G4Media.ro

Scandalul predării Limbii române la clasele minorităţilor naţionale ia amploare. Părinții reacționează…

Scandalul predării Limbii române la clasele minorităţilor naţionale ia amploare. Părinții reacționează oficial și reclamă încălcarea Constituției, învăţătorii strâng semnături pentru eliminarea unei prevederi controversate

Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România a iniţiat o petiţie online pentru strângerea de semnături de la părinţii copiilor minorităţilor pentru abrogarea deciziei adoptate de Guvern prin OUG, potrivit căreia orele de limbă română să fie predată doar de profesori specializați. La doar 12 ore de la postarea anunţului, sunt deja strânse 2300 de semnături.

Asociația Părinților Maghiari din Târgu Mureș a transmis Ministerul Educației o cerere oficială prin care solicită abrogarea Art. 1, pct. 17 din Ordonanța de Urgență nr. 9/2018 care a instituit această măsură, reclamând încălcarea Constituției și a Legii educației naționale.

Mai multe şcoli din Cluj, Timişoara şi Ţinutul Secuiesc au avut poziţii radicale în ceea ce priveşte decizia Guvernului de a impune ca orele de Limbă română să fie predate doar de profesori specializaţi. Primii care au anunţat protestele au fost 31 de învăţători şi profesori de la gimnaziul Nikolaus Lenau din Timişoara cu limbă de predare germană.

Cadrele didactice au anunţat vineri pe paginile de socializare că au intrat în grevă japoneză şi marţi vor boicota aplicarea hotărârii ministeriale, asta echivalează că învăţătorii nespecializați vor preda în continuare în clase Limba română. Au urmat Gimnaziul Béla Bartók din Timişoara şi Colegiul Unitarian Ioan Sigismund din Cluj Napoca. Greva a fost susţinută şi de mai multe instituţii de învăţămâni din Ţinutul Secuiesc.

La Miercurea Ciuc, directorii de şcoli anunţă că noua prevedere este inaplicabilă. “Ferencz S. Alpár, directorul școlii elementare József Attila din Miercurea Ciuc, și-a exprimat interesul de a oferi 80 de ore de școlarizare, adică 4,44 de locuri de muncă şi nu a avut oportunitatea să facă acest lucru” relatează ziarul de limba maghiară din Miercurea Ciuc, Harghita nepe

Presa din Ungaria a prezentat şi ea pe larg protestele din România.

“Şcolile cu limbă de predare maghiară din România încep anul de învăţământ cu proteste!” relatează canalul TV de ştiri HÍR TV din Ungaria.

” În numeroase şcoli cu limbă de predare maghiară şi germană din România, anul de învăţământ debutează cu un protest de tip japonez cu banderole albe. Se potestează astfel faţă de hotărârea guvernului de la Bucureşti, adoptată în urmă cu zece zile, care prevede ca în primele clase din şcolile cu predare în limbile
minorităţilor limba română să fie predată în locul învăţătorilor de către profesori licenţiaţi în limba şi literatura română. Protestul a fost declanşat de o şcoală timişoreană cu limbă de predare germană, căreia s-au raliat deja şi instituţii de învăţământ din Cluj Napoca şi din Ţinutul Secuiesc.” continuă relatarea
https://hirtv.hu/ahirtvhirei/tiltakozassal-kezdik-a-tanevet-a-romaniai-magyar-nyelvu-
Traducerea: Imola Stănescu/fmatei

În acelaşi ton este şi articolul din MAGYAR IDŐK, ziar conservator, considerat apropiat guvernului maghiar de la Budapesta.

“În opinia învăţătorilor şi profesorilor, hotărârea guvernului pune în pericol senzaţia de confort a elevilor din clasele primare şi încredinţează predarea scrierii şi cititului în limba română unor persoane care nu dispun nici de specializare în această privinţă şi nici de experienţa predării la clasele elementare.

Vineri a chemat la purtarea banderolei albe şi Gimnaziul Béla Bartók din Timişoara. În chemarea publicată pe pagina de socializare a şcolii, autorii au apreciat drept o lipsă de responsabilitate faptul că doar cu 10 zile înaintea începerii şcolilor guvernul introduce o schimbare radicală care nu a fost precedată nici de un sondaj prealabil, nici de o consultare cu cei vizaţi şi cu cadrele de specialitate.

La greva japoneză a aderat şi Colegiul Unitarian János Zsigmond (Ioan Sigismund – n.n.) din Cluj Napoca. În apelul postat pe reţeaua de socializare, comunitatea şcolii a declarat: “Nu putem accepta ca în clasele noastre elementare să fie puse sub semnul întrebării nivelul şi eficienţa orelor de limbă română predate pe baza competenţei metodice şi profesionale stabilite, umilindu-i astfel pe colegii noştri”.

În mesajul care anunţa recurgerea la greva japoneză, autorii au menţionat şi faptul că această măsură se va referi şi la 3.000 de învăţători maghiari şi 52.000 de copii din clasele primare. ”

Prin Ordonanţa 9/2018 guvernul a modificat Legea educației, astfel încât în clasele primare în care învaţă minorităţile naţionale vor preda Limba română doar profesori specializaţi, după cum a relatat G4media.ro aici. https://www.g4media.ro/invatatorii-de-la-clasele-minoritatilor-nationale-nu-mai-au-voie-sa-predea-limba-romana-forumul-democrat-al-germanilor-din-romania-considera-masura-discriminatorie-si-o-va-ataca-la-cncd.html

Prezent la deschiderea anului şcolar la Miercurea Ciuc, ministrul educației, Valentin Popa, a spus că nu sunt şi alte discipline în învăţământul primar la care există profesori specializaţi – limbi străine şi sport-şi că Guvernul nu va reveni asupra măsurii luate.

(Sura Foto: Inquamphotos/ Autor: Octav Ganea)

Doneaza prin PayPal paypal icon
Donatie recurenta

Doneaza lunar pentru sustinerea proiectului G4Media

Doneaza prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank

Abonează-te la newsletter

8 comentarii

  1. Ar trebui sa sa predea in ungaria toți bozgori ăsta din romania

  2. IN UNGARIA E LA FEL?

  3. Of course, you shouldn’t eliminate it completely, but nor should you use it by itself.
    Once you have your niche researched and your website
    up and running you just need to process you orders.

  4. In orice tara normala se invata limba statului respectiv. La noi in Romania sunt cetateni maghiari care nu cunosc limba romana.

  5. ” Sa mearga la ei in Ungaria daca nu vor sa invete limba statului” , ” suntem in Romania inveti romana “. Doresc tuturor panicatilor si scandalizatilor o scurta reimprospatare a memoriei sau daca nu este cazul , sa aflati acum, o chestie interesanta. Intre 1967 -1914 , anii de facto ai existentei administratiei maghiare in Transilvania cand se plang toti “marii” istorici autohtoni de opresiunea si maghiarizarea populatiei, una din principalele preocupari ale executivului de la Budapesta a fost ca toata populatia natiunii sa stie sa vorbeasca limba statului. Nemultumirea lor era legata de faptul ca multi romani nu stiau sa vorbeasca limba statului si se faceau presiuni si eforturi pentru ca acestia sa invete maghiara. Se aprinde putin beculetu ? Putem sa transpunem situatia in prezent exact pe subiectu de pe ordinea de zi? Oare nu eram si noi in aceeasi situatie ca si ei acum o suta si ceva de ani ? Pe vremea respectiva elita politica ardeleana romana se zbatea pentru a obtine o cat mai mare libertate in ceea ce priveste limba invatata in zonele majoritar romanesti din Ardeal. Se poate face o analogie? Se poate transpune aceeasi situatie dar cu inversarea rolurilor cu 100 de ani dupa? Las sparietii sa decida. Also , Transilvania/Erdely/Siebenburgen e o entitate politica statala cu caracteristici de structura etnica distincte la fel si cu structura confesionala distincta, care preceda statul national Romania cu cateva sute de ani buni . Conceptul de stat national modern adus in doctrinologia politica de curentul romantic incepand cu secolul al XIX-lea trece cu talpa peste toate structurile precedente mai ales peste un stat multietnic si la care se aplica indoctrinarea zi de zi cu fantasmagogii istorice. Sasii dupa 800 de ani de existenta au disparut in 100 de ani de Romania(desigur cu contributia rusilor si apoi a comunistilor ingrati) iar mai nou traim nu numai tragedia minoritatilor aproape milenare care pleaca in exod ci traim exodul propriei populatii majoritare nationale. E trist , foarte trist . Cat despre maghiarii care locuiesc in zone unde auzi limba romana o data pe luna(e o realitate ,da sunt zone in Romania unde nu sunt majoritari romanii) , limba romana acolo se simte ca si engleza pentru un elev sa zic din Dambovita . Si nu e nimic gresit in asta. Copiii pot invata foarte bine romana ca limba 2 si o sa stie va asigur sa va dea mici la kaufland si daca le cereti in romana 🙂 Experienta personala in Secuime imi confirma asta. Plus , pentru cei care va azvarliti conationalii etnici maghiari in Ungaria , ganditi-va ca poate ei traiesc pe pamantul pe care au convietuit si lucrat stramosii lor pentru mai bine de 1000 de ani cand poate tu cu gura mare locuitor din orice alta parte a Romaniei ,de peste munti in special, ai mai putina treaba cu partea de Romanie in care traiesc maghiarii si la fel de multe legaturi cu pamantul Ungariei ca si maghiarul din Secuime sau din Ardeal adica mai deloc asa ca mai usor cu mutatu oamenilor dintr-un loc in altu si mai tare cu eforturile de convietuire pasnica si respect interetnic ca nu iti da dreptu nime sa azvarli popoare dintr-un loc in altu (nici macar daca esti dac liber semizeu alimentat de forte energetice oculte 😉 ) . O zi buna 🙂

  6. Sunt ardelean,sunt roman deci ce e ăla ținut secuiesc?Meargă dracului unde și-au înțărcat Mutu iapa sau in Panonia lor

  7. @Alex,
    sincer, nu stiu ce experiente ai avut tu in secuime cerand mici in romaneste, dar eu stiu prea bine ce am trait intr-un sat din judetul Mures, unde vorbeau limba romana doar doua persoane de etnie maghiara: un domn, posesor al Muzeului Palariilor de Pai (apropo, chiar merita vizitat, e foarte interesant) si o doamna, fosta profesoara de limba romana, acum pensionara.
    La Batenii Mari, pe langa Baraolt, am mers sa vizitam omoara de apa, inca in stare de functionare. Dintr-o famiie destul de numeroas, doar stra-bunica, de vreo 90 de ani la vremea respectiva, era in stare sa mai lege cateva cuvinte in romana. Resul, doar maghiara, cu exceptia stranepoatei de 16 ani care stia ceva engleza.
    Pentru mine e in regula, nu-s xenofob si nu am nici o problema cu membrii minoritatilor care nu vor sa invete limba statului in care traiesc, e alegerea lor. Dar stiti ce spunea domnul pomenit mai sus, care vorbea romaneste foarte bine? Cam asa ceva: “domnule draga, daca eu meg la Sighisoara si nu stiu cere o cafea in romaneste, ce ma fac? ca acolo nu vorbeste nimeni ungureste?!?! Si daca copii cu care v-ati intalnit pe ulita, le-ati dat binete si nu au inteles, vor creste si nu vor sa ramana aici, in sat, sa munceasca la camp sau la animale, unde vor merge sa munceasca, in Ungaria? Pacat ca parintii lor le limiteaza viitorul!”
    Ii dau dreptate, dar e parerea mea personala.

  8. Vedeti? Asta este problema… Cand oameni nepriceputi vor sa rezolve o situatie care nu intra in competenta lor!
    Chiar asta e problema, domnilor! Vorbim de copii care nu au limba materna limba romana. Si cine a studiat lingvistica sau psihologie stie ca nu se predau la fel! Nu poti! Si de asta sunt invatatorii revoltati. Vorbim de copilasi care au 6 ani, care se cer la toaleta, si poate-poate nu inteleg ca au dreptul sa se duca sau nu. Ar fi multe exemple…
    Iar din prespectiva profesorilor din invatamant primar (caci majoritatea sunt profesori): nu stiu dvs ce ati face daca ati face 9 ani de studii pe degeaba, plus cursurile de perfectionare si azi vi s-ar spune la locul de munca: Domnule sunteti necalificat! Vine altcineva, care nu s-a calificat in domeniul respectiv, sa va ia locul, invatati-l ce sa faca, cum sa faca….

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.