G4Media.ro

Vânzarea de mașini electrice a explodat în timpul pandemiei în Vestul Europei…

Vânzarea de mașini electrice a explodat în timpul pandemiei în Vestul Europei și Scandinavia, însă bate pasul pe loc în sudul și estul continentului/ Cum încearcă Bruxelles-ul să recupereze decalajele

Pandemia a dus la prăbușirea vânzărilor de mașini diesel și pe benzină, însă vânzarea de mașini electrice a crescut spectaculos, ceea ce a devenit evident mai ales în țările bogate din vestul continentului, scrie Politico.eu.

În prezent, Comisia Europeană caută o soluție pentru a se asigura că nu-i lasă pe cei săraci în urmă în ce privește mobilitatea verde.

Una dintre ideile discutate de oficialii Comisiei ar putea include orice program național de achizionare a mașinilor electrice drept parte a eforturilor de ieșirea din criza generată de coronavirus. În timp ce țările UE se pregătesc să acceseze cele 750 de miliarde de euro din fondul de relansare pus la dispoziție de UE, acest lucru i-ar putea încuraja pe cei cu o rată mică a vânzărilor de mașini electrice să gândească programe de sprijin a acestei industrii.

”Industria auto va beneficia de acest instrument ambițios de relansare în valoare de 750 de miliar de euro, în timp ce va putea accesa și câteva programe din cadrul bugetului multianual”, a delarat pentru Politico un oficial din cadrul Comisiei.

În prima jumătate a anului, vânzările de mașini s-au prăbușit cu 38%, potrivit ACEA, o asociație auto de loby. Însă mașinile electrice au inversat trensul, înregistrând o creștere de 8% în vânzări în primele șase luni ale anului, dublu față de anul trecut.

Problema cu aceste vânzări este că ele sunt inegale. În primele trei luni ale acestui an, 98% din vânzarea de mașini electrice vândute în Europa s-au înregistrat în 14 țări bogate ale UE, plus două țări non UE cum sunt Marea Britanie și Norvegia.

Creșterea vânzărilor de mașini electrice nu s-a întâmplat din cauză că virusul i-a făcut pe cumpărători mai ecologiști. Explicația estse că programele de relansare gândite de guvernele țărilor bogate, inclusiv Germania și Franța, au inclus stimulente pentru a face vânzarea de mașini electrice mai atractivă – parte a eforturilor de a susține proiectul Green Deal, care își propune să se ajungă la netutralitate climatică în UE în 2050.

Cota de piață a mașinilor electrice a ajuns, în luna iunie, la 29% în Suedia și 9 % în Germania și Franța. În antiteză, Italia și Spania piața masiniloro electrice este de 3% iar în Polonia de 1%, potrivit datelor furnizate de International Council on Clean Transportation.

”Sudul rămâne o problemă”, declară un director din industria auto. ”Fără putere de cumpărare, șomaj ridicat, piața nu crește”, a mai spus el. Industria auto dorește ca Bruxelles-ul, Comisia Europeană, să facă mai multe pentru a încuraja programele naționale de stimulare a vânzărilor de așini electrice, ceea ce ar putea reduce distanța dintre vest și est în ce privește vânzarea de mașini electrice.

”Problema stă de multe ori nu în absența schemelor de ajutor, ci în felul prost în care sunt ele gândite”, susține Julia Poliscanova, din cadrul unui ONG specializat în transport.

”Polonia este un bun exemplu, unde majoritatea mașinilor noi sunt cumpărate, la fel ca peste tot în Europa, de companii, nu de indivizi”. Decizia Poloniei de exlude vânzarea de flote de mașini din cadrul programului de suvenție afectează progresul în acest domeniu.

ACEA susține că 26 din cele 27 state membre UE acordă stimulente pentru a încuraja oamenii să cumpere mașini electrice.

”Câtă vreme infrastructura de încăracare disponibilă în țările cu venituri ridicate vine la pachet cu suvenții mai mari – fiscale sau la achizțiția mașinii- vom avea regiuni cu două viteze în UE”, susține Matthias Schmidt, analist specializat în piața mașinilor electrice.

Producătorii de automobile și-a concentrat vânzările de electrice în partea bogată a continentului pentru că acolo clienții dispun de mai mulți bani iar infrastructura de încărcare este mai dezvoltată.

Vânzările de mașini electrice îi va ajuta pe producători să îndeplinească condițiile în ce privește limita de emisii CO2 obligatorie pentru fiecare producător.

Însă productorii auto vor trebui să se concentreze în următorii ani și pe alte zone din Europa după 2025 și 2030, din cauza condițiilor la emisia de CO2 cuprinse în Green Deal, făcând mașinile electrice mai atractive la vânzare în țări ca Polonia sau România.

Liderul indiscutabil al Europei în ce privește e-mobilitatea este Norvegia, care ar putea fi un exemplu pentru țările bogate. Soluția nu este doar suvenția la cumpărarea de mașini noi, ci reducerile oferite la parcare și la impozite care face ca deținerea unei astfel de mașini să fie mai ieftină.

Însă Norvegia este una dintre cele mai bogate țări din lume grație veniturilor obținute din petrol și gaz. Țările mai sărace vor trebui să crească taxele de drum în cazul mașinilor electrice pentru a contracara pierderile de venituri obținute din taxarea motorinei și benzinei.

Sursa: Politico.eu/ Traducerea și adaptarea: G4Media.ro

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

20 comentarii

  1. Franta a incetat de doua luni sa mai acorde subventii pentru masini electrice. Oricum, vanzarile pentru masini electrice n-au legatura cu utopia socialista Green Deal, ci cu tehnologia atractiva implementata in aceste masini. Motorul diesel sau pe benzina este primitiv in comparatie cu cel de Tesla, de exemplu.

    • Exact pe dos! Primitiv e motorul tesla nu cele diesel care au ajuns la un mare rafinament! Pana si cele pe benzina!
      Ce draq e arat de deosebit la un motor electric pe care il gasesti si intr o masina de tuns paru’ din nas?!

    • Boss…
      Intre un diesel la 8500 de euro si consum 5 litri si o tesla la 53000 euro si cost consum mai mic, merg le diesel desi cu dieselul ala subventionez si super electrica aia.

      Cam atat de fiabil e dieselul.

    • Pe masinile electrice, ansamblul motor-invertor are performanta net superioada.
      Singura veriga slaba la electrice este bateria, motoarele si invertoarele sunt asa inca de la EV1, cu mici imbunatatiri.
      Bateriile au fost imbunatatite dar nu suficient pentru a fi comparate cu durata si regimul de exploatare al masinilor cu ICE.
      Momentan este o fita pentru bogati sau pentru cei care se mint singuri ca si-au luat ceva ecologic. Sa se gandeasca in ce procentaj este reciclabila o masina clasica si in ce procentaj este reciclabila o masina electrica. Masina clasica are sasiu din fier sau aluminiu (la unele limuzine). Masina electrica are sasiu din aluminiu sau material compozit.
      Pe langa faptul ca producerea aluminiului are amprenta de carbon mult mai mare decat a fierului (de aprox 6x), materialul compozit nu este reciclat.
      Deci din start masinile electrice au impact mai mare asupra mediului din cauza ca au nevoie de o caroserie usoara care sa compenseze greutatea bateriei. Apoi este bateria care foloseste foate multe elemente rare, minate din mai multe locuri de pe glob, cu impact considerabil asupra mediului prin activitati de minerit.
      Exista deja planuri pentru inceperea activitatilor de extragere a Litiului de pe fundul oceanului, astfel de activitati ar avea un impact importat asupra vietii marine.

    • @Marc
      Subventiile sunt acordate in continuare, prima s’a micsorat cu 500 euro. De cumparat, se cumpara in principal cele produse de doi producatori: Tesla si Renault. Diferenta, fiind facuta de bugetul cumparatorilor, vehiculele fiind oricum in LLD.

      Cei care s’au saturat de zgomotul de tractor al dieselului, au trecut la benzina, deoarece folosim E85 (bio-éthanol) care nu stiu daca exista in Romania. Intre 0,5 si 0,8 euro litrul.
      Orice masina benzina, functioneaza cu E85. Intre 11 si 100% (E10 avand deja 10% éthanol) Unele fara nici un reglaj, altele cu un boîtier (nu mai stiu termenul) de reglare, altele cu o reprogramare de tip „flex”.
      Depinde de bugetul si necesitatile fiecaruia.

      Personal, fiind parizian, folosesc masini jetabile. Max 3-4 k€, benzina, folosind E85, intre 70 si 100%, fara nici o modificare.
      Diesel 7l x 1,3€ vs Benzina/E85 9l x 0,7€

      Calculul este repede de facut, pompe de E85 sunt peste tot, agrementul sonor, etc, este total. Pentru a trece la 100% electric, o voi face, cand vor exista statii de incarcare lafel de dense ca cele de benzina, iar autonomia (nu vb de Tesla) va depasi 500 km in sarcina max iar pretul va fi acelasi cu cel al vehiculelor folosind combustibili fosile.

    • Creatorii Lumilor – la disecția stringului..

  2. Statul român are alte priorităţi, trebuie să decidă dacă vrea să desfiinţeze tribunalele, sau să le mai păstreze, de faţadă.

  3. Va rog sa desemnati un corector pentru articol. Este scris/tradus dezastruos.

  4. Deocamdata masinile electrice sunt un moft, sustinut ideologic. Cand vor putea fi utilizate exact ca masinile cu motoare cu ardere (si ca timp de incarcare) si bateriile de acumulatori nu vor avea jumatate de tona, poate mai discutam. Se distruge o industrie in care sunt angajati zeci de milioane de oameni, iar in loc se pune o iluzie. Ca de obicei ideologia nu are nicio legatura cu ratiunea.

    • Care timpi de incarcare? Ai o mini rafinarie in fata locuintei? Vrei sa mergi sa faci un plin, iti ia 15 min drumul, 10 minute procesul, 15 minute inapoi, in schimb cu o masina electrica in fiecare dimineata te poti trezi la un plin gata facut.

      Se elimina o industrie ineficienta, sunt mii de cazuri in istorie unde din 9 au ajuns 1 angajat.
      Masinile electrice sunt superioare unei masini cu ardere, zi o masina cu ardere interna care a devenit mai buna dupa ce ai cumparato. Nu exista asa ceva. In schimb o masina electrica e un calculator pe roti care poate fi imbunatatit constant.

      Sunt un infinit de lucruri de zis, ce poti face e sa faci test drive cu masini electrice si sa te documentezi de domeniu. Sunt inginer embeded la o companie mare auto, nu iti poti imagina ce se pregateste in urmatorii 4-5 ani. Producatorii auto nu vor sa arate diferentele intre masinile electrice si cele clasice din cauza ca nimeni nu ar mai cumpara cele existente deja.

    • Ai dreptate, nu putem compara masina electrica cu cea clasica. E ca si cum am compara casetele cu CD-urile.

      Ramane insa problema bateriilor… oricat ai inbunatati softurile si ai reduce frecarile, RAMANE problema bateriilor…

      Masina electrica nu constituie o solutie decat pentru orase sau pentru economii puternice care pot dezvolta o retea electrica de alimentare a masinilor electrice.

      Laptop-urile au o durata de viata a bateriei sensibil mai mare deoarece a disparut unitatea de CD iar HDD-ul care avea piese in miscare este inlocuit de M2 SSD -care ocupa putin spatiu. Deci exista mai mult spatiu disponibil pentru baterie in corpul laptop-ului. Asa a fost posibil, nu e nici o minune, nici un software care sa administere foarte eficient consumul de energie al laptopului.

      Pe o unitate de volum a bateriei, prin reactii chimice poti inmagazina in mod ideal o anumita cantitate de energie potentiala. Din cate am inteles, suntem destul de aproape de acel ideal, performantele bateriilor in viitor vor avea cresteri de ordinul procentelor. Asa ca, mai multa energie stocata inseamna mai multe baterii…
      In schimb, un combustibil fosil inmagazineaza o energie de cateva zeci de ori mai mare pe unitatea de volum.

      In afara de ambitiile unor entuziasti, nu vom vedea niciodata avioane electrice.
      Sau tractoare electrice, sau…

      @ Andrei: sunt intru totul de acord cu tine.

  5. Pai mai demult mergeai la farmacie sa iti cumperi benzina; Treaca inca 5-10 ani sa avem si noi infrastructura decenta de incarcare.

    Se lucreaza intens la inovatii in tehnologie, cu timpul o sa scada si pretul, exemplu Tesla care din cand in cand mai scad din pretul masinii.

    Motorul termic este primitiv in sensul ca este complet depasit si nu isi mai are rost. Pentru ce sa tii un sistem asa complex in masina, nu are sens, asta pe langa toate calculatoarele de bord.

    In fine, unii chiar nu sunt capabili sa se documenteze, probabil singurul mod in care o sa ii schimbe cineva o sa fie cand o sa realizeze ca sunt singurii din trafic cu zgomot si fum.

    • Alo, placa asta e de la inceputul anilor 2000 :)) Fara subventii atat la cumparate cat si la incarcare masina electrica este ZERO barat!

  6. Pana acum electricele s-au vandut pentru ca au fost subventii iar amatorii de gratuitati sunt majoritari in lumea de azi.
    Daca s-ar taia subventiile, foarte probabil nu si-ar cumpara decat cei foarte bogati modele de top gen Tesla, in rest s-ar vinde mai multe hibride.

  7. Norvegienii traiesc pe picior mare din petrol si gaze, dar ei cumpara basinile electrice :)) Pai sa opreasca exploatarea de petrol mai intai sa vedem daca mai cumpara electrice in care sa dardaie de frig ca masochistii cand o ia la vale bateria grav cand bagi caldura!

  8. Cunoscatorii romani nu se dezmint.
    Despre efectele produse de Dieselurile cu care ne mandrim atata in plamanii proprii si ai copiiilor nostri nu se intreaba nimeni.
    Numai prostii de occidentali tot fac studii despre impactul microparticulelor PM 2.5 si a noxelor NO2 asupra dezvoltarii copiilor si adultilor descoperind legaturi clare intre astm, cancer, etc si poluare. Inclusiv Covid are efecte mult mai grave in zonele cu poluare mare pt ca afecteaza in primul rand plamanii.
    Doar azi tocmai ce a aparut acest articol, ce se adauga unui sir lung de studii in domeniu. Dar ai nostri se pricep oricum mai bine, nu e nevoie sa le explice nimeni ce si cum, ei stiu tot despre toate.
    https://www.theguardian.com/environment/2020/aug/24/infants-exposed-to-air-pollution-have-less-lung-power-as-adolescents-study

  9. Se vede diferenta dintre bogatul si dezvoltatul Nord si Nord Vest si inapoierea si saracia din Sudul si Estul Europei, o noua cortina electrica.

  10. Sa va fie rusine, incultilor, urcati pe munte cu incaltari si bagaje necorespunzatoare, ascultati muzica inculta, iar acum, rusinea Europei, circulati cu masini ieftine. Cumparati-va, romanache, masini mai scumpe si mai curate! Lasati planeta curata pentru cei 4 copii ai mei!

    Daca nu aveti bani, profitati de o ocazie deosebita de avansare in cariera: au inceput inscrierile pentru porumb si cartof bavarez.

  11. Eu anul asta mi-am schimbat masina si am luat in calcul inclusiv o electrica. Pentru mine si cred ca pentru multi altii, e complet utopic sa iti iei o masina electrica si sa fii nevoit sa-ti schimbi complet stilul de viata. Sa o incarci pe la diverse supermarket-uri (dai ai loc disponibil in acel moment) sau mall-uri, etc. Iubesc natura si mediul, dar totusi ma iubesc si pe mine si familia mea.

    Am luat in final KIA Sportage CRDI :))