G4Media.ro

The Wall Street Journal: Bătălia pentru capturarea Aeroportului Hostomel, eroarea din planul…

Sursa foto: Facebook / Bundeswehr - ilustrație generică

The Wall Street Journal: Bătălia pentru capturarea Aeroportului Hostomel, eroarea din planul lui Putin pentru capturarea Kievului / Un grup de militari ucraineni a reușit să blocheze invazia rusă de la marginea capitalei

Putin a crezut că Ucraina va cădea rapid. O bătălie pe aeroport i-a dovedit însă eroarea. Un reportaj The Wall Street Journal relatează felul în care câțiva soldați ucraineni au reușit să blocheze o invazie la scară largă, ce ar fi putut duce la ocuparea Kievului.

Rusia a vrut să folosească aeroportul Hostomel, de lângă Kiev, pentru a aduce trupe direct și rapid în capitală. Câțiva soldați ucraineni a luptat însă pentru a împiedica rușii să folosească pista de aterizare, forțându-i să-și mute soldații și proviziile pe rute terestre.

Încercarea Rusiei de a ocupa aeroportul a întruchipat ipotezele ambițioase ale planificatorilor săi militari, teorii care spuneau că apărarea ucraineană s-ar prăbuși imediat sub o putere de foc copleșitoare. Oficialii și propagandiștii ruși s-au lăudat de ani de zile că forțele Moscovei ar putea depăși vecinul său mai mic în doar câteva zile.

Dar rezistența armatei ucrainene și a soldaților, susținută de luptători voluntari, a încetinit înaintarea Rusiei, oprindu-o complet în zona din jurul aeroportului Hostomel, după o zi de lupte crâncene.

Confruntarea de aici a devenit cheia rezistenței ucrainene și cel mai important motiv pentru care forțele ruse s-au blocat până acum. Joi, armata rusă a făcut însă progrese în sud, pătrunzând în orașul Herson și împingând defensiva ucraineană spre Zaporizhya.

Relatarea scenelor uneia dintre cele mai semnificative bătălii din timpul conflictului realizată de The Wall Street Journal se bazează pe relatările a doi soldați implicați în lupte, rapoarte oficiale ale armatei ucrainene și videoclipuri și imagini cu evenimentele de pe aerodrom.

Primul semn de război în Hostomel a venit la ora 7 dimineața pe 24 februarie, la câteva ore după ce Putin a anunțat invazia, când o rachetă de croazieră s-a izbit în pământ la câțiva metri de un bloc de apartamente, provocând un crater imens și spulberând ferestrele clădirii.

Sursa foto: Google Maps

Unitatea Gărzii Naționale Ucrainene care apăra aeroportul era sub puterea maximă a focului. Majoritatea echipamentelor și a personalului său greu se aflau la sute de mile spre est, pe linia frontului unui război pe care Rusia l-a provocat cu opt ani mai devreme.

Totuși, aceasta a fost Brigada de Reacție Rapidă de elită, cu sediul la aeroport tocmai datorită abilităților sale de luptă și a capacității de a se desfășura rapid. Înființată în 2015, a petrecut ani de zile luptă cu rușii din estul Ucrainei.

Lt. Gărzii Naționale, Andriy Kulish, un tânăr de 36 de ani care și-a părăsit slujba în comunicații pentru a se alătura armatei în 2014, tocmai făcuse ceai pentru doi camarazi la câteva ore după ce racheta a lovit, când a auzit tăierea palelor elicopterului.

Aeronava de atac a zburat jos, evitând radarul ucrainean. Au dezlănțuit un baraj de rachete și mitralieră asupra aeroportului și a bazei militare adiacente, forțându-i pe soldații ucraineni să se adăpostească.

Ucrainenii s-au simțit depășiți. „A fost ca și cum ai veni la luptă cu un cuțit, iar ceilalți cu o armă”, a spus Lt. Kulish într-un interviu.

După primul baraj, a văzut doi soldați adăpostindu-se lângă camera lui. ”Îți vrei ceaiul acum?” a strigat el. Întrebarea a stârnit râsete.

Căderea sub bombardamentul aerian a fost o experiență nouă pentru această unitate, deoarece militarii din est, conduși de ruși, nu au forțe aeriene. Dar apărătorii, inclusiv ofițerii, soldații contractuali și recruții, s-au orientat rapid.

S-au răspândit prin bază și în aeroport și au tras înverșunat cu tot ce aveau, a spus Lt. Kulish. Au folosit puști automate, tunuri antiaeriene și câteva rachete cu umăr.

Armata rusă a declarat că a trimis 200 de elicoptere în misiune. Oficialii ucraineni și soldații care au apărat aeroportul susțin că au fost aproximativ 30 de elicoptere.

După aproape trei ore de luptă, elicopterele rusești au început să se apropie și să arunce din aer soldați pe frânghii care au început să tragă.

Apărătorii ucraineni rămași fără rachete antiaeriene începeau să li se termine și celelalte muniții. Acum, înfruntându-se cu un inamic atât la sol, cât și în aer, comandantul brigăzii a ordonat retragerea, îndesându-și steagul unității pe jachetă înainte de a pleca.

Armata rusă a spus că parașutiștii săi nu au suferit pierderi și au ucis 200 dintre ceea ce au numit „naționaliști”.

Lt. Kulish a spus că unitatea sa nu a avut morți, ci doar un rănit.

Rușii s-au deplasat rapid pentru a se stabili în bază. Pe măsură ce forțele străine au pătruns, informațiile ucrainene au aflat planul rusesc: voiau să trimită 18 avioane de transport Il-76 în Ucraina, din Belarus. La șaizeci de mile spre vest, unitatea de 48 de parașutiști a locotenentului Kharchenko a sărit în trei elicoptere și s-a îndreptat spre Hostomel.

Misiunea lor: să se apropie suficient de pista de aterizare, pentru a elimina cel puțin primul Il-76, astfel încât să nu îndrăznească și alți piloți să aterizeze.

Ajunși într-un câmp aflat la vest de aeroport, parașutiștii s-au revărsat din elicoptere. Lt. Kharchenko a condus rapid, dar în tăcere, peste un drum flancat de case, un câmp și un șanț plin de copaci și tufișuri.

Când se apropiau de pista de aterizare, o dronă bâzâia deasupra capului. Fuseseră reperați.

Parașutiștii s-au repezit înainte, dar apoi s-au lovit un gard de sârmă de 7 picioare, acoperit cu sârmă ghimpată. Lipsiți de explozivi și grenade, lt. Kharchenko a făcut o gaură în sârmă și a început să-și ajute camarazii să treacă în cealaltă parte. Cinci au trecut. Apoi focul de mitraliere rusești a izbucnit asupra lor.

Trei dintre ucraineni au fost grav răniți. Lt. Kharchenko a cerut ajutor de la o altă unitate de parașutiști ucraineni de vehicule blindate, care ar fi trebuit să atace aeroportul din nord. Comandantul lor, indicativul Monk, a răspuns că nu sunt încă acolo.

Rușii i-au prins pe parașutiștii Lt. Harcenko cu foc puternic. O grenadă a explodat și a aprins iarba unde stăteau.

Lt. Harcenko a încercat să-i liniștească pe soldații de cealaltă parte a zidului, îngrijorat că țipetele lor îi vor îndruma pe ruși să-i ridice. „Am înțeles că situația s-a schimbat radical”, a spus el. „Inamicul reușise să construiască o linie bună de apărare.”

Parașutiștii au scos lopețile din dotare și au săpat în grabă o groapă pe sub sârmă, reușind să-l tragă afară pe unul dintre camarazii lor.

Lt. Harcenko a cerut coordonatele ca artileria ucraineană să lovească inamicul din sud.

Radioul aducea vești bune: Monk și oamenii lui începuseră să atace din nord. Și o altă unitate ucraineană venea dinspre sud-est cu vehicule civile.

Parașutiștii au instalat un punct de tragere pentru rachete antiaeriene în câmpul din afara zidului.

La câteva ore după începerea luptei, valul se întorcea. Rușii au fost prinși. Comandantul ucrainean le-a spus la radio că cele mai recente informații au indicat că Il-76 și-au abandonat misiunea. Nu exista riscul niciunei aterizări.

Nu era timp de sărbătoare. Mesajul a venit prin radio: O coloană blindată rusească se apropia dinspre nord. Lt. Kharchenko a decis că va trebui să lase în urmă bărbații care erau prinși de cealaltă parte a gardului. Doi dintre ei erau inconștienți.

„Conștiința mea a fost torturată”, a spus el, „pentru că pierderea oamenilor este o povară grea pentru orice comandant”.

Parașutiștii s-au retras spre sud, mișcându-se încet, deoarece mai mulți au fost răniți, printre care lt. Harcenko, care fusese împușcat în picior. Le-a luat 40 de minute să traverseze un câmp pe care trecuseră în viteză în 10 minute în cealaltă direcție.

Deodată, au auzit vuietul vehiculelor blindate rusești îndreptându-se spre ei. Au pus rapid o ambuscadă, scoțând din luptă tancul din partea din față a coloanei și trăgând cu rachete către celelalte vehicule. Vehiculele rămase s-au întors.

În timp ce ucrainenii se îndreptau spre sud, spre Kiev, o mașină civilă a oprit. În întuneric, lt. Harcenko era îngrijorat dacă șoferul era prieten sau dușman, apoi a văzut un steag ucrainean pe geamul pasagerului și s-a prăbușit înăuntru uşurat.

Parașutiștii nu au preluat aeroportul, dar au dejucat operațiunea aeriană rusă. Ucraina a adus rapid întăriri care au oprit forțele ruse pe linia frontului în jurul Hostomel și în orașele învecinate. Transporturile de trupe din Belarus nu au aterizat la Hostomel.

Lt. Kharchenko se recuperează acum într-un spital dintr-un oraș din apropiere. Fuma afară a doua zi după raid, când un soldat pe care nu-l recunoștea s-a apropiat de el.

„Eu sunt ochii tăi”, i-a spus soldatul. Era primul parașutist care trecuse dincolo de gardul aeroportului. Se târâse apoi afară, în ciuda rănilor grave de la spate, produse de o grenadă, și a fost transportat la spital.

Sursa foto: Facebook / Bundeswehr – ilustrație generică

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

16 comentarii

  1. Fără niciun dubiu, dacă ar fi sa merg la război, as vrea sa-i am ca aliați pe ucrainieni. Nimeni nu le dădea vreo sansa, nici eu. Aveam in minte armata Afganistanului numeric superioară și mai dotata decât talibanii și totuși au fugit toți ca sobolnanii.

  2. Mai cetateni, luati-va frate un traducator ca te si enervezi citind romana asta de goagle.

    • +1 :)))))

    • un site de stiri „elitist” precum se considera g4, permite la sectiunea de comentarii m.izerii scrise de un personaj i.diot, care semneaza cu numele „Dumnezeu”.
      probabil ca scuza ar fi conditia de „jurnalism independent” si lipsa bugetului pentru moderatori.

    • Dar de ce „dumnezeu” n-ar fi un nume la fel de potrivit precum „sanitarul”, pentru un utilizator?!

      Doar nu-ti inchipui ca eu sunt peste sanitar, nu? Sau … 😆

    • Dar nu pricep care e problema cu nickname-ul „dumnezeu“! L-a înregistrat cineva la OSIM cumva? :)))))

    • daca ai inteles ca problema e la nickname… cred ca imi pierd vremea pe aici.
      focusul trebuia sa fie pe textul „m.izerii scrise de un personaj i.diot”. nickname-ul era pentru identificare. putea sa il cheme oricum.
      ce mizerii? pai 90% dintre comentarii sunt in genul celui de la ora 2:03 pm sau 2:53 pm.

    • Subscriu !!! Articole bune si la care altfel nu am avea acces pentru ca sunt ascunse in spatele unui paywall sunt realmente ruinate de traducerea de goagle. E rusinos și e pacat de efortul redactiei de a prelua aceste articole. Un contract cu un traducator ok ar ridica nivelul de ansamblu al serviciilor jurnalistice prestate. Eo problema mai larg raspandita, din pacate, nu e doar la G4M.

  3. Mai degrabă ce căcănar jalnic ești tu sovieticule, numai gura e de tine și o folosești numai pentru supt paula lui putin! :)))))

  4. nu automat, dar ar fi un ajutor imens. sa aduci soldati aerian si sa ii debarci rapid si usor e important. nu intelegi tu notiunea de timp, insa. tu oricat bati campii tot salariul ala il iei! zilnic la datorie vad!

  5. Aeroportul ala a fost cu adevărat important , ruși au dorit forte aeroportul, mult zile întregi sau bătut pe el. O piesa importanta in război, desant aeropurtat la asemenea mărime nu mai trebuie explicat nimic.

  6. Atunci buey pluă fleșcăită ce-a vrut să realizeze armata maro la Kiev? Cumva cel mai mare ambuteiaj din lume?
    Păi vezi ce pr0ști sunteți buey sovieticilor? Vă agitați degeaba ca niște coaye-n căldare! :)))))

  7. Atunci buey pu ță fleșcăită ce-a vrut să realizeze armata maro la Kiev? Cumva cel mai mare ambuteiaj din lume?
    Păi vezi ce pr0ști sunteți buey sovieticilor? Vă agitați degeaba ca niște cuayâie-n căldare! :)))))

  8. postache , esti din ce in ce mai distractiv!

  9. tu nici macar pe aia din jocurile video nu ai. nu mai zic de creierul ala expirat….

  10. „Iti vrei acum ceaiul?”
    Nu stiu daca e reala replica dar din tot ce am vazut cu ucrainienii asa pare.
    In situatii extreme putini oameni mai au genul asta de stapanire de sine.