G4Media.ro

Viaţă, destin şi asaltul împotriva liberalismului. Şi dreapta şi stânga cad pradă…

Viaţă, destin şi asaltul împotriva liberalismului. Şi dreapta şi stânga cad pradă politicii identitare

Tradiţia liberală este slabă în Rusia. Însă am dat recent peste una dintre cele mai însufleţitoare proclamări ale ideii liberale pe care le-am citit vreodată, în opera unui mare romancier rus, Vasili Grossman. Într-un moment în care dreapta şi stânga sunt deopotrivă tot mai obsedate de drepturile de grup, argumentul lui Grossman pentru primatul individului încă se simte vital şi urgent, la 60 de ani după ce a fost aşternut pe hârtie.

(Articol publicat în The Financial Times de Gideon Rachman, preluat de Rador)

Dacă n-aţi citit încă „Viaţă şi destin” de Grossman, ar trebui s-o faceţi. Cartea, a cărei acţiune se petrece în Rusia şi Europa de Est în timpul bătăliei de la Stalingrad din cel de al doilea război mondial, a fost terminată în 1960. Însă a fost respinsă de funcţionarii sovietici, alarmaţi de descrierea necruţătoare a stalinismului. Marea operă a lui Grossman a fost publicată abia în 1980, la 16 ani după moartea lui, iar reputaţia ei creşte continuu de atunci.

Comparaţiile frecvente între „Viaţă şi destin” şi „Război şi pace” de Tolstoi sunt corecte. Romanele sunt similare ca amploare şi subiecte abordate; totodată şi în modul în care personajele fictive se amestecă în paginile lor printre personaje istorice precum Stalin ori Napoleon. De asemenea, atât Grossman cât şi Tolstoi îşi combină naraţiunea cu idei filozofice mai generale.

La finalul unui capitol în care descrie pregătirea de luptă a unei unităţi ruseşti de tancuri, Grossman reflectează: „Grupurile umane au un scop principal: să afirme dreptul fiecăruia de a fi diferit, de a fi special, de a gândi, simţi şi trăi în propriul său fel. Oamenii se strâng laolaltă pentru a-şi câştiga ori a-şi apăra acest drept.” Însă acest lucru dă naştere unei „erori teribile, funeste”. „Credinţa că aceste grupări în numele unei rase, unui dumnezeu, unui partid sau unui stat sunt însuşi scopul vieţii, iar nu simple mijloace de a atinge un scop.” Pentru Grossman, libertatea individuală era unicul ţel valid al războiului ori politicii.

„Viaţă şi destin” prezintă relele teribile la care stalinismul şi nazismul îi supunea pe indivizi în numele unui grup mai mare – proletariatul, respectiv „rasa ariană”. Însă cuvintele lui Grossman m-au frapat pentru că se pot aplica şi propriei noastre ere, una mult mai blândă. Şi asta pentru că ideile politice care pun accentul pe identitatea de grup, în loc de drepturi individuale, au revenit la modă – pe măsură ce atât dreapta naţionalistă cât şi stânga progresistă alunecă spre politica identitară.

În SUA, preşedintele Donald Trump şi-a stimulat baza electorală flirtând cu etno-naţionalismul şi denunţându-i pe imigranţii musulmani şi mexicani. Extrema dreaptă din Europa merge în aceeaşi direcţie. Gânditori influenţi precum scriitorul francez Renaud Camus au popularizat teorii ale conspiraţiei despre „marea înlocuire”, conform căreia europenii albi ar fi în pericol de anihilare culturală din cauza a milioane de imigranţi musulmani.

Paranoia privind „genocidul alb” sau „marxismul cultural” a scos şi ea capul la suprafaţă din nou în manifestele distorsionate ale unor terorişti de extrema dreaptă precum norvegianul Anders Breivik sau Brenton Tarrant, cel care a comis anul acesta atacul criminal asupra unei moschei din Noua Zeelandă.

Versiunea de stânga a politicii identitare nu are nimic de-a face cu terorismul. Din ce în ce mai mult însă, politica progresistă s-a îndepărtat în America şi Marea Britanie de insistenţa liberală pe drepturi egale pentru indivizi, apropiindu-se de un accent iliberal pe drepturile de grup. Motivul acestei cotituri este de obicei un efort lăudabil de a se realiza dreptatea socială. Însă rezultatele sunt, pentru a folosi un termen favorit al stângii, „problematice”.

Un exemplu interesant privind genurile de probleme emanate de gândirea bazată pe grup este un proces în curs intentat Universităţii Harvard pentru presupusa discriminare a americanilor de origine asiatică. Reclamanţii argumentează că americanii asiatici trebuie să obţină rezultate mai bune la examene, în medie, pentru a accede la Harvard şi că adesea sunt notaţi slab pe baza unor criterii vagi de personalitate. Acest fapt, continuă argumentaţia, permite universităţii să înscrie mai mulţi studenţi din alte grupuri, mai favorizate, precum afro-americanii, latino-americanii şi copiii absolvenţilor de Harvard.

Harvard neagă acuzaţiile. Şi chiar dacă discriminarea va fi probată, ea va fi fost derivată în mare măsură dintr-un motiv bine-intenţionat – mărirea diversităţii studenţilor. Problema este că pare imposibil, logic vorbind, să discriminezi în favoarea unui grup fără a discrimina împotriva altuia. Controversa invocă amintiri incomode ale unei epoci anterioare, când Harvard restricţionase deliberat numărul studenţilor evrei. Acel episod este considerat acum ruşinos; dar e greu de văzut de ce ar fi mult diferit faţă de discriminarea americanilor asiatici.

Toată această încurcătură nefericită este un exemplu cu privire la complicaţiile în care se împotmolesc organizaţiile atunci când îi tratează pe oameni ca pe reprezentanţii unui grup, iar nu ca pe nişte indivizi având propria lor identitate cu multiple faţete.

Problema drepturilor de grup, a antisemitismului şi a discriminării sunt teme importante abordate de „Viaţă şi destin”. Unul dintre personajele principale, Viktor Ştrum, este un cunoscut medic evreu care constată că eforturile sale de a angaja colegi evrei cu înaltă calificare sunt blocate din cauză că autorităţile îi favorizează pe ruşi. Pe parcursul romanului, alte personaje întâmpină probleme deoarece sistemul sovietic le consideră ca având o origine de clasă nesănătoasă.

Este o înfăptuire caracteristică marilor romane, cum e „Viaţă şi destin”, faptul că fiecare personaj e înfăţişat în calitate de individ, a cărui identitate n-ar trebui niciodată să fie redusă la aceea de reprezentant al unei clase sociale, naţiuni ori grup etnic.

După cum insista Grossman: „Singurul înţeles autentic şi statornic al luptei pentru viaţă rezidă în individ.”

Traducere: Andrei Suba / Rador

Image by Gerd Altmann from Pixabay

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

10 comentarii

  1. Propozitia corecta era:”denuntandu-i pe teroristii musulmani si imgrantii ilegali”

  2. ASISTAT, membru onorific usr , ai perfecta drepta . Cuvintul -mexican – este introdus gresit si tendentios, in text ,trebuia , asa cum ai spus , scris – imigrantii ilegali –

  3. Foarte interesanta ideea cu individul si grupul. Nu am mai intalnit-o formulata asa de limpede in alta parte. De aceea multumesc frumos pt luminare!

  4. Cel mai mare pericol la adresa liberalismului și a libertăților noastre individuale îl vedem zilnic pe canale de știri! Zilele astea tocmai ce vedem acești „verzi” ce n-au nici un fel de rușine in a manipula copiii, așa cum au făcut-o naziști și comuniștii! Ei sunt noua ciumă roșie, vor crearea unei comunități globale condusă după ideile lor marxiste, utopice. Ne și amenință că asta se va „intâmpla fie că vrem noi sau nu” că vor face o „revoluție”! Nu dau doi bani pe proprietatea privată și o vor abolită, vor abolirea granițelor și a statelor, vor să hotărască până și ce vom pune in farfurie, cu ce să ne transportam, cum să locuim, cum să ne adresăm unu altuia (se întâmplă deja) Sunt mai periculoși decât staliniștii, mult mai periculoși! Cu Trump, Putin, Orban, Duterte, etc cred că aș putea conviețui dar cu monstrul asta ce și-a pus ca imagine, zilele astea, un copil, nu!

    • Ioane, Ioane , toata lumea , doarme .Somn usor .

    • Ion, creierash neted, mai usor daca nu intelegi despre ce e vorba. Stiu ca e mai simplu sa asamblezi ideologeme, decat sa faci un efort pentru a pricepe ca folosirea copiilor in campania de mediu are alta substanta si alta miza decat cele comparate la modul ideologic de tine.

    • Anormalitatea (imi pare rau ,tare rau , ca sunt nevoit sa spun asta )unor semeni ai nostri , ce se exprima total idiot (iar imi pare rau ) , despre o fiinta exceptionala ,ce are aceasta extrordinara calitate , de a atrage si de a prezenta lumii, un concept nou si a demonstra omenirii ,o viziune noua asupra tuturor. NOI fiinte si noi PLANETA, ma face sa spun cu inca si mai multa intelegere ,cu inca si mai multa simpatie FELICITARI draga -GRETA THUMBERG-. Ar fi cazul , ca macar acum ,unii dintre noi , sa se opreasca si sa inteleaga , daca chiar nu pot pricepe , ceea ce face prin aceste spuse un copil .

  5. Evidenta ,ne arata ,cum o doctrina numita – Comunism_ si care isi are originea intr-o filozofie depasita deja de timpuri , ce a dorit , transformarea omului , in ceea ce nu poate fi nicicind , o unealta in mina unor unor dictatori , se transforma zi de zi in ceea ce noi numim acum iliberalism . Comunismul , sau imposibilitatea unora , de a renunta la el , se transforma , sub bagheta unor noi adepti , ce schimba doar numele si adauga la vechea doctrina comunista , doar iluzia unei societati democratice (doar cu numele ),ba chiar subjuga popoarele mai abitir decit vechea doctrina si incearca ,indiferent de forma adusa in fata ochilor nostri (razboi hibrid , iliberalism , nationalism , nationalism religios sau alte scorneli )sa ne conviinga de adevarul spuselor lor . Din fericire , noile generatii , nu accepta asta si transmit in toate formele posibile , dezacordul lor imediat si viitor . Sa ii sprijinim .

  6. Lipsa de intelegere , lipsa de empatie , grave lacune in educatie , oare unde pot duce toate acestea ?