G4Media.ro

SURSE: Promovarea magistraților fără criterii meritocratice, amenințările la adresa independenței judecătorilor, prescripția…

Sursa foto: Pixabay

SURSE: Promovarea magistraților fără criterii meritocratice, amenințările la adresa independenței judecătorilor, prescripția specială, elita închisă care controlează Sănătatea – probleme ridicate de OCDE în discuțiile cu România

Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), organizație cu care România a început discuțiile formale pentru aderarea, a transmis autorităților mai multe observații și recomandări legate de domeniul justiției, potrivit unui document consultat de G4Media. Documentul este un draft realizat de specialiștii OCDE și poate suferi modificări în dialogul cu autoritățile române. Capitolul dedicat justiției ridică probleme precum lipsa promovării meritocratice a magistraților, precum și amenințările la adresa independenței judiciare.

Observațiile din documentul OCDE se bazează pe documente oficiale ale unor instituții precum Comisia Europeană și Comisia de la Veneția, dar și pe discuții cu societatea civilă.

Principalele observații ale OCDE:

– lipsa promovării meritocratice în justiție și amenințările la adresa independenței judiciare a judecătorilor, în special în ceea ce privește criteriile de promovare a judecătorilor la Înalta Curte de Casație și Justiție. OCDE citează îngrijorări cu privire la procesul de selectare a magistraților, precum absența unor criterii de selecție obiective și a unor limite de durată a mandatului examinatorilor

– publicul și companiile percep amenințări și presiuni din partea guvernului și a politicienilor la adresa independenței sistemului judiciar. În acest sens, deciziile Curții Constituționale privind întreruperea termenului de prescripție a răspunderii penale a fost indicată ca fiind de natură să întărească neîncrederea în sistemul judiciar

– activitatea Inspecției Judiciare a fost de asemenea contestată, fiind citate unele cazuri de sancțiuni disciplinare din partea la adresa unor judecători și procurori care au provocat îngrijorare

– procedura de selecție a procurorilor desemnați pentru a investiga magistrații corupți are puncte slabe

– E posibil ca măsurile prevăzute în Strategia Națională Anticorupție să fie insuficiente pentru a aborda eficient corupția sistemică și capturarea instituțiilor

– Domeniul Sănătății e dat ca exemplu de corupție sistemică și capturare a instituțiilor. Draftul OCDE arată că, potrivit relatărilor, domeniul ar fi controlat de o elită restrânsă ce are legături cu interese politice și economice

– Capturarea domeniului permite alocarea de fonduri netransparente și bazate pe relații

– Strategia Națională Anticorupție recunoaște rolul crimei organizate, dar nu include acțiuni de combatere a rețelelor corupte la nivel sectorial

– Folosirea banilor publici de către partidele politice pentru a finanța mass-media și a influența conținutul presei pe baza unor contracte secrete

Draftul OCDE a formulat și mai multe recomandări:

– modificarea legislației privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale

– introducerea de garanții suplimentare în ce privește competențele Procurorului General de a interveni în cazuri individuale

– crearea de canale interne de raportare pentru avertizorii de integritate din sistemul judiciar, inclusiv pentru procurori

– Revizuirea cadrului disciplinar pentru asigurarea unor garanții procedurale eficiente care să protejeze independența, imparțialitatea și libertatea de judecată

– Consolidarea accesului pe bază de merit la funcțiile în sistemul judiciar

Context. OCDE este o organizație interguvernamentală cu 38 de membri și funcționează ca un club al statelor cu democrații avansate și sisteme economice performante. Apartenența la OCDE presupune respectarea unor standarde comune în domenii precum politicile publice, guvernanța economică și justiția. Avantajele care derivă din apartenența la OCDE sunt credibilitatea pentru potențialii investitori și parteneri economice, integrarea într-un sistem economic performant, accesul la piețe externe.

Guvernul României a prezentat constant aderarea la OCDE drept un obiectiv de țară similar cu aderarea la NATO şi integrarea în Uniunea Europeană.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

7 comentarii

  1. Domeniul in care își bagă râtul organele de Partid și de Stat eșuează in mizerie, corupție, generează nemulțumiți, morti, nedreptăți!

  2. Acestea sunt deficiențe pe care ar fi trebuit să le observe și să le corecteze organismele UE, până la OCDE.

    • Eu cred, din contră, că aceste deficiențe ar fi trebit dinainte ocolite de către cei care au gândit, au construit și conduc sistemul justiției. Vreau să spun că aceste ”deficiențe” – un eufemism elegant din partea OCDE – există în sistemul nostru juridic nu din lipsă de know – how, ci tocmai din cauza faptului că ele servesc interese corupte. Dovada cea mai elocventă este folosirea de către OCDE a sintagmelor de ”corupție sistemică” și ”captura instituțiilor” chiar legat de ”strategia” națională anticorupție. Asta înseamnă că suntem la un pas de ”regulatory capture”, termen folosit în cazul sistemelor juridice create în totalitate să servească interese de grup și nu interese ale comunității. Cea mai gravă problemă e că nu reacționăm proactiv la aceste audituri. Dovadă clară că sistemul este intenționat creat astfel.

  3. Câți bani s-ar economisi dacă s-ar desființa sistemul Judiciar!!!

    • Fara sistem judiciar iti da un cocalar bataie pe starada pana te baga in spital si nu i se intampla nimic.
      Sau un primar iti ia cu japca jumatate dintr-un teren si i-o trece in acte unui prieten al lui si nu ai ce sa faci. Iar prietenul face o pensiune pe teren , se branseaza ilegal la curent, arde de vii vreo 10 oameni, si nu e pedepsit.
      Un sistem juridic bun este foarte necesar. Problema la noi e ca sistemul juridic e profund viciat, disfunctional, face dosare si da verdicte la comanda politica, chiar si legifereaza prin Ccr si Iccj, isi acorda singur mariri de salarii, privilegii (pensionare la 45-48 de ani), etc

    • Pai eu ziceam de asta de azi, viciat cum zici tu, nu de unul bun la care nu avem nicio șansă să ajungem în 40 de ani!

  4. Independența Justiției din România e o glumă bună. Numai salariile astronomice (cu care n-am nici o problemă) și pensiile nesimțite mai mari ca ele, în plină putere de muncă, sunt singurul lucru serios în Justiția română.