
LIVE Bolojan: Pachetul de măsuri fiscale va fi anunțat săptămâna viitoare / Foarte probabil TVA va fi reașezată la două praguri / Analizăm extinderea bazei de contribuabili la sănătate / Bursele elevilor vor fi reconfigurate
Ilie Bolojan a susținut, vineri, prima conferință de presă în calitate de prim-ministru, la Palatul Victoria. G4Media a transmis LIVE.
Ilie Bolojan:
E normal să vin să explic care sunt problemele și să răspund la întrebări.
România e într-o situație dificilă ca urmare a deficitelor cronice din ultimii an, cel mai mare deficit fiind înregistrat anul trecut. Ca urmare a acestei situații, avem printre cele mai mici venituri din Europa ca pondere din PIB. Avem cheltuieli mai mari decât ne putem permite, nu neapărat cheltuieli publice care țin de numărul de locuitori, ci față de număr de contribuabili.
Creditele sunt la dobânzi destul de ridicate și, pentru că nu putem recupera pe termen scurt acest deficit de 30 de miliarde de euro, va trebui să luăm și în perioada următoare credite.
Trebuie să atacăm problema deficitului și accesarea fondurilor europene.
În ce privește deficitul, e nevoie să creștem veniturile și să scădem cheltuielile.
Dar trebuie să facem asta într-un regim de urgență dar și pe termen lung, să atacăm venituri și cheltuieli structurale care să așeze bugetul pe noi coordonate, pentru a ajunge la un deficit rezonabil care nu împovăreze generațiile viitoare.
În ce privește scăderea cheltuielilor, lucrăm pe mai multe componente: inventariem tot ce înseamnă comitete, comisii, le-aș numi sinecuri, și în fiecare ședință de guvern de acum înainte vom ataca această zonă.
Azi am început cu o astfel de structură, un comitet format din 17 persoane cu un venit pentru 1-3 ședințe lunare de 4.000 de euro pe lună. L-am transformat într-un comitet de 5 persoane cu 1.000 de euro pe lună, pentru că aveau anumite răspunderi.
Un aspect important e scăderea de cheltuieli pe ansamblu.
Avem câteva acumulări pe care nu le putem nega: un număr mare de sporuri permise de lege, unele dintre ele au fost abuzate, avem sporuri unele peste altele. Cele populare – spor de antenă, un om care e în sectorul public dacă e în fața unui calculator beneficiază de acest spor. La privat nu se beneficiază de acest spor.
Toate aceste sporuri vor fi evaluate și trebuie legate de performanță și realitate.
Sporul de fonduri europene, important, poate crește salariul cu până la 50%, e legat de numărul de ore lucrate. Avem situații în care se pierd proiectele, și introducerea unor criterii de performanță, în care se vede absorbția de fonduri, e un aspect corect pentru cei din sectorul public dar și privat.
Un lucru care suntem obligați să-l analizăm: aspecte ce țin de zona de educație.
Am dezvoltat un pachet de burse pentru elevi care a plecat acum trei ani de la 188 mil lei și am ajuns la 4,7 mld lei în trei ani, o creștere imensă.
Plătim un miliard de euro doar pe bursele elevilor. La analiza notelor se constată o dinamică crescătoare imediat ce au apărut bursele, datorită reperului de bursă, și acest lucru trebuie reconfigurat.
Încercăm să controlăm creșterea cheltuielilor statului în general pentru că nu le mai putem susține la acest nivel.
O a doua componentă importantă e creșterea veniturilor. Un aspect de fond: creșterea veniturilor prin îmbunătățirea colectării, combaterea evaziunii, eliminarea excepțiilor, dar suntem puși în situația de a pregăti un pachet de măsuri fiscale care va fi anunțat săptămâna viitoare.
Foarte probabil TVA va fi reașezată la două praguri, azi avem trei, săptămâna viitoare vom anunța pragurile. Avem posibilitaera să încasăm repede sume și e foarte posibil să propunem creștere accize care ‘in de alcool și combustibil.
O problemă gravă e subfinanțarea Casei de Sănătate. Avem foarte multe excepții și categorii care sunt scutite.
Analizăm extinderea bazei de contribuabili, prin reducerea unor excepții, prin aplicarea acestei cotribuți la pensiile mai mari.
Avem în vedere impozitarea suplimentară a capitalului: bănci, câștiguri din jocuri de noroc.
Sunt câteva elemente la care lucrăm în această perioadă.
Sunt foarte importante relația cu Comisia Europeană, cu piețele, cu agențiile de rating, astfel încât România să rămână stabilă economic, care e pe o traiectorie de reducere a deficitului.
A doua urgență: fondurile europene.
Avem în derulare proiecte importante, unele pe infrastructură mare, cale ferată, altele în servicii vitale – sănătate, educație, și accesarea acestor fonduri înseamnă intrări de capital, o economie care se dezvoltă, locuri de muncă, condiții mai bune în serviciile publice. Aici efortul va fi pe componenta de investiții și îndeplinire jaloane din PNRR.
La investiții se derulează negocieri importante cu Comisia Europeană, astfel încât proiectele care pot fi finalizate până la finalul anului viitor să rămână pe PNRR, iar celelalte să fie transferate pe finanțarea națională și înlocuite cu alte proiecte.
Este important să reașezăm aceste proiecte astfel încât în prima jumătate a lunii iulie să putem depune programul revizuit de proiecte și graficul de respectare a jaloanelor, care este a doua prioritate.
Am stabilit un pachet de măsuri care trebuie puse în practică astfel încât până în toamnă să putem îndeplini un pachet important de proiecte pentru a putea accesa o sumă de cel puțin 5 mld euro.
Aici sunt reforme importante care trebuie parcurse, unele țin de Ministerul Sănătății, altele de Transporturi, Energie, avem probleme legate de pensiile speciale unde va trebui să intervenim pentru a asigura o justiție socială minimală, iar pensionarea să se facă la o vârstă corectă.
Un efort important va fi pe aceste componente.
O direcție importantă prin care putem avea resurse mai multe e legată de reforma companiilor de stat și autorități finanțate din piețe. Am stabilit azi că până săptămâna viitoare vom inventaria toate aceste companii.
Unele au nevoie de aprobarea bugetelor și am condiționat aprobarea bugetelor de indicatori de performanță fără echivoc, de reducerea membrilor în CA, de plafonarea indemnizațiilor.
Evaluarea și prioritizarea investițiilor – se va face în următoarele luni și pentru a asigura finanțarea investițiilor am convenit un moratoriu de 6 luni în care vom suspenda declanșarea de noi licitații sau întreruperea celor pornite dar nu s-au depus oferte și nu s-au adjudecat, pentru a putea prioritiza proiectele pentru a asigura finanțarea celor pe care ni le permitem și care au impact în comunități.
Suspendarea se face doar pentru proiectele finanțate de guvern și nu sunt legate de fonduri europene. Celelalte proiecte pe fonduri europene trebuie să fie accelerate, pentru a urgenta aceste investiții.
Un alt pachet de măsuri – cele care vor intra în vigoare de anul viitor.
Mai avem jaloane de îndeplinit – impozitele pe proprietate, case, terenuri, vor fi reașezate, foarte probabil mărite, calculate după valoarea de piață. Veniturile vor reveni autorităților locale și sume de echilibrare care azi pleacă la autoritățile locale să fie economisite.
Tot de anul viitor urmează să fie probabil majorat impozitul pe capital, de exemplu pe dividende.
Vom încerca să anunță aceste măsuri din timp.
Avem instituții cum e agenția de resurse minerale unde personalul e subdimensionat, unde nu taxăm corect redevențele, acolo trebuie crescut personalul și pus să-și facă datoria. E vorba de a face calcule corecte și de a elimina suprapuneri.
Răspunsuri la întrebări din partea presei:
Q: Cum răspundeți la proteste?
A: Niciun cetățean nu poate fi liniștit când se anunță lucruri care îi afectează nivelul câștigurilor. Am tot respectul pentru colegii din sectorul public, dar în acești ani în multe zone s-a sărit peste cal, și prin inventarea unor sporuri, drepturi, dar și prin extinderea numărului de angajați. S-a dovedit că se poate lucra cel puțin la fel de bine cu mai puțini oamerni.
Una dintre cele mai mari probleme este că avem foarte puțin oameni care sunt în economia activă, reală. Există o cerere din partea economiei private, nu au angajați în aproape toate mările orașe, dar nu putem nega realitatea.
Numărul locurilor de muncă trebuie calculat corect. Știu foarte mulți oameni care-și fac datoria și care văd că alții vin relaxați la serviciu și dacă-l întrebi ce a făcut nu știe despre ce e vorba.
E vorba de a calcula corect încărcarea de personal.
La Poliția Locală e normă de un polițist la 1000 de locuitori. În Oradea ar fi trebuit să avem 200 de polițiști. Sunt sub 80 de când eram primar, dar nu ați auzit să fie cel mai murdar oraș, cea mai mare criminalitate. Unele competențe se suprapun cu competențele Poliției Naționale. În Oradea competențele sunt partajare, avem un dispecerat comun, se știe cine răspunde, nu pleacă două echipaje. Armamentul poate fi ținut în același loc, nu trebuie să ai cinci oameni în pază.
Eu cred că fără să avem o vânătoare de vrăjitoare, și nu cred în asta, trebuie o analiză la nivelul fiecărei instituții. Nu cred neapărat că premierul trebuie să aibă 17 consilieri.
Nu trebuie ca un demnitar să aibă un cabinet plin, și nu se va întâmpla nimic.
Am avut o ședință la ANAF și am discutat de încasările de la buget, și unii își fac planul, alții nu. Am întrebat dacă s-au dat sancțiuni, dacă a fost cineva schimbat din funcție. Dacă ar exista criterii de performanță, lucrurile s-ar schimba esențial.
Q: Conduceți un guvern cu 5 vicepremieri, la reforma de la Senat 50% din oamenii desemnați au mers la alte instituții. Cum explicați?
A: În ce privește Senatul, când se reduc niște posturi, oamenii au două opțiuni: se pot transfera în alte locuri din sectorul public, pentru asta nu e de vină Senatul. Au preferat să se transfere și când am redus la primărie. Eu sper că peste tot unde se organizează concursuri, dacă personalul e dimensionat corect, va fi forțat să facă un concurs cinstit pentru că altfel trebuie ei să lucreze pentru pila pe care o protejează.
În ce privește vicepremierii, eu sunt un om corect. Sunt 5 vicepremieri, dar doi sunt de fapt miniștri. În fapt avem doi vicepremieri în plus fără portofoliu. Sunt mai multe partide în guvern și au dorit să fie poarte a deciziei care se ia la nivel de guvern. Dacă fiecare își face datoria, nu două posturi în plus sunt problema.
În ce privește TVA, săptămâna viitoare vom anunța care este propunerea și vom face o procedură de transparență pentru a explica care sunt părerile din piață.
Știm că aceste măsuri nu pot naște aplauze, dar suntem într-o situație dificilă și era o problemă de timp până când aceste măsuri trebuiau luate. E foarte important să nu fim clasificați de agențiile de rating ca țară cu risc mare, pentru că ar însemna costuri mult mai mari pentru oamenii de rând.
Q: Când se vor aplica noile niveluri de TVA?
A: Nu-mi permit să arunc cifre care nu sunt validate.
Reducerea de cheltuieli și creșterea de venituri este o luptă de zi cu zi. Spre exemplu, analiza unei autorități te poate duce în situația să modific o lege organică. Modificările nu se pot face de pe o zi pe alta și nu vom beneficia de un mare sprijin la aceste măsuri.
Q: Anagajații Guvernului acuză prea mulți angajați în noul guvern.
A: Oamenii sunt cu imaginea grăsimii politice de dinainte. Vă asigur că nu e așa. Lucrurile se vor schimba.
Q: Primele numiri ale actualei coaliții: Busuioc la CCR, Dragoș Anastasiu vicepremier independent, Oana Țoiul și Moșteanu, unde este meritocrația?
A: Numirile pe care le fac direct mă vor califica sau descalifica. Primul meu consilier va fi Ionuț Dumitru. Fiecare om prin numirile pe care le face se poate califica sau descalifica. Eu îl cunosc pe Dragoș Anastasiu, a dovedit că în sectorul privat a gestionat proiecte importante și are expertiza să vină cu un pachet de reforme important, pe digitalizare, pe debirocratizare.
Q: Reducerea numărului de parlamentari sau reforma administrației nu se regăsesc în programul de guvernare
A: Personal, nu o să retrag niciodată că Parlamentul poate funcționa cel pu’i la fel de bine cu mult mai puțini parlamentari. Dar pentru a susține un proiect mai multe partide trebuie să ai un acord și pentru proiectele care nu au un acord, dacă vrem să rezolvă problemele acestei arii care sunt urgente, celelalte proiecte trebuie să aștepte momentul lor.
Pentru reforma administrației sunt două planuri: ce se poate face imediat, să premiem performanța în administrație, nu încasezi impozitele, te descurci. Și an administrație sunt primari peformanți.
Reorganizarea administrativă nu se poate face decât din 2028 și e timp pentru a se găsi o formulă. Înseamnă legi organice, susținere parlamentară puternică.
Trebuie să discutăm un pachet care să facă administrația mai eficientă, să descurajăm nemunca, să limităm durata ajutorului de șomaj. Sunt convins că vor fi efecte în administrație și în economia locală/
Q: De ce nu a propus PNL nicio femeie?
A: PNL trebuie să încurajeze ca oamenii performanți să fie susținuți, să li se creeze culoare, am încercat să propunem oameni competenți.
Q: Programul prevede achiziția directă de rachete Mistral?
A: Programul pe componenta de apărare a fost scris de Ministerul Apărării și dacă e trecut acolo îl asumăm. Verificați de când au început procedurile de licitație și vedeți că e o fază finală care a început de ceva timp.
Q: Se vehiculează că programul Rabla va fi suspendat. Puteți confirma?
A: Nu există o decizie legată de suspendarea unui program sau altuia. E adevărat că am discutat să suspendăm programele care se deschid în perioada următoare pe o perioadă de o lună, două până putem analiza impactul și dacă avem bani să le susținem.
Vom analiza toate programele care țin de componenta de mediu și vor fi luate niște decizii.
Din punctul meu de vedere, nu mai avem capacitate financiară să susținem toate programele dedicate unor anumite componente economice.
Avem componenta de panouri fotovoltaice. Cred că trebuie să ne rezumăm strict la programele care rezolvă câteva lucruri: cresc capacitatea de a ne crește exporturile, trebuie să susținem firmele care exportă, sau firmele care dezvoltă componenta de prelucrare a produselor agricole pentru că de scad importurile. Pe componenta de fotovoltaic am ajuns să avem niște dezechilibre foarte mari în sistemul energetic.
Nu s-a investit în stocare și capacitatea de a absorbi noi infuzii de fotovoltaic e foarte scăzută.
Trebuie să prioritizăm și aceste programe. Doamna ministru va anunța care din programe continuă.
Q: Cum se împacă politica de reducere a posturilor cu transferurile între instituții, așa cum s-a întâmplat cu cei pe care i-ați disponibilizat de la Senat?
A: Un primar care face reducere de personal nu e polițistul posturilor vacante. Dacă personalul care pleacă de la primărie pleacă la alte structuri e de vină primarul sau cei care au ținut rezerva de posturi vacante? Sau cei care nu au aplicat ordonanța privind posturile vacante.
În ce privește transferurile în general, ele trebuie să existe ca mecanism, dar la fel ca sporurile nu trebuie abuzate. Nu sunt adeptul transferurilor incompetenților, dar promovarea oamenilor valoroși e cel mai bun lucru.
Reducerea de posturi de la Senat s-a făcut, unde au plecat oamenii respectivi e altă situație.
Q: Ambasada SUA a anunțat verificări suplimentare pentru românii care vor vize în SUA.
A: Fiecare țară își stabilește propriile criterii după care permite accesul. Pentru administrația SUA componenta de imigrație ilegală a fost o temă importantă. Este logic să ia anumite măsuri care să le securizeze granițele, nu văd nicio problemă legată de această direcție.
În ce privește reintrarea în programul de vize, trebuie să rămână un obiectiv important pentru noi și lucrăm pentru ca acest lucru să se întâmple. Haideți să lucrăm mai mult și să claxonăm mai puțin.
Q: Românii cer mai întâi îmbunătățirea colectării de TVA.
A: Aveți dreptate dar nu se poate face de pe o zi pe alta. Înseamnă digitalizare, analize de risc, controale țintite, structuri funcționale, performanță, legi bune și nu se pot face de pe o zi pe alta.
Guvernul are ca țintă îmbunătățirea substanțială a colectării, nu va dura câteva luni și veți analiza această dinamică. E o problemă și de echitate și de respect pentru contribuabilii corecți.
Q: De ce a fost retras proiectul privind sporurile?
A: A fost în primă lectură, pentru că nu avea toate avizele necesare.
Q: Cine are ultimul cuvânt în ce privește demiterea miniștrilor?
A: Partidele au posibilitatea să-și înlocuiască miniștrii, este decizia lor. Stabilitatea miniștrilor este de dorit.
Premierul nu a avut drept de veto pe miniștri, dar vă asigur că dacă lucrurile din programul de guvernare nu sunt puse în practică, dacă într-un domeniu nu sunt rezultate, nu voi ezita să uzez de prerogativa premierului de a înlocui un ministru.
Nu spectacolul este problema, ci munca.
Q: Avem date negative în trimestrul II?
A: Avem cred o ușoară economică, care se vede în partea de consum, în intrările din anumite sectoare, este o tendință pe care nu o putem nega.
Q: Toate programele naționale vor fi analizate ca eficiență? Pot fi modificate bugetele?
A: Componenta de investiții trebuie evaluată. Nu putem finanța toate proiectele în același ritm. Exemplu: Avem mai multe stadioane și fiecare oraș spune că e o prioritate. Putem introduce un program prin care putem spune: funcție de bugetul pe care îl ai, proiectele se fac și în funcție de confinanțarea locală. Sunt convins că primăria se va gândi foarte bine dacă vrem un stadion de 30.000 de locuri sau de 12000 de locuri. Avem stadioane în România care nu s-au umplut niciodată. Nu avem suficienți bani pentru problemele vitale, dar trebuie să facem stadioane supradimensionate.
S-ar putea să constate primăria că nu mai vrea 30.000 de locuri, e bine și 14.000. Cât timp primești ceva gratis e bine primit. Dacă se pun condiții corecte va veni cu o cofinanțare, dar nu la final, la fiecare plată.
Dacă nu avem echipă de fotbal și ne facem stadion, perfect, e bine. Altfel sunt un susținător al sportului.
Q: Vă veți ocupa și de eficientizarea RA-APPS? E normal ca guvernul să administreze un fond imobiliar?
A: De când i-am lăsat din 2008 nu mai știu ce au făcut. Vă dau un exemplu, pe șoseaua Kiseleff e o clădire frumoasă unde funcționează o bancă de stat. Credeți că a închiriat sediul? Nu. RA-APPS a închiriat la privat care a închiriat la o bancă de stat. L-am întrebat pe cel de la bancă la un salariu de 20.000 de euro net nu v-ați interesat de ce plătiți unui intermediar aceste sume? Ați scris la RA-APPS?
Cred că e loc de bine peste tot. Înmulțiți 60.000 de euro cu 12 luni cu x ani.
Dar nesimțirea e foarte mare.
Cred că trebuie să i se dea o destinație care să aducă venituri regiei. Altfel, să ții un patrimoniu subevaluat, mai bine îl vinzi. Mi-a sărit în ochi asta.
Pe componenta de apărare, în anii următori, România își va crește cheltuielile de apărare, treptat. E important ca această creștere să se facă o parte pe creditul SAFE. Acest credit se plătește pe termen lung, are o perioadă de grație.
Q: Mai e interesat statul român de corveta din Turcia?
A: Înțeleg că s-au aprobat acele proceduri și că derularea o gestionează Ministerul Apărării.
Q: Guvernul trebuie să atribuie o casă pentru Klaus Iohannis. Când veți face acest lucru?
A: Nu m-am ocupat de această chestiune. Dacă va fi depusă o solicitare, guvernul va respecta prevederea legală.
La începutul ședinței de Guvern, Ilie Bolojan a făcut o scurtă declarație de presă:
Ilie Bolojan, declarații la începutul ședinței de Guvern:
- Deschidem această ședință de guvern ca un preambul al pregătirii pachetului de măsuri privind cele două urgențe pe care le avem în următoarele două săptămâni. E vorba de deficitul bugetar și cel privind accesarea fondurilor europene.
- Urmează să discutăm în fiecare ședință de guvern din perioada imediat următoare despre adoptarea unor măsuri care să atace aceste două urgențe, în ceea ce privește scăderea cheltuielilor de funcționare, creșterea veniturilor, care să acționeze asupra deficitului bugetar și de asemenea, pe componenta de prioritizare a investițiilor și de îndeplinire a jaloanelor pentru accesarea de finanțări europene într-o cotă cât mai mare până la finalul acestui an din PNRR
- O direcție principală în următoarele două săptămâni va fi restructurarea companiilor de stat și într-una din ședințele următoare vom aproba bugetele de cheltuieli ale companiilor, din subordinea ministerelor, în așa fel încât acestea să conțină indicatori de performanță și criterii de eficiență clare pentru ca și în această zonă să avem rezultate.
Pe ordinea de zi a ședinței de guvern figurează următoarele acte normative:
I. PROIECTE DE ORDONANȚE DE URGENȚĂ
1.PROIECT DE ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ privind aprobarea restituirii unor sume plătite la Fondul de Tranziție Energetică
2.PROIECT DE ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea art. 8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creșterii excesive a prețurilor la unele produse agricole și alimentare, precum și a art. 13 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare și reacție coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole
3.PROIECT DE ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflați în situația de sărăcie energetică
4.PROIECT DE ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru stabilirea unor măsuri privind personalul plătit din fonduri publice (PRIMĂ LECTURĂ)
II.PROIECTE DE HOTĂRÂRI DE GUVERN
1.PROIECT DE HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK – S.A. în numele şi în contul statului
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2025 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
3 comentarii