G4Media.ro

Cel mai mare port al Greciei Antice ar putea fi cu 500…

sursa foto: Pexels

Cel mai mare port al Greciei Antice ar putea fi cu 500 de ani mai vechi decât credeau inițial arheologii. De ce?

În Mediterana antică, Corintul era o putere economică. Construit pe un istm îngust – o fâșie de pământcare leagă două suprafețe de uscat, orașul controla comerțul dintre nordul Greciei și peninsula Peloponez. Delimitat de o parte și de alta de golfuri protejate în mod natural, Corintul era, de asemenea, un pod convenabil între Marea Egee și Marea Ionică, scrie Smithsonian Magazine.

Portul principal al orașului, situat de-a lungul Golfului Corint, a fost cel mai mare port din Grecia antică. În cadrul unor lucrări anterioare, arheologii care au examinat morminte și documente istorice au dezvăluit că negustorii au navigat din portul, cunoscut sub numele de Lechaion, cu peste 2.600 de ani în urmă, în secolul al VII-lea î.e.n. Aceștia au făcut acest lucru în nave probabil încărcate cu ceramică, parfumuri, alimente și țesături pentru a face comerț în întreaga regiune.

Dar o descoperire recentă – cinci bucăți de cărbune brun și o porție de poluare cu plumb antic – a împins istoria acestui port central cu cel puțin 500 de ani în urmă, făcându-l unul dintre cele mai vechi porturi active din Europa. Istoria revizuită provine dintr-un efort internațional de cercetare care a cercetat portul antic începând din 2013.

Folosind burghie manuale și burghie mecanice, geoarheologul francez Antoine Chabrol de la Universitatea Sorbona din Franța și colegii săi au colectat cu grijă cilindri de sedimente din portul interior, unde bărcile ar fi tras în amonte pentru a ancora. Analizând carote de noroi, au descoperit o creștere bruscă a nivelului de plumb la mai puțin de trei metri adâncime. Schimbarea este atât de bruscă și de susținută, încât ar fi putut fi cauzată doar de activitatea umană pe malul râului, spune Chabrol.

Poluarea cu plumb provine din topirea, mineritul și prelucrarea metalelor, iar oamenii de știință au datat poluarea din port încă din 1381 î.Hr.-3.405 ani în urmă – în timpul Epocii Bronzului.

Cele cinci bucăți de cărbune brun, fiecare dintre ele nu mai mare decât o cutie de chibrituri, reprezintă o dovadă suplimentară a vechimii portului. Aceste fragmente sunt un tip specific de cărbune numit lignit, iar bucățile colectate din sedimentele portului datează încă din 1122 î.Hr. Cea mai apropiată sursă cunoscută de lignit se află la mai mult de 50 de kilometri distanță, ceea ce sugerează că negustorii importau aceste pepite de combustibil fosil pentru a-și alimenta cuptoarele din port încă din secolul al XII-lea î.Hr.

Este posibil ca navele din Epoca Bronzului să fi vâslit din port transportând urne de ulei de măsline, cutii de fructe și borcane de vin cu gât îngust către Creta, Cipru și dincolo de acestea. Dar, până acum, deși echipa a găsit dovezi convingătoare ale activității din Epoca Bronzului în portul din Corint, încă nu a găsit bucăți din portul actual din această epocă. Dovezile fizice găsite până acum în sit – inclusiv piloni de piatră, stâlpi de lemn și un posibil far – datează din secolul I d.Hr. sau mai târziu, din perioada romană.

Dar chiar și fără structuri fizice din epoca bronzului, descoperirile arată că portul Corintului a fost folosit în mod constant timp de aproape 2.600 de ani. Din secolul al XIII-lea î. Hr. până în secolul al XIII-lea d. Hr., navele miceniene, feniciene, romane și bizantine ar fi navigat din această locație strategică.

„Se poate detecta prezența lor într-un singur sit”, spune Panagiotis Athanasopoulos, arheolog la Institutul danez din Atena și colaborator al proiectului. „Este ca și cum ar fi esența însăși a continuității istorice”.

În mod incredibil, însă, chiar și această vârstă revizuită ar putea fi o subestimare. Arheologii au găsit anterior dovezi ale unor oameni care au călătorit prin Corint cu peste 8.000 de ani în urmă, precum și vase de la o cultură de la sfârșitul Epocii Pietrei care a trăit la nord-vest, de-a lungul Mării Adriatice. Bjørn Lovén, co-director al proiectului Lechaion Harbor Project și co-autor al noii lucrări, spune că acest lucru sugerează că rețeaua comercială maritimă a Corintului s-ar putea extinde și mai mult în istorie.

Nafsika Andriopoulou, geoarheolog la Institutul de Studii Mediteraneene al Fundației pentru Cercetare și Tehnologie-Hellas din Grecia, care nu a fost implicată în acest studiu, spune că o analiză mai amplă a metalelor care ar putea fi prezente în sol ar putea ajuta la clarificarea și mai multor detalii. De exemplu, urmărirea altor metale – cum ar fi cuprul, principala componentă a bronzului – ar putea spune geoarheologilor și mai multe despre primele utilizări ale portului. O prelevare similară de probe în locații apropiate ar putea chiar ajuta la dezvăluirea rutelor comerciale antice, adaugă Andriopoulou.

Echipa își va continua munca în vara anului 2024, căutând mai multe indicii ale comerțului antic și aducând o activitate reînnoită în acest port de mult timp înfloritor.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...