G4Media.ro

Studiu: Transparența platformelor online este insuficientă înainte de alegerile europene/ Cele mai…

Sursa foto: pexels.com

Studiu: Transparența platformelor online este insuficientă înainte de alegerile europene/ Cele mai multe companii nu oferă suficiente detalii pentru a înțelege influența plătită

Platformele online au lacune mari în ceea ce privește transparența înaintea alegerilor pentru Parlamentul European din iunie, potrivit unui raport publicat de Fundația Mozilla, organizația non-profit din spatele browserului Firefox, scrie Euractiv.

Apropierea alegerilor a făcut ca problema transparenței să devină cu atât mai presantă cu cât amenințările de dezinformare și interferență străină sunt mari.

Fundația Mozilla a solicitat CheckFirst să efectueze teste de rezistență pentru a evalua dacă instrumentele de transparență ale platformelor sunt „pregătite pentru acțiune”.

Raportul s-a axat pe depozitele de publicitate ale AliExpress, X, Amazon, Bing, Snapchat, Zalando, Google, YouTube, Booking.com, Pinterest, App Store de la Apple, LinkedIn, Facebook, Instagram și TikTok.

Depozitele respective pe care platformele online foarte mari (Very Large Online Platforms – VLOP) sunt obligate să le înființeze în conformitate cu normele UE privind platformele, colectează conținutul anunțurilor și informații despre intenția campaniilor, oferind utilizatorilor informații despre modul în care sunt utilizate comunicările comerciale.

Depozitele de anunțuri sunt disponibile, de obicei, prin intermediul interfețelor web și al interfețelor de programare a aplicațiilor (API). Acestea din urmă conectează aplicații precum un depozit de reclame cu instrumentele de analiză ale cercetătorilor.

Legea privind serviciile digitale (DSA), actul de referință al UE în materie de moderare a conținutului, impune ca depozitele de reclame să fie accesibile publicului.

Concluzia este că depozitele de publicitate ale platformelor online nu oferă suficiente informații despre influențele plătite și reclamele comerciale înainte de alegerile europene din iunie

Unele platforme au respins această cerință. Aylo, compania-mamă a mai multor site-uri pornografice, a declarat în martie pentru Euractiv că consideră ilegală cerința DSA privind depozitele de anunțuri disponibile publicului. Acesta este unul dintre motivele pentru care a dat în judecată Comisia Europeană.

Testele de stres

Testele de stres efectuate de Mozilla și CheckFirst au verificat „robustețea, fiabilitatea și eficiența depozitelor de anunțuri în diferite condiții și sarcini, pentru a imita cerințele din lumea reală”, a scris organizația non-profit în raportul său.

Raportul a considerat că aceste baze de date sunt inadecvate pentru cercetători din cauza limitărilor funcționale și a lipsei de compatibilitate între platforme. De asemenea, raportul a subliniat că interfețele nu sunt compatibile între ele, ceea ce face mai dificilă pentru cercetători identificarea tendințelor între platforme.

Euractiv a contactat pentru comentarii toate platformele incluse în raport. Acestea fie au refuzat, fie nu au răspuns până la momentul publicării. Cu toate acestea, Pinterest a precizat că nu permite reclame politice.

Mozilla a sugerat ca platformele online să își îmbunătățească interfețele de depunere a anunțurilor pentru un acces și o utilizare mai ușoară, făcând în același timp ca datele disponibile să fie mai cuprinzătoare și mai clar documentate.

Publicitatea politică

Cercetarea Mozilla se referă, de asemenea, la un acord legislativ al UE privind publicitatea politică, încheiat în noiembrie, care vizează creșterea transparenței în publicitatea politică, în special online, pentru a preveni manipularea proceselor electorale.

Instrumentele impuse de legislație nu sunt perfecte, dar oferă un punct de plecare, a declarat pentru Euractiv Claire Pershan, responsabilă pentru advocacy în UE la Mozilla.

„Orientările recente ale DSA privind alegerile și regulamentul recent convenit privind transparența reclamelor politice vor îmbunătăți și mai mult aceste instrumente de transparență în ceea ce privește conținutul politic, așa că acum este momentul ca întreprinderile, cercetătorii și autoritățile de reglementare să colaboreze”, a declarat ea pentru Euractiv.

Katja Muñoz, cercetător la Centrul pentru geopolitică, geoeconomie și tehnologie al Consiliului German pentru Relații Externe a subliniat într-un episod din martie al podcastului Tech Brief al Euractiv că cercetătorii se confruntă cu dificultăți în prognozele legate de alegerilor din cauza accesului restricționat la datele din social media.

Platformele s-au îndepărtat de transparență în ultimii ani, iar disponibilizările și schimbările de proprietate au agravat problema, a spus Muñoz, aducând în discuție preluarea X de către Elon Musk în 2022.

Ea a spus că, în ciuda eforturilor legislative precum DSA, cercetătorii încă se luptă să obțină date.

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...