G4Media.ro

Riscurile la adresa securității SUA în 2019, în viziunea Council on Foreign…

SONY DSC

Riscurile la adresa securității SUA în 2019, în viziunea Council on Foreign Relations: O confruntare cu Iranul, un atentat terorist major sau un atac informatic împotriva infrastructurii Statelor Unite

Posibilitatea izbucnirii unui conflict între Statele Unite și Iran, precum și între SUA și China constituie două dintre cele mai mari amenințări la adresa păcii în 2019 și necesită o atenție sporită din partea factorilor de decizie politică, potrivit celui de-al unsprezecelea sondaj Preventive Priorities Survey realizat de către Council on Foreign Relations (CFR). Ancheta realizată de organizația independentă de tip think-tank a identificat nouă situații care reprezintă priorități în prevenirea unor conflicte posibile pentru Statele Unite în anul următor. Alături de conflicte armate sau atacuri teroriste, înrăutățirea situațiilor umanitare din Venezuela și Yemen sunt, de asemenea, preocupări majore care necesită un efort mai mare din partea autorităților americane și internaționale, astfel încât acestea să nu se deterioreze.

Sondajul Preventive Priorities Survey a fost realizat de către Centre for Preventve Action (CPA) din cadrul CFR și, în cadrul lui, mai mulți experți de politică externă și oficiali guvernamentali au fost rugați să identifice treizeci de conflicte aflate în desfășurare sau potențiale, pe baza probabilității că ele se vor produce în 2019 sau se vor agrava în anul următor. Specialiștii au fost rugați să listeze aceste conflicte și în funcție de impactul lor potențial asupra intereselor naționale ale Statelor Unite. Interesant de menționat este că, dintre cele 30 de conflicte posibile în 2019, 26 au fost considerate riscuri existente sau potențiale și în sondajul de anul trecut.

Autorii studiului afirmă că “Administrația Donald J. Trump încă nu s-a confruntat cu o criză internațională serioasă, în care președintele a trebuit să se lupte cu decizia dureroasă de a angaja Statele Unite într-o intervenție militară nouă și potențial costisitoare. Președinții anteriori nu au fost atât de norocoși și, pe măsură ce lumea a devenit mai dezordonată într-o varietate de moduri, este rezonabil să presupunem că este doar o chestiune de timp înainte ca Administrația Trump să se confrunte cu prima sa criză majoră.”

Experții CRF au grupat conflictele existente sau potențiale în trei grupe principale, în funcție de probabilitatea ca ele să se producă sau să se agraveze, precum și în funcție de impactul lor asupra intereselor americane. Atât probabilitatea de producere, cât și impactul lor potențial au fost clasificate ca ridicate, moderate și scăzute.

Pentru anul 2019, specialiștii în politică externă au identificat nouă riscuri majore pentru Statele Unite

Conflicte cu probabilitate moderată de a se produce, dar cu impact ridicat asupra Statelor Unite:

  • Un atac cibernetic major împotriva infrastructurii și a rețelelor informatice critice din Statele Unite
  • Tensiuni reînnoite în Peninsula Coreeană ca urmare a colapsului negocierilor privind denuclearizarea
  • O confruntare armată între Iran și Statele Unite sau unul dintre aliații săi din cauza implicării regimului de la Teheran în conflictele regionale și în sprijinirea grupurilor militare proxy (Hezbollah din Liban, de exemplu)
  • O confruntare armată legată de controlul zonelor maritime disputate din Marea Chinei de Sud între China și unul sau mai multe state din Asia de Sud-Est care au exprimat revendicări asupra zonei (Brunei, Malaezia, Filipine, Taiwan și Vietnam)
  • Un atac terorist major pe teritoriul Statelor Unite sau al unui aliat NATO realizat fie de către teroriști străini, fie de către atacatori domestici

Conflicte cu probabilitate ridicată de a se produce și cu impact moderat asupra Statelor Unite:

  • Continuarea violențelor provocate de forțele guvernamentale din Siria, care urmăresc să-și reimpună controlul în diferite regiuni, lucru care va duce la producerea de victime civile suplimentare și la tensiuni sporite în rândul diferitelor tabere externe implicate în conflict
  • Agravarea crizei economice și a instabilității politice în Venezuela, ceea ce va duce la tulburări interne violente și la creșterea fluxului de refugiați în țările vecine
  • Înrăutățirea crizei umanitare din Yemen, exacerbată de intervențiile străine în războiul civil din această țară
  • Creșterea violenței și instabilității în Afganistan ca urmare a intensificării insurgenței talibane și a colapsului potențial al guvernului de la Kabul

În grupa a doua, conflicte cu probabilitate scăzută de a se produce, dar cu impact ridicat asupra Statelor Unite, autorii au numit:

  • O confruntare militară deliberată sau neintenționată între Rusia și membrii NATO, provocată de comportamentul Rusiei în Europa de Est
  • O criză între Statele Unite și China din cauza situației Taiwanului, ca urmare a intensificării presiunii politice și economice a Chinei înaintea alegerilor din Taiwan din 2020

În ceea ce privește conflictele din grupa a doua cu probabilitate moderată de a se produce și cu impact moderat asupra Statelor Unite, CFR a identificat:

  • Ciocniri în creștere între Israel și forțele sprijinite de Iran, inclusiv Hezbollah, în Liban și/sau Siria
  • Intensificarea violențelor în Mexic, provocate de criminalitatea organizată
  • Creșterea instabilității politice în Irak, exacerbată de tensiunile sectare
  • Intensificarea luptelor în estul Ucrainei între milițiile sprijinite de Rusia și forțele de securitate ucrainene
  • Tensiuni sporite între israelieni și palestinieni care vor duce la atacuri împotriva civililor, proteste la scară largă și confruntări armate
  • Violențe politice și instabilitate în Nicaragua, care vor contribui la agravarea crizei imigrației din America Centrală
  • Escaladarea violențelor dintre Turcia și diferite grupuri armate kurde din Turcia și din țările vecine

În grupa a treia, conflicte cu probabilitate moderată/scăzută de a se produce și cu impact moderat/scăzut asupra Statelor Unite, experții în politică externă chestionați de CFR au listat printre altele:

  • O nouă confruntare militară între China și India din cauza unor teritorii de la frontieră contestate
  • Un conflict major între India și Pakistan, declanșat fie de un atac terorist major, fie de intensificarea tulburărilor în regiunea Kashmir, administrată de India
  • Escaladarea violențelor între grupurile rivale din Libia și destrămarea procesului de pace mediat la nivel internațional
  • Violență și instabilitate politică în contextul alegerilor naționale și locale din Nigeria, exacerbate de conflictele din regiunea deltei și în centrul țării, precum și de atacurile Boko Haram în nord-est
  • Creșterea atacurilor provocate de al-Shabab în Somalia și în țările vecine
  • Înrăutățirea conflictului civil din Camerun între forțele de securitate și luptătorii din mișcarea separatistă anglofonă
  • Escaladarea tensiunilor și / sau a violenței extremiste în Balcani – Albania, Bosnia și Herțegovina, Croația, Kosovo, Macedonia, Muntenegru și Serbia -, situații care vor duce la instabilitate politică și ciocniri armate

Printre punctele importante rezultate din sondajul realizat de CFR se numără:

• Amenințarea unui atac cibernetic extrem asupra infrastructurii și rețelelor de comunicație din Statele Unite a fost identificată drept principala problemă în ceea ce privește securitatea națională a Americii pentru anul 2019, deși posibilitatea producerii unui atac terorist în masă rămâne o preocupare persistentă.
• În ciuda îngrijorării crescânde legate de rivalitatea geopolitică în creștere și potențialul producerii unui conflict între Statele Unite și China, doar o singură situație în regiune – o confruntare armată în Marea Chinei de Sud – a fost considerată o prioritate de top pentru specialiștii în politică externă.
• Anxietatea față de o eventuală confruntare dintre SUA și Rusia nu a crescut în ancheta din acest an.
• Crizele potențiale din Orientul Mijlociu și Africa de Nord au generat mai multă îngrijorare decât cele din oricare altă regiune de pe glob.
• Pentru prima dată de la începerea anchetei, în 2007, au fost evaluate trei situații neprevăzute ce au loc sau se pot produce în America Centrală și de Sud, iar criza din Venezuela a fost considerată o preocupare de top.

În afara de aceste situații, experții în politică externă au mai descris alte câteva care merită o atenție specială din partea guvernaților și a celor implicați în deciziile politice. Printre acestea s-au numărat:

  • Instabilitate politică în Uniunea Europeană datorată, printre altele, continuării manifestării sentimentelor populiste și anti-imigrație, precum și ieșirii Marii Britanii din UE (Brexit)
  • Instabilitate internă în Arabia Saudită ca urmare a criticilor internaționale cauzate de asasinarea jurnalistului Jamal Khashoggi, dar și al implicării regatului saudit în războiul din Yemen
  • Instabilitate internă din Iran din cauza morții liderului suprem Ali Khamenei, a nemulțumirii față de regim și / sau intensificarea sancțiunilor economice din partea Occidentului
  • Tulburări civile în Brazilia care ar putea avea efecte în regiune

Studiul complet poate fi consultat aici.

Surse: Council on Foreign Relations

Foto: G4Media.ro

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

2 comentarii

  1. Cu peste 700 baze militare americane in lume, SUA pare sa continue sustinerea unor conflicte bazate pe motivatii superficiale, operatii de tip false-flag, dezinformare si manipulare.

    Cine castiga din intretinerea unor asemenea conflicte sau crearea altora noi? Sau, fereasca Dumnezeu, un conflict major intre SUA/NATO si Rusia, respectiv China? CORPORATIILE MILITAR-INDUSTRIALE castiga din asemenea actiuni! Zeci si sute de miliarde de dolari sunt „pompati” in crearea unor asemenea teatre de razboi. Alaturi de cei care fac propaganda razboiului.

    In plus, in varful piramidei decizionale, pentru care fac lobby asemenea contractori militari, de tip Raytheon, General Dynamics, Lockheed Martin, Northrop Grumman si Boeing, se afla „vulturii razboinici” neo-conservatori gen John Bolton, Mike Pompeo, Gina Haspel, si recent-numitul Mike Milley, seful statului major. Toti acestia sunt la unison in ceea ce priveste retorica belicoasa si agresivitatea armata impotriva Rusiei, a Chinei, Iranului, etc. Mai recent, Cuba, Venezuela se alatura si ele listei de „rogue states”.

    Trump nu este decat portavocea acestor contractori militari si decidenti militari.

    SUA a incalcat de multe ori Carta NATO atacand fara motiv diverse tari: minciunile care stau la baza razboiului din Irak, apoi Afganistan, apoi Libia, apoi Siria.

    Practic, fortele NATO lupta pentru ceva fals caci nici o tara membra NATO nu a fost atacata de vreuna dintre tarile victime/agresate. Deci, actiunile NATO se bazeaza pe minciuni la care Romania participa „as a flunky”! Razboiul impotriva terorismului a inlocuit „razboiul rece” ante 1989. Daca SUA a fost „atacata” in 11 septembrie 2001, atunci NUMAI fortele armate SUA trebuiau sa lupte in Afganistan, Irak, etc. NU si membrii NATO !

    In rest, ce spune CFR este doar retorica neo-conservatoare sustinuta financiar de diverse lobbyuri pro-militare, de extrama dreapta. De fapt, alaturi de alte entitati americane, tocmai asta-i rolul sau: crearea unor realitati conflictuale artificiale tocmai pentru a justifica cca 780 miliarde dolari bugetul apararii pe 2019, spre ex.

    SUA nu are decat un singur interes: dominatie mondiala. Ceea ce Kristol si Kagan etichetau drept „hegemonie globala benevolenta”.

    Insa, SUA se inseala daca crede ca tarile Orientului Mijlociu si respectiv EuroAsia vor importa modelul american „democratic”. S-a vazut in cei 18 ani de razboi din Afganistan sau 15 ani de razboi in Irak.

    Astfel, pe langa principiile si valorile democratice inscrise in Declaratia de Independenta a SUA in sec. XVIII, tara se confrunta cu:
    – un deficit bugetar de cca 21 triliarde dolari si care creste de la o zi la alta;
    – cresterea volumului lichiditatii dolarului fara acoperire in aur/argint – mai mult de 50% din dolarii existenti in lume NU au acoperire si reprezinta „fiat money” adica simple hartii;
    – cresterea fenomenului de „de-dolarizare” care deja a inceput in urma actiunilor Rusiei, Chinei, Iranului si Venezuelei;
    – izolarea sa fata de dinamica economica si politica din EuroAsia;
    – disparitia a cca 20 miliarde din bugetul DOD care nu pot fi justificati sau gasiti;
    – suprematia economica a Chinei in privinta capitalului uman, pietei de desfacere, investitii si productie; Aici se poate remarca si scandalul Meng Wanzhou/CFO Huawei care a fost arestata si eliberata pe cautiune FARA dovezi/probe/motive la cererea SUA care la randul ei nu a prezentat nici o dovada;
    – diverse aliante euroasiatice cu excluderea SUA;
    – diverse scandaluri pe scena politica americana, gen Cohen, RussiaGate, etc.

    Practic, starea falimentara in care se gaseste SUA – economic, social, politic (dar nu militar) impinge tara la conflicte armate de gen „high-power” cu Rusia, China si Iran. Deci, totul este un pretext sau minciuna cand se transmite ca X sau Y a incalcat sanctiuni sau a procedat la atacuri cibernetice. Cu specificatia ca adevarul este amestecat cu minciuna si repetat frecvent.

    Majoritatea tarilor occidentale adopta actiuni se spionaj si culegere de informatii asupra altor state. Sa ne amintim nu mai putin cazul cand NSA a spionat-o pe Angela Merkel prin supravegherea convorbirilor telefonice chiar din Berlin. Si acesta este numai un exemplu. Sau recentul caz de spionaj al lui Matthew Hodges, operativ MI6 in Emiratele Unite Arabe care a fost acuzat de spionaj dar eliberat si expulzat din EUA!

    CFR nu face altceva decat sa manipuleze masele pentru justificarea propriilor actiuni militare asupra unor tari care nu au agresat SUA sau „aliatii” NATO. Iar Romania participa la toata aceasta campanie!

    • Stai usor, monșer! Ca acum sar baietii sa te faca troll rus. Ca asa e moda timpului si atat ii duce bibilica.