G4Media.ro

Mașină electrică second-hand: merită investiția?

Sursa: Unsplash.com

Mașină electrică second-hand: merită investiția?

În prezent, automobilele electrice presupun unele compromisuri semnificative față de rivalii lor ce utilizează motoare pe combustie internă. Din acest motiv, decizia achiziționării unui astfel de model trebuie analizată cu atenție, punând pe primul loc dezavantajele.

Mașina electrică oferă posibilitatea unei economii importante de „carburant” și întreținerea este ieftină. În schimb, modelele accesibile nu oferă spațiu interior suficient, au demaraje lente, iar autonomiile sunt nesatisfăcătoare.

Dacă v-ați hotărât să achiziționați un automobil electric și ați găsit unul sau mai multe anunțuri care v-au atras atenția, este important să aflați istoricul mașinilor respective pentru a evita înșelătoriile cu kilometraj modificat, accidente ascunse și multe altele.

O platformă care vă oferă această posibilitate este carVertical. Aceasta are acces la baze de date din Europa și Statele Unite ale Americii, oferind numeroase informații despre autovehicul, singura condiție necesară fiind cunoașterea seriei de șasiu a mașinii.

Cum știi că o mașină electrică ți se potrivește?

Dacă parcurgeți foarte des distanțe mici, iar drumurile extraurbane sunt rare și nu foarte lungi, există posibilitatea să economisiți bani utilizând un autoturism electric. Chiar dacă în prezent conduceți o mașină pe combustie internă, iar consumul este unul moderat, drumurile scurte și dese sunt principala cauză a uzurii premature a pieselor mecanice în mișcare, precum și a acumulărilor de carbon în sistemul de evacuare, cu precădere catalizatoare și filtre de particule.

Remedierea unora dintre aceste posibile probleme poate fi costisitoare și o bună parte din economia de carburant va fi irosită pe facturi la service.

O altă situație este cea în care v-ați săturat de problemele mecanice ale mașinii actuale, luând în considerare achiziția uneia noi sau aproape noi. Dacă nu aveți o familie numeroasă și nu circulați pe distanțe mari în mod frecvent, un autoturism electric vă va scăpa de reparațiile bine-cunoscute ale motoarelor termice.

Nu în ultimul rând, dacă locuiți într-un oraș în care infrastructura de încărcare a mașinilor electrice este dezvoltată sau aveți posibilitatea de a încărca mașina acasă, posibilitatea achiziționării unei mașini electrice este de luat în calcul.

Principalele aspecte ale mașinilor electrice

1. Prețul de achiziție. Un automobil electric este considerabil mai scump decât unul ce folosește combustibili fosili, fiind și principalul motiv pentru care încă nu există o cerere deosebit de mare pentru acestea. Chiar dacă vorbim de clasa subcompactă electrică, clientul va trebui să scoată din buzunar minim 18.000-19.000 € când aceeași sumă poate fi folosită pentru achiziționarea unei compacte dotate satisfăcător dar cu motor termic.

Programele Rabla și Rabla Plus oferă un discount de 6500 de lei, respectiv 45.000 de lei la achiziționarea unei mașini electrice noi, însă adesea prețul afișat pe site-urile producătorilor auto include deja aceste reduceri.

Variantele second-hand sunt mai accesibile, însă este necesară o atenție sporită cu privire la valabilitatea și condițiile garanției pe acumulator deoarece reparațiile acestuia sunt costisitoare și relativ dificile.

2. Autonomia și încărcarea. Dacă vorbim despre automobile electrice până în ~30.000 €, autonomia promisă de producător va fi cuprinsă între 200-400 km. Autonomia reală va fi în unele circumstanțe mult sub această cifră, făcând parcurgerea unor trasee din țara noastră o provocare.

Șoferul unui autoturism electric trebuie să-și planifice călătoria în funcție de disponibilitatea stațiilor de încărcare de pe drum, luând în calcul autonomia reală a mașinii (presupunând utilizarea echipamentelor de confort, precum climatizarea, scaunele încălzite, etc).

Ajuns la stația de încărcare, automobilul electric are nevoie de măcar 30 de minute (în regim fast charge) pentru a obține ~80% din capacitatea totală de încărcare a bateriei. Încărcările rapide sunt mai scumpe decât cele obișnuite cu aproximativ 20-30%.

Astfel, atât autonomia cât și încărcarea sunt elemente care vor presupune diverse compromisuri dacă vă doriți să dețineți o mașină electrică.

3. Contribuția la un mediu mai curat. Datorită lipsei unui motor termic, mașinile electrice produc zero emisii poluante, lucru ce poate contribui substanțial la îmbunătățirea calității aerului din marile orașe sau din orașele aglomerate în general.

Chiar dacă procesul de producție al autovehiculelor electrice a născut unele suspiciuni cu privire la mediu, cert este că acestea nu lasă în urma lor nori de fum nociv atât pentru oameni cât și pentru animale și mediul înconjurător.

Merită achiziționarea unui autoturism electric second-hand?

Pentru persoanele care își doresc o mașină electrică dar nu dețin bugetul necesar achiziționării unui exemplar nou, varianta second-hand poate fi luată în calcul. Totuși, aceasta presupune unele riscuri și cel mai important este ca exemplarul găsit să beneficieze de o garanție valabilă, cu precădere pe acumulatori.

Comparativ cu autovehiculele electrice noi, variantele second-hand vor fi oarecum depășite din punct de vedere tehnic, dar și ca autonomie. În fiecare an, mașinile electrice devin mai eficiente, iar achiziționarea uneia la mâna a doua presupune utilizarea unei tehnologii învechite care se va traduce printr-un range nemulțumitor și idei preconcepute la adresa mașinii electrice în general.

Desigur, dacă vorbim despre mașini electrice second-hand cu preț de mașini noi, avem posibilitatea achiziționării unor modele care pot rivaliza cu cele actuale „de buget” în ciuda unei diferențe de 5-7 ani între acestea. În plus, această opțiune presupune și o mașină cu mai mult spațiu interior, sportivitate și eficiență, însă problemele care pot apărea sunt mai costisitoare și există posibilitatea să nu găsiți momentan service-ul potrivit nevoilor mașinii.

Uzura acumulatorilor este principala cauză pentru care o mașină electrică second-hand nu este o opțiune tocmai înțeleaptă – intervențiile la nivelul acestora fiind relativ dificile, costisitoare și uneori periculoase. Mai mult decât atât, înlocuirea completă a unui acumulator va costa egal sau mai mult cu valoarea de achiziție (second-hand) a mașinii.

În schimb, dacă găsiți un model bine întreținut, preferabil cu o garanție valabilă și la un preț avantajos, aceasta este o opțiune binevenită deoarece în timp veți economisi sume importante pe care le-ați fi cheltuit pe carburant și diversele revizii necesare unei mașini cu motor termic.

În concluzie, mentenanță corespunzătoare, stare de funcționare normală și, preferabil, garanție valabilă sunt criterii esențiale în alegerea unei mașini electrice second-hand.

În cazul în care ați găsit un model potrivit, achiziția acestuia merită efortul atât timp cât avantajele sunt mai presus decât dezavantajele – economia pe care o veți face este justificată și vă doriți să contribuiți la un aer mai curat.

Nota: Articol susținut de carVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

Sursa: Unsplash.com

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

10 comentarii

  1. Am cumpărat o mașină electrică de ocazie în urmă cu aproape un an. Bineînțeles, îmi doream unul nou, dar bugetul nu mi-a permis să îl cumpăr. Dar sunt destul de mulțumit de achiziția mea. Am găsit mașina bine întreținută la un preț bun. Acum nu am probleme cu bateria sau cu alte părți ale vehiculului. Așadar, cred că merită să cumpărați o mașină electrică de ocazie. Bineînțeles, trebuie să fii atent și pregătit să cauți mult. În timpul procesului de căutare a mașinii, Carvertical mi-a fost de ajutor. Am negociat chiar și un preț mai mic datorită raportului lor.

  2. Binenteles articolul si comentariul de mai sus sunt reclame.
    Cumparati rapoarte ,si eu am fost o victima …a lor,masina era total schade,adica rasturnata de 3 ori,iar pe carvertical aparea ca este intreaga. Am depus reclamatie si in 15 zile am primit banii inapoi,nu ezitati sa va cereti banii daca nu primiti nimic,sau depuneti reclamatii la OPC,SUNT obligati sa va restituie banii cei de la carvertical !

  3. Articol scris in stilul SCMP, unde ideile prezentate in articol sunt in contradictie cu asteptarea pe care o creeaza titlul, mai exact, desi pare ca prezinta in detaliu o realitate destul de bine cunoscuta, aceea ca masina electrica cu baterie obosita nu e buna de nimic, articolul incurajeaza in mod clar masinile electrice de orice fel si trateaza superficial chiar aspectul pe care a anuntat ca il va dezbate, minimizandu-l.
    Masina electrica cu baterii de laptop, afacerea secolului 21, cu tehnologie de secol 20.
    Sfatul meu este sa cumparati ceva produs in tara, economia si somajul oricum se vor dezechilibra destul de grav in anii urmatori, nu producem electrice pentru ca aceste baterii nu sunt pentru oricine. Sper ca uzina Mioveni sa produca macar hibride sau hibride plugin, altfel spunem pa celor 15% din PIB pe care i-a produs in ultimii ani.
    On topic: perioada in care poate fi exploatata o baterie pe litiu este din momentul fabricarii (capacitate nominala 100%) pana cand capacitatea efectiva scade sub 80%. Acest proces de imbatranire este lent, dar odata ce a scazut sub 80% numarul de cicli ramasi este extrem de mic. O astfel de baterie nu mai este rentabil sa fie exploatata nici in regim stationar, ca powerwall pentru PV deoarece scade eficienta incarcarii, aceasta producand mai multa caldura la incarcare decat una noua.
    Ceea ce am scris mai sus este valabil pentru bateriile fabricate inainte de 2017, prin 2018 2019 pe smartphone-uri au fost puse baterii net superioare, cu numar mult mai mare de cicli dar… regimul de exploatare de pe smartphone nu se compara cu regimul de exploatare de pe masina, unde varfurile de putere sunt mult mai mari. Regimul termic de pe masina si varfurile de putere scad durata de viata a bateriei. Probabil si vibratiile de pe masina, valabil pe drumurile proaste, pot avea acelasi efect. Deci imbunatatirea performantei nu va fi resimtita la fel de bine ca imbunatatirea performantei de pe telefoane. De aceea scriu ca aceste masini electrice folosesc baterii de laptop. Bateriile sunt potrivite pentru dispozitive portabile, gadget-uri, acceptabile pe EV-uri „de oras” (acolo unde exista transport in comun) si total incompatibile cu vehicule utilitare cu regim de exploatare extrem, camioane sau masini agricole.

  4. Cred că nu contează dacă este o mașină electrică sau nu, dacă vrei să o cumperi, folosită înseamnă că trebuie să-ți asumi riscul. Un vehicul folosit este un vehicul folosit și, de obicei, are dezavantaje. Așadar, alegerea unei mașini de ocazie este dificilă și responsabilă. Acesta este motivul pentru care există servicii precum Carvertical.

  5. Nissanul Leaf este pe piata de 10 ani și bateriile încă funcționează la peste 80% din capacitate la majoritatea, fiabilitatea motorului și a bateriei finind incredibile. Autonomia de 100 de km nu mai este suficientă după ce am văzut mașini cu autonomie de 400-500 km, dar mașinile alea funcționează impecabil, existând mulți clienți care ar vrea să schimbe bateriile dar să păstreze masina.
    Bateriile mașinilor electrice sau hibride sunt concepute să funcționeze cel puțin 10 ani, majoritatea producătorilor având garanții de 8 ani la baterie, chiar 10 ani la Toyota.
    Comparația cu telefoanele mobile este neavenită, pentru că telefoanele mobile sunt concepute să funcționeze maxim 3 ani, deci nu existămotiv pentru a face bateria mai longevivă de atât.
    Daca e sa facem o altă comparație, putem compara cu bateriile de pornire de pe aeronave care durează peste 20 de ani, dar ar fi o altă comparație greșită, pentru că avioanele și elicopterele sunt concepute să funcționeze zeci de ani.

  6. Ore nu sunt obligati sa puna un (P) in titlu cand fac articole tip reclama? Citeste omul ditai reclama si abia dupa o vreme isi da seama ce citeste, ca la prima vedere seamana a articol. O inselatorie.

    • Da, dar îți spune ceva despre caracterul firmei care comandă asta și despre calitatea produselor lor. Știi de ce să te ferești.

  7. astea au aparut relativ recent Daca sint rentabile de ce le-ar vinde cineva ? se stie ca beleaua incepe cind ai nevoie de reparatii Am citit ca nu exista service-uri specializate

  8. Nu le vinde, si-au terminat leasingul, iar în vest peste trei sferturi de mașini sunt in leasing, iar peste o treime sunt in leasing operațional. Când expiră leasingul omul da mașina, ia alta și plătește ratele in continuare, doar că acum are o electrică cu autonomie de 400 de km, nu de 200.

  9. Bbateriile sunt pt a porni s,apoi se autommentine,copii mei