G4Media.ro

Ministrul mediului din Bulgaria: Nu putem să interzicem importurile de mașini vechi,…

Sursa foto: Pexels

Ministrul mediului din Bulgaria: Nu putem să interzicem importurile de mașini vechi, însă insistăm să se facă în așa fel încât să nu poată fi exportate din Vest

„Nu putem să interzicem importul de maşini vechi, însă insistăm să se facă în aşa fel, încât acestea să nu poată fi exportate din Europa de Vest în Bulgaria”, a declarat, pentru postul de televiziune Nova, ministrul bulgar al mediului şi apelor, Neno Dimov, citat de Rador.

El a subliniat că insistenţa cu care s-a cerut va Bulgaria să nu se transforme într-un cimitir auto al Europei s-a bucurat şi de sprijinul altor state, printre care Polonia, Slovacia, Lituania, Letonia, România, Ungaria. Bruxelles-ul şi-a luat angajamentul ca va lua în discuţie în acest caz anul viitor, iar o soluţie vom avea, probabil, în 2020.

Dimov a comentat şi introducerea de impozite mai mari pentru maşinile vechi. El a spus că este vorba despre o „investiţie în sănătate”, pentru că respectivele mijloace de transport sunt cel de-al doilea mare agent poluant din Bulgaria. Mai serioasă este doar problema încălzirii locuiţelor cu combustibil solid.

Marţi, 9 octombrie, la finalul unei zile maraton de peste 13 ore de discuţii şi nu mai puţin de trei runde de negocieri strânse, cei 28 de miniştri ai mediului din Uniunea Europeană (UE), reuniţi în Luxemburg la un Consiliu crucial, au născut, fără dureri, un compromis privind normele de emisii de dioxid de carbon (CO2) ce se vor aplica automobilelor comercializate începând din 2020, transmite Le Figaro, citat de Rador.

Au fixat un obiectiv de reducere cu 35% până în 2030, cu un prag intermediar de 15% în 2025. Adică un obiectiv mult mai puţin ambiţios decât cel de 40% (şi 20% în 2025) decis de  Parlamentul European pe 3 octombrie.

Totuşi, marţi dimineaţa, la începutul reuniunii, o majoritate a ţărilor membre – 17 în total – pleda pentru o reducere ambiţioasă de 40%. Franţa deci, dar şi Suedia, Danemarca, Spania, Italia, Olanda, Portugalia, Malta, Slovenia… Au fost puşi în minoritate, Austria, deţinătoarea preşedinţiei turnante a UE înclinând în favoarea argumentelor Germaniei şi ale celor din grupul de la Visegrad (Polonia, Republica Cehă, Slovaica, Ungaria), Bulgariei şi României.

„Din păcate, se pare că unele guverne naţionale ca Germania răspund înainte de toate cerinţelor industriei auto”, comentează Karima Delli, prşedinta (EELV) comisiei transporturi din Parlamentul European.

Potrivit Le Figaro, Berlinul, căruia, ironie a calendarului, i s-au interzis marţi de către justiţie vehiculele diesel cele mai poluante în centrul oraşului, pleda pentru o reducere limitată la -30%.

Angela Merkel a jucat totdeauna cu cărţile pe masă: prioritatea ei de a apăra puternicul sector auto şi zecile de mii de locuri de muncă legate de acesta, de o conversie prea rapidă la electric. Ţările din Est aduc alte argumente şi cereri de derogare, pe motiv că ar fi penalizaţi constructorii lor auto, ar fi obigaţi să vândă pe piaţă vehicule curate, dar mai scumpe, destinate unor populaţii cu putere de cumpărare mai scăzută decât în vestul UE.

Singura consolare pentru clubul „ambiţioşilor”: Austria a propus o clauză de revizuire a obiectivelor de reducere a emisiilor în 2023. La acea dată, dacă constructorii sunt prea mult în întârziere faţă de aceste obiective, ar putea fi cerute, teoretic, eforturi suplimentare.

Desigur, statele membre merg mai departe decât obiectivul Comisiei Europene, care nu propunea decât o reducere cu 30%. Dar asociaţiile din Réseau Action Climat (RAC) apreciază această ţintă drept „incompatibilă” cu obiectivele acordului de la Paris de reducere cu cel puţin 40% a emisiilor de gaz cu efect de seră până în 2030 faţă de 1990.

„A doua zi după raportul GIEC care a amintit imperativul de a diminua drastic emisiile de gaz cu efect de seră, în special în transporturi, statele membre acţionează prin obiective slabe care traduc o încetinirea a ritmului de reducere a emisiilor de CO2 ale maşinilor noi faţă de reglementarea actuală”, regretă RAC.

ICCT, ONG-ul american care a dezvăluit scandalul „dieselgate”, a făcut calculul: pentru a respecta traiectoria acordului de la Paris, reducerea emisiilor de CO2 ale maşinilor ar trebui să ajungă la cel puţin 70% până în 2030…

Olanda se numără printre cei care se declarau gata să meargă atât de departe. Marţi seara, a fost printre puţinii care şi-au exprimat dezaprobarea faţă de compromisul european. Cinci alte ţări – Irlanda, Slovenia, Luxemburg, Suedia şi Danemarca – şi-au subliniat de asemenea „decepţia” într-o declaraţie comună.

Bătălia nu s-a terminat. Pentru ca textul european discutat marţi să fie definitiv adoptat, Consiliul (statele membre) trebuie acum să găsească un teren de înţelegere cu Parlamentul European. Negocierile între cele două instituţii ar trebui să înceapă de miercuri, 10 octombrie. „Vom face totul pentru ca nivelul ambiţiilor să rămână cel mai ridicat posibil”, promite eurodeputata Karima Delli.

Sursa Rador/ Traducerea: Mirela Petrescu

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

9 comentarii

  1. „Nu putem să interzicem importul de maşini vechi, însă insistăm să se facă în aşa fel, încât acestea să nu poată fi exportate din Europa de Vest în Bulgaria” – adică cum? Nu se poate interzice importul, dar vor să oprească exportul de altundeva? Incă un exemplu de idee scoasă din puțul gândirii…

    • O aberatie, bineinteles.. Andrusca de bulgaria.
      Singura solutie ramane impozitarea celui care polueaza in functie de vechime, norma de poluare, tipul motorului, capacitatea cilindrica, etc.

    • @Sil: Razi de bulgar … dar nici tu nu esti prea departe. 🙂

      Poluarea are de-a face direct cu CANTITATEA DE GAZE EMISE de autovehicul, ca o conditie NECESARA a calculului! Restul, cele insirate de tine, unele sunt necesare, dar insuficiente!

      Altfel spus, cat polueaza vecinu’ meu din dreapta, pensionar, care are un Logan 1,6 din 2010 n-are nicio legatura cu cat polueaza vecinu’ meu din stanga, taximetrist, care are un Logan la fel cu al pensionarului. De unde decurge ca taxarea corecta a poluarii nu se poate estima avand ca date doar vechimea, norma de poluare, capacitatea cilindrica!!!

      Este adevarat, insa, ca nu ne este clar ce vrea Statul sa faca cu impozitul acela majorat: sa penalizeze poluarea (cum declara) sau sa stranga bani mai multi de la proprietarii de masini vechi (in prima faza) si sa-i forteze pe cetatenii respectivi sa cumpere masini noi (invocand plangacios locurile de munca din industria auto), ca sa mai castige si de acolo alti bani (dupa cum ii banuim noi)?

  2. Pentru ca nu vrem..
    Se pot „interzice” foarte usor importurile de masini vechi prin 2 metode simple:
    1. pui impozitul in functie de nivelul de poluare al motorului – CO, NOx, PM… Practic, sa coste impozitul mai mult decat masina.
    2. interzici in zonele urbane aglomerate vehicule sub normal de poluare EURO4 (din 2005 – masini vechi de maxim 13-14 ani), eventual cu un calendar de trecere gradata catre EURO5 si EURO6.

    • Prietene PH, nu poti taxa doar importurile, trebuie sa taxezi tot, adica si ce e in circulatie. Si ia gandeste-te ce masini are in general (daca are) sau ce masini isi pot permite masa de votanti a guvernantilor actuali.
      Un impozit normal in strainatate de 300-500 euro pe an pana la EURO 4 inclusiv ar face revolutie in România…

  3. Zice bulgarul: „mijloace de transport sunt cel de-al doilea mare agent poluant din Bulgaria. Mai serioasă este doar problema încălzirii locuiţelor cu combustibil solid.”

    As vrea sa vad si eu un tabel cu poluarea din Romania, cauzata de activitatea umana, pe categorii:

    1) Poluarea INDUSTRIALA: cat CO2, cat NOx, etc.
    Taxarea INDUSTRIALA: cati RON/tona, etc

    2) Poluarea AUTO: cat CO2, cat NOx, etc.
    Taxarea AUTO: cati RON/tona

    3) Poluarea cu INCALZIREA TERMICA facuta de STAT: cat CO2, etc
    Taxarea INCALZIRII TERMICE facuta de STAT: cati RON/tona, etc.

    4) Poluarea cu INCALZIREA TERMICA facuta de GOSPODARII: cat CO2, etc
    Taxarea INCALZIRII TERMICE facuta de GOSPODARII: cati RON/tona, etc

    Dupa care comparam cantitatile, sumele, modul de determinare … si discutam si noi calificat, nu asa cum facem acum, din impresii ….

  4. Cumpararea unei masini noi personal mi se pare cea mai proasta afacere!Personal indiferent de cati bani dispun nu am sa cumpar vreodata o masina noua!In romania un motiv in plus pt a nu cumpara noua e lipsa infrastructurii si starea proasta a drumurilor exisistente!
    Pt ce sa cumperi o masina noua cand un retard de copil ti o zgarie cu bicicleta in parcare sa trage cu mingia in ea?sau daca ai un vecin de parcare care ti o loveste cu usa(inclusiv in parcarea magazinelor).
    Cocina asta de tara si in general estul Europei nu va ajunge sa se civilizeze!Poate doar fortat!
    Pentru ce sa cumperi motoare cu filtre de particule in conditiile in care daca ai treaba sa ajungi din sudul bucurestiului in nord trebuie sa treversezi orasul bara la bara pt ca mersul pe centura e o adevarata aventura?
    Cu banii pt o masina noua decenta se pot face multe alte lucruri!
    Plus ca generatia de masini de dupa 2000 intretinute corespunzator sunt ff fiabile si merg sute de mii de km mai ales cele diesel!De fapt asta e problema lor dieselul se elimia mult mai greu fata de benzinar doarece e fiabil!
    Avem 2 masini in casa una cu 80000km din 2007 si una din 2008 cu 150000km ambele diesel luate de noi!Ce motiv am sa le schimb?Ca nu au tablețică in bord si dpf?

  5. “Nu putem să interzicem importul de maşini vechi, însă insistăm să se facă în aşa fel, încât acestea să nu poată fi exportate din Europa de Vest în Bulgaria”
    Mdeah… Doar că bătrânica pensionară din Germania, cea cu Golful cu care mergea doar la piață, se va reorienta rapid și nu va mai exporta direct din Europa de Vest către Bulgaria, România și alte țări de mâna a șaptea, ci către anumite firmulițe de apartament, create special prin Georgia sau Kazakhstan, care, la rândul lor, vor vinde către acele mai sus menționate tări-cimitir: Bulgaria, România etc.
    Nu, soluția este controlul mai strict al importatorilor. Una e să import o mașină la fiecare patru ani, alta e să import o mașină la fiecare două zile. Diferența dintre uz personal și comerciant de mașini. Prietenii știe de ce, mânca-ți-aș!

  6. TERICENE, BUN AFACERE! MASINILE PE MOTORINA SUNT VANDUTE PE BANI SUPUSILOR TAI SI AI LUI TUDOREL. SCAPA SI DE COSTURILE PRIVIND CASAREA LOR.