G4Media.ro

De ce unii experți cred că avioanele F-16 nu vor ajuta Ucraina…

Foto: Comandamentul Aerian al NATO

De ce unii experți cred că avioanele F-16 nu vor ajuta Ucraina să învingă Rusia

Aparatele F-16 pe care americanii și aliații occidentali le-au promis guvernului de la Kiev nu vor avea impactul așteptat în războiul Ucrainei împotriva Rusiei și nu vor ajuta ucrainienii să câștige confruntarea cu Moscova, susțin mai mulți experți din Statele Unite. Printre motivele enumerate, vulnerabilitatea avionului de vânătoare la sistemele de rachetă sol-aer aflate în dotarea rușilor este citată ca fiind unul dintre cele mai importante.

Avioane moderne pentru Kiev

Președintele Joe Biden le-a spus liderilor G7, reuniți săptămâna trecută în Japonia, că Statele Unite vor sprijini un efort de pregătire a piloților ucraineni pe avioane avansate, inclusiv F-16, a declarat un oficial de rang înalt al Administrației de la Washington pentru CNN.

Efortul comun de pregătire nu este de așteptat să aibă loc în SUA, a spus oficialul, și probabil că se va întâmpla în întregime în Europa. Dar personalul american va participa la pregătire alături de aliați și parteneri, a precizat oficialul, care a adăugat că strategia va dura câteva luni pentru a fi finalizată.

„Pe măsură ce antrenamentul va avea loc în lunile următoare, coaliția noastră de țări care participă la acest efort va decide când vom furniza efectiv avioane, câte vom furniza și cine le va furniza,” a spus oficialul american. „Discuțiile despre îmbunătățirea Forțelor Aeriene ucrainene reflectă angajamentul nostru pe termen lung față de autoapărarea Ucrainei,” a declarat sursa din Team Biden.

Președintele Volodimir Zelenski și înalți oficiali ucrainieni au cerut în repetate rânduri Statelor Unite să furnizeze avioane F-16, susținând că au nevoie urgentă de aparatele de luptă supersonice de generația a patra pentru a se apăra împotriva atacurilor cu rachete și drone rusești.

În cel mai recent apel de acest fel, șeful diplomației de la Kiev, Dmytro Kuleba, a prezentat în revista Foreign Policy o listă de cinci argumente pentru care țara sa ar trebui să primească aparatele de luptă moderne: pentru a-și consolida apărarea antiaeriană și antirachetă, pentru a salva vieți și pentru a proteja civilii; pentru a-și sprijini forțele terestre; pentru a asigura securitatea culoarului de cereale din Marea Neagră; pentru că experiența piloților ucrainieni de F-16 în luptele directe cu Rusia va aduce beneficii forțelor aeriene americane; și pentru că avioanele F-16 având la manșă piloți ucraineni vor servi ca un puternic descurajator pentru orice viitoare încercări ale Rusiei de a retrasa granițele în Europa, asigurând stabilitatea pe termen lung a continentului.

Până de curând însă, președintele Biden a refuzat solicitările venite de la Kiev. În februarie, liderul de la Casa Albă a declarat într-un interviu pentru ABC News că, în opinia militarilor americani, Ucraina nu avea nevoie de F-16 în acel moment.

„Deocamdată exclud această variantă,” a spus el în acel moment despre trimiterea de avioane F-16 în Ucraina. Unul dintre motivele refuzului a fost acela că acest lucru ar irita Moscova.

Iată însă că, în ultimele săptămâni, într-o schimbare de strategie majoră, Administrația Biden a semnalat aliaților europeni că SUA le-ar permite să exporte avioane de luptă F-16 în Ucraina, deși guvernul de la Washington rămâne reticent în a trimite vreunul dintre propriile sale aparate de acest fel partenerilor săi de la Kiev.

Printre altele, în martie, SUA au găzduit doi piloți ucraineni la o bază militară din Tucson, în statul Arizona, pentru a le evalua abilitățile folosind simulatoare de zbor și pentru a determina cât timp ar avea nevoie pentru a învăța să piloteze diverse avioane militare americane, inclusiv F-16. (Congresul a rezervat bani în bugetul pentru 2023 pentru o astfel de pregătire).

Oficialii din Franța și Polonia își exprimaseră anterior deschiderea de a furniza Ucrainei avioanele de luptă avansate. Însă orice transfer al avioanelor de producție americană necesita permisiunea guvernului american.

Mai mult, un purtător de cuvânt al premierului britanic Rishi Sunak a declarat zilele trecute că Marea Britanie și Olanda caută să formeze „o coaliție internațională” nu doar pentru a achiziționa avioanele pentru Ucraina, ci și pentru a instrui piloții ucraineni pe avioanele de luptă din a patra generație, care sunt mai avansate decât flota aeriană ucraineană.

De ce F-16?

Reamintim că, în acest moment, Kievul folosește patru tipuri de avioane din epoca sovietică, deținând o flotă mică de avioane de luptă MiG-29 și Su-27 și avioane de atac Su-24 și Su-25. Ucraina își folosește avioanele de război pentru misiuni de interceptare și pentru a ataca pozițiile rusești. Uneori, aparatele folosesc arme occidentale, cum ar fi racheta anti-radiații de mare viteză AGM-88 (HARM). Cu toate acestea, Rusia păstrează atât un avantaj numeric, cât și tehnic în domeniul aerian.

Dintre tipurile disponibile de aparate ce ar putea fi oferite Ucrainei, se pare că unul a fost în mod constant luat în calcul de cancelariile occidentale și de guvernul de la Kiev – F-16. Potrivit blogului de apărare War Zone, acest lucru se datorează în primul rând disponibilității sale, ușurinței suportului și infrastructurii logistice extinse, capacității de a antrena piloții să-l manevreze și capacității sale multi-rol extrem de adaptabile. F-16 ar putea fi cea mai bună opțiune pentru un avion de luptă multi-rol pentru a înlocui flota actuală de avioane de război a țării, care sunt mai vechi decât Ucraina modernă însăși. (Numele oficial al F-16 este Fighting Falcon, dar Viper este folosit în mod obișnuit de piloții și echipajele sale datorită asemănării cu o viperă.)

Avioanele F-16 sunt avioane cu reacție multirol, cu un singur motor, ceea ce înseamnă că pot fi folosite în misiuni aer-aer sau de atac la sol.

Forțele aeriene americane numesc F-16, care a zburat pentru prima dată în anii 1970, un „sistem de arme relativ ieftin și de înaltă performanță.”

Mii de avioane au fost construite de-a lungul deceniilor, iar sute au fost exportate în întreaga lume. Potrivit Flight Global, aproape 2.200 de avioane F-16 sunt active în întreaga lume în acest an, ceea ce îl face cel mai popular avion de luptă de pe glob, cu 15% din flota mondială.

Analiștii estimează ca avioanele F-16 pentru Ucraina urmează să fie versiuni mai vechi care au fost în flotele aliaților Americii, în special cei din Europa de Vest. Analiştii spun că F-16 pe care le va primi Ucraina nu sunt cele mai vechi de acolo, ci aeronavele care au suferit ceea ce se numesc „actualizări la mijlocul vieţii,” ceea ce înseamnă că au primit îmbunătăţiri la echipamentele electronice şi software.

Răspunsul Rusiei

Cum a răspuns Moscova la informațiile privind livrarea de avioane F-16 către Ucraina? Ministrul adjunct de externe rus, Alexander Grușko, a avertizat că țările occidentale vor risca „riscuri colosale” dacă vor furniza Ucrainei avioane de luptă F-16.

„Vedem că țările occidentale aderă în continuare la scenariul escaladării. Acesta implică riscuri colosale pentru ei înșiși,” a declarat Grușko. „În orice caz, acest lucru va fi luat în considerare în toate planurile noastre și dispunem de toate mijloacele necesare pentru a atinge obiectivele pe care le-am stabilit.”

La rândul său, ambasadorul Rusiei în Statele Unite, Anatoli Antonov, a afirmat că transferul avioanelor de luptă F-16 în Ucraina ar ridica întrebări cu privire la implicarea NATO în conflict.

„Nu există nicio infrastructură pentru operarea de F-16 în Ucraina şi nici numărul necesar de piloţi şi de personal de întreţinere nu există,” a precizat Antonov într-un mesaj pe canalul de mesagerie Telegram al ambasadei. „Ce se va întâmpla dacă avioanele de luptă americane vor decola de pe aerodromurile NATO, controlate de ‘voluntari’ străini?”

Iar viceministrul rus de externe Serghei Riabkov a declarat că orice transfer al avioanelor americane în Ucraina ar fi „absolut inutil și stupid,” conform agenției de presă de stat RIA.

„Aceste eforturi sunt complet inutile și lipsite de sens: capacitățile noastre sunt de așa natură încât toate obiectivele operațiunii militare speciale vor fi cu siguranță atinse,” a spus Ryabkov, folosind termenul preferat de Moscova pentru conflictul cu Ucraina.

Probleme, probleme

Experții americani afirmă că, după toate probabilitățile, rușii nu vor escalada războiul doar din cauza prezenței F-16 în mâinile ucrainienilor. Moscova a mai amenințat SUA cu represalii după ce americanii au trimis în Ucraina obuziere M777, lansatoare de rachete HIMAR, sisteme Patriot Air Defense și tancuri M1A1.

Comentatorii de peste ocean au vorbit însă despre schimbarea de strategie a Administrației Biden cu privire la această problemă care, susțin experții, ridică multe semne de întrebare, inclusiv cât de eficace poate fi avionul F-16 în a ajuta Ucraina să câștige războiul. Răspunsul, afirmă analiștii, nu este unul încurajator.

Un material din Responsible Statecraft enumeră o listă de motive pentru care livrarea de aparate F-16 nu va schimba în mod fundamental războiul în favoarea Ucrainei.

Perioada lungă de pregătire pentru piloții ucrainieni. Publicația susține că „va dura mult timp pentru a pregăti în mod adecvat piloții ucraineni și echipajele de întreținere pentru a putea pilota avioanele în luptă și a le menține în stare de navigabilitate.” De exemplu, în februarie, subsecretarul din Departamentul Apărării, Colin Kahl, a declarat că va dura între 18 și 24 de luni pentru a pregăti piloții și echipajele de întreținere, avioanele să fie pregătite și livrate la fața locului pentru utilizare.

O evaluare a Forțelor Aeriene americane, publicată zilele trecute, a sugerat că timpul de antrenament pentru piloții ucrainieni ar putea fi de doar patru luni. (https://news.yahoo.com/exclusive-us-could-train-ukrainian-pilots-to-fly-f-16s-in-4-months-184136820.html) „Chiar dacă acest lucru ar fi adevărat – și, după toate probabilitățile, acest lucru i-ar ajuta pe piloți să aibă o capacitate minimă de a pilota avioanele, dar nu ar fi competenți în lupta aer-aer – procesul de identificare a avioanelor F-16 din țările partenere, de a le asigura navigabilitatea, și apoi de a le livra cu întregul contingent de consumabile de întreținere, piese de schimb și muniție, probabil că va dura în 2024.” Acest lucru va face astfel puțin probabil ca aparatele F-16 cu piloți ucrainieni să ia parte la lupte pe cerul Ucrainei în acest an.

Lipsa unui sistem integrat de luptă. În timp ce F-16 este în mod clar unul dintre cele mai bune avioane de luptă din a patra generație din lume, eficiența sa principală se bazează pe faptul că este o componentă a unui sistem integrat de management al luptei de comandă și control al senzorilor. Deși avionul este capabil să funcționeze singur, este mult mai puțin capabil fără active suplimentare, cum ar fi E-3 Sentry AWACS, aeronava de avertizare timpurie și control dezvoltată de Boeing. Până în prezent, nu a existat nicio discuție privind furnizarea acestei capacități Ucrainei.

Vulnerabilitatea în fața rachetelor rusești. F-16 nu este o aeronavă stealth. A fost livrat pentru prima dată forțelor aeriene active în 1979 și este vulnerabil la apărarea aeriană rusă, cum ar fi S-300 și sistemele de apărare aeriană mai avansate de tipul S-400.

Unul dintre motivele pentru care Forțele Aeriene ale Ucrainei au jucat un rol atât de scăzut în acest război a fost incapacitatea lor de a neutraliza rețelele rusești de apărare aeriană. Deși F-16 este mai capabil decât avioanele MiG-29 pe care le-au folosit ucrainenii, aparatul american este încă vulnerabil la atacurile apărării aeriene rusești.

O opinie împărtășită și de John ‘JV’ Venable, un veteran de 25 de ani al Forțelor Aeriene din SUA, cercetător senior pentru politica de apărare la Heritage Foundation, care a scris despre aparatele F-16 că „au motoare avansate, manevrabilitate, echipamente electronice și rachete aer-aer complete. Sunt utile în medii cu amenințare scăzută sau medie, cum ar fi Irak, Afganistan și Siria. Din păcate, fără caracteristici stealth, acestea sunt complet depășite în mediile cu amenințare ridicată datorită prezenței sistemelor de rachete sol-aer precum S-400 deținut de Rusia, poate cel mai avansat din lume.”

Proveniența aparatelor. Responsible Statecraft a scris că se mai pune întrebarea cine va furniza aeronavele de război pentru Ucraina. Statele Unite sunt de departe cel mai mare donator de bani pentru Kiev, precum și de arme și muniții. Publicația spune că dacă Washingtonul dorește „să autorizeze utilizarea de avioane F-16 produse în SUA în ciuda dezavantajelor, aceasta este o alegere pe care o poate face. Dar alte națiuni bogate, cum ar fi cele din Europa, ar trebui să furnizeze avioanele, nu Statele Unite.”

Pregătirea mecanicilor. CNN a scris, citând experți americani, că pentru un avion de luptă modern precum F-16, instruirea personalului de întreținere poate dura mai mult decât instruirea piloților. „Pregătirea personalului de întreținere poate dura luni sau ani, în funcție de nivelul dorit de competență,” potrivit unui raport din martie al Congressional Research Service (CRS). Chiar și după ce a urmat până la 133 de zile de școală, un mecanic din Forțele Aeriene din SUA urmează un an de practică la locul de muncă pentru a deveni pe deplin calificat, se arată în raportul CRS.

Iar raportul notează că avioanele F-16 au nevoie de multă întreținere: 16 ore de întreținere pentru o singură oră de zbor.

Armamentul. Presupunând că Ucraina poate depăși obstacolele de logistică și întreținere și poate găsi piste sigure de pe care să zboare avioanele F-16 (aceasta fiind o problemă majoră, deoarece aparatele americane de acest tip au nevoie de piste lungi și curate), ea încă are nevoie de armamentul potrivit pentru a fi eficace împotriva avioanelor principale pe care Rusia le folosește, cum ar fi Su-25 și MiG-31, afirmă analiștii.

„Avantajele transferului de avioane de luptă occidentale avansate în căutarea superiorității aeriene sunt susceptibile de a fi realizate numai dacă sunt asociate cu cantități mari de muniții fabricate în vest,” se arată în raportul CRS.

În acest context, CNN a notat că armamentele occidentale avansate pentru F-16 ar fi costisitoare. De exemplu, o singură rachetă avansată aer-aer cu rază medie de acțiune (Advanced Medium Range Air-to-Air Missile – AMRAAM) costă aproximativ 1,2 milioane de dolari, a precizat CRS, adăugând că este nevoie de aproximativ doi ani pentru a produce una.

SUA ar putea furniza AMRAAM și alte arme din stocul său, dar, având în vedere timpul lung de fabricație, americanii riscă ca propriile stocuri să fie epuizate dacă rachetele vor fi necesar într-un conflict care implică direct forțele Statelor Unite, a menționat CRS.

Concluzia

Potrivit publicației Responsible Statecraft, concluzia tactică este că atât Occidentul, cât și Ucraina ar trebui să-și tempereze așteptările cu privire la ceea ce va face achiziția acestor avioane pentru efortul de război al Ucrainei. „Fără îndoială, F-16 este un avion performant și va marca o îmbunătățire față de avioanele ucrainene existente. Dar nu există niciun motiv să ne așteptăm la o schimbare dramatică în șansele Kievului în război după ce va primi aparatele F-16.

Chiar și cele 40 până la 50 de avioane pe care Ucraina le solicită nu vor schimba în mod fundamental cursul războiului… Washingtonul ar trebui să înceapă să se concentreze mult mai mult pe mijloace concrete de salvgardare a intereselor americane și de încheiere a războiului, și mai puțin pe livrările de arme neimportante care nu par să facă parte dintr-o strategie coerentă.”

Iar John Venable a scris și el că „în timp ce sentimentul din spatele acordării Ucrainei de avioane F-16 americane este unul nobil, trimiterea chiar și a celor mai bune avioane de luptă din a patra generație pentru a face față unei amenințări SAM din generația a cincea ar fi o greșeală costisitoare și nu ar avea practic niciun impact asupra războiului.”

Surse: CNN, New York Post, Foreign Policy, ABC News, The Guardian Reuters, Yahoo News, Responsible Statecraft, Heritage

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

9 comentarii

  1. F16 nu sunt decisive dar ajuta la victorie si ce este mai important, la scurtarea razboiului.

  2. Rusia ta și-a pierdut complet armata în Ucraina, de două ori și tot n-a câștigat. Și Finlanda e acum în NATO, thanks Putin!

  3. Se amana ofensiva ucraineana pana vin aceste F16?

  4. putin cel mai bun agent comercial ala SUA in domeniul armamentului

  5. Orice armata structurata pe model occidental are o ramura aero puternica, integrata in filozofia de lupta Combined Arms. Ucraine este in plina tranzitie catre o astfel de armata care mai trebuie sa si presteze ACUM pe front, nu intr-un viitor incert. Avioanele F16 raspund acestui deziderat in conditiile in care F22/F35 sunt cvasi inaccesibile.

  6. Sincer, Ucrainei i-ar trebui niste F35!

    • Cel mai de folos i-ar fi MIG-uri si SU, ca are plitoti antrenati pe ele.

    • Este evident acest lucru dar F35 este un avion nou extrem de costisitor de cumparat si de intretinut. F16 se gaseste din abundenta, e competitiv, poate transporta arme din cele mai noi, se gasesc piese, overall it’s a no-brainer cum ar zice americanii. Restul e bagare in seama si polemica academica.