G4Media.ro

Apel al unui funcționar public dintr-o primărie: ”Trebuie luate măsuri drastice de…

Foto: Pixabay.com

Apel al unui funcționar public dintr-o primărie: ”Trebuie luate măsuri drastice de oprire a activităților care nu sunt esențiale în primării și alte instituții ale statului”

Un funcționar dintr-o primărie a făcut apel la autorități să oprească activitățile ne-esențiale din instituțiile de stat la nivel local și central, arătând riscurile enorme create de aducerea la serviciu a angajaților în contextul pandemiei de coronavirus.

Iată textul complet al sesizării funcționarului care a preferat să-și păstreze anonimatul:

”Din Decretul semnat de Președintele României, domnul Klaus Iohannis, privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României se înțelege că instituțiile publice trebuie să-și continue activitatea, chiar dacă aceasta nu este esențială în contextul pandemiei, cu instituirea muncii de la domiciliu în măsura în care este posibil sau, dacă nu este posibil, cu respectarea normelor de sănătate și  reducerea contactelor.  Problema asupra căreia vreau să trag un semnal de alarmă este că o mare parte din angajați nu-și pot continua munca de acasă, iar în ciuda unor măsuri de reducere a numărului de contacte luate de instituții, acesta rămâne ridicat din cauză că realizarea activității în cadrul respectivei instituții presupune interacțiune între angajați și între aceștia și diverși cetățeni. Astfel,  în ciuda faptului că s-a instituit starea de urgență la nivelul României determinată de răspândirea coronavirusului, sunt încă activități neesențiale în context pandemic care nu s-au sistat temporar și care, prin desfășurarea lor, pot încuraja răspândirea acestui virus. La contactele dintre angajații instituțiilor respective se adaugă și contactele acestora cu cetățeni care vin pentru diverse servicii efectuate de respectivii angajați.

Primăria în care lucrez este mai puțin importantă în acest moment, ceea ce voi scrie mai jos se dorește a fi doar un exemplu despre cum nu se poate lucra de acasă dacă ești angajat într-o instituție publică. Nu pretind că știu situația din celelalte primării din România sau din alte instituții publice, dar nu-mi este greu să-mi imaginez că lucrurile nu stau foarte diferit de ceea ce voi prezenta mai jos.  Primării ca cea din Ciugud sunt doar niște excepții mai mult decât fericite.

Nu am intenția să scot în evidență cât de nepregătite sunt primăriile de a înlesni lucrul de la distanță, deși acest aspect este deosebit de important în contextul actual; mai degrabă doresc  să atrag atenția asupra faptului că sunt necesare decizii suplimentare care să fie luate la nivel central, în plus față de cele adoptate până în prezent, care să permită sistarea temporară a  activităților din instituțiile publice care nu sunt esențiale în contextul pandemiei, astfel încât să poată fi limitată cât mai mult răspândirea  virsului COVID-19.

În Primăria în care lucrez, chiar și astăzi, 26.03.2020, cetațenii pot veni personal și depune diverse solicitări; printre acestea sunt și dosare prin care solicita obținerea de autorizatii de construire. Pentru a putea prelua și răspunde la acele dosare, este nevoie 8  persoane care nu pot lucra de acasa și care interacționează între ele pentru rezolvarea solicitării:

  • o persoană care preia dosarul de la cetățean;
  • o altă persoană pregateste raspunsul la solicitare – lucrul acesta nu poate fi facut de acasa pentru ca se lucreaza într-o aplicatie interna care nu se poate instala pe calculatoare personale, trebuie sa fii conectat la reteaua interna a primariei, iar angajatii nu dețin laptopuri de serviciu pe care sa le poata lua acasă; în plus, ar trebui ca angajatul responsabil  de elaborarea documentației să vină la primărie, să ia dosarul și să plece acasă cu el;
  • pentru ca autorizația să poata fi emisă, trece în continuare prin mana mai multor sefi: seful de la autorizari în construcții, Arhitectul Șef, Primarul. Arhitectul Șef și Primarul au fiecare cate o secretară care gestionează dosarele;
  • ca să poată fi semnat de șefii menționați mai sus, o a 8-a persoana trebuie sa ducă dosarul la semnat. După ce a fost semnat, dosarul ajunge înapoi la persoana de contact cu publicul de la care cetățeanul ridică documentul.
  • Deci, pentru un singur dosar rezolvat, este nevoie de 8 persoane. Daca, sa presupunem, una din persoane este infectata cu coronavirus, sunt sanse mari ca și celelalte persoane sau o parte din celelalte persoane sa fie infectate, având în vedere ca virusul trăiește și pe suprafețe, deci si pe hartiile din dosar, fără să mai ținem cont de contactele realizate între persoane.

De asemenea, activitatea din cadrul direcției architect șef presupune și ieșiri teren pentru a face recepții la proiectele realizate, situație în care angajații  intră, din nou,  în contact cu mai multe persoane.  

Așadar, chiar și cu prevederea din Decret care dublează timpul în care o instituție publică trebuie să răspundă la solicitările cetățenilor și cu toate măsurile luate pe plan local de limitare a interacțiunilor dintre funcționari și cetățeni, acestea sunt insuficiente pentru a preveni contaminarea.   

Prin urmare, de ce instituțiile publice nu-și lasă angajații să lucreze de acasă? Probabil din cauză că o mare parte din angajați nu pot lucra de acasă. Ne mirăm că mijloacele de transport public sunt arhipline în București, dar ce pot să facă simplii angajați dacă nu li se solicită să stea acasă?

România are peste 1 milion de persoane care lucrează în sectorul public, număr ce însumează cca 30% din totalul salariaților. Dacă din lista instituțiilor publice s-ar elimina acele instituții a căror funcționare este esențială în perioada aceasta (sănătate, poliție, pompieri…), precum și serviciile esențiale din cadrul celorlalte instituții publice a căror activitate este esențială (de exemplu: serviciul pentru situații de urgență, servicii de evidență a populației, etc.), rămâne un număr semnificativ de angajați  în sectorul public care se deplasează la serviciu și care ar putea sta acasă în această perioadă pentru a evita transmiterea virusului COVID-19. Și să nu uităm ca acești angajați nu sunt cei contribuie la economia țării. Cei care contribuie la economie au fost trimiși deja acasă.

In concluzie, ridic câteva întrebări, aparent retorice, dar în realitate cruciale în lupta împotriva răspândirii  infecțiilor cu COVID-19:

  • dacă la nivel național se fac eforturi semnificative pentru a reduce cât mai mult posibil numărul de contacte între persoane, incluzând implicarea armatei și poliției, dacă activitățile economice private sunt  oprite în cea mai mare parte, activități care susțin economia României, de ce nu se iau măsuri drastice de oprire a activităților care nu  sunt esențiale în contextul pandemiei, cum este cazul multora dintre activitățile desfășurate de instituțiile statului, atât la nivel central, cât și la nivel local?
  • de ce este atât de stringent ca un cetățean sau firmă să solicite o autorizație de construire și s-o primească în perioada critică de răspândire a virsului?!
  • de ce nu se poate amâna / suspenda temporar obținerea unor avize emise de diverse instituții publice?
  • de ce ar trebui să meargă la lucru funcționari din cadrul direcției Școli, Grădinițe când școlile și grădinițele sunt închise?
  • de ce ar trebui să se continue activitatea în cadrul direcției de achiziții publice, exceptând situația în care s-ar achiziționa materiale utile în combaterea epidemiei?”

Foto: Pixabay.com

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

16 comentarii

  1. 8 persoane din care 4 doar plimba hartia
    Acum intelegeti de ce avem atatia angajati in institutiile statului?

    • Am auzit ca la Ploiesti si-a suspendat activitatea Consiliul Local si Județean pana la alegeri.
      Consilierii nu mai vor leafa si solidarizeaza cu poporul roman lovit de virus.
      Asa sa-i ajute Cel De Sus!
      Nu mai vor lefuri, spaga, amante angajate, nimic, nimic.

    • Exact asta mi-a sărit și mie în ochi!
      Bujetarul asta a vrut sa arate ca e băiat citit și știe sa se exprime și sa scrie, dar a comis cea mai mare greșeală și anume a confirmat „din interior” suprapopularea instituțiilor statului, birocrația excesiva și numărul mare de șefi și sefuleti.
      Mulțumim, oricum, dar noi, ăștia din afara acestor instituții, știam și de aceea urlam de ani de zile împotriva domeniului bugetar.

  2. Va multumim pentru acest articol. Uite asa am aflat ca 8 persoane sunt necesare pentru a impinge un dosar de pe un birou pe altul. Presupun ca daca #statiacasa veti lua totusi 100% salariu si toate sporurile, ca doar sunteti de neinlocuit.

    • Romanii au tot votat hoti care le-au dat si lor ceva, cate o slujba la stat.

      Asta a cerut poporul, asta s-a facut. Daca poporul ar cere altceva, s-ar face.

  3. Amantele Primarului nu trebuie sa stea acasa!
    Nici verisoarelor cu rol de spion in Primărie.
    Dar consilierii locali trebuie sa stea acasa, sa nu mai bata țurca prin primarii, Consilii.
    Ba chiar sa li suspende mandatul cat e situatia de urgenta.
    Ba chiar de tot.
    Peste 35000 de consilieri care sug la banul public.
    Produc nimic!

  4. La ora actuala sunt foarte multe primarii care nu fac demersuri ca taxele si impozitele sa poata fi platite si on line , prin Ghiseul.ro sau alte metode , in pricipal pentru ca prefera sa lucreze cu cash. Ar trebui ca printr-o OG sau alta cale legala sa fie obligate ca intr-un anumit termen sa introduca platile on line, OBLIGATORIU.

  5. Conform declaratiei, cum ajung la primarie ca nu este bifa pentru asa ceva? Poate ma lamuriti.

  6. A scos în evidenta inflația de bugetari și birocrația enorma, sărăcuțul!
    Ia dă-ți tu demisia, în semn de revolta!

  7. sa fie trimisi acasa in somaj tehnic! dupa aceeasi lege care se aplica si angajatilor din sistemul privat!

  8. ce vorbesti coane?la-i intrbat pe dom’ primar?hai ca’ti dau eu solutia,ia-ti concediu …

  9. Toate activitatile din primarie sint neesentiale . Prin urmare salariatii sa fie trimisi acasa cu desfacerea contractului de munca pentru necorespundere profesionala . Necorespunderea profesionala o constatam noi cettenii care platim salariile lor imense pentru aproape nimic . Adio si un praz verde !

  10. Sunt multe institutii conduce de iresposabili, care cheama salariatii la job doar ca sa ii bage in spital sau direct in cosciug. Este un bonobo la Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor care ii cheama pe toti la sediu chiar daca nu au nicio urganta, ca nu se mai depun multe dosare acum. Vin si se uita toata ziua la filem pe internet. Sa se imbolnaveasca toti si sa ii ia naiba, ca noi avem masina cu sofer personal!!!

  11. Observ că mulți dintre cei care au comentat mai sus sunt indignați de circuitul birocratic dintr-o instituție publică și ignoră problema principală (semnalată in articol) legată de răspândirea inutilă a virusului prin continuarea activităților non-urgente care ar putea fi sistate pe durata situației critice creată de pandemie.

    Proverbul românesc ”țara arde și baba se piaptănă” exemplfică cât se poate de plastic problema semnalată în acest articol referitor la avize și autorizații. Puține sunt primăriile care s-au adaptat rapid în a raspunde nevoilor cu adevărat urgente precum gestionarea / ajutorarea categoriilor vulnerabile la coronavirus etc.

    Cei care comenteaza ironic mai sus cu siguranță nu au trăit în România în ultimii ani sau nu au plimbat documente de la o instituție la alta a statului înainte de a fi reformat acest aspect prin ”Comisia de tocat hârtii” inițiată pe vremea guvernului tehnocrat.

    Luând ca exemplu autorizațiile de construire din acest articol, își imaginează careva că persoana care preia o solicitare la ghișeu este aceeași care verifică legalitatea celor solicitate, are în același timp și expertiza unui arhitect dar și semnează pentru aprobare în locul primarului? Ar fi eficientă / de dorit un asemenea circuit birocratic simplificat fară discernământ?? Ca și cetățeni, suntem aproape toți indignați când apar clădiri care nu respectă normele în vigoare (de ex clădiri imense într-o zonă de case ori clădiri construite prin desființarea parcurilor etc). Un ”om bun la toate” (adică omul ”multilateral dezvoltat” din vremea comunistă :)) ) în spatele unui ghișeu nu cred că ar ajuta eficient la prevenirea unor asemenea greșeli / abuzuri.

    Prin urmare nu oamenii de rând din instituțiile publice reglementează prin lege circuitul birocratic ci pun doar un practică un angrenaj gândit mai mult sau mai puțin eficient. Frustrarea față de ineficiența birocratică ar trebui semnalată leguitorilor din parlament! Câți dintre cei care au comentat indignați mai sus au luat legătura cu parlamentarii care îi reprezintă (pentru județele de care aparțin comentatorii) să solicite reformarea instituțiilor publice?

    Disclaimer: Sunt IT-st, nu lucrez într-o instituție publică, iar principii de ”4-eyes check” precum cele din sistemele birocratice sunt folosite și în mediile private și sunt foarte importante.

    Din păcate în România încă nu suntem la nivelul eficienței din Occident unde solicitările și onorarea lor se fac aproape exclusiv online reducând la maximum interacțiunea fizică la ghișeu. Iar asta se face în Vest cu mulți ani inainte de actuala pandemie! Aceasta este adevărata problemă (din instituțiile publice) care ar trebui reformată de urgență în România!

  12. Sefii vin cu masinile personale, ori cu soferii institutiilor, noi fraierii de functionari iesim fortat din case, insa pe riscul nostru, pentru doar o saptamana putem munci de acasa, o saptamana trebuie la job, sunt de acord sa ne bage in somaj tehnic daca asta inseamna ca vom fi sanatosi!