G4Media.ro

O piesă de teatru a lui Samuel Beckett, laureat Nobel, a fost…

sursa foto: Captură video

O piesă de teatru a lui Samuel Beckett, laureat Nobel, a fost anulată pentru că doar bărbații au dat audiții, conform regulilor dramaturgului irlandez/ ”Absurdul situației”: Echipa de producție este majoritar feminină și parte a comunității LGBT

O încercare de a pune în scenă „Așteptându-l pe Godot” în Olanda a luat o turnură neașteptată atunci când organizatorii au anulat reprezentațiile, deoarece regizorul irlandez Samuel Beckett distribuise în piesă personaje exclusiv masculine, transmite irishtimes.com.

  • Samuel Beckett (13 aprilie 1906-22 decembrie 1989) a fost un dramaturg și poet irlandez, care a primit Premiul Nobel pentru Literatură în 1969, „pentru scrisul său, care – în forme noi pentru roman și dramă – în lipsa omului modern capătă înălțare”. Piesele sale se încadrau în teatrul absurdului. 

„Aș spune din toată inima că viața mea din ultimele săptămâni a devenit complet absurdă”, a declarat Oisín Moyne (24 de ani), originar din Donegal, care spera să debuteze ca regizor cu această operă a lui Samuel Beckett despre iraționalismul vieții.

Piesa, în care lui Vladimir și Estragon li se alătură ocazional și alte personaje masculine în așteptarea cuiva care nu sosește niciodată, se afla în repetiții din noiembrie și urma să fie pusă în scenă în martie la centrul cultural studențesc Usva al Universității din Groningen.

Dar reprezentațiile au fost anulate după ce reprezentanții sălii de spectacol au descoperit că apelul pentru castingul pentru cele cinci roluri masculine ale piesei fusese deschis doar bărbaților, lucru care a fost adus la cunoștința echipei de producție că este contrar politicii de incluziune a universității.

„Dacă ar fi fost vorba de o piesă cu cinci bărbați albi pentru care ar fi organizat audiții deschise, totul ar fi fost în regulă. Dar nu poți interzice oamenii chiar de la început”, a declarat pentru ziarul Ukrant Bram Douwes, programator de teatru la Usva.

Un purtător de cuvânt al Universității din Groningen a declarat că vremurile au evoluat de când piesa a fost pusă în scenă pentru prima dată în 1953.

„[Beckett] a declarat în mod explicit că această piesă ar trebui să fie jucată de cinci bărbați. Mergând mai departe, vremurile s-au schimbat. Și că ideea că doar bărbații sunt potriviți pentru acest rol este depășită și chiar discriminatorie”, a declarat Elies Kouwenhoven, ofițerul de presă al universității.

„Noi, ca universitate, susținem o comunitate deschisă și incluzivă, în care nu este potrivit să îi excludem pe alții, indiferent de motiv”.

Regizorul Moyne a declarat pentru The Irish Times că a luat în considerare posibilitatea de a distribui în roluri persoane de alte sexe, dar nu a putut face acest lucru din cauza regulilor stabilite de dramaturg înainte de moartea sa și susținute de moștenirea lui Beckett.

Beckett a dat în judecată o companie de teatru olandeză în 1988 pentru că a ales să distribuie femei în piesă, cea mai cunoscută lucrare a mișcării Teatrul absurdului. Moștenirea sa deține drepturile asupra operei până în 2059 și a continuat să se opună producțiilor care se abat de la instrucțiunile lui Beckett.

Au existat eforturi de a contesta aceste restricții – considerate de unii ca fiind din ce în ce mai arhaice. În Franța, în 1991, un judecător a decis că piesa poate fi jucată de o distribuție feminină la un festival din Avignon, dar numai dacă înainte de fiecare spectacol se citește o scrisoare de obiecție din partea reprezentantului regretatului dramaturg.

La sfârșitul anului 2019, un colegiu din Ohio a anulat o producție exclusiv feminină a piesei, temându-se de un proces intentat de moștenirea lui Beckett. Iar în 2021, un membru non-binar al companiei britanice de teatru de clovni Silent Faces a pus în scenă Godot is a Woman, o piesă care abordează regulile de gen din jurul operei lui Beckett.

În cazul producției de la Groningen, contextul a fost prezentat în anunțul de casting, în care se spunea că „din păcate, nu se poate acorda nicio clemență în acest casting”, și care făcea referire la rapoartele privind disponibilitatea moștenirii Beckett de a acționa în justiție în caz contrar. Agenția care gestionează drepturile de autor ale lui Samuel Beckett nu a răspuns la o solicitare de comentarii până la momentul publicării articolului The Irish Times.

În cazul producției de la Groningen, contextul a fost prezentat în anunțul de casting, în care se spunea că „din păcate, nu se poate acorda nicio clemență în acest casting”, și care făcea referire la rapoartele privind disponibilitatea moștenirii Beckett de a acționa în justiție în caz contrar. Agenția care gestionează drepturile de autor ale lui Samuel Beckett nu a răspuns la o solicitare de comentarii până la momentul publicării articolului The Irish Times.

Producătoarea piesei, Medeea Anton (24 de ani), a declarat că decizia de anulare a trecut cu vederea rolul important al echipei care nu joacă în producția piesei.

„Deși a existat o restricție în ceea ce privește actorii, care sunt doar cinci persoane în această producție, restul producției noastre este majoritar feminin. Avem, de asemenea, persoane trans, avem persoane non-binare, majoritatea producției este formată din persoane din comunitatea LGBT”, a spus ea.

„Am încercat să le explic că este un lucru legal și că suntem o societate teatrală mică, de amatori, și că nu ne putem permite să fim dați în judecată. Dar nimic din ceea ce am putut spune în timpul ședinței nu i-a făcut să se răzgândească”.

Moyne, care s-a mutat la Groningen pentru a studia fizica și care acum lucrează în localitate, a declarat că au fost „două săptămâni nebunești” și stresante pentru toți cei implicați.

„Din păcate, a trebuit să le spun părinților mei că s-ar putea ca spectacolul să nu aibă loc, iar ei plănuiau să vină cu avionul. O prietenă de acasă, pe care nu am mai văzut-o de mult timp, vizitează orașul și urma să vadă piesa, iar eu a trebuit să-i spun că nu se va întâmpla”, a mai spus el.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

39 comentarii

  1. Absurdul situației este dat de faptul că roluri exclusiv masculine se vor a fi jucate de „femei” elgebetexyz…

    • Niște tupeiști care își fac nume prin marketing de gherilă! Scriitor fiind, Beckett știe că „vagabond” și „vagaboandă” nu au pentru popor – exact – aceleași conotații. Și în definitiv, să pui tu pe scenă, ca regizor sau universitar, niște doamne să aștepte la nesfârșit pe un nesimțit care nu mai vine deloc, chiar că ține de teatrul absurdului.

    • @ Alien – Hai ca nu e chiar asa, ai bagat exclusivul ala la plezneala, nu? Daca esti familiarizat cu lumea teatrului absurd, atunci presupun ca stii ca nu personajele (caracterelor lor) sunt neaparat ideea principala. In ce priveste Asteptandu-l pe Godot, e clar ca „personajul principal” nu apare in piesa si am pus ghilimele pentru ca nu e obligatoriu sa fie un personaj, poate sa fie o idee, poate Dumnezeu, ce-ti dicteaza imaginatia ta. Personajele din piesa pot sa fie orice, un caine, un scaun, orice. In teatrul absurd personajele sunt erxtrem de versatile.

  2. Progresiștii marxiști nu pot fi decât absurzi, nu au cum fi altfel

    • P.r.o.a.s.t.o,
      Marxiști sunt bolșevicii la care te închini tu.

    • Afirmativ 😂, numele meu spune totul. Dar sa stii mataluta, pentru cultura ta generala, progresul nu are nici in clin nici in maneca cu marxismul (in sensul pe care vrei tu sa-l dai). Rostogoliti o gogorita inventata de scolile de propaganda conservatoare-nationaliste fara sa intelegeti sensul cuvintelor.

    • Afirmativ 😂, numele meu spune totul. Dar sa stii mataluta, pentru cultura ta generala, progresul nu are nici in clin nici in maneca cu marxismul (in sensul pe care vrei tu sa-l dai). Rostogoliti o gogorita inventata de scolile de propaganda conservatoare-nationaliste fara sa intelegeti sensul cuvintelor. /////

    • @Satyricon – Afirmativ 😂, numele meu spune totul. Dar sa stii mataluta, pentru cultura ta generala, progresul nu are nici in clin nici in maneca cu marxismul (in sensul pe care vrei tu sa-l dai). Rostogoliti o gogorita inventata de scolile de propaganda conservatoare-nationaliste fara sa intelegeti sensul cuvintelor.

    • Scuza-ti repetitia, da’, stiti si voi, nu es incarca pe aici cu una, cu doua.

    • @Kafka
      „Scuza-ti” ??? Ai măcar 4 clase, agramatule?

    • @Satyricon – Doamneeee, ce fericit esti postacule si ce dai din codita ca ai vanat si tu o greseala la mine 😂😂😂 „e” nervii de vina ca nu posteaza site-ul, merge greu 😂

  3. Sa mearga in Irlanda sa debuteze la teatrul Abbott, infiintat de Yeats.
    Sa-i lase pe olandezi ca-s ocupati cu progresismele.

    • Sau regresisme. Asta tine de regresisme. Oricum Eugen ar fi multumit sa vada ca regresismele sunt criticate.

  4. Extremismele de acest gen nu fac decat enorm de mult rau miscarii pentru drepturi civile. Sunt la fel de dezastruoase ca si extremismele de pe extrema conservatoare si religioasa.
    Sa il interzici pe Beckett, o noua borna in prostie.

  5. Stalinism cultural! Aici nu e vorba de incluziune, ci de discriminări cu efecte negative asupra tuturor! Astfel de idioțenii, mai degrabă rare, dau apă la moară la tot felul de conservatori și putiniști.

    • De unde deducem ca nu e bun conservatorismul, poate chiar se compara in capul omului care se crede modern si cu putinismul. Lucru total gresit. Iar gandirea gresita nu poate duce neaparat la ceva bun.

    • A.A.
      Ai început bine, ai terminat lamentabil.
      Conservatorismul e singura ideologie ok a oamenilor trecuți de 50 de ani.
      P.robabil că ești crud, vezi lumea în alb și negru. În urmă cu vreo 25 de ani, mă „lin.g.e.am” cu prietena prin metrou. Mă distra că cei mai în vârstă erau deranjați. Acum mă deranjează pe mine când 2 tineri se „lin.g” lângă mine.
      Timpul schimbă lucrurile.

  6. Nu se mai cheama stalinism cultural, mai nou i se zice „cancel culture” si e promovata intens de toti wokistii care se respecta…mana in mana cu minoritatile din cel cateva zeci de genuri….circ pe banii fr.ie.ri.lor care ii tolereaza.

  7. Nu e absurd, e progresism. Kafka de secol 21
    Dezumanizare programată.

  8. Atitudine comunista. UE își trăiește ultimele clipe prin astfel de politici care nu fac decât sa-l bucure pe Putin.

  9. De când lumea bărbații joacă roluri de femei și invers! Ia gândiți-va de cate ori ați văzut asta la teatru sau la tv!

  10. Asta e un nonsubiect; de când lumea, în România bărbații joacă roluri de femei și invers, la teatru. Și înainte de 89, și după!

  11. daca autorul a zis ca piesa se joaca de barbati , ce o tot f re cam atat?
    a avut omu judecata lui si cu asta basta. va place sau nu , e irelevant. dupa 2059 jucati-o cu cine o fi …

  12. „mostenirea” a decis, a zis, a dat in judecata, etc. „Mostenitoarea” poate…

  13. Urmeaza sa distribuie o femeie in rolul lui Isus si un barbat in rolul Fecioarei Maria, ca sa die treaba – treaba! 💡

    • Tristule, pe mine nu m-ar deranja, ca nu sunt client al chestiunii. Doar ar fi exagerat, ca ar strica piesa sau filmul, ce-o fi.

  14. q.e.d

  15. Ne poate ajuta un psiholog sa intelegem comportamentul lui cicicean care atunci cand parea ca si putinistul si conservatoarea si progresistul ii dadeau scriitorului dreptate, (evident ca are, doar e opera lui), au aparut instant zeci de mesaje de la cineva care se da a fi progresist si s-a aratat deranjat, dar nu este clar din ce cauza.

  16. La ăia majoritatea echipei de producție din teatrele private e membră a comunității LGBT.
    La noi majoritatea echipei de producție din teatrele de stat e membră a comunității PSD.

  17. Alooo, G4, mai curățați și voi cocina asta de „comentarii”, ați ajuns de râsul curcilor cu nevertebratele care postează mizerii pe aici!

  18. @G4- se poate se faceti ceva legat de comentariile aceste ridicole? Sunt aceiasi indivizi care se cearta permanent la fiecare articol, indiferent de tema, aceleasi replici care se repeta la infinit. Chiar nu exista niciun filtru? E penibil ce se intampla!

    • Se cheama troli si fac cam jumatate din „pop.ul.atia” acestui site … La fel ca-n lumea reala

  19. Cum a stabilit autorul piesei asa sa fie.Daca nu le place si considera ca nu e corect politic nu au decat sa aleaga alta piesa de teatru.Daca autorul ar fi stabilit ca trebuie sa fie numai femei nu ar mai fi protestat adeptii corectitudinii politice.O sa se ajunga oare sa fie modificate carti,filme si piese de teatru pentru a corespunde normelor falsului progresism corect politic? Comunistii aveau si ei obiceiul de a rescrie tot timpul trecutul ca sa corespunda ideologiei lor totalitare. imi aduc aminte foarte bine acest lucru.Cenzura ,reinterpretarea si rescrierea trecutului pare sa fie la moda si in zilele noastre in tarile in care transpartinica ideologie totalitara a falsului progresism corect politic a fost impusa.

  20. Așa faceți voi jurnalism: Copiați un text din Irish Times, îl puneți într-un soft de traducere și apoi îl publicați la rubrica „Analize”.