G4Media.ro

UPDATE Mini-revoluție în administrație: primăriile și consiliile județene pot prelua de la…

UPDATE Mini-revoluție în administrație: primăriile și consiliile județene pot prelua de la CNAIR și de la guvern centurile ocolitoare și alte proiecte de infrastructură. Regiunea București – Ilfov e singura excepție

Autoritățile locale vor putea prelua de la diferitele autorități, ministere și companii naționale proiectele de infrastructură rutieră şi feroviară de interes local, a anunțat vineri şeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă. Mișcarea, cerută de peste un deceniu de diferiți primari și șefi de consilii județene, poate fi realizată ca urmare a unei ordonanțe de urgență adoptate joi de guvern.

Posibilitatea de a transfera proiectele a fost acceptată de Comisia Europeană pentru șapte din cele opt regiuni de dezvoltare din România, excepția fiind regiunea București – Ilfov, una dintre cele mai bogate din întreaga Uniune Europeană, a declarat pentru G4Media.ro Marcel Boloș. ministrul Fondurilor Europene. Astfel, centura București și alte obiective de infrastructură din Capitală vor rămâne la autoritățile centrale.

Autoritățile centrale, mai ales Compania de Autostrăzi (CNAIR) s-au remarcat în ultimii ani prin incapacitatea de a gestiona proiectele de infrastructură, acestea fiind întârziate ani buni din cauza incompetenței sau corupției.

Mulți aleși locali au cerut posibilitatea de a prelua aceste proiecte, precum centurile orașelor, arătând că au fonduri (locale și europene) și capacitatea de a gestiona proiectele.

„Ministerul Fondurilor Europene a propus şi a fost adoptată o ordonanţă de urgenţă care permite transferul proiectelor de infrastructură rutieră şi feroviară de interes local de la autorităţile centrale la nivelul autorităţilor locale. Este o soluţie aşteptată, cerută de foarte mult timp de către autorităţile locale care asistau neputincioase la modul în care unele rute de transport cu trafic intens, pur şi simplu, aglomerau comunităţile locale, aglomerau infrastructura de transport local la nivelul unor localităţi, fără a putea interveni pentru modernizarea, extinderea sau reabiliarea acestor infrastructuri”, a explicat Dancă, în cadrul unei declaraţii de presă, la Palatul Victoria, potrivit Agerpres.

”E o decizie care pune dezvoltarea locală pe o nouă direcție. Aceasta e una dintre deciziile cele mai importante pe care le-am luat pentru a responsabiliza autoritățile locale”, a declarat Marcel Boloș pentru G4Media.ro.

El a evidenţiat că, prin această OUG, autorităţile locale vor avea posibilitatea să preia în gestiune şi execuţie proiecte de infrastructură rutieră şi feroviară, fie prin autoritatea locală, fie prin asociaţii de dezvoltare intercomunitară. Astfel, drumuri naţionale, centuri ocolitoare care nu erau până în prezent în grafic de execuţie la nivelul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere vor putea fi transferate autorităţilor locale şi executate în gestiunea acestora, urmând ca, după finalizarea lucrărilor, acestea să revină în administrarea CNAIR.

Mai exact, actul normativ adoptat de Guvernul orban le dă autorităților locale posibilitatea, fie de a intra într-un parteneriat cu CNAIR pentru derularea unor proiecte, fie de a le prelua cu totul. „Lista proiectelor de infrastructură care pot face obiectul prevederilor prezentului articol se aprobă prin ordinul ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor, cu avizul Ministerului Fondurilor Europene”, se arată în OUG.

2,15 miliarde de euro, risc de dezangajare în acest an a fondurilor europene

„Prin acest mecanism, se rezolvă o problemă acută a Programului Operaţional Infrastructură Mare, respectiv un risc de dezangajare de peste două miliarde de euro, tocmai pentru că sunt proiecte care au întârziat, nu au fost pregătite suficient de către guvernările anterioare – din lipsă de interes, din lipsă de competenţă – şi acum acestea au posibilitatea să fie transferate la nivel local, unde există voinţă şi interes major pentru realizarea acestora şi vor putea fi realizate, astfel încât România să nu piardă banii europeni”, a menţionat Ionel Dancă.

Potrivit actului normativ, pentru anul 2020 riscul de dezangajare la nivelul tuturor programelor operaționale este în valoare de 2,15 miliarde euro, iar cele mai mari valori ale riscului de dezangajare sunt înregistrate la nivelul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) cu valoarea de 778,17 milioane euro, Programului Operațional Regional cu valoarea de 740,13 milioane euro și a Programului Operațional Capital Uman cu o valoare de 382,16 milioane euro. Cu alte cuvinte, România riscă să piardă în șase luni sume uriașe de bani. Riscul de dezangajare acționează imediat la sfârșitul anului calendaristic prin dezangajarea sumelor din bugetul alocat României.

El a precizat că, în cadrul aceleiaşi ordonanţe de urgenţă, au fost introduse modificări în ceea ce priveşte decontarea unor cheltuieli, în special pentru zona de cercetare.

„Cu acordul Comisiei Europene, în cadrul proiectelor de cercetare vor putea fi decontate cheltuieli de până la 75% cu achiziţia echipamentelor, în primul an de derulare a proiectului. Aceste cheltuieli erau până în prezent decontate ulterior desfăşurării unor etape din cadrul proiectului. Nu puteau fi decontate în prima etapă. Este o modificare importantă care grăbeşte şi facilitează derularea proiectelor de cercetare”, a arătat şeful Cancelariei premierului, citat de Agerpres.

Foto: Lucrări di infrastructură / CNAIR

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

14 comentarii

  1. de ce nu e narcis la puscarie?

  2. Mai pe sleau spus, toate afacerile de miliarde, cu drumuri, poduri, sosele si poteci ajung, legal, pe mana baronilor locali.

  3. Peste 5 ani, cand vreun procuror mai „obraznic” de la DNA o sa-i intrebe pe Oprisan, Firea, Pandele, Buzatu unde sunt autostrazile, centurile, soselele asfaltate, ei o sa raspunda in cor:
    Pai n-ati vazut ce masini avem, si ce vile cu piscine ne-am facut?
    Alta intrebare!

  4. Mare revolutie…inca 2-3 sparle dintr-astea si in 10 ani dispare statul unitar si indivizibil!

  5. Deci tot fara drumuri ramanem. Din mainile unor corupti in mainile altor corupti. Dupa revenirea PSD la alegerile din 2024, vor trece inapoi.

  6. In Transilvania sunt primari PNL care vor face treaba pe bune, daca nu cumva vor ramane sa lucreze doar pe fonduri europene angajate exclusiv de ei ! In rest, Moldova, Oltenia, Dumnezeu cu mila !

    • Nu poti lua fonduri europene cu asa regiuni (judete) mici, de fapt pnl spune ca nu sunt bani si arunca cartoful primariilor, uimitor cum lumea care habar nu are se bucura
      Fara reforma adminstrativa un judet nu poate accesa bani pentru proiecte mari de infrastructura

    • Asta s-a incercat multi ani cu centura ocolitoare a Clujului, dinspre Floresti. Era blocata pe la minister de ani buni. Masura e foarte buna pentru orasele si județele cu oameni decenti la conducere gen oradea si cluj

    • @Madmax

      Nu cred ca accesul la fondurile europene depinde de dimensiunea unei regiuni.
      Poti sa accesezi fonduri europene ca persoana fizica, afacere de familie, sat, comuna, oras, judet, regiune, etc.
      Conteaza acuratetea documentelor pe care le depui si viabilitatea proiectului pt care ceri fondurile respective.

    • @DayD ia-ti gandul de la centura Clujului ca nu ai cum sa aduci forduri UE fara regionalizare, esti la fel de credul ca amarat din Vaslui prostit de Buzatu

      Apropo mai primeste Tise presedinte de consiliu judetean si finul lui Boc autorizari pe banda rulanta la priectele lui imobiliare ? Dar spitalul CFR, Neurologie, ORL, Fiziologie tot asa darapanate sunt ca stateau sa pice? Somes navigabil, tren metropolitan, metrou, centru pieteonal, pasaje subterane si supraterante, aquapark, cartierul tineretului pe terenul primarie bin Borhanci si Lomb v-a facut Boc in cele 4 mandate la primarie ca in fiecare campanie v-a prostit? Adevarul este ca la Cluj-Napoca e vorba multa (prosti sunt destui sa il creada) dar realizari foarte putine

  7. poate in felul aceste nu se vor mai pasa de la unii la altii responsabilitatea unor drumuri din cadrul localitatilor, care au statut de drumuri nationale in interiorul localitatilor, si care nu sunt administrate nici de unii nici de altii

    astfel macar , la urmatoarele alegeri o sa putem trage de urechi primarul si sa-i dau un sut in … si el nu o sa mai poata zice ca nu e in jurisdictia lui drumul respectiv

    binenteles baronii locali vor face niste bani frumosi .. dar aici justitia trebuie sa verifice

    e clar ca CNAIR e o institutie capusata, greoaie, ineficienta, plina de interese, mult departe de interesele omului

  8. Bucurestiul de ce este exceptat? Ca nesimtiti de la CNAIR nu au fost in stare sa faca o centura in 30 de ani, si nu mai poti circula. Tot tranzitul se face prin oras. Sa mergi de la Pitesti la Constanta mergi tot orasul vreo 2 ore. De ce? Ca e Firea la PSD si nu imparte cu PNL?
    Nu stiu dc facea ceva, dar CNAIR sigur nu face. Poate facea noul primar.

  9. Este in regula,dar coruptia de la nivel local trebuie desfiintata,iar DNAul sa fie foarte vigilent!

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.