G4Media.ro

Tăierea banilor pentru spitale, crimă cu premeditare. Cum minte ministrul Rafila despre…

Tăierea banilor pentru spitale, crimă cu premeditare. Cum minte ministrul Rafila despre banii din PNRR

Sistemul sanitar din România, unul dintre cele mai proaste din UE, pierde aproape 700 de milioane de euro bani gratis de la UE prin PNRR. E un fapt, chiar guvernul a trimis lista cu proiectele la care a renunțat, iar printre ele se numără 6 spitale tăiate de la finanțare din cauza „riscului ridicat” de nerealizare. E o dramă, e condamnarea a mii de pacienți la chinul plimbării spre alte spitale. În loc să se bată pentru spitalele din subordine, ministrul Alexandru Rafila s-a apărat cu o rafală de minciuni.

  • ”Ministerul Sănătății nu a pierdut niciun ban, şi-a făcut treaba, a deblocat toate proiectele pe care le-aţi blocat, a reuşit să încheie toate prevederile legate de investiţiile în Sănătate, iar reducerea nu e de la Ministerul Sănătății, ci de la Comisia Europeană (…) Aceste spitale (cărora li s-a tăiat finanțarea din PNRR – n.r.) vor continua să se facă, dar nu din banii de la PNRR, ci din banii de la Banca Europeană de Investiții”, a spus Rafila sâmbătă la Poiana Brașov.

Ministrul PSD al Sănătății, unul dintre cei mai ineficienți miniștri pe care i-a avut vreodată România, făcea referire la informațiile prezentate în exclusivitate de Economedia și G4Media: Șase spitale sau secții noi au fost tăiate de guvern din PNRR – Spitalul de boli infecțioase Brașov, spitalul Gerota din București, Secția de Oncologie din Alba Iulia, Spitalul de Obstetrica Ginecologie Buftea, Corp nou Departament Sanatatea mamei si copilului la Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Sf. Apostol Andrei Constanta și Constructia de sectii de obstretica si ginecologie, neonatologie, chirurgie, pediatrica si pediatrie Arad.

În câteva fraze, ministrul Rafila a înghesuit mai multe minciuni și jumătăți de adevăr cu scopul de a-și salva obrazul politic. Realitatea e că Sănătatea a primit cea mai mare lovitură după ce guvernul a trebuit să renunțe la proiecte în valoare de 2,1 miliarde de euro din PNRR. Lipsit de susținere politică în PSD, cunoscut drept manager incapabil să se bată pentru propriile proiecte, Rafila a făcut din Sănătate cenușăreasa PNRR.

Cauzele dezastrului contabilizat în dreptul lui Rafila contează prea puțin pentru cetățeni. Efectele însă sunt catastrofale. Într-o țară în care mamele mor în spitale (cazul Botoșani), nasc pe trotuare (Urziceni) sau rămân cu frâna de bicicletă cusută în picior de chirurg (Urlați), investițiile în spitale sunt critice. E pur și simplu o chestiune de viață și de moarte.

Am întrebat mulți români de ce preferă să rămână în străinătate, când salariile în România au mai crescut față de acum 10-20 de ani. Majoritatea mi-au spus că școala și spitalul de acasă sunt principalele cauze pentru care aleg să rămână în străinătate. Educația și sănătatea din România sunt considerate adevărate dezastre. Și în aceste condiții, cum își permite un ministru să renunțe la banii gratuiți pentru șase spitale, și să rămână în funcție?

Iată demontarea minciunilor pe care Rafila le-a spus în apărarea sa:

1. Rafila a spus că UE e cea care a cerut tăierea banilor. ”Reducerea nu e de la Ministerul Sănătății, ci de la Comisia Europeană”, a spus Rafila la Poiana Brașov. E fals. Comisia Europeană a cerut României să reducă cu 2,1 miliarde de euro componenta de granturi nerambursabile de 14,24 miliarde euro din PNRR dintr-un motiv foarte simplu: România a avut rezultate macroeconomice mai bune în 2020 și 2021 decât cele preliminare, așa că – potrivit regulamentului PNRR – trebuie să înapoieze o parte din alocarea inițială.

Unde e neadevărul lui Rafila? Comisia Europeană nu a spus nici un moment că banii trebuie tăiați de la spitale sau de la sănătate în general. Era decizia guvernului României de unde taie: de la transporturi, de la infrastructură, de la digitalizare, de la împădurire, fotovoltaice, de la muzee sau școli. Așadar, Rafila trebuia să se bată pentru spitalele din subordinea lui, să pledeze pentru cauza sănătății, să țină cu dinții de domeniul lui. Nu s-a luptat suficient, așa că tocmai Sănătatea a primit cea mai mare lovitură. Catastrofal pentru o țară în care Sănătatea e principala îngrijorare pentru cetățeni.

2. Rafila a spus spitalele se vor face totuși, cu bani de la BEI. ”Aceste spitale vor continua să se facă, dar nu din banii de la PNRR, ci din banii de la Banca Europeană de Investiții (BEI)”, a spus el. De ce e fals? Pentru că banii de la PNRR erau gratis, nerambursabili, în timp ce BEI dă împrumuturi. Cu alte cuvinte, nu mai face spitalele gratis, ci cu bani împrumutați, în condițiile în care România are deja o problemă majoră cu deficitul bugetar și împrumuturile pentru acoperirea acestuia.

3. Rafila a dat de înțeles că odată rezolvată chestiunea împrumuturilor de la BEI, spitalele se vor face ca și în PNRR. E fals, pentru că PNRR avea o constrângere clară de timp: investițiile trebuie terminate până în 2026. E un dead-line care ține în priză guvernele și pune presiune pe ele să livreze la timp. Ei bine, scoaterea celor șase spitale din PNRR garantează practic că ele nu vor fi gata până în 2026. Mai ales că în acest moment nu există nici un proiect aprobat de BEI, iar aprobarea, demararea și execuția durează enorm.

4. Rafila a susținut că ”Ministerul Sănătății nu a pierdut niciun ban, şi-a făcut treaba, a deblocat toate proiectele pe care le-aţi blocat, a reuşit să încheie toate prevederile legate de investiţiile în Sănătate”. E o minciună, pentru că tocmai Ministerul Sănătății a întârziat proiectele din PNRR, după cum a scris G4Media în nenumărate rânduri. E vorba despre definitivarea listei cu spitalele eligibile pentru finanțare din PNRR, întârziată un an de Rafila.

5. Și tot Rafila e cel care a ignorat raportul Băncii Mondiale din 2022, care atrăgea atenția că există „un risc critic” ca România să piardă trei mari proiecte din PNRR din cauza întârzierilor. E vorba despre metroul de la Cluj, cele 27 de spitale și secții spitalicești noi, dar și campania de împădurire. Nici măcar în fața acelui raport oficial, Rafila nu a accelerat pregătirea proiectelor astfel încât și cele șase spitale să fie gata până la termenul-limită.

Tăierea banilor din PNRR ar trebui să fie finalul carierei politice a lui Rafila. E a doua mare dovadă de lene, incapacitate de muncă sau agendă dublă, după ce a întârziat luni întregi planul național de cancer, alt proiect de care depind la propriu viețile a mii de români.

Pe deasupra, liberalii au început deja să se plângă informal că cele șase proiecte tăiate sunt fix de la administrațiile conduse de PNL și ar fi vorba de proiecte aflate deja într-un anumit stadiu, în timp ce alte proiecte fără mari șanse de realizare, cum ar fi Piatra Neamț, au rămas în PNRR. Dacă este adevărat, Rafila nu face decât să continue răfuiala pe criterii politice, vezi cazul spitalului județean Sibiu și al spitalului municipal Bacău.

Rafila e deja căzut în dizgrație în partid – dovada e că șeful de partid și de guvern Marcel Ciolacu i-a arătat cartonașul galben în iulie în plin scandal al planului național de luptă împotriva cancerului. Dacă acum doi ani, la începutul mandatului, Rafila era PSD-istul cu cea mai bună imagine publică, el s-a prăbușit în clasamente sub greutatea propriei incompetențe. Scandalurile săptămânale din sănătate, fuga de răspundere, lipsa de bărbăție în momentele critice – toate au conturat imaginea unui politician slab și inadecvat.

N-ar fi exclus ca eșecul lui Rafila în cazul PNRR să fie și rezultatul unui conflict in PSD, în care Ciolacu să fie bucuros să îi mai taie din elan celui pe care l-a considerat rival intern o bună bucată de timp.

Pentru ce a făcut acum cu banii din PNRR, e momentul ca Rafila să plătească politic. Demisia sau remanierea sunt obligatorii. În urma sa nu lasă decât o mare de vorbe meșteșugit împachetate, care i-au adus reputatia de mare comunicator ridicată însă pe zero realizări, iar începând de azi pe un minus de 700 de milioane de euro. Marele reformator propus de PSD se dovedește un impostor de primă mână.

PS: Chiar guvernul care a tăiat 700 de milioane de euro pentru spitale se pregătește de o nouă lovitură dată sănătății. Proiectul de OUG de modificare a Codului fiscal conține două prevederi care anulează mecanismele actuale de sponsorizare, lovind inclusiv asociația Dăruiește Viață care construiește din donații private un spital pentru copii.

  • Citește și:

EXCLUSIV Cum a fost modificat PNRR: Guvernul taie granturi de 740 milioane de euro pentru sistemul sanitar / Vor fi instalate panouri fotovoltaice pentru 34.000 de gospodării, cu buget de 534 milioane de euro

EXCLUSIV Șase spitale sau secții noi, tăiate din PNRR / Spitalul de boli infecțioase din Brașov, spitalul Gerota din București, Secția de Oncologie din Alba Iulia printre proiectele care pierd finanțarea

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

21 comentarii

  1. Pentru ca NU avem Parchet si Politie care sa Documenteze Penal asa ceva, e necesar sa NU uitam ce spunea La Fayette :
    „When the government violates the people’s rights, insurrection is, for the people and for each portion of the people, the most sacred of the rights and the most indispensable of duties.”

  2. Socialismul original PSDNL, tai de la România sărăcită să dai româniei speciale.

    • Nu numai spitalele.Taiem tot, renuntam la toate, saraci (saraciti) fiind, renuntam la ajutorul UE. Numai pensiile si avantajele unei clici cinice si nesimtite, sa ramana!
      Ce-i asta? Suntem intregi la minte?!!
      Ca ne reprezinta niste indivizi care sustin aceasta stare absurda, e anormal, dar se mai intampla. Dar ca o natie intreaga sa o admita, este ingrijorator!
      Ar fi normal ca fiecare roman, fara a fi incitat de presa sau de grupari care vor sa profite de situatie, ci pur si simplu din instinctul respingerii absurdului, sa se revolte.
      Bataia de joc fatza de aceasta tara a atins cotele absurdului, dar noi, cel mult, analizam, vorbim…

  3. Să fim serioși ce așteptări sa ai de la niște incompetenți ca nea Rafila ? Omul e o non valoare ca altfel nu stătea in mocirla asta politica de la noi ! Da si poporul e la fel ca nu avem nici cea mai mica reacție civica !

    • Au taiat de la niste proiecte pe care nu sunt suficient de competenti sa le INCEAPA, daramite sa le si finalizeze. Si au bagat suplimentare pe proiecte de instalare de panouri fotovoltaice. Pentru ca acolo nu trebuie sa faca proiecte, le fac deja potentialii beneficiari care doresc panouri. Ei trebuie doar sa bage mana in sac si sa imparta. E cam singura competenta pe care cu chiu cu vai o are guvernul, dupa atatia ani de gestionare de fonduri europene.

  4. Si daca s-ar minti mai putin in tara asta si tot ne-ar fi un picut mai bine.

  5. Un birocrat de doi bani! O spoiala de „specialist”! O rusine! Un impostor pe care cel care a vrut sa mareasca tva datorata pt gaura covrigului se teme sa-l demita!

  6. „Proiectul de OUG de modificare a Codului fiscal conține două prevederi care anulează mecanismele actuale de sponsorizare, lovind inclusiv asociația Dăruiește Viață care construiește din donații private un spital pentru copii.” – asta e asa ca sa nu mai demonstreze privatii ca se poate face treaba (un spital in acest caz) intr-un timp relativ scurt (raportat la eternele spitale promise de psdnl si nefacute pana azi)

  7. omul e doar un SPECIALIST PSDNLUDMR, probabil au sacrificat acesti bani pentru spitale ca sa pastreze PENSIILE SPECIALE

    • la urma ne vor „traduce” PSDNLUDMR ca de fapt PNRR a fost doar pentru a mentine PENSIILE SPECIALE, si de fapt USR a vrut asta , deja retorica PSD prin simionis este ca USR a bagat pensii speciale

  8. O ia pe urmele lui tat’su, apropo de „cr1.må cu premeditare”, deși nu se cade ca un fiu să se lepede de propriul părinte, nici dacă ar fi vorba de cel mai mare crim.1nal care a existat vreodată…

  9. Păi și normal că a declamat cu ritos patriotic că va face cu banii de la BEI, că doar abia aștepta rateul planificat de pesedaci la PNRR, pe de o parte ca să mintă sfruntat că e vina UE, iar pe de altă parte ca să poată antama parandărături aducătoare de bani la partid prin accesarea BEI.

  10. eu inteleg ca psd nu da doi bani pe noi

  11. Singurul lucru la care se pricepe rafila e sa critice ministrii sanatatii de la usere. Ca orice sec.urist respectabil.

  12. Mi se pare comic in ce grava eroare se afla majoritatea romanilor in ce priveste problema sistemului de sanatate. Si cum o vad toti rezolvata construind noi cladiri. Cam ca in Martie 2020…

    Spune-mi, D-le Pantazi, cum rezolva o cladire noua, moderna, lipsa de empatie si incompetenta cadrelor medicale din Urziceni, Botosani sau Urlati. Sau a oricaror alte cadre medicale ce activeaza la stat (probabil pe posturi platite).

    Problemele sanatatii romanilor nu se rezolva (in primul rand) construind spitale. Or fi necesare constructiile tocmai acolo unde s-au pierdut banii, dar modernizarea unei cladiri nu are nici o legatura cu problemele de la Urziceni, Botosani si Urlati.

    • În logica comentariului, ne batem capul degeaba cu spitale și alte acareturi moderniste, devreme ce nivelul de cunoștințe și empatie ale ( unor ) cadre medicale nu depășesc incantațiile unui vraci la început de carieră. Interesant. Încep să înțeleg logica durerii în cot.

    • Nu, nu ne-am bate capul degeaba cu aceste constructii moderne. Ce zic este ca nu asta e prioritatea in acest moment in domeniul sanatatii. O constructie noua rezolva o parte din probleme, cum ar fi cea a infectiilor nosocomiale dar, spre exemplu, mai mult rezolva programele educationale pentru pacienti prin care ii inveti sa nu ia antibiotic pentru infectii virale, constructia unor protocoale de tratament antibiotic de uz national, finantarea consumabilelor necesare in preventia intra-spitaliceasca, adica verificare contaminare cu MRSA, VRE, CRE, etc, la internare, si izolarea pacientului nou internat in rezerva pentru 48 ore, pana la obtinerea rezultatului, etc. Desigur, mai sunt mult exemple de dat, dar intelegi idea.

      Autorul articolului a argumentat pierderea fondurilor pentru constructia acelor spitale ca o cauza ce a dus la/sau va duce la probleme asemanatoare cu cele de la Urziceni, Botosani sau Urlati. In acele 3 spete, constructiile noi nu ar fi ajutat.

      La Urziceni ar fi ajutat un protocol scris negru pe alb care sa oblige asistenta nasterii de catre, spre exemplu, chirurgul generalist, insotit de un articol in legea competentelor specialitatilor medicale care sa ii permita unui chirurg generalist sa faca asa ceva, inclusiv o cezariana.

      La Botosani, trebuie ridicata licenta de practica obstetricianului de garda.

      La Urlati trebuie amendat chirurgul pentru tratarea cazului cu superficialitate, daca acea bucata de frana de bicicleta era vizibila radiografic.

  13. NU comentez, de regulă, fără să mă documentez, și având în vedere că lucrez în construcții, am vrut să aflu în ce stadiu se află aceste proiecte mari. Ceea ce am aflat despre stadiul în care se află cele trei spitale regionale ( Iași, Craiova, Cluj ) denotă pur și simplu lenea și indolența neintreruptă care dăinuie în domeniu de 18 ani. Mai intâi, la început, în 2005, cele trei spitale regionale erau opt ( 8 ), ca în ”strategia” de sănătate a României ( 2014 – 2020 ) să rămână incluse 3, din cele trei orașe menționate. Întretimp, undeva în 2016 Uniunea Europeană era dispusă să acorde un miliard de Euro pentru aceste proiecte, dar ” România nu era pregătită” să le cheltuiască. Până în prezent au fost accesate 143 milioane de Euro, din care s-au cheltuit 30 de milioane pentru proiectare ( spitalele din Iași și Cluj au deja proiectele și autorizațiile de construire, Craiova mai așteaptă ). Costul fiecărui spital depășește 650 milioane de Euro ( Iași – 670, Cluj 687, Craiova 715 cu proiectare cu tot ). Având în vedere că – așa cum se menționează și în articol, termenul de execuție din PNRR pentru ele este de 2026, au fost contractate 920 milioane de Euro de la BEI ca să se evite bătaia de cap cu termenele, cu costurile de rigoare pe care nu cei responsabili o să le plătească. Deci avem un aparat de stat, care nu numai că este uriaș și foarte scump, mai este și leneș și indolent. Fanarul sau Levantul zilelor noastre.