Cum arată o călătorie cu ”trenul glonț”: S-au împlinit 60 de ani de la inaugurarea căii ferate care a transformat Japonia
La 60 de ani de la lansarea primului tren de mare viteză din lume, jurnalistul BBC Paul Carter, pasionat de transportul feroviar, a făcut o călătorie cu trenul glonț de-a lungul „Noii rute de aur”.
Chiar și stând pe peronul 19 al gării Tokyo, o catedrală plină de viață a transportului feroviar modern, este greu de crezut că anul acesta s-au împlinit 60 de ani de când primul tren Shinkansen a plecat de aici, cu destinația orașul port Osaka.
Recunoscut instantaneu pentru curbele sale aerodinamice, Shinkansen a fost primul tren de mare viteză din lume și a devenit rapid cunoscut în întreaga lume sub denumirea sa în limba engleză: bullet train (trenul glonț).
Linia de mare viteză dintre Tokyo și Osaka – Tokaido Shinkansen – a devenit cunoscută călătorilor drept „Ruta de Aur”, transportând pasagerii între două dintre cele mai mari orașe ale Japoniei, trecând în mai puțin de două ore și jumătate pe lângă splendoarea Muntelui Fuji și capitala antică Kyoto.
În mijlocul mulțimii de oameni care urcă și coboară din trenurile Shinkansen (care sunt cunoscute pentru precizia lor la minut), reporterii BBC s-au întâlnit cu Naoyuki Ueno, un fost mecanic Shinkansen care este acum director executiv la Central Japan Railway Company. Acesta a declarat că, de la introducerea trenului, acesta a transportat un număr impresionant de 6,8 miliarde de pasageri în întreaga Japonie.
„Sunt mândru de Shinkansen”, a spus el. „Ca cetățean japonez, sunt mândru de asta”.
De la deschiderea primei rute în 1964, rețeaua Shinkansen s-a extins foarte mult, făcând mult mai ușoară (și mai rapidă) pentru călători explorarea peisajelor dramatice și a orașelor îndepărtate ale țării. În prezent, există nouă linii Shinkansen în întreaga țară, care acoperă insulele Hokkaido, Honshu și Kyushu.
În martie 2024, a fost inaugurată cea mai recentă extindere a liniei Hokuriku Shinkansen, care face legătura cu Tsuruga. Linia Hokuriku a fost supranumită „Noua rută de aur” și a constituit baza călătoriei întreprinse de Paul Carter de la Tokyo la Osaka în cadrul serialului BBC The World’s Greatest Train Journeys. Shinkansen a fost coloana vertebrală a călătoriei, care a inclus și alte servicii și linii locale. O caracteristică deosebită a trenului glonț este că te poate scoate dintr-un oraș într-un timp foarte scurt, oferindu-ți libertatea de a explora rapid colțuri ale Japoniei ieșite din tipare.
Coborând din Shinkansen în Toyama, la doar două ore de Tokyo, reporterii au luat un tren mic, cu o singură linie, spre uimitorul oraș stațiune Unazuki Onsen, celebru pentru izvoarele sale termale tradiționale japoneze (onsen) și așezat în împrejurimile uluitoare ale defileului Kurobe.
Izvoarele sunt atât de puternic asociate cu acest oraș, încât la capătul peronului gării există chiar și un spa cu apă caldă pentru picioare.
Totuși, bijuteria din coroana Unazuki Onsen – cel puțin pentru iubitorii de trenuri – este calea ferată Kurobe Gorge, o linie cu ecartament îngust construită inițial pentru a servi la construirea uriașului baraj Kurobe.
Amplasată într-o râpă împădurită și traversând 20 km de peisaje cu adevărat sublime, aceasta este ocazia perfectă de a te apropia de mediul natural.
Echipa s-a îndreptat apoi spre un oraș istoric cunoscut pentru samurai și aur: Kanazawa.Renumit pentru producerea a 99% din frunzele aurii decorative din Japonia, Kanazawa este un oraș în care coexistă vechiul și noul, dar care reușește cumva să se simtă plin de viață și vibrant, precum și surprinzător de calm.
Următoarea oprire după Kanazawa a fost orașul Wajima din peninsula Noto, o zonă recent afectată de un dezastru. În ziua de Anul Nou 2024, un cutremur cu magnitudinea de 7,6 a devastat orașul și mare parte din zona înconjurătoare. Din cauza pagubelor, în prezent nu este posibil să se ajungă în oraș pe calea ferată. În schimb, călătoria implică un mic tren local până în orașul Anamizu și apoi un drum rapid cu mașina până la Wajima.
Cu toate acestea, trenul care a ajuns în gară nu era unul obișnuit; avea vagoane cu tematică Pokemon, împodobite cu personaje viu colorate din popularele desene animate japoneze, inclusiv Pikachu și Bulbasaur. Acest tren a fost introdus pentru a aduce bucurie copiilor din zonă care suferiseră în urma cutremurului.
Nicio astfel de călătorie nu ar fi posibilă fără vizitarea orașului Osaka, unul dintre cei mai importanți poli ai dezvoltării economice și culturale din Japonia.
Țara Soarelui Răsare s-a schimbat mult în ultimii 60 de ani. Astăzi, este o națiune plină de orașe ultramoderne și de inovații de ultimă oră, însă oamenii săi sunt foarte mândri de tradițiile lor străvechi și de rădăcinile lor rurale. Într-un fel, Shinkansen, care face legătura între metropolele dense ale țării și colțurile sale îndepărtate, este simbolul Japoniei în ansamblu: o națiune care se îndreaptă spre viitor, dar care se agață în același timp de trecut.
Japonia este o țară cu multe de explorat și cu extreme și contraste incredibile. Shinkansen a transformat națiunea, făcând posibilă atingerea colțurilor îndepărtate într-un timp surprinzător de scurt. Da, trenul de mare viteză înseamnă să ajungi dintr-un loc în altul în cel mai scurt timp posibil. Dar, de asemenea, oferă mult mai mult decât atât. Oferă oportunitatea de a te detașa, de a admira împrejurimile și de a ieși cu adevărat de pe cărările bătătorite. La mulți ani, Shinkansen!
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank