja populația civilă și infrastructura critică de atacurile cu rachete și drone rusești.

Limitele F-16

În ciuda gamei de avantaje pe care le pot avea avioanele F-16 față de celelalte aeronave pe care le operează Ucraina, așteptările cu privire la impactul lor general asupra războiului trebuie temperate, cred experții de la Atlantic Council. Aceasta deoarece prezența pe scară largă și eficiența apărării antiaeriene la sol a limitat sever capacitatea forțelor aeriene de a juca un rol decisiv în sprijinirea manevrelor ofensive pentru ambele tabere.

Utilizarea de către Rusia a sistemului de rachete sol-aer S-400 este o amenințare majoră pentru toate avioanele ucrainiene, inclusiv pentru F-16, deoarece poate viza aeronave la altitudine medie și mare pe o mare parte a teritoriului, chiar dacă operează din Belarus, Crimeea sau teritoriul rusesc.

Avioanele ucrainiene vor trebui să opereze în continuare la altitudine joasă, folosind efectul de aglomerare radar al terenului pentru a le crește capacitatea de supraviețuire. Această tactică, deși solidă, va continua să pună avioanele F-16 ucrainiene într-o situație de dezavantaj în confruntările cu piloții ruși. Avioanele rusești care operează la altitudine mai mare pot oferi o energie cinetică superioară rachetelor aer-aer pe care le lansează, crescând viteza, raza de acțiune și caracterul letal al acestora. În contrast, chiar și aparatele F-16 trebuie să se confrunte cu legile fizicii dacă luptă de jos, deoarece rachetele lor vor fi încetinite de gravitație și aer mai dens înainte de a-și atinge ținta.

Pe lângă amenințarea reprezentată de aparatele inamice și de sistemele S-400 cu rază lungă de acțiune, proliferarea diferitelor tipuri de sisteme de apărare aeriene cu rază scurtă și portabile pe câmpul de luptă va reprezenta, de asemenea, o amenințare pentru avioanele F-16 ucrainiene care operează în sprijinul trupelor terestre apropriate de prima linie.

În sfârșit, chiar și atunci când nu sunt în aer, avioanele F-16 ucrainiene vor fi vulnerabile la sol în fața loviturilor cu rachete rusești, care au distrus în acest fel mai multe avioane ucrainiene până acum, după cum a scris G4Media.

Concluzia experților de la Atlantic Council este însă una optimistă. În ciuda perspectivelor scăzute ca F-16 să joace un rol crucial în conflict, efortul depus pentru pregătirea piloților, echipajelor de la sol și tehnicienilor ucrainieni pentru a opera și întreține aceste avioane va avea valoare pe termen lung. Având în vedere că războiul dintre Ucraina și Rusia poate continua pentru mulți ani, deținerea unei platforme care poate accepta mai ușor sistemele de arme, software-ul și întreținerea occidentale va oferi oportunități pentru o mai mare eficiență în ajutorul militar acordat Ucrainei în viitor.

Pe termen lung, atât NATO, cât și Ucraina împărtășesc obiectivul aderării țării est-europene la Alianța nord-atlantică. Prin urmare, familiarizarea forțelor aeriene ucrainiene cu standardele NATO și instruirea în sisteme sofisticate va ajuta la pregătirea terenului pentru interoperabilitățile viitoare.

Surse: Atlantic Council, New York Times, Politico, Defense News, The War Zone, Fight Global, rusi.org, IISS, defense.gov

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. mig 29 au vrut sa spuna