G4Media.ro

O demisie inevitabilă: Între șeful statului și șeful SRI nu mai există…

Sursa Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

O demisie inevitabilă: Între șeful statului și șeful SRI nu mai există comunicare de peste un an de zile / Ce va face Eduard Hellvig?

Informația că între șeful statului și șeful SRI s-a instalat răceala circulă de peste un an și cam tot atunci au apărut primele zvonuri despre o posibilă plecare a lui Eduard Hellvig din fruntea instituției înainte ca președintele Klaus Iohannis să-și încheie mandatul. De regulă, șefii serviciilor secrete pleacă odată cu președintele care i-a  numit sau puțin după. Foarte rar înainte.

Greu de spus cum și de ce s-a ajuns la un moment dat la suspendarea comunicării între cei doi, mai ales că Hellvig a fost unul dintre puținii liberali care i-au stat alături în campania din 2014, când puțini credeau în șansa primarului din Sibiu de a ajunge președinte.

Ce a erodat încrederea dintre Klaus Iohannis și Eduard Hellvig? Cum și de ce a ajuns șeful SRI să nu mai comunice aproape deloc cu șeful său direct, să nu-și mai vorbească decât în rarele momente oficiale. Șeful SRI l-a însoțit pe șeful statului în timpul recentelor vizite în Azerbaidjan și în Emirate, motiv pentru unii să creadă că relația s-a mai reparat. N-a fost cazul.

Cum și de ce a ajuns șeful statului să nu-l mai invite pe șeful SRI cu alte ocazii oficiale? Ce știm sigur este că relația s-a degradat în ultima perioadă. Răspunsuri clare la întrebările de mai sus încă nu avem.

Putem doar specula că președintele Klaus Iohannis nu a digerat nici până azi refuzul directorului SRI de a accepta funcția de premier după schimbarea lui Orban de la Palatul Victoria. Dar poate e mai mult decât orgoliul rănit al președintelui. Ceva ce acum ne scapă tuturor.

În tot cazul, situația nu mai putea continua așa. Este greu de imaginat ca șeful statului și șeful SRI au întrerupt comunicarea de mai bine de un an și că statul poate funcționa mai departe fără sincope majore. Cu războiul din Ucraina la graniță, nu se putea găsi un moment mai prost pentru un scurtcircuit major la vârful puterii. Foarte probabil că plecarea lui Eduard Hellvig s-ar fi petrecut mai devreme dacă n-ar fi existat războiul și dacă partenerii occidentali n-ar fi dorit stabilitate inclusiv într-un domeniu atât de sensibil ca securitatea națională.

Șeful statului are relații cel puțin la fel de proaste cu celălalt șef de serviciu, Gabriel Vlase, de la SIE, susținut de PSD. Și despre el au circulat informații despre o posibilă schimbare din funcție, mai ales după eșecul Schengen. Dar acesta este alt subiect. În orice caz, de subliniat griparea comunicării dintre președinte și cei doi șefi de servicii secrete. Fără precedent în istoria României.

Eduard Hellvig își încheie mandatul după opt ani de zile, un mandat pe care unii politicieni îl văd limitat la cinci ani. Informațiile și puterea acumulate în două mandate fac din șefii serviciilor cei mai puternici oameni din România, care, atenție mare, nu pot fi demiși de președinte dacă ei nu vor să plece de bună voie (vezi cazul Mihai Răzvan Ungureanu).

Hellvig lasă în urmă o reformă instituțională notabilă (regionalizarea SRI), un serviciu respectat în afara țării și temut în interiorul ei, mult prea implicat în politică, în afaceri și în administrație cam la toate nivelurile. Ce va face mai departe?

Iarăși o mare necunoscută. Greu de crezut că se va implica în politică în 2024, și mai greu de crezut că va sta în afara ei după cele patru șiruri de alegeri de anul viitor. Poate că și instalarea lui Marcel Ciolacu (PSD) a reprezentat pentru șeful SRI (un fost liberal) un motiv să plece din funcție pentru a nu fi acuzat de partizanat. Sau poate și-a negociat deja viitorul chiar cu liderul PSD. Nimic nu poate fi exclus, suntem pe tărâmul speculațiilor.

Hellvig este suficient de inteligent cât să înțeleagă că nu poate reveni în spațiul public, cu atât mai puțin în politică, în perioada imediat următoare și că e nevoie de timp pentru a lua distanță de instituția pe care a condus-o peste opt ani de zile.

Criza inevitabilă din PNL de după primul șir de alegeri (europarlamentarele din iunie 2024) îl vor determina să se implice în reconstrucția PNL? Ar fi încă prea devreme pentru o eventuală revenire în politică.

În tot cazul, cariera lui Eduard Hellvig nu cred că se va opri aici. Va dori foarte probabil să ocupe poziții administrative de top, mai degrabă în afara țării.

Va dori președintele Iohannis să instaleze un nou șef la SRI pentru un an și jumătate? Puțin probabil. Pentru a evita orice discuție despre politizarea serviciului într-un an cu patru șiruri de alegeri, foarte probabil că actualul prim adjunct, Răzvan Ionescu, va asigura conducerea interimară până la sfâșitul anului viitor, când la Cotroceni va ajunge un nou președinte.

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

25 comentarii

  1. Isi pune Iohannis un om nou. Deci intereseaza ce va face Iohannis mai degraba.

    • Domnul Hellvig este cel care a creat USL1 și USL2.
      În mandatul domniei-sale cleptocrația s-a întărit, iar justiția a fost slăbită, prin urmare, ne interesează ceea ce face.

  2. Sau viitorul candidat la Presedentia Romaniei in 2024?

    • E prea din scurt!

    • @susufler0

      Eduard vs Ciolacu. Tu ce ai alege ?

    • Ar putea candida din partea PSD, sau din partea USL 2, iar PSD ar avea șanse să dețină președinția României.

      Dar, mai inteligent ar fi să devină un discret om de afaceri.

  3. Cred ca urmatorul sef al SRI va fi omul psd si decis de ciolacu. Johannis, asa cum a adus fostat psd-ul la guvernare va instala si la informatii un psd-ist, ca asa are ordine……

  4. Nu pot decât să speculez asupra activității și rezultatelor SRI pe timpul conducerii lui Hellvig, fapt ce mi se pare absolut normal și avenit. Așa că, încerc să apreciez lucrurile din cele spuse de el și din ce am aflat din presă ( G4 ). Ar fi vorba în primul rând de războiul din Ucraina, rolul și poziția României în acest conflict, datorită creșterii importanței strategice a țării, dovedită de altfel și de întărirea și diversificarea colaborării cu Nato. Domeniu oarecum dublat și agravat prin poziția României față de Moldova, țară care constituie un teren fluid pentru tot felul de mașinațiuni în jocul de putere dar în special de destabilizare din partea Rusiei. Rezultatele lipsite fără surprize spectaculoase și neașteptate se datorează cu siguranță și SRI ului.
    Reorganizarea teritorială a Serviciului este o altă realizare, în primul rând prin intervenția indirectă în angrenajul relațiilor cu potentații locali ( ne dăm seama câtă împortanță se acordă serviciilor de către politicieni din faptul că fac pe dracu în patru să se școleze în domeniu, fără semne și rezultate vizibile, în afara ”hârtiei” ). În treacăt fie spus, această predilecție spre ”secretomania” prost înțeleasă de politicieni poate fi și motivul primordial pentru care o serie de posturi înalte sunt ocupate de impostori și afoni în materie, se pare că ”școala de informații” a luat locul defunctului ”Ștefan Gheorghiu” în rândul politicienilor actuali. Nu cred că Hellvig a avut un rol activ în umplerea cu balast a agențiilor și altor autorități plătite gras. Nu cred nici că este primul elaborator a legilor securității, dovadă că odată trase pe linie moartă, nu a insistat cu aplombul cu care ne-au obișnuit alții în domeniu. Poate peste ani vom afla cine era în spate.
    Din cele de mai sus rezultă că, după părerea mea, el iese mai bine din analiza răcirii relațiilor cu președintele.
    Critica lui Drulă cu privire la rolul lui Hellvig în lipsa controlului civil, nu i se poate reproșa directorului SRI și nici altor servicii, asigurarea acestui control se realizează în cadrul și în limitările în care a organizat-o leguitorul, recte Parlamentul, din care și el face parte.

    • „Nu pot decât să speculez …”

      Ceea ce este incontestabil este că în mandatul domniei-sale cleptocrația s-a întărit, iar justiția a fost slăbită, prin urmare, obiectivele au fost atinse.

  5. În chestiunea legăturii potențiale, oarecum împotriva naturii a unor politicieni și persoane publice cu servicii străine, nu neapărat prietene, tăcerea este mai grăitoare uneori, decât un cec în alb dat public și declarat.

  6. Iohannis si-a stricat relatiile cu toata lumea; nu mai exista comunicare de niciun fel despre nimic, cu nimeni.
    Alaturi de o mare parte din colaboratori, cat si o buna parte a electoratului sau, KWI a fost parasit sau cel putin „li s-a tăiat maioneza” dupa aroganta cu aruncatul paltonului…
    Restul e doar despre Tenerife, America de Sud, avion privat si despre pantofii, fustele si bijuurile doamnei sale…
    Nu stim ce va face dl.Helwig in viitor, insa de oameni ca el România are nevoie .

    • Cu PNL nu s-a stricat dom’ Presedinte!
      Mai curand domnia sa l-a stricat.

    • @susufler0
      nu l a stricat ! l a prostituat cu P$D !

    • @susufler0

      Vedeți dumneavoastră, este foarte posibil catocmai personajul aflat în discuție să fi fost cel care „l-a îndemnat” pe Președinte spre unirea „contra firii” dintre PSD și PNL….

      Pentru muuultă „stabilitate.

  7. Prea devreme sa revina in 2024? Romanul uita mult mai repede de atat.

  8. Poate să-l aducă PNLul și pe Papa de la Roma, că de înviat nu mai are absolut nicio șansă! Nu ne mai păcălește cu nimeni, indiferent ce personalitate va aduce la vârful lui. Case close!

  9. Si fenomene naturale gen trecerea timpului ar fi trebuit sa faca ceva schimbari ! Cam care erau obiectivele personale ale dlui Helvig, cele atinse , doar Naiba stie…. Ce stiu eu mi-e deajuns : glorificarea fostei securitati si invitarea simbolulului acesteia , criminalul Iulian Vlad (condamnat la 24 de ani din care a facut trei saracul….) si in 2015 la un zaiafet al SRI alaturi de nea Helvig si Coldea……. Greata eterna…..

  10. Cand mergea anticoruptia mai cadea si cate un agent d-asta in plasă.Acum,pare a fi aproape toti „mufati” la privilegii si afaceri,într-o liniste pe care doar Ciolacu o mai sparge cu cate un anunt cu masuri minune,cu iz comunist.Dumnezeu stie ce se intamplă in aceste structuri,pe care ar trebui,conform legii,opinia publica sa le cunoască.Comisia de supraveghere a SRI din Parlament zici ca si-a desfasurat activitatea in cimitir.
    Totusi este notabil ca 40 de lucratori de la ambasada URS..,piu..,Rusiei au fost „decolati” din Romania.Eveniment unic,fară precedent,de la arestarea lui Antonescu.

    • Aiurescu a facut-o doar inainte sa aterizeze si el fortat ……… Pana atunci, liniste si pace ….

  11. Poate aflam intr-o buna zi si cine a orchestrat bataia incasata de oameni pasnici la „10 august 2018”. Nu mai cred (credeam atunci) in acest moment ca Sri si Iohannis nu au avut nici un amestec , mai ales dupa ingroparea intentionata a dosarelor de ancheta.

  12. Cand mergea anticoruptia mai cadea si cate un agent d-asta in plasă.Acum,pare a fi aproape toti „mufati” la privilegii si afaceri,într-o liniste pe care doar Ciolacu o mai sparge cu cate un anunt cu masuri minune,cu iz comunist,pe de o parte si pede altă parte cu iz capitalist,dar doar pentru firmele de partid.Dumnezeu stie ce se intamplă in aceste structuri,pe care ar trebui,conform legii,opinia publica sa le cunoască.Comisia de supraveghere a SRI din Parlament zici ca si-a desfasurat activitatea in cimitir.
    Totusi este notabil ca 40 de lucratori de la ambasada URS..,piu..,Rusiei au fost „decolati” din Romania.Eveniment unic,fară precedent,de la ’44 incoace.

  13. Poate ca ar trebui sa ne intrebam de ce a acceptat Helvig numirea in fruntea SRI?
    Ce legatura avea cu aceasta profesie, ce pregatire, ce inclinatii, ce a gasit interesant la ea?
    Daca am lamuri acest mister, poate ca am gasi mai usor raspunsul privind cauza plecarii-surpriza.

  14. Mi s-a parut interesant ca a spus ca dupa opt ani a ajuns sa stie prea multe, aproximativ redat. Nu-l obliga nimeni sa spuna asta. Apoi, cei mai multi ar tace si ar face. Adica ar ramane si poate folosi informatii pentru pasii urmatori ai unei cariere dorite. El pare ca nu vrea asta si ca s-a saturat de a sti prea multe, de a fi ignorat de cei ce l-au adus in pozitia aceasta. In plus, mi s-a parut sincer in dorinta de a pleca dar mai ales in a arata ca o face independent de presedinte, 2024, alegeri, schimbari la Cotroceni. Deci stie prea multe si nu este legat de presedinte.
    Poate banuieste, stie ce urmeaza si nu-i place. Nu-i place nici ce a vazut in ultimul an. Este in topul carierei, tanar, poate inca sa aleaga si sa scape de cosmarul lui 2024. Daca Romania nu l-ar fi avut pe Geoana la NATO, cred ca ar fi avut sanse mari sa ajunga acolo. Dar asa, mai sunt si alte tari care asteapta.