G4Media.ro

Noua Gară de Nord: cum vrea Ministerul Transporturilor să modernizeze cel mai…

Noua Gară de Nord: cum vrea Ministerul Transporturilor să modernizeze cel mai important nod feroviar prin transformarea în centru comercial și introducerea de trenuri subterane

Ministerul Transporturilor vizează transformarea actualei Gări de Nord într-un nod feroviar de tranzit al pasagerilor între Europa şi Asia, ceea ce ar duce la modificări semnificative în funcționalitatea și arhitectura obiectivului, potrivit Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare, document pus în dezbatere publică.

Ministerul Transporturilor prezintă o propunere a Universității de Arhitectură Ion Mincu din București, propunere care ar transforma radical zona Gării de Nord. Astfel, edificiul ar urma să fie transformat astfel încât să poată prelua și trenuri subterane pe direcţia nord-sud.

Proiectul presupune relocarea actualelor staţii tehnice Bucureşti Griviţa şi Bucureşti Basarab și conservarea clădirii actuale a Gării de Nord, care are statut de monument istoric. Pe amplasamentul actual al staţiei Bucureşti Nord ar urma să fie construit un centru comercial şi administrativ modern şi multifuncţional.

Ministerul Transporturilor arată că proiectul ar putea fi realizat doar prin parteneriat public – privat, prin înfiinţarea unei companii de tip joint venture pentru realizarea proiectului, care să reunească entităţi precum bănci, companii de dezvoltare imobiliară, administratorul infrastructurii feroviare şi alte entităţi interesate.

Compania CFR SA ar participa în această companie cu terenurile puse la dispoziţie pentru proiectele adiacente de dezvoltare imobiliară. Această companie ar putea să asigure finanţarea şi realizarea investiţiei de modernizare a staţiei Bucureşti Nord, împreună cu finanţarea şi realizarea proiectelor de dezvoltare imobiliară aferente. Compania ar urma să asigure în continuare exploatarea şi valorificarea proiectelor de dezvoltare imobiliară, în scopul de a realiza recuperarea investiţiei realizate. ”O astfel de abordare este însă condiţionată de actualizarea şi consolidarea legislaţiei naţionale în domeniul reglementării parteneriatelor public-private”, arată Ministerul Transporturilor.

Principalele prevederi legate de Gara de Nord din Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare:

Modernizarea staţiei Bucureşti Nord reprezintă o condiţie necesară pentru succesul implementării unor servicii feroviare cu nivel ridicat de atractivitate pentru clienţi , fie că este vorba despre servicii de transport feroviar interurban, fie că este vorba despre servicii de transport feroviar suburban sau chiar urban.

Trebuie luată în consideraţie tendinţa relativ recentă de reactivare a tradiţionalului concept “Drumul mătăsii” care asigură legătura terestră dintre Europa şi Asia. În ceea ce priveşte transportul feroviar, se conturează un coridor de transport intercontinental care urmează să conecteze Europa cu Asia (în principal China), via Bucureşti şi Istanbul.

Implementarea acestui concept ar transforma oraşul Bucureştiîntr-un important nod feroviar de tranzit al pasagerilor între Europa şi Asia, ceea ce consolidează necesitatea modernizării staţiei Bucureşti Nord. De asemenea, acest concept generează şi necesitatea regândirii funcţionalităţii acestei staţii, în sensul implementării facilităţilor de tranzit al trenurilor pe direcţia nord-sud.

În perioada 2013-2016, un colectiv al Centrului de Excelenţă în Urbanism (CEP) din cadrul Universităţii de Arhitectură “Ion Mincu” din Bucureşti, condus de prof. Mircea Enache, a realizat un studiu de oportunitate privind o posibilă soluţie de modernizare a staţiei Bucureşti Nord şi de regenarare urbană a zonei aferente acesteia. Studiul a fost realizat inclusiv pe baza unor consultări cu specialişti din Ministerul Transporturilor, CFR SA, Ministerul Dezvoltării şi Primăria Capitalei.

Studiul preia conceptul conexiunilor subterane pe direcţiile est şi sud şi propune structurarea staţiei Bucureşti Nord în două terminale feroviare:
– Terminalul A (terminalul principal), conceput ca staţie terminus la nivelul solului, pe un amplasament situat la nord de podul Grant.
– Terminalul B (terminalul secundar), conceput ca staţie de trecere pentru trenurile în tranzit pe direcţiile nord-sud şi est-vest, realizat în subteran pe amplasamentul actual al Gării de Nord.

Cele două terminale ar urma să fie conectate printr-o linie de tip monorail, supraterană, care să asigure transferul rapid al pasagerilor între terminale, precum şi accesul facil la reţelele de transport public urban (tramvai, autobuze, metrou) prin nodul intermodal de la pasajul rutier Basarab.

Terminalul B ar urma să fie prevăzut cu un dispozitiv redus de linii, în scopul de a limita costurile realizării acestei staţii subterane. Acest terminal ar urma să asigure inclusiv conectarea intermodală cu reţeaua de metrou.

Proiectul are în vedere inclusiv soluţii de asigurare a accesuluirutier la terminalele feroviare, atât pentru transportul public cât şi pentru cel individual. În figura următoare este prezentată o variantă propusă de reconsiderare a accesului transportului public urban la terminalul B. Sunt de asemenea prevăzute parcări subterane cu capacitate suficientă pentru a asigura accesul facil către terminalele feroviare al transportului individual, cu autoturismele.

Unul dintre meritele principale ale acestui proiect constă în identificarea unor oportunităţi de dezvoltare imobiliară pe terenurile administratorului infrastructurii feroviare care ar urma să fie eliberate prin relocarea facilităţilor feroviare existente. Calculele preliminare efectuate în cadrul studiului arată că beneficiile potenţiale sunt suficient de consistente încât să susţină investiţia de modernizare a staţiei Bucureşti Nord.

Foto: Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare / Universitate de Arhitectură Ion Mincu

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

30 comentarii

  1. Mult prea departe de realitate. Degeaba ai gara fanion daca trenurile aroape nu mai pot circula

  2. Inca o utopie! Oare cand ne vom satura sa ne imbatam cu apa rece? Sa zicem ca proiectul va fi executat dar ce te faci cu infrastructura feroviara, cu garniturile de tren complet depasite si uzate? Punem carul in fata boilor iarasi? Auzi la ei, nod feroviar intre Europa si Asia!!!

  3. Prostii astia de la guvern vor tichie de margaritar !
    In Bucuresti ar trebui mai intai sa se ocupe de intersectii: sa le faca tuneluri sau viaducte.
    Si asa circulatia este infernala.
    Se lanseaza la proiecte foarte scumpe, dar care ar putea fi facute mai tarziu – Gara de Nord nu reprezinta o urgenta, mai ales ca transportul feroviar este in recesiune.
    In schimb sunt o sumedenie de intersectii, largiri de strazi, etc. mult mai urgente.

    • De ce nu ar fi o prioritate? Sa nu cumva sa faca naveta in Bucuresti ghiolbanus mioriticus in tren. Cum sa-l dezlipesti de volan, pe el care se duce cu jeepul dupa tigari la chioscul din coltul strazii.

    • Jormania, puti problema total gresit. Pai mai intai ca sa-l scoti din masina trebuie sa ii oferi trenuri decente, nu cutii ruginite si imputite de pisat si mizerie cu cele mai insalubre bai pe care le poti gasi pe teritoriul Romaniei. Apoi, trenurile alea decente ar trebui sa faca 2 ore pe un traseu de 2 ore, nu 2 ore jumate, 3 , 5 samd. din cauza infrastructurii feroviare la pamant. Practic nu cred ca mai exista ruta in tara asta care sa nu aiba limitari de viteza din cauza cailor ferate vechi de cand lumea. Sa se ocupe mai intai de toate astea si apoi pot sa debiteze baliverne despre gari SF. Ia mai vezi odata in DEX ce inseamna cuvantul „prioritate”.

    • Jon Doe … si nu numai…
      De cate ori se pune pe tapet un proiect mai deosebit aproape toti sariti in sus ca de ce asta, ca ailalta ar fi prioritara. Fiecare are un proiect mai urgent
      Deci, nici macar ca spectatori/comentatori nu suntem in stare sa privim mai multe planuri simultan, dar le reprosam guvernantilor ca ei nu sunt capabili de nimic?
      Cine zice ca modernizarea garii exclude modernizarea infrastructurii? Modernizarea infrastructurii nu se poate face simultan cu modernizarea parcului de vagoane si locomotive si cu sistemul de dirijare a traficului? Ba, de ce nu? de fapt e cam obligatoriu sa fie facute simultan!
      Gara de Nord este un mare piron infipt adainc in mijlocul orasului care practic il despica. Daca s-ar rezolva problema separarii caii ferate s-ar relaxa o mare parte din trafic. Ia arunca o privire pe calea Grivitei si vezi ce puhoi de masini e, dupa ce s-a pus podul Grant in reparatie!
      Acum poate vedem ca nici pasajul Basarab nu a fost o idee asa de rea, desi asa de multi au fost impotriva si au scormonit tot felul de frane: ba ca ii trece cuiva masina pe la fereastra si i se uita soferii in casa cand…, ba ca e mai inalt decat biserica, ba ca eclipseaza poarta fabricii de bere Grivita (monument de arhitectura pana atunci ignorat total)… samd.
      Pana la urma, noroc cu caracterul de catâr al lui Basescu… (poate ar fi timpul sa-l resapam iar in primar)
      Stam in cur si tocam / respingem orice proiect cu diverse motive, reale sau inventate, justificate sau nu, orice… dar NU PROPUNEM SOLUTII pentru a avansa, doar gasim cusururi si respingem.
      Pana una-alta nici problema finantarii nu a ajuns in stare critica … miliarde de euro asteapta proiecte. Suntem premianti la neutilizarea fondurilor UE
      Ah, si cel mai tare argument, minim unu din trei comentarii, absolut la orice fel de lucrare ar fi, ca se vopsesc borduri sau ca se face un pasaj rutier de care este neaparat nevoie, prima suspiciune este : „va dati seama ce de bani o sa-si traga careva dintr-asta?” Asta e scopul principal al lucrarii dupa mintea unora.
      Ce ziceti daca cu aceeasi fervoare am pune presiune publica pe justitie sa-si faca treaba, si nu sa permitem sa-i faca scapati pe cei care fura banii astia?
      Daca asta e un argument sa nu punem in miscare un proiect de frica sau de oftica sa nu-si traga unii ceva din asta, meritam sa stam in colibe si sa ne deplasam cu cotiga cu magar – care-si permite

  4. Tichie de margaritar….

  5. Ăștia visează avioane. N-au fost în stare să facă o linie de metrou până la aeroportul Otopeni (așa cum au promis așa cum au promis la candi8datura pentru găzduirea meciurilor CE 2020). Au zis că e bună și o cale ferată. Au mai rămas doar 11 luni până la primul meci și nici o urmă de cale ferată. Decât niște imbecili plini de ifose!

  6. Nu modernizezi liniile de transport si aparatura de siguranta feroviara dar modernizezi gara centrala si garile de nod feroviar (vezi gara Pitesti etc).
    Nu aduci nimic nou in logistica sanatatii populatiei (spitale noi, aparatura performanta – pusa in functiune nu aruncata prin subsoluri insalubre – medicamente eficiente etc etc) dar maresti salariile personalului gandindu-te ca nu vor mai pleca din tara.
    Faci tot felul de experimente in invatamantul primar, secundar, liceal si universitar, dar nu aduci nimic nou in metodologia de predare, aparatura, perspectiva ocupationala etc.
    Faci tot felul de SF_uri pentru autostrazi, drumuri cu circulatie rapida, sosele regionale, judetene, orasenesti, comunale etc etc, dar nu ai bani sau nu vrei sa aloci bani nici macar pentru un metru efectiv construit.
    Fondurile comunitare iti miroase, sunt „acre”caci nu poti sa le praduiesti asa cum te-a invatat partidul.
    Si cate nu ar mai fi de adaugat dupa cei 30 de ani trecuti de la ” revolutie (lovitura de stat)”din 1989, petrecuti 75% sub conducerea mareata a psd_ului (sub formele lui de manifestare) ; 20% sub conducerea psd (mascat) – pnl – pdl (intr-un cuvant tradatorii tarii).

  7. Nici presa nu este serioasă – > cum poți să preiei și sa difuzezi astfel de știri? Ăștia nu știu cu ce minciuni sa mai vină iar presa le înhăță și le distribuie populimii

  8. Nod feroviar de calatori Asia Europa, vesnica tema anationalismului, cum a devenit si Constanta port strategic catre Europa pe canalul Dunarea Marea neagra :)) Ca proiectul comercial cu impingerea statiei propriuzise mai inspre Basarab si subteran e la nspea repunere pe tapet, ca si calea ferata Valcele Rm Valcea

  9. Se apropie alegerile, asa face PSD intotdeauna, scot niste aberatii de proiecte, poate-poate mai pacalesc niste fraieri. Uite domne ce zice astia, vai ce minunatie. O sa fim la trei coti sub pamant cand o fi gata.

  10. Ne-am prins de ticăloșia lor. Ei dau legi care se aplică în legislatura altora. Dau legi cu efect retroactiv cu care „corectează” legile care s-au dat înaintea venirii lor la putere. Unde sunt cele opt spitale regionale, unde sunt miile de km de autostradă promiși? Viitorul promis de ei s-a dovedit a fi o minciună. Iată o definiție a optimismului PSD-ului: Optimismul e furia oarbă de a considera că totul merge bine când de fapt totul merge prost. Ei îi consideră pe toți românii orbeți.

  11. Ce desen frumos…. NOKIA, MERCEDES :)) …. in realitate, probabil nu prea curand…
    Inca se mai vad urme de gloante de la Revolutie pe unele cladiri din zona garii… si astia vor S.F. cata prostie

  12. Gara subterana si trenurile merg cu 30 km pe oră

  13. Din ce in ce mai aproape de ospiciu.Daca-i lăsăm nu mai scăpăm.

  14. cu creionul, pe hartie, o gara-am desenat…

  15. De ce nu completati cu „din Bucuresti” de cate ori va referiti la Gara de Nord din Bucuresti!?!? M-am saturat ca tot online-ul romanesc sa subinteleaga ca orice referire la strazi, cladiri si locuri sa fie automat din Bucuresti! Specificati! Si alte orase ale tarii au „Gari de Nord”.

    Asta odata; a doua oara, iara s-a incetatenit ca orice guvern prin minsterele sale sa lege ombilical bugetul Bucurestiului de bugetul tarii. Cum n-are Firea bani – pac! la guvern sa fie din bugetul tarii. Cum nu se achita factura la caldura iarna de iarna si an de an primaria Bucuresti intra in faliment – pac! din bugetul tarii niste bani dat acolo de toti cei din tara.

    Alta chestie – nu pot deschide radioul pe gama de unde ultrascurte (FM) ca toate posturile sunt posturi din Bucuresti, retransmise, nici ca le pasa crainicilor ca sunt transmisi (adica le pasa ca le creste ego-ul) ca imediat fac referiri la Bucuresti. Ex: „…buna Tibi, bun venit in studio – deci veneam ieri pe Magheru…”

    Bleah.

    • Si pe BBC sau Deutsche Welle, atunci cand se face referire la mari noduri de infrastructura din respectivele capitale, nu se mentioneaza de fiecare data explicit numele capitalei, pentru a simplifica lectura stirii. Daca ati inteles la ce se referea, inseamna ca redactorul si-a atins scopul.

      Cat despre alocarea de bani de la bugetul central pentru diferite municipii orase si comune, cu cat acestea sunt mai mici, cu atat ponderea alocarilor guvernamentale este mai mare. La Bucuresti alocarile de la bugetul central au cea mai mica pondere, municipiul fiind contributor net la bugetul central. La celelalte orase facturile (inclusiv de caldura) sunt achitate in mod curent de la bugetul de stat. La Bucuresti asta este insa o stire tocmai prin contrast cu resursele financiare considerabile ale orasului, resurse generate din impozitele locuitorilor ei, care prin coruptia si incompetenta administratorilor orasului, devin insuficiente.

      Nu se cade deci sa sa cadem in nationalisme orasenesti! Altfel devenim precum ridicolul primar din Mizil din „O zi solemna” de Caragiale.

    • Domnu’ RRRRaaaullll…. Sunteți din Cluj, așa-i? Sau Timișoara?
      De unde nevoia asta să denigrezi pe altul, doar așa, ca să te simți tu mai bine, că uite că și altul e prost/mic/urât/rău/etc? Lipsă de jucării când erai mic?

      Că văd reacțiile astea numai și numai la oamenii cilivizați din Ardeal, „Noah, la noi îi rău, dar uite la București cum îi!”…
      De ce trebuie neapărat să te compari cu un alt oraș pentru a-ți lăuda orașul tău? Și că te compari n -ar fi neapărat o problemă, dar să jignești pe altul doar ca să ieși tu mai bun/deștept/frumos/etc, mie-mi cam dă cu virgulă…

      Nu-ți plac posturile de radio de la București? De ce le asculți? Lasă-l pe Tibi să vină pe Magheru, iar tu caută-ți un post local. Să nu-mi spui că n-ai niciun post de radio local, că nu te cred.

      Dar autovictimizarea asta, că tu auzi la radio/citești în presă/vezi la tembelizor doar știri din București e prea penibilă.
      E fix autovictimizarea ungurilor, că românii nu le răspund în ungurește când vorbesc cu ei, iar asta ar fi discriminare și nerespectarea drepturilor minorităților…

    • Raul
      Adaug la ce a zis Anton:
      Posturile de radio care sunt retransmise in tara au si rubrici locale; cel putin pauzele pentru reclame sunt clar localizate.
      Ce ai vrea? sa se auda la Constanta, de exemplu, pe langa posturile locale, care sunt destule, postul local din Arad, sau posturile care au acoperire in toata tara.

      Daca tii mortis sa fii ofticat, poti in fiecare moment sa-ti inventezi motive pentru tine insuti, dar te faci de ras daca le si expui.

  16. Dacă le-aș fi crezut minciunile le-aș fi dat un sfat gratuit. Mi-am dat destul de repede seama de adevărata lor față. Acum însă îl păstrez pentru cei ce vor urma la putere. Interesul comercial al României îl reprezintă autostrada Pitești-Sibiu și măcar un drum expres București-Craiova. Dacă nu, autostradă Pitești-Craiova și supralărgirea autostrăzii București-Pitești. In ceea ce privește calea ferată aceasta trebuie reabilitată. Nici una din aceste investiții nu se poate face într-un an, cât le-a mai rămas la putere. PSD-ul dacă ar fi fost un partid moral ar fi trebuit să ia exemplul Syrizei din Grecia și sa declanșeze alegeri anticipate. Dăncilă nu face altceva decât autocritică, ceea ce a învățat în perioada comunistă. Cu măsurile mai greu sau de fațada. Este nevoie de o altă clasă politica cu două mandate care să pună la punct situația dezastruoasă din România și să realizeze proiecte adevărate pentru dezvoltarea și prosperitatea României. Până atunci vom scăpa în mod natural de nostalgicii comuniști din Romania, mulți dintre cei exilați la muncă in străinătate se vor reîntoarce în țară. Tehnologia în lume este deja într-o continua schimbare si dezvoltare. Eu am încredere în viitorul României dacă vom scăpa de acești lupi la drumul mare strâns uniți în PSD. Românii din țară și din străinătate nu mai au încredere in aceste lighioane anacronice care guvernează România. Ce au rezolvat cu dosarul revoluției, ce au rezolvat cu mineriadele, ce au rezolvat cu reprimarea brutală a manifestației din 10 August, ce au rezolvat cu încălcarea dreptului de vot al diasporei? Nimic. Ăsta e marele NIMIC, numit PSD. PSD=NIMIC.

  17. Si pe BBC sau Deutsche Welle, atunci cand se face referire la mari noduri de infrastructura din respectivele capitale, nu se mentioneaza de fiecare data explicit numele capitalei, pentru a simplifica lectura stirii. Daca ati inteles la ce se referea, inseamna ca redactorul si-a atins scopul.

    Cat despre alocarea de bani de la bugetul central pentru diferite municipii orase si comune, cu cat acestea sunt mai mici, cu atat ponderea alocarilor guvernamentale este mai mare. La Bucuresti alocarile de la bugetul central au cea mai mica pondere, municipiul fiind contributor net la bugetul central. La celelalte orase facturile (inclusiv de caldura) sunt achitate in mod curent de la bugetul de stat. La Bucuresti asta este insa o stire tocmai prin contrast cu resursele financiare considerabile ale orasului, resurse generate din impozitele locuitorilor ei, care prin coruptia si incompetenta administratorilor orasului, devin insuficiente.

    Nu se cade deci sa sa cadem in nationalisme orasenesti! Altfel devenim precum ridicolul primar din Mizil din „O zi solemna” de Caragiale.

  18. A auzit cineva de vreo consultare a publicului? A celui care ajunge la schi/plaja cu trenul, nu a facatorilor de proiecte care se duc la buda cu 4×4…
    Ideea de a muta calatorii dintr-un tren în altul e GRESITA!!
    Restul e SF plus parandaraturi cât cuprinde…

  19. Minciuna si promisiunea sunt armele cuceritorilor de prostime si fraierime.

  20. E de fapt o mare afacere imobiliara cu terenul eliberat intre actuala Gara de Nord si podul Grant. Acolo o sa apara niste cladiri de birouri si apartamente, cu preturi umflate ca de … sunt in centru iar modernizarea garii se va impotmoli strategic in cine stie ce birocratie pe la un minister sau altu. Niste baieti destepti au mai gasit cum sa dea un tun. In plus podul de la Basarab facut de Basescu si Oprescu va deveni irelevant pentru ca trecerea se va putea face la nivelul solului, asa ca s-au mai aruncat inca careva zeci de milioane pe fereastra.

    Bogata tara, pacat ca-i prost administrata!

    • Pai, pe undeva se si zice cam asa: din afacerea impobiliara se vor gasi surse de finantare.
      CFR are in patrimoniu multe, chiar foarte multe terenuri nefolosite si lasate in paragina, care au valoare imobiliara enorma, dar fonduri pentru modernizare si retehnologizare, ioc.
      Sa stai cu curu pe sacu de bani, de care nu vrei sa te atingi, si sa te sufle vantul prin gaurile din palton e de-a dreptul idiot.

  21. Si la ce ma rog ar putea fi folosita Gara de Nord in conditiile in care vesnicele guvernari PSD au desfiintat transportul pe calea ferata? Nici trenuri nu mai exista, cateva vagoane fantomatice in care umbla lumea in ghesuita si agatata de bare ca in autobuz.