G4Media.ro

PNL nu susține amendamentul UDMR la legile justiției, care riscă să blocheze…

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

PNL nu susține amendamentul UDMR la legile justiției, care riscă să blocheze activitatea DNA și DIICOT (surse)

PNL nu susține amendamentul UDMR la proiectul de lege privind statului judecătorilor și procurorilor, care prevede că procurorii pot fi delegați sau detașați în cadrul structurilor specializate DNA și DIICOT numai dacă au dobândit gradul profesional de procuror la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, au declarat pentru G4Media surse de la vârful PNL.

Potrivit unor surse politice consultate de G4Media.ro, amendamentul UDMR ar fi fost inițial susținut de anumiți deputați din PSD, însă nu a avut susținere în partid. Mai mult, liderul PSD, Marcel Ciolacu, a declarat, luni, pentru G4Media.ro că PSD nu va depune amendamente și că va susține doar observațiile făcute de CSM la legile justiției.

Potrivit specialiștilor în drept penal consultați de G4Media.ro, dacă amendamentul va trece de votul Parlamentului, activitatea DNA și DIICOT riscă să se blocheze, deoarece cei mai mulți procurori nu dețin gradul de procuror de Înalta Curte, ceea ce înseamnă că nu mai pot activa în acadrul celor două parchete. În plus, dosarele în lucru sau trimise în judecată de procurorii care nu au grad de Înaltă Curte riscă să fie compromise.

”Din cauză că nu se prevede și o norma tranzitorie , în sensul ca numirile /delegările făcute sub imperiul legii vechi rămân valabile , se va invoca nelegalitatea tuturor dosarelor și cam 70% din procurorii DNA și DIICOT se întorc la parchetele de la care provin”, au declarat pentru G4Media.ro surse judiciare.

În 2021 au mai existat tentative similare de modificare a legii în sensul creșterii condiției de vechime pentru accederea în DIICOT și DNA la 10 ani. Cele două parchete au cerut reducerea condiției de vechime de la 10 ani la 7 ani și au atras atunci atenția că „menţinerea unei vechimi de 10 ani pentru accederea la postul de procuror în cadrul DNA şi DIICOT, în condiţiile în care conduce la permanentizarea deficitului acut de personal, este de natură să conducă la o gestionare precară a fenomenului criminalităţii organizate şi corupţiei la nivel înalt”.

Ce prevăd legile justiției în varianta adoptată de Guvern

(2) Judecătorii şi procurorii pot fi delegaţi, inclusiv în funcţii de conducere ori detaşaţi numai la instanţe sau parchete la care au dreptul să funcţioneze potrivit gradului profesional avut. Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi al Direcţiei pentru Investigarea Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism nu pot fi delegaţi sau detaşaţi la alte parchete sau instituţii pe durata desfăşurării activităţii în cadrul celor două direcţii.

Ce propune UDMR

La art. 176 alin. (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

(2) Judecătorii şi procurorii pot fi delegaţi, inclusiv în funcţii de conducere ori detaşaţi numai la instanţe sau parchete la care au dreptul să funcţioneze potrivit gradului profesional avut. Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi al Direcţiei pentru Investigarea Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism pot fi delegați sau detașați în cadrul acestor structuri numai dacă au dobândit gradul profesional de procuror la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în condițiile prezentei legi și nu pot fi delegaţi sau detaşaţi la alte parchete sau instituţii pe durata desfăşurării activităţii în cadrul celor două direcţii.

Cu ce argumente susține UDMR amendamentul

Potrivit Deciziei CCR nr. 514/14.07.2021, DNA și DIICOT funcționează ca structuri cu personalitate juridică în cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și sunt conduse de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, prin intermediul procurorilor-șefi ai acestor direcții.

Având în vedere structura ierarhică a Ministerului Public, legiuitorul are obligația constituțională să instituie, în plan vertical, condiții de acces generale și specifice în funcțiile de execuție aflate pe niveluri ierarhice diferite. Dacă în cadrul aceluiași nivel ierarhic sunt organizate direcții specializate, legiuitorul poate stabili, în plan orizontal, condiții speciale sau derogatorii de acces în cadrul acestora față de cele generale și specifice deja existente, însă marja sa de apreciere nu poate să se manifeste aleatoriu/ arbitrar/ subiectiv, ci ea trebuie să fie unitară și coerentă, cu respectarea principiului controlului ierarhic în cadrul Ministerului Public.

În acest context, apreciem că nu ar mai fi oportună menținerea derogărilor de la sistemul de promovare a procurorilor la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, prin crearea posibilității delegării/detașării procurorilor care nu au obținut gradul profesional de Parchet de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, în cadrul uneia dintre structurile specializate al Parchetului General, exclusiv pe criterii de vechime în profesie (fără susținerea examenului de promovare și a îndeplinirii celorlalte condiții).

De asemenea, se poate observa că, în practică, mai mulți procurori care au activat în cadrul DNA și DIICOT, fără dobândirea gradului profesional de Parchet de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, au formulat acțiuni în justiție pentru recunoașterea acestui grad, eludând astfel dispozițiile legii privind promovarea în funcțiile de execuție. Pentru a elimina aceste situații și pentru a menține un echilibru just privind condițiile de funcționare la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, inclusiv structurile specializate ale acestuia, este oportună includerea în lege a obligativității deținerii gradului profesional de parchet Parchet de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție pentru toți procurorii care activează în cadrul DNA și DIICOT.

Context

Adoptarea legilor justiției reprezintă una dintre condițiile esențiale pentru ridicarea Mecanismului de Verificare și Control (MCV) și pentru intrarea României în Schengen. Președintele Camerei Deputaților a precizat, pentru G4Media.ro, ca speră ca legile justiției să treacă de Parlament până la sfâșitul acestei luni.

Potrivit unui comunicat de presă remis luni Agerpres de preşedintele comisiei, Gabriel Andronache, Comisia specială comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru examinarea iniţiativelor legislative din domeniul justiţiei va avea următoarea şedinţă miercuri, ora 12,00, la sala „Mihai Viteazul”, la Palatul Parlamentului.

Citește integral

EXCLUSIV Marcel Ciolacu: PSD nu depune niciun amendament la legile Justiției/ Susținem doar observațiile formulate de Consiliul Superior al Magistraturii

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

Citește și...

4 comentarii

  1. Foarte corectă decizie a PNL Un anchetator dintr-o structură specializată are aptitudini ,abilități,competențe în efectuarea în profunzime de investigații în cauze de corupție și crimă organizată,care nu țin de gradul profesional dobândit.

    • DIVERSIUNI, DIVERSIUNI !

      SINGURUL PROIECT PENTRU romania EXECUTAT CU MAXIMA DETERMINARE, PRECIZIE SI UNIUNE ESTE: „SCAPAM TOTI, RAMANEM CU TOT CE AM FURAT, NE DM LEGI SA NU MAI PUTEM FI PEDEPSITI SI NE LUAM justitia, ADICA TOATA PUTEREA”

  2. UDMR e chiar mai naspa decat PSD. Ar trebui desfiintati

  3. Este doar o manevră politică prin care se dorește un zvâcnet politic al udmr-ului. Penibil.