G4Media.ro

Ministrul Educaţiei: Rezultatele la testele PISA nu sunt încurajatoare şi cine nu…

sursa foto: Știrile PRO TV

Ministrul Educaţiei: Rezultatele la testele PISA nu sunt încurajatoare şi cine nu recunoaşte lucrul ăsta, nu are o abordare raţională / La sfârşitul lunii ianuarie pun în dezbatere planurile cadru pentru liceu

Ministrul Educaţiei, Daniel David, a declarat vineri că rezultatele la testele PISA nu sunt încurajatoare şi cine nu recunoaşte lucrul ăsta, nu are o abordare raţională. Ministrul a anunţat că la sfârşitul lunii ianuarie va pune în dezbatere planurile cadru pentru liceu, transmite News.ro.

”În zona preuniversitară, după mine, care vin din zona psihologiei şi apropiat de ştiinţele educaţiei, elementul fundamental trebuie să fie legat de competenţele pe care noi le transferăm copiilor sau elevilor, în procesul de educaţie. În final, contează enorm transferul de competenţe”, a declarat ministrul Educaţiei, într-o conferinţă de presă.

El a precizat că competenţele pot fi operaţionalizate prin rezultate de învăţare.

”Competenţe înseamnă trei lucruri. Cunoştinţe declarative, ce ştii să spui, cunoştinţe procedurale, ce ştii să faci, şi valorii. De foarte multe ori, într-adevăr, în sistemul preuniversitar avem diverse probleme, că unii, de exemplu, accentuează foarte mult componenta ce ştii să spui, componenta teoretică, în dauna valorilor şi în dauna cunoştinţelor procedurale, şi spun teoria la ce foloseşte, pierdere de vreme”, a precizat ministrul.

El a arătat că le răspunde acelor critici că teoria e foarte importantă dacă o faci bine.

”Într-o formulare din filozofia ştiinţei, noi spunem că uneori cel mai practic lucru e o teorie bună. O teorie bună îţi dă sensuri, semnificaţii, îţi oferă cultură, te transformă într-un individ mai greu manipulabil şi mai puţin sensibil la conspiraţionism”, a completat  ministrul Educaţiei.

Daniel David a mai arătat că, dacă ne uităm mai ales în clasele mari, vedem testele PISA.

”Rezultatele la testele PISA nu sunt încurajatoare şi cine nu recunoaşte lucrul ăsta, cred că nu are o abordare raţională” a arătat ministrul, adăugând: Întâi hai să recunoaştem că avem o problemă în acest transfer de competenţe. Este o problemă”.

Ministrul a spus că ai nevoie de profesori motivaţi şi pregătiţi în metode moderne de predate, iar ca să ai un profesor motivat, trebuie să aibă un salariu decent, rezonabil, conform rolului pe care îl are în societate.

”Eu mă uit în ultimii ani şi văd că cei mai mulţi absolvenţi, mă uitam ca rector de la UBB, nu prea alegeau să meargă în preuniversitar, nu erau motivaţi. Deci avem nevoie să gândim foarte bine nivelul de salarizare”, a spus ministrul.

Potrivit ministrului, pe lângă profesorul motivat şi bine echipat,  contează foarte mult curiiculum, care porneşte de la stabilirea planurilor cadru, programele, manualele.

”Atunci când o să văd un elev că deschide un manual şi trece dincolo de lecţia pe care trebuie să o facă la şcoală şi-l citeşte cu curiozitate şi vezi că îi place, întoarce paginile şi merge înainte, ăla este un manual bun. Dacă nu-i curios să vadă după lecţia doi, la care sunt acum, ce urmează şi ce este acolo, nu vreau să spun că e un manual prost, dar nu este unul inspirational”, a explicat ministrul David.

Ministrul Educaţiei a anunţat că vrea că la sfârşitul lunii ianuarie să pună în dezbatere publică planurile cadru pentru liceu.

”O să mergem şi cu dezbatere publică, adică, sigur, o să le afişăm pe site-ul Ministerului, o să le trimitem în sistem, primim feedback-uri pe e-mail de la asociaţii profesionale, de la cine doreşte să se exprime, dar în acelaşi timp voi planifica patru întâlniri în marile centre academice Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Timişoara, fiindcă sunt centre mari.

”Perspectiva mea este să începem cu grupul de experţi. La minister am deja propunerile vechi echipe pentru planurile cadru, pe care în aceste zile le filtrez prin expertiza mea, prin discuţiile pe care le am cu consilierii, cer feedback internaţional şi european pentru acele planuri. Când le voi pune în discuţie şi sper să fie rapid la sfârşitul lunii, să fiţi siguri că pornesc cu această idee. (..) Dacă sunt idei bune, sunt dispus să le regândim şi să arate altfel, fiindcă în final asta ne interesează să avem nişte planuri cadru pentru liceu, care o să ne permite după aceea, prin programă manuală, training-ul profesorilor, să putem să generăm absolvenţi de liceu care să fie buni”.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

3 comentarii

  1. Păi, este foarte simplu: Depolitizați învățământul, angajați doar prin concurs ”pe bune” dascălii și numiți exclusiv prin concursuri naționale directorii și inspectorii școlari (generali)! Renunțați la minciunile și manipulările cățeilor de partid din fruntea instituțiilor de învățământ; ei sunt în stare să-și vând și propriul copil pentru a rămâne în funcție – după propriile constatări. Agresivi, hulpavi și prost-crescuți, cei mai mulți dintre șefii instituțiilor de învățământ nu au ce să caute la conducere. Nici măcar la o scară de bloc. Doar că ”sistemul” continuă să ignore realitatea pe care majoritatea a arătat-o chiar prin vot. S-a întors gașca ”stânga-dreapta” ca să repare, cu aceleași ”figurine”, ceea ce au stricat tot ei. Cât de proști ne credeți, tovarăși?!

  2. Studiul “Educație pentru democrație în școlile din România”, realizat in 2018 de un grup de specialisti de la Universitatea Babeş-Bolyai arata ca:
    • Numarul profesorilor cu un atașament scăzut față de prezența unui regim democratic în țară este îngrijorător.
    • Nivelul de toleranță socială al profesorilor este scăzut, chiar mai redus pentru unele categorii de persoane decât în restul societății.
    • Cel puțin unul din opt profesori se pronunță în favoarea plasării elevilor romi în clase separate.
    • Proporția profesorilor care afirmă că mareșalul Ion Antonescu a avut un rol pozitiv în istorie este mai mare decât a celor care afirmă că rolul a fost negativ.
    • Profesorii cred ca învățământul autohton este superior celui din țările vestice, în timp ce 61% dintre profesori consideră că sistemul de educație de dinainte de 1989 avea o calitate superioară celui actual.
    In aceste conditii convingerile si atitudinile cetatenilor, precum si modul de viata din actuala societate romaneasca este mult mai elocvent pentru falimentul sistemului decat esecul testelor PISA.

  3. Este EXTREM de simplu, totul are o logică clară, ușor de înțeles:

    (1) avem O SINGURĂ programă! Poți fi profesorul profesorilor, cu elevii ți se cere (și ești verificat) să o aplici așa cum este, proastă, confuză, încărcată, cum o fi!

    (2) această programă, unică și obligatorie, este creația, în deplină posesie și stâpânire, a unui minuscul grupuscul de indivizi dintr-un colț al ministerului, numit CNPEE (Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație)

    (3) Cei din CNPEE sunt STĂPÂNI peste TOT:
    – plan de învățământ (unic și obligatoriu și el),
    – programă (unică și obligatorie),
    – alegerea manualelor (obligate
    – stabilirea structurii și conținuturilor examenelor, până la subiecte inclusiv.

    Adică:
    ce învață (și ce nu) TOȚI elevii români, fără excepție
    cum și cât
    cu ce auxiliare, inclusiv manuale
    și cum vor fi (sau nu) examinați…
    …e decizia, la bunul plac, al acestor câțiva.

    (4) Nu-i cunoaștem și nu-i cunoașteți: nu dezbat, nu comunică, nu au nimic deosebit. Dacă le auziți numele, probabil că habar nu aveți cine sau ce sunt.

    Totuși, elevii de azi, ca și părinții lor au învățat cât și ce au vrut acești câțiva
    (și nu au învățat ceea ce aceștia nu au vrut, sau nu s-au priceput, dar nici n-au întrebat!)

    (5) Sunt la fel calificați ca și profesorii din cea mai umilă comună din România, au aceleași studii și diplome.
    Sunt, totuși, mai presus ca toți profesorii din cele mai lăudate școli și mai presus ca toți experții în formare, din oricare alte departamente.

    Asta prin sine putere și autoarogare de drepturi

    (5) până la proba contrară, trebuie să presupunem că sunt inocenți și dezinteresați.

    TOTUȘI, când ai în stăpânire atâta putere, nu e greu să simți nevoia să te înfrupți.

    Unul dintre ei, având niscaiva probleme, a fost un pic investigat de presă:
    – dă meditați: scumpe, foarte scumpe, că deh, este cel care ȘTIE ce, cât și cum se cere la examene, că el se ocupă de ele.
    – a scris (și vinde) ghiduri de pregătire, valoriase pentru că explică ce se va da (și deh, se dă!) la examene și cum să rezolve acele subiecte.

    Să înțelegem: nu materia disciplinei, nu filosofia și logica ei, ci direct doar examenele. Cât din toată grămada amețitiare chiar trebuie știut, cât contează cu adevărat la examene, cum vor fi întrebările și cum trebuie rezolvate acestea.
    O BONANZA pentru cei care știu cum să scoată bani din poziția privilegiată…

    (6) dacă poți câștiga bani amestcând oamenii și deslușindu-i pe cei care te plătesc să-i descurci în încâlceală…
    … de ce ai face programe clare, simplu de parcurs și înțeles?
    … de ce ai alege manuale din care elevii să învețe cu drag și folos, fără să mai dea pe la meditații și fără să cumpere de la tarabe broșurile tale cu „subiecte”?
    … de ce ai simplifica și clarifica, dacă păstrăvul în apă tulbure se prinde?
    … de ce ai tăia gâsca cu oule de aur ale banilor plătiți în prospera afacere cu meditații și prospera industrie de broșuri inutile, dar „cu subiecte”?

    (7) căutați manualele de clasa a IX-a și de a X-a (necesare elevilor pentru ca să învețe în XI-XII pentru bacalaureat) pe manuale.edu.ro , după ce elevii le-au predat pe cele primite (dacă au primit) la sfârșitul anilor.
    Lipsesc de zece ani de acolo.
    Lipsesc și din librării.
    .În achimb, părinții pot lua ghiduri de pregătire. NU pentru ca să învețe copiii lor matematică, fizică, chimie sau biologie, asta ar cere muncă, talent și pricepere, nu! Ci ca să vadă cum anume vor fi subiectele de examen (de mulți ani aceleași șabloane, repetate) și să memoreze rezolvările acestora.

    Acesta este sistemul creat, întreținut și perpetuat de CNPEE, deținătorul, de la sine putere, a monopolului pe tot conținutul materiei din școli!

    Cu rezultatele văzute de angajatori, care n-au pe cine angaja, de părinți, care văd cât de puțin știu copiii lor, arătate de examenele naționale (nu toți pot plăti meditații și broșuri de pregătire), la testele internaționale și … mai recent… la alegerile bazate pe obscurantism, nanocipuri și alte aberații, care au atras multe voturi!

    Cum NU poți găsi O MĂSURĂ unică de uniformă, pe care s-o impui tuturor, mare pe cei mici, mică pe cei mari, tot așa nu poți. impune o singură programă pentru toți elevii, fiecare cu specificul său.

    De la tâlharul Procust și patul lui încoace, încercarea este condamnată în toată lumea!
    Totuși, CNPEE asta face, de decenii, cu rezultatele care se văd.

    S-au perindat miniștri, au condamnat tot, încărcarea programei, profesorii, elevii, părinții … doar CNPEE a continuat să înflorească, iar programa a rămas unică și neschimbată!

    Pentru ce?

    Chiar și școlile private sunt obligate să aplice aceleași plauri, aceleași programe, să folosească aceleași manuale!
    Ca și școlile din sate!
    Ca și colegiile de „olimpici”

    De ce?

    NIMENI în restul lumii nu utilizează programa CNPEE, planul CNPEE, alegerile CNPEE pentru examene!
    Nici olimpicii chinezi, nici francezii, nici italienii, nici spaniolii, nici britanicii, nici estonienii, nici rușii, nici maghiarii, nici bulgarii, nici grecii, nici moldovenii… nimeni. Care NU merg, niciunul, la meditații, pentru că nu au nevoie, școlile lor sunt clare, suficiente, iar, unde este cazul, le permit să facă alegeri…

    Dar dacă ai ghinionul să te naști și să înveți în România nu poți alege. NU ai alegeri.
    Nu poți învăța ce și cum învață olimpicii chinezi, sau elevii francezi, italieni, spanioli, britanici, estonieni, ruși, maghiari, bulgari, greci, moldoveni…
    Dar nu poți învăța nici ce și cum învățau un Gheba, un Țițeica, unul dintre marii elevi și profesori ai trecutului românesc. Nu!
    Tu TREBUIE să stai confuz și speriat în programa confuză și înspăimântătoare a CNPEE, sa fugi, după 5, 6, 7 ore de școală la „meditații”, ca să fii pus să memorezi și să repeți ceea ce n-ai apucat să înțelegi în goana prin materie din școală, atât cât se cere, de fapt, „la examen”, exact cât să nu rămâi cu timp pentru lectură, pasiuni, ceea ce ar putea să te preocupe… să cheltui pe broșuri cu modele de rezolvări pentru subiectele care vor fi la examen…
    Totul ca să „treci examenele” și să ai „diplome”, neacoperite nici de priceperi, nici de înțelegere, nici de competențe…

    Suntem singura țară care muncește și cheltuie trudnic ca să îmbrăcăm elevii în hainele invizibile și inconsistente ale „Împăratului gol”, după tiparele și modele încropite și impuse de bunul plac al necunoscuților strânși în CNPEE…

    Există o singură soluție, un singur leac:
    Varietatea!
    Desființarea monopolului CNPEE,
    acordarea dreptului ca aceia care vor și pot să poată oferi școlilor „metode”,
    ca școlile să aleagă și să adopte „metodele” cele mai potrivite elevilor, resurselor și nevoilor locale.

    Cu examene care să NU verifice dacă elevii au cumpârat și memorat broșurile de oe tarabe, ci dacă înțeleg ceea ce au învățat și știu ceea ce le va trebui în viață.

    Examene organizate nu de ministerul care învață elevii, ci de aceia care angajează absolvenții!

    Când va veni un ministru care să înțeleagă asta, elevii vor căpăta o șansă reală…
    …Până atunci, ne vom învârti, neputincioși, în cercul inutil al acuzațiilor fără rost, iar absolvenții se vor întreba pe ce au irosit atâția ani de tinerețe…
    … în timp ce angajatorii vor căuta și aduce thailandezi, pakistanezi, indieni și alți absolvenți mai bine pregătiți decât absolvenții români…