G4Media.ro

Cum funcționează taxele de intrare în marile orașe din Europa. Câteva exemple:…

Cum funcționează taxele de intrare în marile orașe din Europa. Câteva exemple: Stockholm, Berlin, Barcelona, Milano, Paris și Londra

sursa foto: Pixabay

Cum funcționează taxele de intrare în marile orașe din Europa. Câteva exemple: Stockholm, Berlin, Barcelona, Milano, Paris și Londra

Ideea primarului general Gabrielei Firea de a introduce o taxă pe mașinile înmatriculate în alte județe nu este nouă nici în Europa, dar nici în România, cu diferența că la noi a rămas la această fază și nu s-a aplicat niciodată. În plus, în București taxa ar putea avea un caracter discreționar, aplicându-se doar mașinilor care nu sunt înmatriculate în București sau Ilfov, ceea ce reprezintă o diferență importantă față de majoritatea orașelor europene.

De asemenea, proiectul lansat în dezbatere miercuri la București presupune ca mașinile Euro3 să poată totuși intra în oraș, contra unei taxe, în timp ce alte administrații din Europa pun mai degrabă accentul pe eliminarea poluării decât pe taxarea cetățenilor.

Taxa de congestie în Europa

Și în alte orașe europene, ideea s-a aplicat cu mai mult sau mai puțin succes. De exemplu, la Stockholm taxa a scos inițial din trafic 20% dintre mașini, dar ulterior acestea s-au întors. În alte orașe, cum ar fi Londra, taxa are valori foarte mari.

În multe capitale europene, vehiculele cu emisii mai mari decât anumite norme impuse de autoritățile locale nu pot intra în zona centrală. Pentru a reglementa circulația acestor mașini, majoritatea orașelor mari au stabilit niște zone cu emisii reduse (Low Emission Zone) care vizează în general partea centrală, dar, în unele cazuri, merg și spre suburbii.

Pentru a intra în unele zone cu emisii reduse, vehiculele poluante trebuie să plătească mai mult decât cele cu norme de mediu mai bune, iar în altele accesul lor este pur și simplu interzis.

Majoritatea zonelor cu emisii reduse au fost implementate, deoarece orașele mari nu au cum să păstreze valorile limită ale UE pentru calitatea aerului.

Potrivit Comisiei Europene, aceste zone au un impact pozitiv în majoritatea orașelor. Este vorba mai mult de restricționarea circulației autoturismelor poluante decât despre taxele de acces impuse. Acestea nu sunt în general de natură să îi influențeze pe turiști, dacă nu sunt exagerat de mari.

Spre exemplu, la Berlin a fost desemnată o zonă în care doar vehiculele cu anumite standarde au acces, și asta încă din 2008. Aceste mașini trebuie să aibă un sticker care să arate norma de poluare și care poate fi obținut foarte ușor în mai multe feluri, inclusiv de la benzinării sau online, potrivit visitberlin.de. Site-ul nu vorbește despre vreo taxă.

Potrivit urbanaccessregulations.eu, în Barcelona există mai multe zone de restricție auto, introduse treptat, pe perioada mai multor ani. Din decembrie 2020, în oraș vor avea acces doar mașinile cu motoare pe benzină cu normă de poluare Euro3 și autoturismele diesel cu Euro4. De asemenea, pentru mașinile utilitare, norma minimă de poluare va fi Euro1.

Alte interdicții care sunt luate în calcul de administrația orașului țin de anul de fabricație al mașinii (vizate ar fi vehicule pe benzină fabricate înainte de 2000 şi maşinile diesel fabricate înainte de 2006, care nu vor mai avea dreptul să circule într-o mare parte a oraşului în timpul săptămânii).

Milano are patru variații ale zonei sale cu emisii reduse. O schemă de intervenție este reprezentantă de zona regională (provincia Milano), unde, în timpul iernii, anumite vehicule nu au acces din cauză că sunt poluante.

Cealaltă schemă este combinație între zona cu emisii reduse și o taxa de congestie. O situație oarecum asemănătoare cu ce este în dezbatere la București. Autoturismele care intrau în Milano trebuiau să plătească, iar vehiculele cu un standard Euro mai mic, trebuiau să plătească mai mult. Potrivit informațiilor de pe urbanaccessregulations.eu, după câțiva ani, metoda nu a mai avut un impact semnificativ și a fost nevoie de reguli și mai strânse.

La Paris există un orar de funcționare al mașinilor cu capacitate mai mare de 7,5 tone, iar în anumite weekenduri, pot circula doar mașini cu număr ”cu soț”, iar în altele cele ”fără soț”, pentru a reduce poluarea, o măsură de care românii au avut parte în timpul crizei de combustibili din anii comunismului. Aceste măsuri sunt combinate și cu altele și sunt anunțate din timp.

Dincolo de asta, Parisul este o zonă cu trafic limitat. Toate mașinile trebuie să afișeze un Crit Air sticker, cu un număr de la 1 la 5, indicând norma de poluare în ordine crescătoare. În cazul în care în oraș poluarea are valori mari, chiar și circulația mașinilor mai puțin poluante poate fi oprită.

Certificatul care atestă norma de poluare se obține foarte ușor pe baza datelor din talon și poate fi trimis acasă contra sumei de 3,62 euro, reprezentând taxa de livrare. Altă taxă nu se plătește.

O taxă de congestie a fost introdusă în 2006 și la Stokholm. În centrul orașului au fost montate ”puncte de control” cu senzori și camere de luat vederi care înregistrau toate mașinile, automat. La sfârșitul lunii, fiecare șofer primea o factură, în funcție de numărul de intrări și ieșiri zilnice, dar nu mai mult de 60 coroane suedeze pe zi (aproximtiv 25 de lei).

Deși la început au fost împotriva taxei, după șase luni în care traficul a scăzut cu 20%, locuitorii s-au arătat de acord cu ea. După o vreme însă, cele 20% dintre mașini s-au întors în trafic, iar efectul a dispărut, a scris hotnews.ro

Cele mai mari taxe pentru accesul în oraș sunt însă la Londra: 12,50 lire sterline pentru autoturisme. Taxa se aplică de luni până vineri între orele 7 dimineața și 18.00.

Mașinile pentru care nu se plătește această taxă trebuie să îndeplinească niște standarde minime foarte dure pentru a avea acces în Londra: Euro4 în cazul motoarelor pe benzină și Euro6 în cazul Diesel. În cazul motoarelor pe motorină, este vorba chiar de mașini fabricate și înscrise după septembrie 2015.

Ideea unei taxe pentru zonele aglomerate, în România nu este nouă

În 2006, un alt primar al Bucureștiului, Adriean Videanu, a vorbit despre introducerea ”buvinietei”, o taxă pentru vehiculele care intrau în zona centrală a Bucureștiului. S-a lovit însă de opoziția bucureștenilor, astfel încât a renunțat la ea, spunând însă că o asemenea taxă va fi introdusă ”la momentul potrivit”.

Șase ani mai târziu, un director în cadrul Direcției de Transporturi și Sistematizarea Circulației în cadrul Primăriei Capitalei a readus în discuție taxarea accesului în zona centrală ca sursă pentru finanțarea unei autostrăzi suspendate care să diminueze traficul în oraș.

Și fostul ministru al Mediului, Daniel Constantin, a vorbit despre taxarea accesului auto în toate zonele și orașele aglomerate, nu doar în București.

În varianta Firea,taxa pentru a intra în București cu un autoturism înmatriculat în alt județ va fi de 10 lei pe zi sau 1.900 lei pe an. De asemenea, nu va fi permis accesul în zona centrală pentru maşinile non-Euro, Euro 1 și Euro 2.

Citește și: Gabriela Firea propune interzicerea intrării în centrul Capitalei a mașinilor sub Euro 3 / Autoturismele neînmatriculate în București sau Ilfov vor trebui să plătească o taxă de intrare în oraș

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

17 comentarii

  1. Firea nr 1

  2. „standarde minime foarte dure pentru a avea acces în Londra: Euro4 în cazul motoarelor pe benzină ”

    Opel-ul meu e Euro4, din 2006, pe benzina.. asta numim noi ca jusnalistii standarde foarte dure?? inteleg ca poate doar hibride sau full eletric, dar Euro4 e „standard foarte dur”? sau ati inceput si voi sa „vanati” click-uri??

    • In Berlin taxa e de 6 euro pentru o mașină pe benzina Euro 6 și nu poate fi obținută decât de la TUV – centre de service.

  3. Si flotantii care locuiesc si muncesc in Bucuresti, dar au masini inmatriculate in alta judete? Platesc 1900 lei pe an, e drept? Sau navetistii?

    • nu-ti fa griji, nu se va aplica. miza e alta, sa vedem care.

    • Cea mai usoara,simplista si pasiva initiativa ptr imbunatatirea infernului numit trafic de Bucuresti (asta imi aduce aminte de alta masura gandita parca de un primar ilfovean,cu voucherele ptr ilfoveni de ride sharing platite de bucuresti :)) In tarile civilizate exista taxa pe poluare si congestie in zonele cu aglomerate,plus ca fara euro 6 sau hybrid ori electric nu se poate circula prin centru. Ps. In Italia de unde stiu din realitate placutele de inmatriculare nu au nici o treaba cu zona de provenienta (adica indicativul care ar fi ptr zona FX…. poate sa aiba o placuta din Lombardia la fel ca alta din Roma spread ex,italienii neavand habar niciodata din ce regiune e o masina sau alta dupa regiune.

    • Cea mai usoara,simplista si pasiva initiativa ptr imbunatatirea infernului numit trafic de Bucuresti (asta imi aduce aminte de alta masura gandita parca de un primar ilfovean,cu voucherele ptr ilfoveni de ride sharing platite de bucuresti :)) In tarile civilizate exista taxa pe poluare si congestie in zonele cu aglomerare,plus ca fara euro 6 sau hybrid ori electric nu se poate circula prin centru. Ps. In Italia de unde stiu din realitate placutele de inmatriculare nu au nici o treaba cu zona de provenienta (adica indicativul care ar fi ptr zona FX…. poate sa aiba o placuta din Lombardia la fel ca alta din Roma spread ex,italienii neavand habar niciodata din ce regiune e o masina sau alta dupa regiune.

    • *dupa placuta

    • Cred ca majoritatea care au masinile inmatriculate in alte judete le au pentru ca e mai ieftin acolo sau pentru ca sunt pe numele parintilor.
      Evident, ca si bucurestean m-ar bucura sa fie taxate masinile din alte judete si ar parea destul de normal. Dar in afara, recte Germania, nu conteaza unde e inmatriculata. Asa ca, zic, ar trebui sa invatam si noi de la ei. Si sa punem taxe pe masini poluante si pe numarul de masini pe familie.
      Niciodata o taxa nu va multumi pe toata lumea.

  4. In tarile mentionate exista o retea de transport urban foarte bine pusa la punct comparativ cu Romania… dar asta nu ia in calcul dna. primar caci de… e rost de taxe.

  5. articolul e ambiguu. In ce alte orase exista taxe de intrare NU IN CENTRU pt un automobil electric, de pilda?!
    una e sa taxezi poluarea alta taxarea prezenteti tale , chair cu un autoturism full electric.

    • O invitam pe Firea sa mearga la Cluj sa ia niste lectii de transport in comun apoi sa mearga la Bucuresti sa adune gloata de conslierii super istetii si sa rezolve problema poluarii in oras.
      PS: Inainte sa introduci o taxa fi destepta si introdu un mijloc de transport care sa fie mai viabil si nepoluant pt o mare masa de oamenii.Eu sper sa nu reusesti sigur ca apartii PSD.Dar cel ce va venii in urma ta sigur iti va da ceata din toate punctele de vedere.

  6. Diferența importantă în Europa față de aiureala Firei, neaccentuata suficient, e că taxele și accesul în diverse zone depind de nivelul emisiilor motoarelor nu de localitatea în care e înregistrată mașina.

  7. Faceti parcarile din Bucuresti ca afara, cu ticket zonal si amendati tot ce nu e parcat corect si veti obtine acelasi rezultat. Ori masini inmatriculate in Bucuresti ori taxa de parcare cu ora, care si mai profitabila.
    Qed

    • La veniturile românului mediu ( nu scriu de cei cu venituri mici care și-au cumpărat o mașină SH) taxele astea echivalează cu înfometarea. Sau cu desființarea dreptului la proprietate (dacă taxele sunt mai mari decât valoarea mașinii sau dacă, din cauza taxelor valoarea acelei mașini ajunge derizorie).

  8. In orasul meu te jumulesc prin taxele de parcare. In downtown nu exista parcare gratuita. Daca iei cu ziua e cam $16 (de la 8 la 18) iar cu ora este cam $6 pe ora.

  9. Londra, Paris, etc au șosele de centură, noi trebuie să traversăm orașul ca sa ajungem la A2. Noi vrem să facem ce fac țările avansate dar nu avem ce au ei