G4Media.ro

Senatul se reunește în plen pentru dezbaterea și votul final pe legea…

Senatul se reunește în plen pentru dezbaterea și votul final pe legea privind izolarea şi carantina / Premierul Ludovic Orban a anunțat că va participa la şedinţă / Principalele prevederi ale legii

UPDATE: Şedinţa Senatului programată să înceapă joi la ora 12,00 a fost suspendată până la definitivarea proiectului privind carantinarea şi izolarea în Comisia juridică.

Preşedintele interimar al Senatului, Robert Cazanciuc, a deschis şedinţa, menţionând că pe ordinea de zi se află proiectul de lege privind carantinarea şi izolarea.

„Senatul a fost convocat în sesiune extraordinară în perioada 16 – 31 iulie 2020. Ordinea de zi şi programul de lucru au fost afişate pe pagina de internet a Senatului. (…) Pe ordinea de zi de astăzi avem înscris un proiect de lege important. Proiectul de lege privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic adoptat de Camera Deputaţilor. Având în vedere că nu avem încă un raport de la Comisia juridică pentru acest proiect de lege, vom suspenda şedinţa până la finalizarea dezbaterii din Comisia juridică. Vă anunţăm în timp util cu privire la reluarea şedinţei de astăzi”, a precizat Cazanciuc.

…….

Plenul Senatului se reuneşte, astăzi, începând cu ora 12.00, pentru a dezbate şi vota legea privind izolarea şi carantina, iar Guvernul a anunţat că premierul Ludovic Orban va fi prezent la şedinţă, după ce senatorii Comisiei juridice au votat miercuri pe articole, cu amendamente, proiectul.

Dezbaterile au început în Senat vinerea trecută, după ce cu o zi înainte proiectul fusese adoptat de Camera Deputaţilor.

Marţi, senatorii jurişti au lucrat timp de aproximativ 11 ore în mai multe reprize, public şi informal. La aceste şedinţe au participat miniştrii Sănătăţii, Nelu Tătaru, şi Justiţiei, Cătălin Predoiu, şi şeful DSU, Raed Arafat, transmite Agerpres.

Dezbaterile au continuat miercuri, mai bine de 10 ore, până la finalizarea articolelor.

Senatorii jurişti au convenit asupra mai multor texte ale proiectului. Astfel, pacienţii COVID-19 vor fi evaluaţi în primele 48 de ore, iar cei asimptomatici, după maximum 48 de ore, pot merge în izolare la domiciliu până la 14 zile. De asemenea, Comisia juridică a eliminat din text toate referirile la carantinarea bunurilor suspecte de a fi contaminate cu un agent înalt patogen.

Potrivit proiectului, izolarea poate fi dispusă pe durată limitată, în mod nediscriminatoriu şi proporţional cu situaţia de fapt care o determină, a decis, miercuri, Comisia juridică a Senatului.

Izolarea pentru un pacient bolnav minor se dispune într-o primă fază la domiciliul aparţinătorului sau într-o locaţie declarată de acesta, au mai decis senatorii jurişti. „În ceea ce priveşte izolarea minorului într-o unitate sanitară sau într-o locaţie alternativă, aceasta se instituie potrivit reglementărilor legale în vigoare. Aparţinătorul minorului, întrucât trebuie să stea cu el, este supus măsurii carantinei, în temeiul prezentei legi, dacă măsura izolării nu i se aplică”, a precizat vicepreşedinta comisiei, senatoarea PNL Iuliana Scântei, care a condus şedinţa.

Institutul Naţional de Sănătate Publică are obligaţia de a comunica zilnic numărul cazurilor noi, numărul cazurilor retestate şi numărul total de teste pentru cazurile noi şi cazurile retestate, raportate separat la nivel naţional şi judeţean, inclusiv după criteriul domiciliului persoanei testate.

Ordinele şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă sau ale persoanei desemnate de acesta se aplică de îndată de autorităţile competente şi se publică pe site-urile oficiale ale MAI, DSU şi IGSU iar autorităţile publice centrale şi locale asigură informarea publică a cetăţenilor din zonele supuse carantinei prin campanii de informare, a hotărât Comisia juridică, modificând astfel articolul 12 al proiectului de lege.

Preşedintele interimar al Senatului, Robert Cazanciuc, a declarat miercuri că s-a introdus o procedură obligatorie referitoare la medici. „Sunt mai multe lucruri care au fost (…) îmbunătăţite faţă de varianta venită de la Guvern sau de la Cameră. (…) Am introdus o procedură obligatorie, mai întâi de voluntari, într-un al doilea pas de apelare la o structură militară, dacă va fi cazul şi în ultimă instanţă, dacă nici cele două (…) soluţii nu pot să aducă pe cineva într-un spital care are o criză la un moment dat, să se poată apela la o detaşare, cu o compensare destul de importantă, de până la o jumătate din salariu plus o diurnă (…) pentru cei care merg în asemenea misiuni”, a spus Cazanciuc.

Ministerul Sănătăţii va fi obligat să creeze un corp al voluntarilor pentru situaţii de urgenţă la care statul să poată apela când e nevoie. „Practic, un număr de cadre medicale se înscriu pe această listă, beneficiază de o anumită formă de compensare, dar atunci când ţara are nevoie de ei sunt cu arma la picior”, a precizat Cazanciuc.

Potrivit acestuia, în prima etapă pacientul confirmat cu un agent patogen va beneficia de o examinare medicală care poate să dureze până la 48 de ore, făcută cu acordul său.

„Dacă pacientul nu este de acord, medicul care-l examinează propune DSP o eventuală măsură de izolare pentru 48 de ore pentru a termina un screening general. La finalul celor 48 de ore se reia această procedură de acord solicitat pacientului. Dacă nici în această situaţie nu se obţine acordul, DSP-ul emite o altă decizie. Şi prima decizie, pentru 48 de ore şi următoarea decizie, care durează cât durează perioada de incubare a agentului patogen respectiv, pot fi contestate (…) la judecătoria din raza căreia se află unitatea spitalicească”, a explicat Cazanciuc.

El a mai precizat că soluţia primei instanţe este executorie.

Persoanele care contestă carantinarea sau izolarea – monitorizate medical

Persoanele care contestă juridic carantinarea sau izolarea vor fi monitorizate medical, iar decizia primei instanţe în acest sens este executorie, a decis, miercuri seara, Comisia juridică a Senatului, la dezbaterea proiectului de lege privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic.

În proiectul legii, în partea care se referă la revizuirea sau încetarea măsurii de izolare sau carantinare, se prevede că „persoana în cauză va fi monitorizată de către medic zilnic sau ori de câte ori situaţia o impune”, a arătat vicepreşedinta comisiei, senatoarea PNL Iuliana Scântei, care a condus şedinţa.

„Pronunţarea se poate amâna cu cel mult 24 de ore, iar motivarea hotărârii se face în cel mult 48 de ore de la pronunţare. Hotărârea primei instanţe este executorie şi poate fi atacată cu apel, în termen de două zile de la comunicare. Apelul se soluţionează în trei zile de la sesizare”, a subliniat aceasta.

Potrivit proiectului, „dacă instanţa judecătorească de fond dispune încetarea măsurii, persoana în cauză are dreptul de a părăsi imediat spaţiul sau unitatea în care a fost carantinată sau, după caz, izolată”.

Legea abordează şi libertăţile individuale, în contextul pandemiei.

„Avem un text privitor la drepturile şi libertăţile individuale. O măsură de protecţie – limitarea libertăţilor individuale ale persoanei faţă de care s-a luat o măsură potrivit prezentei legi poate fi justificată numai prin raportare la starea sa de sănătate sau la riscul epidemiologic sau biologic pentru sănătatea publică”, a afirmat Scântei.

Ea a adăugat că în proiect e prevăzut că, „pe durata măsurilor dispuse, potrivit prezentei legi, nu pot fi interzise, ci doar limitate temporar, proporţional cu riscul epidemiologic sau biologic pentru sănătatea publică, următoarele drepturi: comunicarea cu orice autoritate, cu aparţinători, cu reprezentantul legal ori cu avocatul, accesul la corespondenţa personală şi utilizarea telefonului sau a altor dispozitive electronice de comunicare, dreptul la vot, dacă nu se află într-o situaţie de restrângere a drepturilor cetăţeneşti, exercitarea liberă a credinţei religioase”.

Ordinele şefului DSU sau persoanei desemnate de acesta – aplicate de urgenţă

Ordinele şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă sau ale persoanei desemnate de acesta se aplică de îndată de autorităţile competente şi se publică pe site-urile oficiale ale MAI, DSU şi IGSU iar autorităţile publice centrale şi locale asigură informarea publică a cetăţenilor din zonele supuse carantinei prin campanii de informare, au decis miercuri seara senatorii Comisiei juridice, care au modificat astfel articolul 12 al proiectului legii privind carantinarea şi izolarea.

În forma adoptată de Camera Deputaţilor proiectul prevedea ca: „Ordinele Comandantului acţiunii la nivel naţional, emise în temeiul prezentei legi, se aplică de îndată de autorităţile competente şi se publică pe site-urile oficiale ale Ministerului Afacerilor Interne, Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă şi Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă”.

Senatorii jurişti au mai adoptat un amendament potrivit căruia: „Ordinele Şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă sau persoana desemnată de acesta, emise în temeiul prezentei legi, cu caracter normativ, se publică de îndată în Monitorul Oficial al României, Partea I”.

Ordinele şefului DSU sau ale persoanei desemnate de acesta pot fi contestate de către orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim şi care se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru anularea actului, în condiţiile prezentei legi, mai prevede proiectul.

Toate actele administrative cu caracter normativ privind instituirea, modificarea sau încetarea măsurilor din prezenta lege pot fi atacate de orice persoană interesată cu plângere la instanţa de judecată competentă, atât pentru motive de nelegalitate, cât şi de netemeinicie, în termen de cinci zile de la publicarea actului în Monitorul Oficial al României şi, respectiv, de la data luării la cunoştinţă a conţinutului actului în cazul nepublicării acestuia în Monitorul Oficial al României, potrivit unui alt amendament.

Plângerea se formulează în scris si se depune la instanţa judecătorească competentă.

Instanţa competentă să soluţioneze plângerea formulată în actele administrative menţionate mai sus este Curtea de Apel, Secţia Contencios administrativ şi fiscal în a cărei rază teritorială se află sediul autorităţii emitente.

La soluţionarea acţiunilor introduse împotriva actelor administrative normative privind instituirea măsurilor din prezenta lege nu sunt aplicabile prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la obligativitatea procedurii plângerii prealabile. Judecarea acţiunilor se face de urgenţă, a mai decis comisia.

Părţile vor fi citate potrivit dispoziţiilor privind citarea în procesele urgente.

INSP are obligaţia de a comunica zilnic numărul cazurilor retestate

Institutul Naţional de Sănătate Publică (INSP) are obligaţia de a comunica zilnic numărul cazurilor noi, numărul cazurilor retestate şi numărul total de teste pentru cazurile noi şi cazurile retestate, raportate separat la nivel naţional şi judeţean, inclusiv după criteriul domiciliului persoanei testate, a decis, miercuri seara, Comisia juridică a Senatului, la dezbaterea proiectului de lege privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic.

„Mai avem o completare pe care trebuie să o facem cu privire la articolul privitor la obligaţia instituită pentru Institutul Naţional de Sănătate Publică, pe baza unui amendament venit de la Comisia pentru drepturile omului şi reformulat de Comisie: am statuat în lege că pe toată perioada situaţiei de risc epidemiologic şi biologic, pentru prevenirea introducerii şi limitarea răspândirii bolilor infectocontagioase pe teritoriul naţional, Institutul Naţional de Sănătate Publică are obligaţia de a comunica zilnic numărul cazurilor noi, numărul cazurilor retestate şi numărul total de teste pentru cazurile noi şi cazurile retestate, raportate separat la nivel naţional şi judeţean, inclusiv după criteriul domiciliului persoanei testate”, a declarat vicepreşedinta comisiei, senatoarea PNL Iuliana Scântei, care conduce şedinţa.

Comisia juridică a Senatului a mai decis miercuri că izolarea poate fi dispusă pe durată limitată, în mod nediscriminatoriu şi proporţional cu situaţia de fapt care o determină şi că izolarea pentru un pacient bolnav minor se dispune într-o primă fază la domiciliul aparţinătorului sau într-o locaţie declarată de acesta.

Izolarea pentru un minor se dispune în primă fază la domiciliul aparţinătorului

Izolarea pentru un pacient bolnav minor se dispune într-o primă fază la domiciliul aparţinătorului sau într-o locaţie declarată de acesta, a decis, miercuri, Comisia juridică a Senatului la dezbaterea proiectului de lege privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic.

„În ceea ce priveşte izolarea minorului într-o unitate sanitară sau într-o locaţie alternativă, aceasta se instituie potrivit reglementărilor legale în vigoare. Aparţinătorul minorului, întrucât trebuie să stea cu el, este supus măsurii carantinei, în temeiul prezentei legi, dacă măsura izolării nu i se aplică”, a precizat vicepreşedinta comisiei, senatoarea PNL Iuliana Scântei, care conduce şedinţa.

Senatorii din comisia de specialitate au venit, miercuri seara, cu completări la proiectul de lege.

Ei au adăugat un alineat corespunzător procedurii de instituire a măsurii izolării, în situaţia în care persoana izolată ar fi minor.

„Dacă persoana este un minor, măsura izolării pentru acesta se instituie (…) la domiciliul aparţinătorului sau într-o locaţie declarată de acesta. Izolarea minorului într-o unitate sanitară sau într-o locaţie alternativă ataşată unităţii sanitare (…) se instituie potrivit reglementărilor legale în vigoare”, este precizat în respectivul alineat. De asemenea, nu este necesar ca minorii cu vârsta între 14 şi 18 ani să fie internaţi cu un părinte.

Potrivit completărilor aduse de Comisie, „până la emiterea deciziei care infirmă măsura izolării, recomandată de medic sau, după caz, de organele de control (…) sau până la data pronunţării hotărârii de revizuire sau, după caz, de încetare a măsurii izolării, în condiţiile alineatului 3 sau 4, persoana în cauză nu poate părăsi unitatea sanitară ori, după caz, domiciliul sau locaţia declarată, fără încuviinţarea medicului sau reprezentantului de Sănătate Publică, unitatea sanitară sau locaţia alternativă”. Aceleaşi măsuri se aplică şi la carantină.

Comisia juridică a Senatului a mai decis miercuri că izolarea poate fi dispusă pe durată limitată, în mod nediscriminatoriu şi proporţional cu situaţia de fapt care o determină.

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.