G4Media.ro

Comisarul pentru Justiție: Evaluăm legislația din statele UE și nu vom ezita…

Comisarul pentru Justiție: Evaluăm legislația din statele UE și nu vom ezita să luăm măsuri dacă vom constata că există obstacole de natură juridică pentru buna funcționare a Parchetului European / Plus: noi explicații cerute Sloveniei

Comisarul pentru Justiție, Didier Reynders, a declarat joi, într-o dezbatere din Parlamentul European pe tema funcționării Parchetului European (EPPO), că legislația statelor membre este în prezent evaluată și că reprezentanții Comisiei Europene „nu vor ezita să ia măsuri” dacă vor constata „obstacole de natură juridică” în legile naționale.

„Ne vom asigura că EPPO va funcționa bine și că legislațiile naționale vor permite deplina funcționare a EPPO. Evaluăm la ora actuală toate aceste legislații și nu vom ezita să luăm măsuri dacă vom constata că există obstacole de natură juridică”, a spus comisarul european.

El a precizat că se va face o evaluare, împreună cu EPPO, a legislației de punere în aplicare a prevederilor europene și de funcționare a sistemului și că se va decide ulterior dacă este nevoie să transmită vreunui stat membru să își schimbe legile.

Didier Reynders a spus că rolul EPPO va fi „de maximă importanță” pentru a proteja bugetul Uniunii Europene în contextul lansării programului de redresare și reziliență.

„Nu am ajuns la capătul eforturilor noastre. (…) EPPO va avea nevoie de o perioadă pentru a ajunge la viteza de croazieră”, a spus Reynders și a adăugat că Parchetul European se va bucura de tot sprijinul Comisiei Europene.

Susținând că procurorii delegați, nominalizați de statele membre, reprezintă „piatra de temelie” a EPPO, Didier Reynders a precizat că a discutat cu miniștrii de justiție din statele membre și că le-a amintit că aceștia trebuiau desemnați „cu maximă urgență”.

„Anumite state membre au înregistrat o întârziere în desemnarea procurorilor delegați. Comisia regretă faptul că EPPO își începe activitatea fără niciun procuror delegat în două state: Finlanda și Slovenia”, a spus Reynders, precizând însă că tocmai s-a încheiat cu acord cu Finlanda, care își va desemna rapid procurorii.

În prezent, alte 7 state membre, între care și România, mai au de nominalizat procurori pentru EPPO, netransmițând lista completă.

Comisarul pentru Justiție a anunțat și că a transmis, în cursul zilei, o scrisoare Guvernului din Slovenia pentru a cere clarificări suplimentare în legătură cu faptul că a anulat procedura de selecție a procurorilor delegați.

„Un lucru e clar: procedurile pentru a numi procurorii delegați trebuie să fie pe deplin transparente”, a spus Didier Reynders.

De altfel, aproape întreaga dezbatere s-a concentrat pe situația din Slovenia, țară care va prelua Președinția Consiliului UE de la 1 iulie.

Klemen Grošelj, în numele Grupului Renew, a declarat că nedesemnarea procurorilor delegați sloveni „este un alt capitol dintr-o serie de decizii controversate ale guvernului Janez Janša, care, nu numai că subminează statul de drept, ci este o încercare de a face mai dificil, dacă nu chiar imposibil (…), un organism important”.

Younous Omarjee, în numele grupului de Stânga, a subliniat că Parlamentul European trebuie să acționeze „hotărât” pentru a permite EPPO să aibă, în primul rând, numărul potrivit de posturi pentru buna funcționare a acestuia.

„Dar și mai mult, trebuie să lansăm, din acest Parlament, un protest foarte puternic în fața statelor care împiedică numirea procurorilor adjuncți (…) Vreau să spun că nu putem continua să permitem din ce în ce mai multor state să se disocieze de valorile Uniunii Europene, pentru că, în cele din urmă, nu va mai rămâne nimic din Uniunea Europeană.”, a spus Omarjee.

Saskia Bricmont, din grupul Verzilor, a fost de părere că „intervenția partizană a guvernului sloven, condus de ultraconservatorul Janša, în procesul de numire a procurorului adjunct în Slovenia, arată că guvernul își depășește în mod clar atribuțiile” și că depinde de liderii europeni să garanteze respectara strictă a independenței EPPO.

„După Ungaria și Polonia, care au decis, de asemenea, să nu adere la Parchetul European, asistăm la o schimbare extrem de îngrijorătoare în Slovenia: atacurile împotriva instanțelor, presei, societății civile și opoziției se repetă. (…) Această evoluție, în timp ce Slovenia se pregătește să preia Președinția Uniunii Europene peste o săptămână, ne impune să reamintim pe o singură voce că respectarea statului de drept în Uniunea Europeană nu este negociabil”, a declarat Saskia Bricmont. .

Łukasz Kohut, din grupul S&D, a afirmat că dacă independența procurorilor nu este respectată, „dăm dreptate politicienilor care au impresia că statul de drept este statul lor personal”.

Parchetul European și-a început activitatea la 1 iunie  și este responsabil cu anchetarea și urmărirea penală a infracțiunilor care afectează bugetul UE.

Citește și:

Ministrul sloven al Justiţiei a demisionat după ce Guvernul a respins candidații propuși ca procurori europeni delegați / Kovesi: EPPO poate începe operațiunile fără ei, dar nivelul de protecție a intereselor financiare ale UE va scădea în Slovenia

Comisari europeni: EPPO va observa „cu ochi de vultur” cum vor fi folosite fondurile din planurile naționale de redresare și reziliență / Suedia ar urma să participe la Parchetul European în 2022

 

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

1 comentariu

  1. Greu, foarte greu;
    Se dovedește astfel că principalii beneficiari al corupției și fraudelor sunt chiar cei care conduc politic.
    Răspunderea magistraților și confiscarea extinsă este una dintre soluțiile reducerii corupției