G4Media.ro

5 diferențe între o cununie în rit ortodox și una în rit…

Sursa foto: Pixabay

5 diferențe între o cununie în rit ortodox și una în rit catolic, sesizate de un psiholog. ”Participi la cununia ta, dar habar n-ai ce se întâmplă”

Psihologul sibian Mihai Copăceanu a făcut într-o postare pe Facebook o comparație între felul în care decurge o cununie în rit ortodox și o alta în rit catolic, subliniind faptul că sunt multe lucruri ce pot fi îmbunătățite în bisericile noastre, în astfel de momente.

”Ieri la 15 fără 5 am nimerit în Catedrala St Germain din Paris pregătirea finală pentru cununia a doi tineri Aureliane și Pierre Andrien, care după zâmbete cred că nu aveau 25 de ani. M-au impresionat câteva aspecte: Încă de la intrare cineva te-a întâmpinat și ne-a întrebat dacă dorim să rămânem la cununie. Am zis rapid „da” și am primit un program al ceremoniei, personalizat cu etapele cununiei, numele mirilor, martorilor, al preotului, etc

Treaba asta nu vezi într-o biserică ortodoxă din România. Nu te bagă nimeni în seamă, nu stă nimeni la intrare și nici nu primeșți vreun program al evenimentului.

Practic la noi o parte din nuntași nici nu merg la biserică, iar cei care merg nu înțeleg nimic, sunt pasivi și încep să se plictisească . Pe tiktok sunt o serie de video uri cu mirii care s-au plictisit și și fac glume. Ori în Biserica catolică de care ziceam că de altfel și la celelalte slujbe ești invitat să participi, să cânți sau cel puțin să urmărești și să citești. Ești prezent și activ”, scrie psihologul.

Celelalte lucruri semnalate:

Cununia era împreună cu Liturghia. ”Adică mirii s-au împărtășit, dar și jumătate din nuntași. Credincioșii practicanți știu prea bine ce înseamnă asta teologic vorbind. În România, într-o zi de sâmbătă, cununiile sunt pe bandă rulantă și nici gând de Euharistie. Nu știu cum a ieșit practică cu pișcotul și vinul, n-are nicio treabă ortodoxă. Devine doar un moment de glumă.

Muzica. ”Să amintesc de muzică, de  orgă, de faptul că la ieșire s-a cântat ”Concertul pentru orgă în la minor de Bach”. Dacă faci cununia la oraș poate ai noroc de cor (care se plătește desigur), dar nu toate bisericile din oraș și aproape majoritatea de la sat nu îți asigură cântare corală. Cel mai des auzi un vârstnic cântăreț sau tânăr plictisit și grăbit de la care nu înțelegi nimic. Bine, nici stilurile muzicale din România nu te ajută să înțelegi sau să experimentezi ceva special din punct de vedere muzical. Dacă compari o orgă și corul catolic dintr-o catedrală istorică cu îngânatul răgușit și neinteligibil al unui cântăreț, ți-ai dat seama că ai parte de o cununie ortodoxă cam ratată. Soluția e atât de simplă, preoții ar putea instrui 3, 4 copii de școală care să cânte la Cununie. Am văzut această practică, ce-i drept într-o biserică greco catolică din România, și mi-a plăcut foarte mult”.

Atitudinea preoților. ”Și încă ceva esențial: mirii înșiși erau implicați. Gest frumos înainte de a începe fiecare pe rând a adresat un mesaj invitați.

Să mai zic că au primit un scaun în față și au stat relaxați în timpul ceremoniei. Că preotul (pe Alphonse) era super zâmbitor și glumeț, era  bine dispus. În bisericile ortodoxe ai impresia că preoții sunt mereu stricți, că n-au nicio jenă că fix în ziua nunții tale să te critice, etc.

Mirii au fost întrebați dacă vor să se căsătorească. Și au  răspuns de 3 ori da. Ulterior au exprimat un jurământ al cununiei în care am sesizat de mai multe ori ” fidelitate” și „dragoste”.

Corectați-mă, dar la ortodocși preotul nu discută cu mirii, nu te întreabă nimic. Participi la cununia ta dar habar n ai ce se întâmplă, ce urmează, cum să te mișți și mai ales treaba asta cu întrebările directe și cu jurămintele pe care mirii le-au spus. Psihologic vorbind are impact asupra ta când spui cu voce tare în față altarului, a preotului și a invitaților.

La ortodocși ești un spectator”

Îngrămădeală vs. ordine. ”Și încă ceva: momentul solemn al intrării în Biserica, mirele la braț cu mama și mireasă cu tatăl, pe fundal de orgă. Amintiți-vă că la noi lumea dă buluc în Biserica într-o gălăgie caracteristică, astfel încât nimic solemn nu se întâmplă. Pe parcursul cununiei desigur lumea poate intră și ieși. Treaba asta a fost profund respectată. Nimeni nu s-a clintit. Din respect pentru ceremonie și pentru miri. De fapt, la început preotul a rugat să ne închidem telefoanele și nu se fotografieze că există un fotograf oficial. Băi, și lumea a ascultat. La ce bun să faci poze cu tel tău când există deja cineva care pentru asta e invitat și face mai bine decât ține.

Chiar mi-a plăcut cununia pariziană. Îmi pare rău că nu am ajuns la cocktail”, a conchis psihologul.

Mihai Copăceanu este psiholog, doctor în medicină, autor, specialist în adicții. A aprofundat studiile de psihologie prin burse de cercetare la Universitatea din Bologna, la Colegiul Balliol (Universitatea Oxford) şi la Universitatea din Londra. A absolvit un program masteral în adicţii la Institutul de Psihiatrie din cadrul King’s College din Londra.

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

Citește și...

48 comentarii

  1. Catolici buni, ortodocși răi. Știm placa.

  2. Pisălogi fara copii, care ne învață creșterea lor, sau necasaroriti, care ne spun de viață în cuplu.Taina Cununiei e a Domnului…de aceea cei doi vor fi un singur trup în fața lui D-zeu…Divinitatea nu umbla cu programul de Nunta sau Revelion.

    • @Rydes – Vorma lui Mihai de mai sus, mai citeste o data poate intelegi. Voi, postacii rusofili (stai cuminte ca stim cat il mai aperi pe schizofrenic) sunteti multitasking, aveti sarcina pe mai multe paliere.

    • *Vorba lui Mihai de mai sus – scuzati greseala de tastare

    • @Rydes
      Daaa…divinitatea este divinitate…nu este pt muritori de rand…adica religiile nu au nevoie de oameni,nu sunt create pt oameni,nu sunt practicate de oameni…nuuuu…divinitate coinace,trebuie sa ai ceva divin pt a intelege ritualul cununiei…acel ritual nu este pt acei 2 oameni care il savarsesc,este pt divinitate.
      va intrebati pe urma de ce oameni se indeprteaza de biserici…nu de credinta,de religii se indeparteaza oameni.

    • @unul Divinitatea este pentru creștini…iar Taina Cununiei tot pentru creștini.Darul este Divin și este al Domnului, nu al oamenilor, pentru că cei doi creștini sa formeze un trup duhovnicesc ca nu cumva să iasă ceva necurat.De aceea, ale Sale dintru ale Sale, i se aduc Domnului-cele spirituale-deoarece omul nu poate să ofere de la sine nimic Domnului..De aceea Domnul ne spune că știe de ce avem trebuință(pentru mântuirea sufletului, nu pentru loto 6 din 49).Tot omul este muritor de rând în materialitatea sa organica, aici vorbim despre atingerea Desăvârșirii sufletului prin respectarea poruncilor Creatorului.

    • Creatorul dumitale ar face bine să-și bage primele patru porunci fix în cur! Mă și mir cum naiba de nu le-a scris cu asterisc și fonturi liliputane exact ca în contractele de utilități domestice! :)))))

    • Fiecare răspunde de faptele sale.Mantuirea este personala.

  3. Iar se repeta prostia de a compara sa spunem nunta la germani vs nunta la brazilieni, amandoi sunt catolici, dar una este ordonata alta dezordonata, nu are treaba cu ortodoxia vs catolicism.

    Multi spanioli lauda cununiile grecesti si aia sunt catolici care lauda ortodocsi. Nu are treaba cu religia in mod direct ci cultura locala dar na foarte multi oameni specialisti pe un domeniu specific, se cred specialisti in toate. Si le e sila sa caute macar pe google.

    comentariul lu Gogu e relevant, ca unii cauta numai chichite sa spuna de ce alte religii sunt mai bune sau altceva, e un sindrom de self-hate, ar trebui sa isi faca o analiza persoana in cauza.

    • Exact! E o mare idioțenie sa compari culturi diferite, când sunt deosebiri regionale chiar in cadrul aceleiași culturi! Da?! na ! Și Nea Ion (Mihai) ca și el e om!

  4. Rydes: episcopi fără copii, mitropoliti fără copii, patriarhi fără copii citez ” ne învață despre creșterea lor sau ne spun de viață în cuplu „. Așa ceva.
    Experiența personală rămâne personală și foarte subiectivă. E ca si cum ai spune „uite domnul stomatolog ce dantura proasta are!”

    • Comunicarea regulilor instituite pentru creștini este una, iar terapia de cuplu etc tine de natura umană, materială-satisgacerea nevoilor materiale pur umane iar nu spirituale.A confunda latura tehnica pământeană cu latura Divină, este deja o statuare a poziții de egalitate cu însuși Creatorul-folosita din plin de lgbt.Dar, Taina Botezului, Cununiei…este doar pentru crestini-alti pot purta doar această etichetă și intră în Biserică ca-n parc /muzeu.De aceea cine are urechi să audă, iar cine ochi sa vada.-simturi duhovnicești activate de Divinitate iar nu legale de simț.

    • @Mihai!

      …..Gala Galaction catre Victor Moldovanu, citez:,,clerul catolic nu se casatoreste dar fiecare are in casa lui o slujnica!”
      Sfat dat de catre Gala Galaction catre studentul la teologie care dorea sa devina preot de mir fara sa se casatoreasca.
      Am citat din romanul ,,De la moarte la viata” scris de Paulin Lecca.
      Am citit carte asta acum mai bine de 20 de ani dar cuvintele aceastea m.au ramas in minte! Oare de ce?

    • @Dan!

      Ți-au rămas doar aceste cuvinte în minte pentru simplul motiv că ești un incult și habotnic ortodox.

      Pun pariu pe o ladă de vin de Toscana contra unei invitații VIP la moaște, că citatul menționat l-ai copy-paste din văru’ goagăl! :)))))

    • Oare de ce se publica asemenea articole ? Se zice ca nu e bine sa aduci in discutie subiecte legate de apartenenta religioasa sau opiniile politice ! Mi se pare lipsit de etica profesionala ce face psihopa…logul asta. O fi mentor in programul Romania Educata. Adica educatea mâniei din Ro. Eu am avut o ceremonie vesela la cununie. Am avut invitati din Occident care venisera pentru prima data in Ro si au fost incantati de nunta. Cred ca multi alti romani au fost ca mine.
      Imi pare rau ca U.M. G4 publica asemenea ineptii ale unui frustrat.

  5. De ce sa faci cununie ? Indiferent de religie .
    Pentru ca e o traditie de 1500 de ani ?
    De frica ?
    Nu exista motiv rational pentru cununie.

    • De parca casatoria in sine ar fi acea chestie mega rationala pe care o facem…

    • Pai cununia este de doua feluri ; civila si religioasa . Sa inteleg ca o doriti si o intelegeti numai pe cea civila ?! Nu va opreste nimeni sa va cununati numai civil . Fiecare din cele doua implica responsabilitati . Cind va decideti sa va casatoriti le aduceti la cunostinta si parintilor , nu ?! Ei sint cei care dau fiilor si fiicelor lor binecuvintare pentru casatorie . Oare nu e firesc sa primim binecuvintare si de la Tatal Ceresc ?! Sau Tatal Ceresc nu exista pentru ca spune unul si altul ?
      Vreti sa stiti ce se intimpla in timpul Sfintei Liturghii ? Cititi ,, Descoperirea Sfintei Liturghii ” . E o carticica aproape minuscula . E suficient sa renuntati pentru 15-20 de minute la telefonul mobil sau tv pentru a o parcurge . Vreti sa stiti care este rostul cununiei religioase ortodoxe ?
      Exista o multitudine de carti din care puteti afla . In cazul in care pentru dumneavoastra nu exista Dumnezeu si va puneti singuri in centrul Universului faceti cum va vine . Primiti in consecinta .
      Motivul rational pentru cununie este nasterea de prunci . Sexul pentru asta este . Nu exclusiv pentru placerea trupeasca . Lucrurile sint simple . A fi crestin e una . A fi pagin e alta . Ne asumam sau nu . Restul e vorbarie goala .

    • ,,Nu există motiv rațional pentru cununie.”
      Corect! Câinii, de exemplu, nu se căsătoresc!

    • Ritualul diferă la fiecare confesiune, atât că ortodocșii sunt praf la capitolul relații interumane. Este cel mai medieval rit dintre toate confesiunile creștine. Ar trebui să ajungă și ei la zi, încet.

  6. Dar sa specifice și continuarea….de peste ani.
    Numărul divorțurilor este mai mare la catolici, așa că….? Că sa nu mai spunem că unele biserici la ei au devenit muzee, nu mai intra nimeni sa participe la slujbe.

  7. Cel care a scris articolul nu a fost prezent la o cununie ortodoxa. Sigur nu este implicat in BOR.

  8. „cineva te-a întâmpinat și ne-a întrebat dacă dorim să rămânem la cununie” zice domu’ psiholog chiar la începutul materialului.
    Acu’,… dac-ar veni un cunoscător să-ți prezinte diferențe între ritualul religios sau modul de organizare al ceremoniilor, poate că ar fi interesant.
    Da’ să vină un psiholog care nici măcar să „vorbește românește” nu știe… nu nici măcar hilar.

  9. Se vede faptul ca autorul nu a participat la o cununie ortodoxa făcută pe îndelete, după toate canoanele, ci doar la înghesuielile din satul cu multe blocuri – București

    • In plus , simbata e pentru morti nu pentru cununii religioase . Cununiile religioase numai duminica . Duminica e ziua Invierii .
      Nu va obliga nimeni sa va cununati . In nici o religie . Ramineti asa cum sinteti daca va e bine si va place . De unde nu e nici Dumnezeu nu cere .

    • @A.P. O o concluzie de final. De aceea D-zeu a lăsat liberul arbitru.Nu poți sluji la 2 stăpâni, căci pe unul îl vei iubi, iar pe celalalt îl vei ura.

  10. II bine la.ortodocsi.
    Stai pasiv, sí Poti sa planuiesti tzepe sí fúrt pt saptamina care urmeaza. Doamnye ajuta, nu?

  11. Cine crede în Dumnezeu nici nu pune problema cununiei… restul își pun întrebări

  12. Numai cai verzi pe pereți știi să debitezi! Hai, la moaște cu tine! :)))))

  13. Bravo mai Avram…daca este psiholog automat nu mai are dreptul la viata spirituala…bravo coica adevarata dovada de crestin ortodox adevarat…dar aia cu „iubeste ti aproapele ?”…eee…lasa ca se aplica doar cand obtii un avantaj din ea…ca un adevarat crestin…ba nene cum va suporta ma pamantul asta sa ii faceti umbra degeaba?

  14. bai avrameee, ti-ai facut bagajul? vezi ca incepe peste cateva zile festivalul national „pupatul moastelor” la iasi. urca-te din timp in trenul foamei sa nu scapi cumva sa o pupi pe parascheva.
    si inca ceva …la timisoara incepe „festivalul internațional de muzică de orgă TimOrgelFest a XXII-a ediție”. intrebare de 10 puncte: in ce biserici se vor tine acele spectacole? in alea ortodoxe sau….
    cate spectacole de muzica culta s-au tinut in bisericile ortodoxe vreodata?
    in cate biserici catolice ai vazut, la sfasit de saptamana, un preot care sa boteze copii pe banda rulanta…acum 14 ani am participat la un botez unde un popa, in 20 de minute, a botezat 10 copii…toti bagati in aceasi troaca…unul dupa altul
    si mai am exemple
    unde ai mai vazut, la o distanta de 100 de metri, 2 biserici catolice? la timisoara s-au cosnstruit 2 biserici ortodoxe acum 20 de ani…
    in europa, la ce nivel de dezvoltare se afla tarile catolice si la ce nivel cele ortodoxe,,,astea din urma au seful la moscova
    si ma opresc aici avrameee ca sa nu-ti stric duminica…apropos…eu cred ca tu nu ai nimic in comun cu ortodoxia ci esti un troll platit ca sa bagi zazanie…

  15. Ce e aia ,, psiholog ” ?
    A folosit psihologul cuiva vreodata ?!
    E plina lumea de inutili si de needucati care le umfla buzunarele .

  16. Domnul psiholog nu înțelege nimic din comportamentul uman. El a fost martorul unui serviciu religios la care participau, mai mult ca sigur, creștini PRACTICANȚI. De aia au răbdare sa stea la liturghie, de aia știu să cânte, de aia înțeleg ce se întâmpla și nu se plictisesc. Ei participa la un ritual la care aderă din voința lor și nu pentru ca “așa e obiceiul”. Pentru ei ritualul ăla înseamnă ceva, mai mult decât declararea căsătoriei lor, așa ca participa afectiv la el. Și invitații probabil ca sunt practicanți, așa ca și ei participă intr-un mod specific la slujba și, dacă, totuși, nu au obișnuința și înțelegerea participării la serviciul religios, au, măcar, bunul simt sa nu își manifeste plictiseala din respect pentru miri. Crede psihologul ca popa ortodox ar fi nemulțumit dacă mirii ar vrea sa participe la liturghie împreuna cu nuntașii sa se împărtășească și apoi, imediat după slujba, sa se cunune? Nu cred ca vreun popa intreg la minte i-ar refuza, cu atât mai mult cu cât la origine, botezul și cununia se făceau după liturghie, dimineața. Și nu cred ca vreun popa ortodox ar refuza spovedania viitorilor miri, in cazul in care aceștia ar dori sa o facă pentru ca sa se poată împărtăși. Dar asta presupune ca respectivii sa fie cu adevărat practicanți și sa își dorească parcurgerea tuturor ritualurilor religioase pe care, altfel, popa nu o poate impune mai mult decât o face! Mirii și nuntașii ăia nu au cum sa fie sensibili la momentul religios al căsătoriei câtă vreme până atunci ceea ce tine de religie nu i-a mișcat câtuși de puțin. Și de aia se plictisesc iar ritualul nu are nimic autentic: pentru că mirii și nuntașii nu au nimic autentic venind fizic in biserica dar mental la o chestie plicticoasa, cu popi, pe care trebuie sa o faci, printre altele, in ziua in care te insori.

  17. Fara practica ortodoxa, vorbim fara sa stim. Adica psihologul se pricepe si la ortodoxie desi nu e practicant.
    Diferente exista:ortodoxie = libertate si sobornicitate, catolicism = comoditate si constrangere prin reguli.
    In rest, doar un atac din ura la adresa romanilor!

  18. Ce chestie ciudata sa compari o cununie la Catedrala St Germain din Paris cu una dintr-un sat uitat din Romania. Poate daca ar face comparatia cu o nunta la Patriarhia romana sau la cea din Atena, sau daca s-ar duce la o nunta intr-un sat uitat francez, ar fi mai plauzibil.
    Nu a-nvatat la inaltele sale studii cum se face o analiza?

  19. Domnul psiholog nu cred că e căsătorit, cel puțin nu religios. Atunci ar fi știut că discuția preotului cu mirii are loc înainte de căsătoria propriu zisa. Daca mirii sunt practicanți știu exact ce se întâmplă la nunta. Se presupune că preotul este c l care I’ll cunoaște pe unul dintre miri sau l-au ales împreună și cu siguranță s-au cunoscut înainte de căsătorie. La mine a fost preotul paroh de la biserica de cartier și acesta mi-a și botezat copiii.

  20. Ce este interesant(?)😎, este că niciun comentator nu reliefează prenumele celor doi miri, respectiv: „doi tineri Aureliane și Pierre Andrien, care după zâmbete cred că nu aveau 25 de ani”.
    De ce trebuia ca noi să știm cum se numesc mirii ???
    🤣🤣🤣🤣🤣…desigur, ați înțeles.
    Auzi la el…psiholog[?!]

  21. Mesajul implicit al autorului acestui articol, excelent de altfel, cred ca invita la iesirea din arheo/protoortodoxia de rit slavic (mai ales rusesc), in care ne aflam, si intrarea intr-o necesara reconstructie si adaptare la contemporaneitate, un pas clar spre ortodoxia reformata si actualizata.

    Greu, extrem de greu, dar posibil…

  22. Preotul stă de vorbă cu mirii pentru că-i spovedește înainte. Separat. Și-i întreabă și dacă nunta e fără constrângere de orice fel. La un moment dat, în cadrul slujbei, mirii pun mâna pe biblie …”iată, mirilor, acum săvârșiți jurământ înaintea sfântului altar că nu vă veți abate de la…etc”, textul continuă. Ce a omis domnul pisălog e să spună că în biserica pariziană nu s-a aruncat cu bomboane în timp ce mirii , de mână cu nașii, înconjurau în cântări masa din mijlocul lăcașului de cult.

  23. La aceasta analiza ar fi bine sa se aibe in vedere si modul cum contribuie financiar mirii la biserică.
    Cu ceva ani in urma,am uzit la radio despre o statistica la nivelul UE,privind credinta in Dumnezeu.Nu mai vorbesc ca noi apaream cu cel mai mare procent,dar cea ce a fost surprinzator si ciudat in acelasi timp a fost ca cehii sunt poporul cu cel mai mare procent de atei,cam la 80-85% si nu am crezut.Am zis nu se poate,discrepanta este foarte mare,findca mai erau si alte tari cu procent mare de atei de 50-60%,dar nu in halul asta.Mai tarziu mi-am dat seama ca de fapt era vorba mai mult de o dezinformare,fiindca datele proveneau de la cei care s-au declarat credinciosi si au acceptat implicit sa li se opreasca pe statul de plata,in procent de 10-15%,din salariu,cotizatia la biserica.Pai daca s-ar aplica si la noi regula aceasta,cred ca la fel de multi s-ar declara atei.
    Si acum una este sa fii credincios cu cotizatie platita din salariu si alta este sa fii crestin „maidanez”.La catolici,probabil ca ,daca nu ai cotizatia platita la zi nu ai ce cauta la cununie în biserica.

  24. Nu este normal sa comparam dreapta credință, care este neschimbata de la Biserica Apostolica, cu o credință care a considerat ca „e mai bine asa”, o credință care se schimba odata cu moda, cu anii,care s a rupt de Biserica ortodoxa… Poate la prima vedere este mai frumos în catolicism (biserici mari și impunătoare, orga de 600 de ani, băncuțe la greu sa te poți și întinde dacă vrei etc), dar taina cununiei la ortodoxi, asa este de mii de ani și dacă a fost rânduită în felul acesta, nu ne am născut noi mai deștepți după 2000 de ani ca să schimbam…. Sf Ioan Botezătorul a botezat sute, sau mii de oameni într o zi,nu înțeleg ce este în neregula dacă se botează mai mulți copii în aceeași zi… Slujba este aceeași, doar numele difera. Unii vad ca se mândresc datorita faptului ca în bisericile catolice se ține un soi de cântări, dar cu tot respectul o spun ca Biserica ortodoxa nu este sala de concerte(în Franța se dau petreceri la propriu cu alcool, droguri și muzica „haus”) , nici restaurant sa te invite sa stai jos, sa îți dea foaie cu cine se căsătorește, de parca aia ar fi tâmpiți și nu ar ști la ce cununie au venit + ca nu m i se pare normal sa participe la cununia ta toți necunoscuții…. Căsătoria este o taina prin care 2 oameni devin unul singur, este primire de har, o asumare în fata Domnului ca il/o iei definitiv pe respectivul /a, nu trebuie sa îți placa ție, sa te duci la caterinca, sau sa stai la glume cu preotul(asta nu înseamnă că trebuie să fii sobru, dar este un lucru destul de serios) .. Asta este strict părerea mea. P. S. Sunt și ÎNCHINĂTOR la moaște și o fac cu placere, MÂNDRIE, BUCURIE ȘI RESPECT. Sper ca n am supărat pe nimeni și chiar n am nimic cu cei din catolicism… Fiecare este liber sa aleagă ce vrea, ce crede, sau ce simte ca este mai bine pt el, cu tot respectul pt fiecare individ sau religie în parte… Dumnezeu nu obliga pe nimeni, dar… Exista o singura religie, o singura credință, un singur Dumnezeu… Tot ce trebuie, este sa vrei sa știi de El, sa Îl cauți și îl vei găsi. Dumnezeu sa ne binecuvânteze pe toți și sa ne lumineze mințile. Doamne ajuta!

    • Sa ne lumineze mintile,dar mai ales a prelatilor
      ortococsi care trunchiaza Evanghelia,care omit cu bună stiinta pasaje care se resfrang si in predica.Si uite asa enoriasul ajunge acasa cu jumatati de adevaruri,in special cand este vorba de lacomie negustorească,dreptate,cinste si adevar.

  25. Da ma, de aia bisericile catolice din Occident se inchid si devin baruri sau mai stiu eu ce. Catolicii au inteles cu ce se mananca biserica. Hai ca sunteti buni …

  26. copăceanu, deşi nu se specifică în nota biografică, este absolvent de teologie la Sibiu, promoţia 2007. I-am fost coleg. Omul s-a învârtit să intre într-o castă preoţească puternică, încercând să devină ginerele unuia dintre profesori. Ceva nu a ieşit cum trebuie şi de acolo omul a luat-o razna şi a devenit profund anticlerical şi montat by default împotriva Bisericii Ortodoxe.

    • Corect. Absolut toate articolele si luarile de pozitie ale Dlui Psiholog sunt anti-clericale, anti-religie, in general, anti de anti.
      Domnule Copaceanu, nu ati obosit? Nu e pacat de atata energie risipita, de talent de scriitor, si nu numai, irosit asa de usor?
      Nu ati inteles nimic, strict nimic, din ceea ce este un ritual, pur si simplu, declinat in mai multe forme confesionale.
      Sa ne vedem sanatosi la o nunta in China!

  27. Încă un rata frustrat care vrea să iasă din anonimat spunandu-ne cat de râu este sa fii ortodox ! Daca se ducea la baptiști sau penticostali vedea niște petreceri mai tari decât la catolici. Ce sa mai spun de bisericile din New Orleans unde se canta gospel. E o minunăție peste tot …numai noi ortodocșii suntem bătuți în cap…