G4Media.ro

Mafia epavelor auto: sute de mașini cu daună totală sunt reparate și…

Mafia epavelor auto: sute de mașini cu daună totală sunt reparate și vândute ca ”impecabile”

Sute de maşini considerate daună totală sunt revândute de samsari ca „impecabile” şi ajung să circule din nou pe drumurile publice, potrivit datelor agregate de specialiști. În timp ce samsarii fac profituri semnificative, cumpărătorii de bună credinţă îşi pun viaţa în pericol. Şefii Registrului Auto Român (RAR) spun că le pregătesc o „surpriză” intermediarilor: o propunere legislativă potrivit căreia inspectorii RAR vor decide dacă o maşină mai poate fi reparată sau nu.

Maşina din imagini este un Volswagen Passat, break, cu o vechime de doar doi ani. Este daună totală şi a fost scoasă la vânzare în urmă cu câteva săptămâni, pe un site auto din străinătate. Chiar dacă în stare bună ea ar fi fost vândută cu 13-14.000 de euro, pe epava din imagini s-a cerut în jur de 4.000 de euro. Între timp, a fost cumpărată de samsari, a fost reparată si revândută . Cel mai probabil, un cumpărător de bună credinţă, bucuros că a luat un „chilipir”, conduce deja mașina.

Nu e un caz izolat. Maşini cu caroserii şubrede, sudate şi înnădite, cu defecţiuni la sistemul de direcţie sau de frânare sunt vândute sub masca falsă a aspectului care „le fură ochii” și a numărului mic de kilometri.

Potrivit celui mai recent studiu publicat de platforma online de verificare a istoricului de daune auto (inspectorauto.ro), 12,% din cele peste 1000 de maşini verificate anul trecut la cererea clienţilor au fost găsite ca fiind daună totală.

Mai mult decât atât, în medie, la o singură maşină sunt descoperite 3,7 daune, valoarea unei daune fiind de 4.072 lei (880 euro).

Vorbim despre maşini care sunt speculate de către samsari. „Ei le iau şi le repară cu costuri minime. Cu piese din dezmembrări, cu mascarea anumitor piese care nu se văd şi pe care nu le mai repară şi atunci îşi permit să pună o marjă considerabilă (de profit -n.r.), să vândă sub preţul pieţei. Reuşesc să vândă şi foarte repede. 99,99% dintre samsari nu spun niciodată că maşina a avut daună. Sunt maşini care au km puţini, sunt relativ noi ca an şi sunt foarte atractive pe piaţa de second hand”, a declarat pentru G4Media.ro Mihai Cune, fondatorul site-ului inspectorauto.ro.

Dacă unele epave aflate într-o stare jalnică de degradare sunt cumpărate din străinătate, cele mai multe sunt luate de le asiguratorii din ţara noastră. „Asiguratorii, în cazul unei daune totale, o evaluează şi o vând la licitaţie pe un site al companiei de asigurări. Epavele pot fi cumpărate de persoane fizice şi de persoane juridice. Unii le repară, în timp ce alţii le folosesc ca piese de schimb. Societăţile de asigurări niciodată nu opresc epavele. Asta ar însemna să facă un depozit de epave. Exclus. Vă dau un exemplu concret. Dacă o poliţă de asigurare CASCO a unei maşini este făcută la suma asigurată de 10.000 de euro, în momentul în care dauna ajunge în proporţie de 70-75%, societatea de asigurare o poate considera daună totală şi o vinde cu 20-25% din valoarea autoturismului. Poate să ajungă la 2-3.000 de euro.” a declarat pentru G4Media.ro George Cojocaru, specialist în asigurări. (director general RTD Asigurări)

De cealaltă parte a baricadei, specialiştii din domeniul auto spun că acest lucru se întâmplă deoarece „nu există o legislaţie foarte bine pusă la punct care să dea Registrului Auto Român o obligaţie sau capabilitatea să verifice aceste maşini care sunt daună totală sau care au avarii majore. Pentru a le declara bune de reparat şi de reîntors în circulaţie, sau nu. Acest lucru ar putea fi făcut, trecând o menţiune pe cartea de identitate a vehicului sau în bazele de date ale autorităţilor.”, a declarat pentru G4Media.ro, Mihai Cune.

Potrivit inspectorauto.ro, samsarii vânează cel mai tare maşinile „daună totală” din gama de lux. Numai anul trecut, platforma online de verificare a istoricului auto a identificat 13 maşini BMW X6 care au fost cât pe ce să fie cumpărate de români. În ceea ce priveşte repararea celei mai mari daune, aceasta a fost depistată la un Mercedes, model Benz S63 AMG 4 MATIC din anul 2017. Costul reparaţiei a fost de 100.000 euro! Maşina era prezentată ca fiind… „impecabilă”.

Aceste lucruri se întâmplă deorece „intermediarii” profită la maximum de această „zonă gri” a epavelor auto. O zonă care în prezent nu este reglementată legislativ. Potrivit unor surse G4Media.ro din cadrul Registrului Auto Român, instituţia le pregăteşte samsarilor o „surpriză” la care lucrează de aproximativ an şi jumătatea, şi care ar urma să fie lansată în dezbatere publică în scurt timp. Este vorba despre o propunere legislativă potrivit căreia inspectorii auto vor fi cei care vor decide care maşini avariate serios vor putea fi reparate şi care nu. Intenţia RAR a fost confirmată de curând pentru TVR de către Cristian Bucur, directorul tehnic al instituţiei: „Din punct de vedere al procedurii, ea este în dezvoltare. Ne-am gândit să definim anumite zone critice ale autovehiculului în ceea ce priveşte structura de rezistenţă a acestuia. Vom defini natura anumitor deformări care pot fi admise sau care nu pot fi admise în acele zone critice. Ne vom gândi la evaluarea, cel puţin din punct de vedere geometric a aliniamentului şi a configuraţiei structurii de rezistenţă, încât aceasta să fie adusă la parametrii de dinainte de accident”.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

8 comentarii

  1. Culmea este ca daca te duci la service sa-ti repari masina pt orice problema, ti-o repara ca dracu’. In schimb epavele totale ies din mana lor ca noi. Cum e posibil?! Samsarii care mint ar trebui sa faca minim 5 ani de puscarie.

  2. Epavele umane, reciclate in politicieni si ministri, sunt mai periculoase!

  3. De multe ori mașina iese dauna din cauza costurilor prea mari din reprezentante

  4. Reparate? Mai bine zis „ciocanite”. Romania, Tara minunata!

  5. cautati pe youtube arthur tussik, si in special videoclipul unde repara un bmw seria 7 pe care il taie in jumate pentru ca era dauna super totala, nu totala. vedeti la final cum arata masina 🙂

    • Mai mult că sigur că în Russia e legal ceea ce face Arthur in acele filmulețe. trebuie sa recunoști că este un adevărat meserias in domeniu.
      Până nu demult asemenea meseriași erau pregătiți și la noi in scoli profesionale de profil, au mă rămas putini. Și apoi contează și legislația. In reportajele de pe canalele de cultura generala, vedem ce se întâmplă în SUA prin acele ateliere de modificat și reconstruit mașini, o industrie de miliarde de dolari anual, și care, in Europa, nu este posibilă din cauza unei legislații de tip socialist.

    • Nu samsarii sunt de condamnat, asiguratorul este singurul vinovat deoarece nu plateste suma integrala pt dauna ca aceasta sa ajunga la casat ca in alte tarii civilizate, atat timp cat poti la o dauna totala declarata de asigurator nu de service sa faci polita RCA inseamna ca poate circula pe strada, iar RAR a scos o platforma unde inscrie masinile cu dauna totala dar trebuie sa platesti ca sa vezi, deci RAR nu o sa pregateasca nimic atat timp cat el si asiguratorul au de castigat

  6. Este posibil ca propunerea legislativa sa deschida calea spagilor catre inspectorii auto, care vor decide, nu-i asa, daca masina respectiva va putea fi reparata sau nu.