G4Media.ro

The Washington Post: România arată felul în care interzicerea avorturilor omoară femei…

sursa foto: Pixabay.com

The Washington Post: România arată felul în care interzicerea avorturilor omoară femei și dezbină societatea / Interzicerea avorturilor a dus la o creștere a ratei mortalității în rândul mamelor și a făcut ca oamenii să se temă unii de alții

Grație Curții Supreme, un număr tot mai mare de state americane – cel mai recent, Virginia de Vest – se află acum sub regimul strict împotriva avorturilor, similar celui de pe vremea regimului lui Nicolae Ceuașescu, regim de care românii au scăpat în momentul în care dictatorul comunist, împreună cu soția sa, Elena, au fost executați în ziua de 25 decembrie 1989, scrie The Washington Post, citată de Rador.

Spre ușurarea populației, guvernul provizoriu s-a grăbit să legalizeze avortul. Titlul unui articol din The Christian Science Monitor proclama: „Libertatea triumfă, iar România instituie alegerea: pentru Statele Unite, legea avorturilor din România pre-revoluționară trebuie să fie un avertisment”.

Experiența României ne avertizează în legătură cu ceea ce se poate întâmpla dacă avortul e interzis: dacă femeile nu-și pot controla fertilitatea, condiția lor fizică și emoțională are de suferit, deseori, cu niște consecințe fatale. Urmărirea funcțiilor de reproducere ale femelilor contribuie la nașterea unor temeri care afectează nu doar relațiile sociale și intimitatea sexuală, ci și societatea la un nivel mai larg.

La puțin timp după venirea sa la putere, în 1965, Ceaușescu și-a lansat propria versiune legată de naționalismul socialist, invocând dreptul națiunii la autodeterminare. Această rațiune a făcut ca, în 1968, România să nu participe la invazia Cehoslovaciei de către țările membre ale Pactului de la Varșovia și, cel puțin temporar, asta l-a transformat într-un erou atât în propria țară, cât și în Occident.

Dar s-a dovedit că autodeterminarea națională nu includea și dreptul femeilor de a-și controla fertilitatea. Fără vreun avertisment prealabil, pe data de 1 octombrie 1966, guvernul lui Ceaușescu a emis Decretul 770, prin care avortul este interzis în aproape toate cazurile. Demersul a marcat o remarcabilă îndepărtare de o lege din 1957, care liberalizase avorturile din România – un fenomen înregistrat în toate țările-satelit ale Uniunii Sovietice după moartea lui Stalin, din 1953.

Incriminarea avortului a devenit obiectul special al unei serii de legi și de politici menite să sporească forța de muncă și să împiedice tendința familiilor de a-și reduce numărul de copii. Creșterea ratei natalității se înscria în planul socialist de producție, scopul fiind acela de „a se asigura sănătatea femeilor” – un slogan popular – scop care ar fi legitimat un control sporit asupra corpului femeii înseși. Anticoncepționalele puteau fi găsite doar pe piața neagră.

Contrar situației de acum din Statele Unite, unde femeile din statele cu cele mai restrictive legi pe tema avortului au și cel mai puțin probabil acces la niște servicii vizând natalitatea și soarta copiilor, statul român – urmărindu-și în continuare obiectivele în sprijinul natalității – au oferit cel puțin un sprijin minim pre- și postnatal, susținând totodată familiile și după nașterea copiilor.

Surprinzătorul decret din 1966 a luat populația prin surprindere, iar rata natalității din România aproape s-a dublat în primul an, având în vedere că nici medicii și nici femeile nu au avut timp să se adapteze, iar alți ‘furnizori’ încă nu creaseră canalele subterane prin care femeile puteau avea brusc acces la asemenea servicii. Dar, până în 1968, accesul a devenit posibil, astfel încât rata natalității a început să scadă. Guvernul a reacționat prin a modifica legea, dar demersurile în acest sens au continuat. Această dinamică a continuat până la căderea regimului, legile devenind și mai restrictive, iar femeile trebuind să înfrunte pericole și mai mari pentru a avea acces la avorturi ilegale.

Cu toate acestea, România a permis o serie de excepții de la interzicerea avorturilor în caz de viol sau de incest sau în cazul în care viața mamei era pusă în pricol sau, în anumite situații, pentru a proteja sănătatea mamei și a copilului. Dar procurorii trebuiau să autorizeze această procedură pentru a se asigura că medicii respectă legea atunci când stabilesc legalitatea avortului. Până prin anii ’80, un securist era prezent de obicei la operarea unui avort, dacă acesta fusese permis, asta demonstrând măsura în care statul controla trupul și viața femeilor. Femeile care erau spitalizate în urma unui avort ilegal erau deseori lăsate să moară pe masa de operație dacă refuzau să se recunoască vinovate sau să învinuiască pe altcineva.

Deseori, femeile care făcuseră avorturi neautorizate sau orice persoană care ar fi ajutat la așa ceva erau reținute sau băgate la închisoare. Statul îi învinuia totodată pe medici că nu contribuie la creșterea natalității sau la o reducere a mortalității infantile. În anii ’80, cei mai represivi din timpul regimului, în cadrul măsurilor vizând „asigurarea sănătății femeilor”, medicii erau obligați totodată să facă niște controale ginecologice obligatorii, cam între 30 și 60 pe zi, în fabricile unde lucrau femei. Femeile pe care le-am intervievat s-au declarat terorizate de intervenția statului, ba chiar și de propriul lor corp, ajungând să vadă în funcția de reproducere drept “dușmanul la pândă”.

Un banc din acele vremuri se referea tocmai la această teamă a femeilor: “De ce toate găinile cotcodăcesc atunci când fac un ou? Pentru că se bucură că nu sunt gravide”. Omniprezenta poliție secretă a încercat să îi recruteze ca informatori tocmai pe cei suspectați că ar fi operat sau ar fi asistat la un avort. Membrii familiilor lor, prietenii sau alte persoane în legătură cu ei erau manipulați și intimidați. Românii nu știau niciodată cine ar fi putut să ofere informații despre ei. Relațiile sociale erau dominate de teamă.

Aceste măsuri draconice nu au oprit declinul ratei natalității, după cum nici interzicerea avorturilor nu a împiedicat asemenea practici. Femeile care voiau să facă avort făceau tot ce puteau ca să-l facă. În România, ca de altfel și în Statele Unite, majoritatea femeilor care voiau să avorteze erau deja mame, iar un avort prost operat risca să-i lase pe copii orfani de mamă.

Până în 1989, drasticile politici antiavort ale lui Ceaușescu au sporit dramatic rata mortalității maternale, ea atingând cel mai ridicat nivel din Europa: 87% din decesele maternale erau atribuite unor complicații legate de un avort ilegal. (Pentru comparație, în 1965, ultimul an în care avortul mai era încă legal, numai 20% din decese se datorau unor complicații legate de avort). În decursul celor peste 23 de ani în care avortul a fost interzis, au murit aproape 10.000 de femei.

Iar aceste rate nu erau deloc suprinzătoare. Interdicția drastică a avortului oferă o lecție imediată: femeile mor, mai ales cele care nu își permit să plătească pentru un avort “în siguranță”, chiar dacă e ilegal. Cifrele la nivel mondial demonstrează că, în cazul unui avort ilegal, mortalitatea datorată complicațiilor unor intervenții nesigure este în creștere.

Spre deosebire de celelalte state din blocul estic, sfârșitul erei comunitse din România a fost unul violent, inclusiv prin moartea soților Ceaușescu în fața unui pluton de execuție după un proces militar sumar. La o zi după înlăturarea dictatorului, trupul femeii a fost eliberat din mâna de fier a statului.

Legalizarea avortului a avut un efect imediat asupra numărului de avorturi legale înregistrate și în privința numărului de decese datorate avortului: în 1990, avorturile depășeau numărul nașterilor într-o proporție de 3 la 1. Până în toamna anului 1990, principalele spitale din capitală raportau zilnic între 70 și 100 de avorturi.

Într-un singur an, mortalitatea maternală datorată unor complicații legate de avort a scăzut cu 10%. Haosul viețíi cotidiene, pe măsură ce România încerca să-și creeze o economie de piață și o guvernare democratică, a dus la o rapidă diferență de clasă și la o reducere constantă a natalității, în parte, sporită și din cauza emigrației. Avortul rămâne în țară un mijloc popular de control al fertilității, deși Biserica Ortodoxă și forțele conservatoare continuă să susțină scoaterea din nou a avorturilor în afara legii.

Dată fiind interdicția aproape totală a avorturilor în numeroase state din SUA, probabil că, multe dintre îngrozitoarele experiențe ale româncelor, medici și funcționari din sectorul sănătății se tem că asemenea lucruri se pot întâmpla și aici. Mortalitatea datorată unor complicații legate de natalitate, care, potrivit estimărilor Centrelor pentru Controlul și Prevenirea Maladiilor, este deja de trei ori mai mare în rândul femeilor de culoare decât în rândul femeilor albe, va fi în creștere. Dată fiind discriminarea rasială în privința tratamentelor pre- și postnatale, aceste diferențe vor crește în absența legalizării avortului.

Multe state (americane, n. red.), în care interdicția avortului este aproape totală, exclud avortul până și în caz de viol sau de incest – două variante pe care nici măcar regimul lui Ceuașescu nu le scotea din sectorul penal. Unii susținători împotriva avortului caută chiar interzicerea anticoncepționalelor, pilulele vizând așa-zisul Plan B sau medicamente care provoacă avort. O serie de state au decis să-i incrimineze pe medicii care fac avorturi, și uneori, chiar pe femei, făcându-i pe medici vinovați dacă prescriu pilule sau fac avorturi unor femei venind din state în care avortul este ilegal. Și totuși, după cum tot demonstrează istoria, interzicerea avortului nu poate fi niciodată întru totul aplicată.

Printre cele mai păguboase efecte ale deciziei lui Dobbs se numără ceea ce ar aduce ea în viitor democrației Americii. La fel ca în cazul României lui Ceaușescu, respectarea ei va depinde de supraveghere. Mijloacele tehnologice de astăzi le depășesc cu mult pe cele de pe vremea lui Ceaușescu.

România ne învață că, atunci când oamenii discută între ei, teama și neîncrederea ajung să guverneze relațiile sociale. Când se întâmplă asta, materialul nostru social, deja afectat, începe să se destrame. Mai mult, atunci când femeile nu mai au libertatea de a-și controla reproducția, ele nu se mai pot implica în societate ca niște membri egali sau ca parteneri, și nici ca mame ale unei viitoare generații.
Curtea Supremă a ațâțat flăcările unei transformări radicale a societății, care amenință democrația. Din nenorocire, Statele Unite ignoră lecțiile oferite de România.

Sursa: The Washington Post / Articol de Gail Kligman / Rador / Traducerea: Alexandru Danga

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

15 comentarii

  1. Stalinismul se combate cu leninism. Ca însuși tovarășul Lenin a făcut ca prima tara de a legalizat avortul sa fie chiar Uniunea Sovietica.
    Deci e clar, cearta pro/contra avort e o problema interna a comunismului

  2. Toată zbaterea legată de omorârea copiilor (că asta e avortul, oricât se încearcă datul la întors), se reduce la 2-3 teme mai mici dar care ar rezolva problema fără multă încrâncenare (asta lăsând la o parte abstinența*, că se pare că e imposibilă):
    – ce aveți, frate, împotriva prezervativului? se rupe? puneți 2, puneți 3. Nu asigură aceeași plăcere? Băgați bani în cercetare, să faceți unul mai senzitiv.
    – ce aveți, frate, împotriva metodelor alternative de făcut sex? unii sunt chiar mândri și fac parade, poate or ști ei ceva, nu?
    —–
    * știți ce îl deosebește pe om de animal? 1. râsul; 2. conștiința morții; 3. controlul rațional asupra instinctelor (de exemplu, omul poate să zică „nu mă urc beat la volan, deși simt o dorință năvalnică de a rade o vodcă mare, pentru că pot omorî pe cineva” — dar nu poate să zică, din câte se pare, „nu mă bag în pat cu ăsta/asta fără prezervativ, pentru că pot omorî pe cineva”).

  3. În România lui Ceaușescu nu aveai acces la metode contraceptive. Comparația e falsa. Avortul e crimă.

  4. Avortul e crima. Nu exista specie pe acest pamant sa isi omoare proprii copii.

  5. Pentru toti „masculii alfa” de si-au dat cu parerea in comentarii: sedeti bland, ca femeile s-au descurcat si se vor descurca intotdeauna! Daca ele nu vor vrea, va fi NU indiferent de zicerile voastre! Am citit o zicere „inteleapta” rau „: „Liberalizarea sexuala a femeilor duce la depravarea si distrugerea societati.”, nici nu stiu, o fi de ras…o fi de plans…maicaaa, vai capu’ tau de misogin, ce parere or avea mamitica si nevasta din dotare (daca ai….ca sunt semne ca nu prea….).

    • Nu, băiatule esti misogin pentru ca urăști femeile. Plus ca delirezi, esti un incel de cea mai joasa speță. Daca ai prietena sau nevasta, sigur in fata ei ești foarte ok dar in sinea ta, pe internet, esti plin de ura si de delir. Din păcate multi sunt asa, dovada cat dispreț ajung sa aiba fata de soțiile lor. Vad ca nu spuneți niciunul nimic de faptul ca multile brute nu merita sa se reproducă, doar despre femei, ce depravate sunt ale dreacu pentru ca fac sex. Serios, domnule DRK, esti cam un pericol pentru societate. Cat despre misandrie, la niciun articol, dar la absolut niciunul nu o sa găsești comentarii pline de ura fata de bărbați care vin de la femei. A, ca le găsești aici, scuza-ma, dar uită-te ce ai scris mai sus.

  6. Buticul de stânga Washington Post, de mânuță cu buticul de stânga G4media, manipulează! Nu interzice nimeni avortul în Statele Unite, ci îl limitează la o prima perioada a sarcinii.

    • @Mihai – Nu mai vorbi prostii, informeaza-te intai. Nu toate statele intezic avortul, insa sunt unele care interzic total avortul, lasand o marja foarte mica violurilor si conditiilor medicale – ia cazul Virginiei.

    • @Kafka. Koai3 de unde te information. ,,Abortion in the U.S. state of Virginia is legal up to the end of the second trimester of a pregnancy,,. E plina lumea de oi tembel3 iar tu esti una din ele

  7. Daca asta e ce crezi despre bărbați, poate n-ar trebui sa te mai miri că ai rămas fata bătrână și ai ajuns sa vorbesti singura pe aici…..ha ha ha.
    Lasă prostiile, epilează-te, mai da jos vreo 40 de kg, imbraca-te frumos și treci la treabă că timpul trece, tic, toc…..ca mâine poimâine nu mai 50 de ani.

  8. Daca asta e ce crezi despre bărbați, poate n-ar trebui sa te mai miri că ai rămas fata bătrână și ai ajuns sa vorbesti singura pe aici…..ha ha ha.
    Lasă prostiile, epilează-te, mai da jos vreo 40 de kg, imbraca-te frumos și treci la treabă că timpul trece, tic, toc…..ca mâine poimâine nu mai ai 50 de ani.

  9. De ce să nu fie legalizate? Să fie, oare crima nu e legală?
    În Ungaria li se permite efectuarea avorturilor, doar după ce femeia ce poartă în pântece un copil i se dă să asculte bătăile inimii copilului.
    Dacă O persoană căreia îi bate inima trebuie să fie omorâtă, doar pentru că așa hotărâse cineva ( pentru că mamă nu poate deveni decât după ce a născut) atunci e normal să se legalizeze crima pentru că cineva e mai puternic decât altcineva. De ce nu omorâm politicienii care ne duc la sapă de lemn? Spuneați de Ceaușescu?! Păi dacă femeile aveau ce ce să își crească copiii credeți că îi mai avortau? Dacă aveau căldură în casă?

  10. au iesit din „grota” tot felul de persoane sa ne explice , probabil aceeasi care ne explica cum e cu energia si cat de rea e UE, si cu covidul, si cat de sfant e putin …

  11. „caruselul de madulare” :))) esti invidios pe femei ca nu esti si tu unul dintre acele madulare, nu?

  12. As vrea sa le reamintesc bărbaților de mai sus si altora care vor citi pe aici, ca niciodată, dar absolut niciodată un embrion nu poate avea mai multe drepturi decat un om, o ființă născută, cu conștiința. Puteți sa veniți cu cata ura vreți împotriva femeilor, cu cate citate din biblie vreți, cu cate înjurături, cu cate „argumente”, niciodată, dar absolut niciodată un embrion nu poate avea mai multe drepturi decât o ființă născută. A, si cand o sa aveți uter, poate o sa aveti dreptul sa vorbiți. Sau cand o sa aveti efectiv grija de copiii vostri născuți, sunt sigura ca sunteți tati si ca ati sacrificat totul pentru copilul vostru, știți, cam ca mama lui.