G4Media.ro

DOCUMENT Lovitură pentru antreprenori: din 2022 scade de la 1 milion de…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro

DOCUMENT Lovitură pentru antreprenori: din 2022 scade de la 1 milion de euro la 500.000 de euro pragul de încadrare la impozitul de 1% pe venit. Ministerul Finanțelor invocă PNRR, deși documentul prevede modificarea graduală a pragului începând din 2023

Ministerul Finanțelor vrea să scadă de la 1 ianuarie 2022 pragul de încadrare a IMM-urilor la plata impozitului pe venit de 1%, potrivit unui proiect de OUG publicat pe site. Mai precis, pragul de încadrare va scădea de la 1 milion de euro la 500.000 de euro. În consecință, firmele cu cifra de afaceri peste 500.000 euro vor plăti din 2022 impozit de 16% pe profit în loc de 1% pe cifra de afaceri.

Nota de fundamentare a ordonanței de urgență invocă drept motiv prevederile Planului Național de Reziliență și Redresare (PNRR). Problema este că în PNRR măsura are ca țintă de timp primul trimestru din anul 2023 și prevede scăderea graduală a pragului, fără să impună o anumită limită.

Cu alte cuvinte, PNRR este invocat în mod arbitrar, iar decizia vine cu un an înainte de ținta asumată de guvern în acordul cu Uniunea Europeană.

În plus, modificarea Codului Fiscal va intra în vigoare imediat, deși guvernul Ciucă promisese că nu va schimba Codul Fiscal peste noapte, ci va da o perioadă de grație de 6 luni înaintea oricărei modificări.

Statul român ar încasa de la microîntreprinderi 4,8 miliarde lei în plus, adică un total de 6,8 miliarde lei, dacă scade pragul pentru încadrarea în această categorie și firmele ar fi obligate să plătească impozit pe profit de 16%, în loc de 1% din cifra de afaceri, arată o analiză a Consiliul Național pentru Întreprinderi Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), publicată de Economedia.ro.

Totodată, potrivit Consiliului, impozitul pe profit este o chestiune incertă, deoarece în condițiile actuale ale creșterilor de prețuri la energie, materie primă, materiale de construcții tot mai multe societăți pot înregistra pierderi. În schimb, impozitarea veniturilor microîntreprinderilor este certă, ușor cuantificabilă și mai puțin birocratică pentru acestea, conchide CNIPMMR.

Ce prevede proiectul de Ordonanță de Urgență:

ART. XXIV – Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 47 alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“ c) a realizat venituri care nu au depăşit echivalentul în lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exerciţiului financiar în care s-au înregistrat veniturile;”

2. La articolul 52, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“(1) Dacă în cursul unui an fiscal o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 500.000 euro, aceasta datorează impozit pe profit, începând cu trimestrul în care s-a depăşit această limită.”
3. La articolul 55, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
“(4) Microîntreprinderile care devin plătitoare de impozit pe profit ca urmare a reducerii plafonului privind nivelul veniturilor realizate, de la 1.000.000 euro la 500.000 euro, comunică organelor fiscale competente ieşirea din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, până la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal 2022.”

Ce prevede PNRR: Noua lege va modifica Codul Fiscal în vederea reducerii graduale a ariei de aplicabilitate a regimului special de taxare pentru microîntreprinderi. Reducerea dispozițiilor speciale începe în T1 2023 și se finalizează până în T4 2024

Context. În prezent, plafonul cifrei de afaceri pentru încadrarea la plata impozitului pe venitul microîntreprinderii este de de 4.869.400 lei (1 milion euro la cursul de schimb BNR din data de 30 decembrie 2020).

Astfel, firmele care au avut venituri ce nu au depășit acest prag la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent plătesc impozit pe venitul microîntreprinderii astfel:

1% din venituri – firmele cu angajați,
3% din venituri – firmele fără angajați.
Dacă au depășit pragul de 1 milion de euro, firmele intră la regimul de plată a impozitului de 16% pe profit.

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro

Citește aici proiectul integral de OUG

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

26 comentarii

  1. se vor face 2 firme in loc de una si gata. prevad inghesuia;a la oficiul comertului

  2. Iar vine PSD-ul cu masuri improvizate care fac de o suta de ori mai mult rau decat bine. In loc sa creasca nivelul de colectare prin facilitarea platii impozitelor, prin acordarea de bonificatii bunilor platnici, printr-un regim fiscal stabil, prin digitalizarea sistemelor de control si colectare a impozitelor, vin cu gainarii din astea prin care o sa ii faca pe investitori sa se protejeze optimizand cifrele. PNL, cica liberali, nu au nimic de spus, sunt a cincea roata la caruta PSD.

    • A cincea roată la căruță, dar e spartă roata.
      PNL a devenit apendicele PSD, un apendice de care te poți descotorosi când devine enervant.

  3. 1. PSD, PNL si UDMR se bazeaza doar pe bugetari, ii doare in k.r de sistemul privat.
    2. Masura cu pragul de incadrare din PNRR care ar trebui sa intre in vigoare peste un an, din 2023, a fost aprobata de ministerul Finantelor, aflat la premierul Citu la data semnarii PNRR (sa nu ziceti ca Valceanu avea vreun cuvant de spus).
    3. Trebuie intrebati USL-stii de ce pragul nu a fost 7-8-900.000, de exemplu, si de ce de la 1 ianuarie, cand mai sunt 2 saptamani.
    4. De fapt, e foame de bani, trebuie furat cat mai mut si cat mai repede, nu se stie cat va tine sandramaua hotilor PSD-PNL-UDMR nasita de iohannis.

  4. sunt interesat

  5. sunt alaturi

  6. Iar vin gunoaiele de politicieni cu masuri economice luate peste noapte.

  7. „Nu vom mari taxele” Florin Citu, presedintele PNListan.

  8. Mediul de afaceri de la noi este o gaura neagra în bugetul statului prin evaziune fiscală, munca la negru, spălare de bani , eschivarea de la plata taxelor impozitelor, a tva etc etc problema ca și legislația prost făcută le permite sa facă toate prostiile astea. Legislația este prost făcută de politicienii corupți câte sunt direct implicați în mediul de afaceri. Nu vedeți pe străzi mașini de sute de mii de euro oare cum s au făcut acești bani ???? Prin munca cinstita nu faci nimic în tara asta.

    • Taci in familia mamei tale de troglodit, pentru un corupt care merge cu rollsul nemuncit 10 alții merg cu clio-ul și se chinuie zi de zi sa progreseze in viața, cu actele insuportabile, cu taxe exagerate și cu guvernul care trage numai cu mediul de afaceri nu. Diferența e că măcar unii încearcă față de tine, sa stai pe margine și să arăți cu degetul. Rușine

    • Ești doar un frustrat! Mașinile de pe stradă sunt pentru tine reper? Mare prost!

  9. Este nevoie de bani pentru „eroi”, pentru doze, pentru vouchere…..

  10. Da..e mai usor sa ceri bani decat sa faci schimbari cu adevarat importante pentru simplificarea proceselor. Mai ieri ma uitam pe spatiul virtual privat de la ANAF…e o mizerie…intr-o tara plina de facultati de informatica avem cel mai prost progres in ce priveste digitalizarea. SI pentru antreprenori va doresc sa va informati despre sistemele fiscale din tarile baltice unde puteti sa infiintati o firma fara sa stati la coada la birouri.

  11. Acum sunt imbatati de ideea ca vor sta pe niste bani insa in realitate nu vor reusi sa colecteze mare branza. Sectorul privat este in corzi dupa 2 ani de pandemie. Cine a reusit sa supravietuiasca are cifre de afaceri mult mai mici. Este de-a dreptul nesimtit sa dai cu biciul de fiecare data in sectorul privat, dar sa nu-l ajuti cu nimic. Toti angajatii la Stat le este frica de munca in privat, de salarii, de conditii. Statul insusi uraste sectorul privat considerandu-l escroc, insa niciodata nu s-a gandit la a face diferenta intre cei corecti si cei nu. Faptul ca s-a declarat public ca 80% dintre agentii economic s-au conformat la casele de marcat cu jurnal electronic dovedeste ca cei care inca supravietuiesc nu sunt escroci. Problema Statului este ca risipeste banul public si nu face investitii. Cata vreme 70% se duce pe apa sambetei in salarii si pensii nemuncite nu avem de unde sa generam noi bani. Este necesara o reforma administrativa altfel totul se va prabusi in urmatorii ani. Ce vedem acum este balul dinaintea furtunii.

  12. caca maca
    e in avantajul lor
    cu profitul poti jongla mai usor
    cu cifra de afaceri doar daca nu eliberezi documente fiscale
    lovitura ar fi daca ar impune tuturor 1% pe cifra de afaceri

  13. Statul este cel mai mare exfoliator. Recomand un calculator online pentru a vedea cat dintr-un salariu brut ramane la stat. Cam 46% din ce se stabileste pentru un angajat. Personal as lasa acesti bani in buzunarul oamenilor sa se gospodareasca singuri in privinta pensiei, sanatatii. Nu am mai avea munca la negru. Cunosc atatea cazuri cand oamenii au murit dupa ce au cotizat la sistemul de pensii, la asigurari de sanatate si nu au primit decat un ajutor de inmormantare. La fel cei care nu au apucat decat putin din pensie. De ce acesti bani cotizati in zeci de ani nu se intorc la mostenitori, familie? Evident unii vor primi si ce cotizeaza ceilalti, specialii care ies la 40 de ani si traiesc pana la 100 de ani. Dupa ce ca iti ia 46% din venitul brut, Statul te mai face prin TVA. Si ce ofera Statul de banii astia? Servicii mediocre. Vedem in institutiile statului cum merge treaba, cum alergi cu hartiile, ce spitale avem, ce scoli, ce siguranta, ce justitie. Societatea romaneasca arata ca un perete a carui tencuiala sta sa pice, iar in spate sunt colonii de gandaci.

  14. N-ați inteles!
    A facut-o dintr-o dată și nu gradual cum îi permitea PNRR – ul pentru a impusca 2 iepuri dintr-o lovitură:
    -foamea de bani la buget în 2022 este imensă (numai inlocul lui Caciu n-as vrea să fiu!).
    – bifează mai repede încă un jalon în PNRR în lipsa de posibilități de îndeplinire în termen a altora.

  15. Romania nu are un capital privat autohton iar incompetenti PNL,PSD, UDMR se asigutra ca nu vor avea.
    Recomandarea mea> mutativa afacerile in Ungaria, Austria chiar si Bulgaria

    Succes

  16. Asta era deci „taxa de solidaritate aplicata multinationalelor”??!! mori de plans. una zicem si alta facem. Tipic „guvernantilor” nostri care ne-au obisnuit in ultimii ani cu modificari hotesti facute pe sfarsit de an… dar stie romanul o vorba: asta e!!! si daca ar invia Ceausescu si ar guverna cu PSD + PNL tot ne-am uita la ei ca viteii.. ..

  17. Mediul de afaceri este bazat pe contracte cu statul, pe subvenții, pe facilități fiscale, pe radierile de datorii, prin tot felul de mijloace de fenta a statului . La noi nu regăsim un mediu de afaceri onest curat el doar se plânge la stat ca nu îl ajuta ca îl subjuga dar el face miliarde de euro dar nivelul salarial este de lumea a3a. Mulți romani pleacă peste hotare din cauza asa zisilor patroni stăpâni de sclavi care își urmăresc doar profitul.

  18. Am scapat.
    Tocmai a fost scoasa propunerea din modificarea codului fiscal.
    Era nedrept pt micii antreprenori
    Precum myself