G4Media.ro

Proiectele de infrastructură programate pentru 2020: marile șantiere, finanțate din fonduri europene…

sursa foto: API

Proiectele de infrastructură programate pentru 2020: marile șantiere, finanțate din fonduri europene sunt alocate

Guvernul propune o alocare totală de 11,8 miliarde de lei pentru Ministerul Transporturilor și Comunicațiilor în 2020, printre marile proiecte de infrastructură finanțate numărându-se proiecte finanțate din fonduri europene, precum centura Capitalei, autostrada Brașov – Târgu Mureș -Cluj – Oradea, autostrada Sebeș – Turda, calea ferată spre Aeroportul Otopeni sau calea ferată Brașov – Sighișoara.

Astfel, autostrada Sebeș – Turda, din care ministrul Transporturilor speră să inaugureze la anul două loturi cu o lungime totală de 41 de kilometri, primește de la buget 56,88 de milioane de lei. Potrivit surselor G4Media, deși pentru acest proiect alocarea este una prudentă, există posibilitatea suplimentării fondurilor în cazul în care ritmul de lucru va fi unul accelerat. Tot anul viitor ar trebui să fie gata și calea ferată spre Aeroportul Otopeni. Guvernul propune pentru acest proiect o alocare de circa 391 de milioane de lei.

Marile proiecte de pe feroviar, care beneficiază de finanțare europeană, primesc cei mai mulți bani anul viitor. De exemplu, pentru modernizarea căii ferate Brașov – Sighișoara se propune alocarea a peste 1,8 miliarde de lei, în ciuda faptului că CFR SA nu a reușit până acum, din cauza contestațiilor și proceselor, să semneze contractele pentru începerea lucrărilor, motiv pentru care a și pierdut 30% din banii europeni alocați prin Mecanismul Connecting Europe Facility (CEF).

CFR SA a lansat încă de acum trei ani licitațiile pentru modernizarea celor circa 112 kilometri de cale ferată dintre Brașov și Sighișoara. Proiectul a fost împărțit în 2 tronsoane:

  • Tronsonul 1 cuprinde loturile Brașov – Apața și Cața – Sighișoara (valoare de 797.340.070 euro);
  • Tronsonul 2 cuprinde lotul Cața-Apața (valoare de 538.300.852 euro).

Marius Chiper, directorul general al CFR SA, a recunoscut recent că CFR Infrastructură va pierde cel puțin 30% din finanțarea europeană pentru modernizarea liniei de tren dintre Brașov și Sighișoara. „Cele trei loturi au fost în procedură de licitaţie lansate undeva în 2016, lotul I şi III (Brașov – Apața și Cața – Sighișoara , n.r) şi în 2017, lotul II (Cața-Apața, n.r). Am ajuns în faza de contestaţie, în instanţele noastre. Am făcut un exerciţiu de fazare, am reuşit să asigurăm pentru lotul I şi III o finanţare de 70% din valoarea iniţial contractată, undeva spre 600 milioane de euro”, a explicat șeful CFR SA.

Alte alocări importante de fonduri pentru lucrările de pe Coridorul IV Pan-European:

  • Tronsonul km 614 – Gurasada și tronsonul Gurasada – Simeria: 1.694.060.000 lei
  • secțiunea Coslariu – Simeria: 153.870.000 lei
  • sectiunea Coslariu – Sighisoara: 123.579.000 lei

Pentru lucrările la linia de cale ferată care să lege Aeroportul Otopeni de Gara de Nord din Capitală, care presupun și realizarea unui viaduct peste DN1 și a unei stații de tren la aeroport, Guvernul propune alocarea a circa 391 milioane lei, banii fiind asigurați din fonduri de coeziune și de la bugetul de stat. Alți circa 27,6 milioane de lei sunt alocați proiectului de dublare a liniei de cale ferată dintre Mogoșoaia și Balotești. Realizarea liniei de cale ferată spre aeroportul Otopeni este o cerință a UEFA pentru ca România să găzduiască meciuri în cadrul Campionatului European de fotbal de anul viitor. Lucrările ar trebui să se finalizeze în mai, pentru ca linia de tren să fie funcțională la momentul începerii campionatului.

Tot anul viitor ar trebui să fie gata, potrivit ministrului Transporturilor, Lucian Bode, și primele două loturi din autostrada Sebeș-Turda, cu o lungime totală de 41 de kilometri. Guvernul propune alocarea a doar 56,88 milioane lei pentru acest proiect anul viitor

Asociația Pro Infrastructura a atras atenția că sunt șanse mici ca cele două loturi de autostradă să fie gata anul viitor. Pe lotul 2 stadiul lucrărilor este la 60%, spun cei de la API.

„Chiar și pe tronsonul 1 Sebeș-Turda șansele de finalizare în 2020 sunt pur teoretice, în condițiile în care nodurile rutiere de la capete Alba Iulia Nord și Sebeș sunt departe de finalizare, iar mobilizarea constructorului în ultimul an a fost execrabilă. Și aici diferența dintre stadiul fizic și cel financiar este de aproximativ 15%, adică undeva la 100 de milioane de lei neplătiți de CNAIR”, au scris cei de la API pe pagina lor de Facebook.

În iunie anul viitor ar trebui să se dea în folosință și magistrala 5 de metrou, tronsonul Drumul Taberei-Eroilor. Guvernul propune alocare a 257,66 milioane de lei pentru acest proiect în 2020.

Banii alocați prin proiectul de buget și pentru alte proiecte importante de infrastructură:

  • Autostrada de Centură Sud București: 573.949.000 lei
  • Autostrada Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea: 205.924.000 lei
  • Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă – Otopeni: 318.543.000 lei
  • Autostrada Lugoj – Deva: 163.179.000 lei
  • Drumul expres Craiova – Pitești: 96.104.000 lei
  • Pod suspendat peste Dunăre în zona Brăila: 97.876.000 lei
  • Autostrada Sibiu – Pitești: 212.497.000 lei

Acest material face parte dintr-o serie de articole despre România și UE, iar apariția lor este sprjinită de Reprezentanța Comisiei Europene în România.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra informațiilor prezentate revine autorului.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

17 comentarii

  1. Pana la urma faptul ca PNL a ajuns la guvernare este un lucru foarte bun, vad toti ca este aceeasi prostie, fix ca PSD.
    Este interesant de observat cat de greu este si pentru redactia G4media sa le gaseasca justificari.
    – sanatatea e cu minus, chiar daca a fost tema de campanie
    – educatia este cu minus, chiar daca „Romania educata”… au facut un artificiu si au prezentat datele impreuna cu Cercetarea ca sa „sune ca e mai mult”. La profesori le-au spus „ghinion” cu marirea de salarii
    – la moldoveni le spun „ghinion” cu A8, vedeti ceva mentionat mai sus? Doar in campanie s-a vorbit de ea
    + doar la servicii, parlament si administratia prezidentiala avem cresteri :))))
    Votati PNL.
    Una spunem, alta facem!

    • Corect era ca PNL sa nu aiba de platit cheltuieli sociale facute de PSD.

    • @Rect: Prostia e in capul postacilor pesedisti. Lasa-ne cu propaganda! O sa imi spui iarasi ca nu esti pesedist. Canta la alta masa cu chestia asta!
      PNL are un guvern TEMPORAR cu un parlament ostil. In primul rand ei trebuie sa dea la ghiorzani ca tine pensii si salarii marite din pix de psd, care nu aveau banii respectivi si se tineau de matrapazlacuri ca sa poata pastra cat de cat sandramaua financiala a lui tembelodorovici in picioare. Nu le dai la ghiortzani, la alegerile urmatoare vor spune: „era mai bine sub psd, ia sa-i votam noi!”. „Wage-led growth”! Cat de prost poate fi unul care scoate asa ceva din el?
      Apoi prinzi in buget proiectele MATURE. Nu poti sa faci scoli (sau bude in scoli) fara planuri. Nu poti sa schimbi invatamantul peste noapte decat daca esti ecaterinca abramburica. Sanatatea la fel, dai bani in plus ca sa faci ce, cand pesedeaua nu a lasat niciun proiect? Pentru A8 (si autostrazi in general) exista o multime de pasi care trebuie respectati. Deocamdata trebuie SF, iar pesedeaua a facut o licitatie pentru o suma care nu ajunge nici de tigari. Un SF serios se face cu studii geologice, care prin zone de munte costa. Pana la autostrazi, trebuie asanata cloaca de prosti adunata de pedesea la cnair (Neaga, Ionita, Scarlat si alti scarnatzi de-astia). Realist vorbind, ar trebui poate mai intai A7. E la campie, se lycreaza de o vreme la SF si ma astept sa fie mai avansat.
      Vezi si ce a zis @autoR mai jos. SI mai sunt si altele care s-ar putea adauga la ce a spus el.
      Sa avem mai intai primari si parlament dintre fortele de dreapta si mai vorbim atunci!

    • La educație bugetul a fost crecut

    • La educaţie, s-a făcut în prealabil atmosferă de pesimism bugetar cu teste Pisa şi cu foşti miniştri ex-occidental de ostili sindicatelor.

  2. Autostrada A8 unde este? Exista o lege, votata cu ambele maini cand erau in opozitie. Vor pierde multe voturi in Moldova.

    • E-n pensia lu’ tataie si lu’ mamaie… Vezi ca tocmai au bagat-o-n gura!
      A, da… stiu, n-avem nevoie de NATO, nici de avioane… sa-i lasam rusului cale libera, ca s-asa… stim noi.. no-asa?
      Pe de alta parte:
      1. Sa dublam alocatiile pentru copii. Lasa dom’le ca e bani, ce? Nu stim noi?
      2. Asha… ia sa vedem… TVA 0! Nada, nimic, impozit? Scutire… Suntem toti calamitati… mai departe…
      3. Sa elimine taxa pe gunoi, vrem… ce daca e de la primarie… sa dea dom’le guvernu o lege. Ce, nu stim toti ca poate? Poate dom’le, da’ nu vrea!
      4. Sa nu facem fraching la Pungesti ca vine, dom’le cutremuru’…
      5. Eolienele sa le inchida dom’le ca – ce? – nu erau ciorile alea frumoase pe cerul copilariei cand cantam: „avion cu motor, ia-ma si pe mine-n zbor…”
      6. N-avem nevoie de nucleare la Cernavoda. Ce? N-ai vazut dom’le ca s-a facut stiletele cat o paine si pestele are doua capete? Pai noi ce mai pescuim pe canal?! Pai e bine? Nu e bine… pam-pam!
      7. Deci, curentu’ sa fie gratis! Prin lege! S-o dea Iohannis, ca d-aia l-am ales, in mortii ma-sii de neamt!
      8. Sa se dea cate o TESLA la toata lumea… Numai cate una, sa ajunga la toti. Daca bemveu’ nu poate… Eu as fi vrut unu’, mic… X6? Poate faceti o esceptie? Haideti…. domnu’? Va rog…

    • 9. Cu csenoane? Va rog…

    • E important pentru ghertoiul din Bucuresti sa aiba autostrada pana la vama cu Ungaria. Intre timp Moldova e izolata de investitii, iar oamenii de acolo sunt tratati de politicieni ca niste fiinte inferioare cu drept de vot.

    • A8 e in bugetele de la tot felul de institutii de forta care primesc an de an bugete marite fara sa existe un control real al felului cum au fost cheltuiti banii din bugetul anterior.
      As vrea sa aud mai des cirbindu-se de Fonduri UE pentru proiecte mari de infrastructura, inclusiv podurile de peste Dunare, sa scapam naibii de taxa aia de pod rușinoasa pentru orice om sanatos la cap. Parca am fi sclavi sa platim bir ca sa ajungem la mare sau in delta

  3. Tot anul viitor ar trebui să fie gata, potrivit ministrului Transporturilor, Lucian Bode, și ULTIMELE două loturi din autostrada Sebeș-Turda, cu o lungime totală de 41 de kilometri.

    Aiud-Decea, Decea-Turda sunt in trafic de 1-2 ani

    • A inghitit si asta pe nemestecate informatia falsa de la cloaca de infractori si incompetenti de la cnair, scarlati, negi si alte aratari. Nu va fi gata in 2020. Cred ca de fapt stie adevarul, pentru ca s-a bugetat insuficient.

  4. “Multumim” pentru proiectele mari din regiunea Moldovei.

  5. Hai sa fim realisti cu A8. Noi nu am fost in stare sa traversam un delusor intre Holdea si Zorani pe LD2 si voi vreti sa traversam 3 randuri de munti? Pasul Bucin are cam 1200 altitudine! Ca sa va faceti o idee, va pun un link cu o autostrada din vestul Canadei care traverseaza un munte la 1245 m. alt. (Coquihalla Highway):
    https://www.youtube.com/watch?v=l9vOMcef6tc
    Realist ar fi sa se faca din A8 Iasi-Pascani (pana unde se intalneste A7) apoi A7. Cu trecerea muntilor de catre autostrazi, nu e numai durerea Moldovei, e durerea intregii tari.

    • Nu aia trebuie facuta intii. Ci Ploiesti-Buzau-Focsani-Bacau-Suceava. Asta e cu adevarat strategica si dupa aia legatura peste munti. Asa se va pune in miscare singele economiei si in zona asta de tara.

  6. Sa nu cumva sa incepeti sa trageti vreo autostrada spre Moldova! Tineti-va de prostiile voastre!

  7. Gurasada – Simeria, cam scump.

    Nu stiu daca era mai prioritar decat altele. Nu ne explica nimeni impactul economic pt. astfel de actiuni, subliniez ” Gurasada – Simeria ” .