G4Media.ro

Taxarea pe kilometru pentru transportul rutier greu va fi introdusă la finalul…

Foto: InquamPhotos / Tudor Costache

Taxarea pe kilometru pentru transportul rutier greu va fi introdusă la finalul anului 2023. Automobilele vor fi taxate în continuare prin rovignetă

Transportul rutier greu va fi taxat în funcţie de kilometri parcurşi, începând probabil de la finalul anului 2023, ca parte a condiţiilor de reformă pentru aprobarea Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), a declarat luni ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, la Digi 24.

„E vorba de ceva destul de firesc în toată Europa: în ceea ce priveşte traficul greu, maşinile de peste 7,5 tone: camioane, tiruri, autocare şi aşa mai departe, în aproape toată Europa, dacă nu mă înşel în 23 din 27 de state membre, se taxează folosirea reţelelor de drumuri naţionale, de autostrăzi, nu pe timp, ca în România, unde cumpărăm o vignetă care e valabilă o zi, o săptămână, o lună, un an, ci pe distanţa parcursă. Chiar şi ţările de lângă noi – Bulgaria, Ungaria, Austria, folosesc deja acest sistem. E vorba ca şi noi să facem această trecere, pentru traficul greu”, a spus Cătălin Drulă, potrivit Agerpres.

Ministrul Transporturilor a explicat că acest nou sistem de taxare nu se va aplica maşinilor personale de mici dimensiuni.

„Pentru maşini mici rămâne acea vignetă, valabilă pe timp, sistemul de acum. Aşa e şi în Austria, pentru maşini mici se plăteşte vigneta austriacă, traficul greu plăteşte la distanţă parcursă. Sunt diverse metode şi sisteme. Unele implică un sistem montat la bordul camionului, altele sunt bazate pe camere care recunosc numerele de înmatriculare, fiecare ţară foloseşte un sistem diferit. E vorba de a ne alinia acestei tendinţe de taxare europeană, ceea ce permite o taxare mai corectă şi a utilizării, şi a poluării cauzate, permite să avem o competiţie mai echilibrată între traficul feroviar şi cel rutier”, a menţionat oficialul MTI.

Ministrul Transporturilor a susţinut că vor avea loc consultări ample cu companiile de transport, inclusiv în legătură cu nivelul noi taxe. (Foto: InquamPhotos / Tudor Costache)

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

18 comentarii

  1. Asa e. Dar multe din tarile mentionate au niste tarife acceptabile, nu tarife de 0,15-0,40 euro/km care sunt mentionate in PNRR. Bulgaria de exemplu are tarife pe km care incep de la 0,015 euro si care ajung la maxim 0,10 euro km pentru camioane non-euro mai mari de 12 tone.

    • Tu ai inteles poza aia cu camionul cu lemne?

    • bulgaria e la jumatatea economiei romanesti in plus prefer ca traficul de tranzitcatre turcia sa treaca pe labulgari nu prin ro stide ce nu?ori sa taxam scump sa ramanemcu ceva orisa distruga drumurile si poluare la bulgari secretul e sa taxam scump sa facem aceiasi bani ca ac cu trafic la jumatate asta e secretul succesului mult si prost ca acum e aiurea

  2. Probabil ca Durla asta nu a iesit din România,pe cale rutiera!!Taxezi pe kilometru ok nici o problema dar ce taxezi??!!Baa tâmpitilor din guvern ,voi comparati România cu Austria,Belgia sau Germania,Ungaria si chiar Bulgaria??Fraieri sunt transportatorii ca nu opresc camioanele.macar o saptamana sa vedem ce rahat o sa faceti voi!!Faceti infrastructura ma abia apoi sa taxati!!!

    • A spus clar ce taxeaza, banii sunt folositi pentru mentenanta infrastructurii existente.

      Ce a gresit masiv Drula a fost cand a spus: ca banii din taxa de pod de la Fetesti sunt folositi pentru menetanta autostrazii pe toata lungimea ei.

      In Constitutie se specifica destul de clar: o taxa poate fi impusa daca exista un scop bine definit asociat si se mai specifica si faptul ca obligatiile fiscale trebuie sa fie „asezate just”.

      Mie mi se pare dubla impunere: si vigneta si taxa de pod in conditiile in care Statul trebuie sa asigure infrastructura intre doua puncte de pe teritoriul Romaniei – iar pentru acest lucru poate percepe o taxa. Una. Nu doua!

      Orban stie mai bine: are o lege in sertar in Camera Deputatilor pe tema taxelor de pod dar nu vrea sa o supuna dezabaterii parlamentare.

    • @ Trukmen – eu vorbesc pentru persoanele fizice. Alea nu sunt reprezentate. Nimeni nu le asculta, nici macar Avocatul Poporului.
      Transportatorii au sindicalisti care sa le apere interesele. Dar din cauza lor platim noi, tonti!
      Din partea mea sa foloseasca calea ferata pentru transport.
      Nu mai pot eu ca nu mai livreaza berea la PET si apa imbuteliata si laptele prroaspat.

      Luxul se plateste dar le fel de bine poti sa te lipsesti de el

    • taxezi ce exista, avem deja 1000km de autostrada. cam putini, dar nu e ca si cum nu sunt deloc, cum spui tu. si oricum nu stim sa circulam nici pe aia. la final te intrebi ce facem cu ei, ca noi doar accidente stim sa facem.

    • Drulă lucreaza pentru sistem, ca orice politician. Drulă nu rescrie regulile. Drulă nube Chuck Norris.
      Oamenii de rand au o mica bucurie atunci cand se conformeaza… chiar daca platesc o mica taxa… fara sa realizeze de ce ei se bucura ca au dat ceva-ceva de pomana. Ca la popa sau la biserica.

      E o mare diferenta intre ‘transportatori’, persoane juridice si.. persoane fizice.
      De ce trebuie sa „sufere” toți la gramada?

    • @Dragos: e util sa citesti tot articolul. scrie clar ca pt persoanele fizice ramane vigneta. si peste tot pe net nu o sa gasesti o alta declaratie. ce mai vrei mai mult?
      iar vigneta asta e chiar la pret bun, sincer. macar sa ramana atat ca e.

    • @andrei: tu pari sa fi inteles de ce trebuie sa platesti o taxa de pod una și la DUS și una și la ÎNTORS, in drum spre Mare sau Deltă.
      Una singura nu era suficienta?
      Ei bine eu nu am înțeles de ce trebuie sa platesti O taxa de pod atunci cand nu exista o varianta fara taxa.
      Sunt de acord cu vigneta.
      Mai e și acciza. E OK și ea.
      Dar taxa de pod o pui atunci cand exista si alte variante fara taxa si dintre care poti sa alegi.

  3. D-l ministru Ungaria are centura ocolitoare la comune dumneavoastră și atâtea guverne nu ați reușit să faceți o centură ocolitoare a capitalei…in afara de taxe oare puteți face ceva și pt tara asta….

  4. De ce sa nu se aplice și la autoturisme taxa pe km?
    Există o taxă de drum inclusă și în combustibil !
    Pensionarii circulă cca.2000 km/an iar taximetrele și mașinile de firma circulă cca.30000 km/an, dar taxele sunt la fel (mașinile uzează drumurile stând pe loc!!).
    La fel și ITP-ul nu ține cont de nr. de km.
    Ce poluează mai mult – o mașină Euro 3 care circulă 2000 km/an sau una Euro 5 care circulă 30000 km/an ?
    Curentul pt. mașinile electrice nu implică și o poluare pt. producție și mai ales pentru baterii-sau nu contează căci bateriile sunt făcute în China…(inclusiv reciclarea lor presupune o industrie poluantă)
    Un profesor de la facultatea de transporturi poate face un calcul exact pt. fiecare caz în parte dar statul are interesul să ia cât mai multe taxe pt. a cârpi gropile de pe toate drumurile.

  5. Așa a fost băgată și taxa de drum. Base a promis atunci drumuri că în palmă. Vai, vedevas pe toți langa Ceaușescu!!!

  6. Pai ce SA taxezi domnule ministru?gauriele din asfalt.Dati exemplu Austria dar ATI fost vreodata acolo SA vedeti ce strazi Au acolo?sunteti jalnici

  7. E ok cu taxa la kilometru pentru camioane,dar sa si faca ceva cu banii respectivi, nu sa-i bage in buzunar. In Bulgaria de ex au pus acum aproximativ un an taxa la km si deja au inceput constructia autostrazii Vidin- Sofia

  8. Romani pirliti si ranchiunosi ce sunteti! Vi se pare ca nu v-au nimerit pe voi si aplaudati Nu stiti ca tot voi platiti fiecare leut. Il ve-ti gasi la raft la orice produs. Ve-ti preturi ca in occiident, atunci sa va aud. Si tu cu calea ferata, sa maninci lapte proaspat si banane aduse pe calea ferata.

  9. Corect, taxare pe km, dar și robinetele pt autoturisme sa fie și 1 sau 2 zile. Cine nu prea are de mers doar pentru 1 zi în afara localității, musai sa mergi 1 saptamana ? sau sa stai 1 saptamana pe drumuri ?
    Ca asa vrea cineva, pe noi de ce nu ne intreaba!
    Tot _ ulimea plateste ! Romanul cea mai nașpa specie, înghite toate porcăriile guvernohotilor!