G4Media.ro

Guvernul a publicat proiectul de OUG pentru comasarea alegerilor: Liber la schimbat…

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Guvernul a publicat proiectul de OUG pentru comasarea alegerilor: Liber la schimbat partidul cu cel mult 60 de zile înainte de 9 iunie pentru primari și președinții de consilii județene / Candidații la europarlamentare pot să se înscrie și la alegerile locale / Votarea are loc între 7.00 – 22.00

Guvernul a publicat, în dezbatere publică, proiectul de ordonanță de urgență pentru comasarea alegerilor locale cu cele europarlamentare. Prin derogare de la legislația în vigoare, primarii și președinții de consilii județene vor putea să treacă la alt partid fără să-și piardă mandatul, cu cel mult 60 de zile înainte de scrutinul din 9 iunie și până la data intrării în exercițiul mandatului, care va avea loc în toamnă.

În plus, candidații la europarlamentare pot să se înscrie și pentru a candida la alegerile locale, prevede proiectul.

Articolele respective din proiectul de OUG:

„Art. 33. – (1) În anul 2024, încetarea de drept a mandatului primarului în condițiile art. 160 alin. (1) lit. h) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările si completările ulterioare, nu se poate face într-o perioadă care se calculează începând cu mai puțin de 60 de zile înainte de data de 9 iunie și până la data intrării în exercițiul mandatului de către primarul ales în anul 2024.

(2) În anul 2024, încetarea de drept a mandatului președintelui consiliului județean în condițiile art. 193 alin. (2) raportat la dispozițiile art. 160 alin. (1) lit. h) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările si completările ulterioare, nu se poate face într-o perioadă care se calculează începând cu mai puțin de 60 de zile înainte de data de 9 iunie și până la data intrării în exercițiul mandatului de către președintele consiliului județean ales în anul 2024.”

  • Ordonanța de urgență 57/2019 prevede la art. 160 alin (1) lit. h și la art 193. alin (2) raportat la art.160 că primarii și președinții de consilii județene își pierd mandatul dacă demisionează din partidul din partea căruia au fost aleși.

„Art. 7. – La alegerile din data de 9 iunie 2024, o persoană poate candida, în același timp, pentru Parlamentul European, precum și pentru funcţia de consilier local, de consilier judeţean, de primar sau de preşedinte al consiliului judeţean, în condițiile prevăzute de Legea nr. 115/2015, cu modificările și completările ulterioare.”

La alegerile din data de 9 iunie 2024, votarea începe la ora 07.00 și se încheie la ora 22.00.

„Alegătorii care la ora 22.00 se află la sediul secției de votare, precum și cei care se află la rând în afara sediului secției de votare pentru a intra în localul de vot pot să exercite dreptul de vot” și „pot vota până cel mult la ora 23.59”, mai prevede proiectul.

Cetăţenii cu drept de vot care şi-au stabilit reşedinţa în circumscripţia electorală cu mai puțin de 60 de zile înaintea datei scrutinului îşi vor putea exercita dreptul de vot doar în comuna, oraşul, municipiul sau subdiviziunea administrativ-teritorială a municipiului în care îşi au domiciliul.

Proiectul de OUG stabilește că aceleași birouri electorale se vor ocupa de ambele scrutine și că votarea se va face în aceleași secții de votare.

„La alegerile din data de 9 iunie 2024, în secțiile de votare din țară, alegătorii votează în aceleaşi secţii de votare, în acelaşi interval de timp, cu aceleaşi ştampile cu menţiunea «VOTAT», pe buletine de vot separate, prezenţa la vot fiind consemnată pe liste electorale distincte pentru cele două tipuri de scrutin.”

Proiectul de OUG poate fi descărcat de aici.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

15 comentarii

  1. Incepe marea racolare, ca de obicei. Va incerca tot: unde merge cu bani, vor da bani. Unde nu, vor ameninta cu noul DNA, marca Voineag sau cu ANI, care percuteaza imediat cand li se cere.

    Evident, guvernul aplica mizeria Ponta. Face astfel de schimbari critice in legislatia electorala prin ordonante de urgenta, care vor fi declarate neconstitutionale peste vreo doi ani, dupa ce au produs deja tot ce aveau de produs. Bine, si daca ajung rapid la CCR-ul de azi, tot degeaba va fi. Cine sa se opuna PSDNL-ul? Giani de la CCR?

    Asa arata un stat pe care unii s-au urcat cu picioarele si fac ce le trece prin cap. Doar votul ar putea sa le bage mintile in cap, dar nu stiu daca putem.

  2. Da daca ccr a zis ca clk nu poate sa ocupe o functie nu poate zice si ca ciolacu tre sa plece acasa ca da ordonante copy paste neconstitutionale? Da, nu poate, nu poti musca mana care iti da de mancare.

    • chiar sunt in surprins cu comentatori ca tine/ ai uitat ca trbe activat planul pentru spitale in csar. ususrel. prefer sa vina rusii, sa se activeze planul ala minunat …. cam ca romania educata. usr incercam o manifestatie in universitatii? sau ne plangem si o face aur>?

  3. si sa imi explici logic de ce as vota12% si nu as anula votul. cand au avu 26 am fost si eu. usr? ce mai reprezinta?cred ca trebuiesc, au oaie? progsm vu cfre nu gargara? ups mu ….. succesuri in urmatorii 30 ani de stabiilitate

  4. La prima vedere art.33 din OUG ,care permite racolarea de primari ori președinți de consilii județene de la alte partide fix înainte de alegeri fără consecință legală a pierderii mandatelor este neconstituțional,căci încalcă principiul supremației legilor prevăzut de art.1 al.5 din Constituție prin încălcarea art.64 al.3 din Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă în elaborarea proiectelor de acte normative potrivit căreia abrogarea unei dispoziții sau act normativ are caracter definitiv.În cazul OUG în discuție legiuitorul abrogă textul art 160 lit h din Codul administrativ temporar,numai pentru anul 2024(și mai în concret pentru pentru perioada cuprinsă între cel puțin 60 de zile înainte de 09 iunie 2024 și până la data intrării în exercițiul mandatului de către primarul ales în anul 2024),ci nu în mod definitiv ,așa cum cere art.64 al.3 din din Legea 24/2000.Ulterior ,actul normativ inițial respectiv Codul administrativ este repus în vigoare în forma inițială,încălcându-se și sub acest aspect art 64 al.3 din Legea 24/2000 care interzice că prin abrogarea unui act normativ anterior abrogat să se repună în vigoare actul normativ inițial.În plus cum se justifică urgența ?De ce sunt discriminați primarii și președinții de consilii județene care aleg să demisioneze în altă perioadă decât cea referită în OUG?

    • ups, nu ai dreptate. legeam e a „mea nu ata”. o schimb cnd vreau. chiasr visez sectii boicotae sau „dreapta” vocala……………………….

  5. *potrivit căruia

  6. ador schimbarea, votez schimbarea dar ,,sa nu se schimbe nimica”

  7. Urgența nejustificată ,care încalcă evident Constituția, legea și crează o discriminare pentru primari și președinții de consilii județene în raport cu perioada de timp în care aleg să treacă la alt partid(unora le încetează de drept mandatul,altora nu) este motivată nefondat în expunerea de motive a OUG printr-o singură propoziție și anume din necesitatea de a candida cei în cauză pe lista altor partide decăt acelea pentru care au fost aleși și investiți în funcție.Păi ce-i împiedică cineva să candideze astfel?Pot candida și ca primari și președinți de consilii județene demisionari ori care nu mai sunt în funcție.În realitate celor în cauză li se asigură un avantaj electoral,permițându-li-se să candideze ca primari și președinți de consilii județene în funcție,deși situația lor juridică legală nu le conferă un astfel de statut.Cu alte cuvinte,o lege(OUG,și mai și) cu dedicație.

  8. Ce vor face adolescentii de 17 ani care nu vor mai avea drept pentru ca nu implinesc varsta de votare? Am o cunostinta care isi dorea cu ardoare sa voteze la prezidentiale dar nu mai poate, fiindca nu va fi implinit varsta de 18 ani la data la care s-au mutat alegerile.

  9. S-a decis ceva si pentru votanții din diaspora, vor vota in continuare in doua zile sau doar duminica pana la ora 22, după noua lege? Sau diaspora nu e importanta? Halal articol…

  10. Legea(OUG cu pricina) e neconstituțională și pentru că e neclară,conține norme care o fac inaplicabilă,aducând atingere art.1 al 5 din Constituție.Astfel o persoană poate candida concomitent potrivit art.7 din proiectul OUG atât la alegerile europarlamentare cât și la cele locale,pe funcțiile eligibile,în condițiile stabilite de Legea 115/2015 ,însă această lege nu reglementează astfel de condiții de participare concomitentă la alegeri.Ce se întămplă cu sutuația în care o persoană câștigă alegerile și obține un mandat atât ca europarlamentar,cât și un mandat pe o funcție eligibilă la alegerile locale naționale,oricare ar fi el?El se găsește în situația de a prelua concomitent două mandate în două funcții eligibile diferite și legea nu definește criterii de renunțare la unul din mandate,ceea ce o face inaplicabilă.

  11. *situația

  12. În fine ,în expunerea de motive a OUG se face referire la trei decizii ale CCR(două mai vechi) care nu au tangență directă cu obiectul principal al reglementării,dar nu se suflă o vorbă despre decizia CCR 51/2012,care declară neconstituțională modificarea legilor electorale cu mai puțin de un an înainte,prin comasarea alegerilor.