G4Media.ro

CFR Călători amână reviziile la vagoane ca să nu piardă călători și…

CFR Călători amână reviziile la vagoane ca să nu piardă călători și să nu își facă ”imagine defavorabilă”

Ministerul Transporturilor a amânat pentru a doua oară într-un an reviziile tehnice generale și periodice la vagoanele de călători, în lipsa cărora vagoanele nu ar trebui să mai circule. Motivul? „Lipsa unui parc suficient de vagoane de călători ar putea conduce la migrarea publicului călător către alte moduri de transport, precum şi la crearea unei imagini defavorabile a serviciului de transport feroviar de călători”.

Prima astfel de decizie a fost luată în luna mai, sub pretextul cererii mari de transport din perioada sezonului estival. Decizia viza vagoanele care erau restante la astfel de reparații în perioada iunie-decembrie 2018.

Un ordin al ministrului Transportului pus în dezbatere publică la începutul lunii decembrie prelungește însă această situație cu încă șase luni, până pe 30 iunie 2019. Motivul invocat este numărul mare de călători din timpul sărbătorilor de iarnă. Măsura vizează circa 10% din vagoane, potrivit unui răspuns oficial al CFR Călători.

Directorul general al CFR Călători, Leon Bărbulescu, a declarat pentru G4Media.ro că în perioada ianuarie – iunie 2019 la circa o sută de vagoane expiră termenul pentru realizarea reviziei tehnice generale și a reviziei planificate. Sindicatele spun însă că, de fapt, restante la diverse tipuri de reparații ar fi circa jumătate din parcul activ de vagoane al companiei, circa 300-400 de vagoane.

CFR Călători nu-și permite imobilizarea pentru o pentru o perioadă mai îndelungată nici măcar a unui singur vagon, în condițiile în care nu poate asigura capacitatea de transport solicitată în raport cu cererea existentă, după cum scrie chiar în referatul de aprobare al proiectului de ordin de ministru.

“Vagoanele de călători la care se va aplica majorarea normei de timp pentru termenul de reparație planificată de tip revizie tehnică generală – RTG sau de tip reparație planificată – RP vor circula numai în trenurile de călători din traficul intern, cu o viteză maximă de circulație de maximum 140km/h”, se arată în document. Pentru a rămâne în circulație și pentru a nu pune în pericol siguranța circulației, vagoanele restante la astfel de reparații vor trece totuși printr-o revizie intermediară realizată de angajații proprii ai CFR Călători.
Sindicatele spun că decizia de a amâna reviziile tehnice generale și reviziile planificate nu va rezolva problema gravă pe care o are societate feroviară de transport de călători în ceea ce privește parcul de trenuri.

“E o cârpeală de moment. CFR Călători are nevoie de parc de material rulant nou”, a declarat pentru G4Media.ro președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari, Gabriel Rodrigo Maxim.

Licitația pentru cumpărarea a 100 de automotoare (trenuri mici pentru transport rapid) second-hand va fi demarată de CFR Călători în primul semestru al anului viitor, potrivit directorului general al companiei, Leon Bărbulescu, iar primele automotoare ar putea ajunge în țară în vara lui 2019.

Deficit de 400 de vagoane

”CFR Călători realizează serviciul public de transport feroviar de pasageri cu peste 1200 de trenuri care circulă zilnic, utilizând un parc activ de peste 840 de vagoane şi peste 480 de unităţi motoare (locomotive şi automotoare) în scopul asigurării mobilităţii tuturor pasagerilor. În condiţiile actualului plan de mers de tren, luând în calcul creșterea de trafic din ultima perioadă, acoperirea necesarului de material rulant s-ar putea realiza prin creşterea parcului activ cu 400 de unităţi de material rulant’’, se arată într-un răspuns al CFR Călători pentru G4Media.ro.

Parcul total de vagoane al CFR Călători este format din 2.283 de vagoane.

În iunie, 59% dintre acestea, respectiv 1.343 de vagoane, erau trase pe linie moartă, deși aveau nevoie de reparații de scurtă durată, potrivit unui raport al Consiliului de Administrație al CFR Călători. Asta în condițiile în care CFR Călători înregistra la debutul sezonului estival un deficit de 479 de vagoane.

Situația parcului de vagoane al CFR Călători în iunie:

(Sursa datelor: Raport al Consiliului de Administrație al CFR Călători)

Din același raport reiese și reducerea clară a capacității de transport a CFR Călători. În primele șase luni din 2018, numărul trenurilor aflate în circulație a fost cu 4,3% mai mic față de aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce capacitatea de transport a CFR Călători a fost cu 15,5% mai redusă. În primele șase luni ale anului, trenurile de stat au transportat 26,06 milioane de călători, cu 5,2% mai puțini față de aceeași perioadă a anului trecut.

Foto: CFR

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

4 comentarii

  1. CFR Calatori e o mizerie comunista, populata cu vechi comunisti, care trebuie sa dea faliment. Si cat mai repede.

    • Din pacate nu trebuie sa dea faliment, pentru ca tot noi vom suferi. Mai intai pentru ca nu vor mai circula trenuri si mai apoi pentru ca va fi vanduta pe nimic unora care tot nu vor face nimic. A, ba da, vor face; vor vinde tot la fier vechi.
      Trebuie investit masiv in infrastructura si trenuri pentru ca viitorul acolo este. In tarile foarte dezvoltate prima optiune pentru transport este trenul si abia apoi ceea ce noi consideram normal.

  2. Este adevarat; daca unu-doua vagoane se vor rostogoli de pe sina, cefereul va fi mult mai atractiv pentru calatori. Vor avea milioane de vizionari pe internet, laicuri… Se vor inghesui pasageri din toata lumea.
    Transportul feroviar din Romania se va inscrie in cataloagele pentru sportur extreme.
    Deocamdata avem deja conditii extreme recunoscute international, pe sosele.

  3. Ar fi mai bine sa atașați mai multe vagoane pe ruta Craiova. București la trenul R9008. Mai ales cand știți ca se circula inghesuiti. Infrastructura este varza