G4Media.ro

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare a devenit 100% proprietar al Portului…

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare a devenit 100% proprietar al Portului Giurgiulești, unul dintre cele mai importante obiective strategice din Republica Moldova

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a achiziționat 100% din capitalul grupului de companii Danube Logistics (Danube Logistics Group), devenind astfel proprietar 100% al Portului Internațional Liber Giurgiulești (PILG), un obiectiv strategic al Republicii Moldova, deoarece este singura ieșire indirectă la mare a acestui stat.

BERD este acționar al Portului Giurgiulești încă din 1995 și își propune își propune să promoveze continuarea funcționării și dezvoltării cu succes a obiectivului. De asemenea, BERD anunță că va continua politica de atragere a investitorilor internaționali pentru a sprijini și dezvolta în continuare portului din Republica Moldova, se arată într-un comunicat al băncii.

BERD a sprijinit construcția și exploatarea Portului internațional liber Giurgiulești din 1995 și, în 2013, a înlocuit Credit Suisse ca beneficiar economic primar al funcționării portului în urma refinanțării datoriilor restante ale Danube Logistics către Credit Suisse.

În calitate de proprietar al portului, BERD speră ca în viitorul apropiat, pentru a susține și impulsiona dezvoltarea economică a Republicii Moldova, să fie îndeplinite toate obligațiile investiționale restante prevăzute în Acordul de Investiții din 2004 dintre Republica Moldova și dezvoltatorii de atunci ai portului.

Mai exact, este vorba de grupul de firme Bemol, condus de Rafiq Alyiev, om de afaceri azer, apropiat președintelui azer Ilham Alyiev. Acordul de Investiții din 2004 de atunci este o afacere controversată făcută de fostul președinte comunist Vladimir Voronin, după ce Moldova nu a mai putut plăti datoriile către împrumutul luat anterior de la BERD pentru dezvoltarea portului.

Astfel, Voronin a vândut creanțele Republicii Moldova către BERD către grupul Azpetrol, ce avea în Republica Moldova trei societăți (Grupul Bemol) care activau în domeniul petrol și al carburanților. În 2005, Rafiq Alyiev și fratele său Farhad Alyiev, fost ministru al Economiei în Azerbaidjan au fost băgați la pușcărie de către președintele Ilham Alyiev (cu care nu există legătură de rudenie, doar o asemănare de nume n.red.) pentru acuzații de corupție.

Rafiq Alyiev a încercat să-și apere afacerile din Republica Moldova, iar pentru dezvoltarea portului, în 2007, compania lui Aliyev – Grupul Easeur (care deținea o participație de control în Danube Logistics) – a primit un împrumut de la Credit Suisse din Elveția de 25 de milioane de dolari, care urma să fie parțial destinat investițiilor în Portul Giurgiulești.

Alyev nu a mai putut returna banii față de creditorul elvețian, iar în 2011 Aliyev a vândut o participație de control în Danube Logistics unei companii olandeze cu un nume similar – Danube Logistics Holding BV – deținută de Thomas Moser, fost manager al afacerilor lui Aliyev în Moldova și fost angajat al BERD în Azerbaidjan.

Ieșit din închisoare în 2014, Alyiev a vrut să-și răscumpere firmele din Moldova și a reușit cu toate cele trei din grupul Bemol, mai puțit cu Danube Logistics, firma care administra portul și era condusă de Moser.

Au urmat mai multe procese în Olanda, Marea Britanie și Republica Moldova, în urma cărora Rafiq Alyiev nu și-a mai putut recupera acțiunile de la Danube Logistics SRL din Moldova.

BERD este deținută de 69 de țări, inclusiv Republica Moldova, Uniunea Europeană și Banca Europeană de Investiții. Cu investiții totale de 1,4 miliarde de euro, BERD este cel mai mare investitor străin din Republica Moldova.

Foto: Imagine panoramică din Portul Giurgiulești. Sursa/Mădălin Necșuțu

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. Asadar daca nu e Constanta e Giurghiulesti , acum Olanda e fericita poate sa bage Moldova in Schengen.
    Pe pariu ca so portul Constanta va fi vandut tot Olandezilor?
    Apropo care e diferenta intre a lua cu japca obiective strategice de catre UE sau Putin ?

  2. As vedea daca „a lua cu japca” se aplica aici. Pana la urma a fost vorba de o achizitie/de transfer de actiuni (putea sa cumpere si China). Nu o actiune militara sau fals referendum (Crimeea). E un fapt regretabil ca moldovenii au vandut un obiectiv strategic in afara tarii lor. Dar pana la urma asta e efectul unui stat condus de bande de interlopi (atat autohtoni cat si straini).