G4Media.ro

Guvernul Dăncilă, încă o lovitură dată fondurilor europene: ”Ordonanța lăcomiei” a blocat…

Guvernul Dăncilă, încă o lovitură dată fondurilor europene: ”Ordonanța lăcomiei” a blocat temporar licitațiile

„Ordonanța lăcomiei” amenință să dea peste cap nu doar industria bancară și sectorul energetic. Un articol introdus chiar în timpul ședinței de guvern din seara de 21 decembrie ar putea duce la blocarea, cel puțin temporară, licitațiilor cu fonduri europene. Guvernul a mutat fără vreo consultare publică sau vreun anunț prealabil controlul înainte de publicare („ex ante”) al licitațiilor cu finanțare europeană de la Agenția Națională de Achiziții Publice (ANAP), la autoritățile de management ale programelor operaționale (AM-uri).

Mai mulți primari se plâng că nu pot face licitații deoarece Autoritățile de Management le-au spus clar că nu au personal și proceduri pentru a face controalele. Ministerul Fondurilor Europene dă asigurări că se vor face angajări acolo unde e nevoie și că „pe termen lung” măsura este una bună și că va duce la reducerea corecțiilor financiare și a birocrației. Deocamdată, însă, se așteptă elaborarea și adoptarea normelor metodologice pentru aplicarea OUG.

Prevederea a fost introdusă în Ordonanța de Urgență 114/2018, un act normativ mamut denumit și „Ordonanța lăcomiei”, iar potrivit unor surse guvernamentale, modificarea s-a făcut chiar în timpul ședinței de guvern din 21 decembrie, la inițiativa ministrului Fondurilor Europene, Rovana Plumb. Una dintre mize a fost eliminarea ANAP din circuit pentru că instituția ar fi oprit câteva licitații mari cu probleme majore de legalitate, au declarat pentru G4Media.ro surse din PSD.

Articolul din actul normativ:
Art. 75. – 2. „(2) Controlul ex ante exercitat de ANAP potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență se desfășoară la solicitarea autorității contractante pe bază de liste de verificare și vizează verificarea conformității cu dispozițiile legale aplicabile din punctul de vedere al regularității și calității, cu excepția contractelor sau acordurilor cu finanțare europeană pentru care controlul ex ante se asigură de către autoritățile de management”.

Până acum, Autoritățile de Management verificau conformitatea derulării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie, nu și documentația. Într-un răspuns pentru G4Media.ro, Ministerul Fondurilor Europene spune că prin această modificare, se crează „premisele pentru diminuarea corecțiilor financiare”.

„S-a optat pentru perfecționarea controlului după ce s-a constatat o insuficientă coordonare între controlul ex-ante și controlul ex-post, primul exercitat de ANAP, al doilea de Autoritățile de Management. (…) Modificările acestei OUG au survenit pentru a asigura o abordare unitară pe tot ciclul de viață al proiectelor finanțate din fonduri europene și pentru a preveni eventuale corecții financiare aplicate beneficiarilor. Pe termen lung, această decizie nu va afecta funcționarea sistemului, dimpotrivă”, spun oficialii din Ministerul Fondurilor Europene.

Cei care susțin acestă măsură spun că ANAP întârzia foarte mult cu eliberarea avizului conform și că astfel se va scurta perioada de derulare a unei licitații. MFE vede și alte beneficii: reducerea birocrației prin eliminarea unei verigi de control, corelarea între controlul ex-ante și ex-post, reducerea duratei și complexității controlului ex-post.

Primarii se plâng că nu pot face licitații

Mai mulți primari au declarat, însă, pentru G4Media.ro, sub protecția anonimatului, că au deja probleme reale cu Autoritățile de Management, care le-au spus clar că nu pot face controale din lipsă de personal și proceduri.

Primarii au avut două opțiuni: fie să amâne licitațiile – cu consecințe greu de evaluat, fie să facă licitațiile – cu posibilitatea asumată de a suporta corecții financiare de circa 5% pentru nerespectarea cerinței controlului ex-ante. Doi primari de municipii au declarat pentru G4Media.ro că au luat decizia de a face licitațiile, pierderile asumate fiind mai mici decât în cazul amânării acestora.

Problema a fost semnalată și de deputatul USR Cătălin Drulă.

„Pentru că li s-a pus în brațe această sarcină peste noapte, autoritățile de management sunt nepregătite. Nu au compartimente în organigramă, nu au personal dedicat acestei activități și nu au norme pentru a aplica noile prevederi-surpriză. Rezultatul? Licitațiile pe fonduri europene sunt în prezent blocate și toată lumea prin ministere/AM-uri se dă cap în cap încercând să rezolve dandanaua apărută în Monitorul Oficial din 28.12.2018. În această situație este autostrada Sibiu-Pitești – lotul 4 Curtea de Argeș-Tigveni. (…) Licitația nu poate fi lansată pentru că controlul ex ante nu poate fi efectuat ca urmare a adoptării OUG-ului”, a scris deputatul din opoziție pe pagina sa de Facebook.

Potrivit unor surse, însă, ca să câștige timp Compania de Drumuri se pregătește să lanseze totuși licitația, însă va include în documentație o clauză care să-i dea dreptul să nu anunțe câștigătorul până nu va primi evaluarea ex-ante. Aceeași tactică ar urma să o aplice tuturor licitațiilor pe care intenționează să le lanseze în perioada imediat următoare.

La nivelul ANAP se ocupau de controlul ex-ante circa 250 de angajați, atât în teritoriu, cât și la nivel central, potrivit surselor G4Media.ro.

La solicitarea G4Media.ro, Ministerul Fondurilor Europene a transmis că la nivelul autorităților de management aflate în subordinea sa (4 la număr) circa 70 de persoane au atribuții de verificare a dosarelor de achiziții publice. Până acum, însă, la nivelul AM-urilor se realiza doar controlul ex-post, în timpul căruia se analiza și verifica conformitatea derulării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie, nu și documentația.

AM POC (Programul Operațional Competitivitate) – 11 posturi prevăzute, din care 8 ocupate
AM POCU (Programul Operațional Capital Uman) – 9 posturi;
Din structura de management a AM POCU fac parte și 9 Organisme Intermediare – instituții publice cu personalitate juridică (8 OI-uri regionale și 1 al Ministerului Educației Naționale). La nivelul fiecărui OI, există, în medie, 4 angajați cu atribuții de verificare a dosarelor de achiziții publice.
AM (Programul Operațional Infrastructură Mare) – 13 posturi;
AM (Programul Operațional Asistență Tehnică) – 4 posturi

Autoritățile de Management se pregătesc să facă angajări, dar nu știu exact de câți oameni au nevoie

„Unele Autorități de Management au în vedere suplimentarea personalului existent, la nevoie”, spun oficialii din Ministerul Fondurilor Europene.

Doar că deocamdată nu prea știu de unde pornesc, așa cum demonstrează și o notificare trimisă beneficiarilor pe 14 ianuarie de către Organismul Intermediar Regional pentru POS DRU – Regiunea Sud Vest Oltenia.  Acestora li se cere ca în termen de două zile lucrătoare să trimită planul de achiziții actualizat care să conțină o coloană de observații în care se va menționa stadiul fiecărei proceduri, inclusiv a achizițiilor directe care au fost fie finalizate, fie sunt în curs de derulare, fie urmează a se iniția. Cele din urmă trebuie însoțite și de data estimativă a lansării procedurii de achiziție.

Un consultant în achiziții a declarat pentru G4Media.ro că această cerere ”demonstrează că nici măcar nu au idee ce au de făcut – câte proceduri de achiziție mai sunt de realizat de către beneficiari și implicit de verificat de ei. Sunt în faza în care își strâng informațiile ca să vadă de unde pornesc. Neștiind numărul achizițiilor ce urmează a fi executate și data estimată a inițierii lor, nu știu de ce personal au nevoie”.

G4Media.ro nu deține informații în legătură cu personalul care are atribuții în verificarea achizițiilor publice pentru cele celelalte 3 autorități de management, cele pentru Programul Operațional Regional, Programul Operațional Capacitate Administrativă), Programul Operațional Ajutorarea Persoanelor Defavorizate.

În ceea ce privește normele metodologice pentru aplicarea modificării aduse controlului ex-ante de OUG 114/2018, acestea trebuie elaborate de Agenția Națională pentru Achiziții Publice, în termen de cel mult 45 de zile de la data intrării în vigoare a Ordonanței, adică fix de instituția care nu se va mai ocupa de controlul ex-ante pentru licitațiile cu fonduri europene. Ordonanța a intrat în vigoare pe 29 decembrie, după publicarea în Monitorul Oficial.

Ce se întâmplă în agricultură:

Controlul ex-ante a fost mutat de la ANAP la Autoritatea de Management și în cazul licitațiilor pentru proiecte finanțate prin Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR). Autoritatea de Management pentru PNDR se află în subordinea Ministerului Agriculturii.

Adrian Chesnoiu, șeful Agenţiei pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR), instituția care are atribuții de implementare tehnică, plată și monitorizare PNDR, este printre susținătorii modificărilor făcute de Guvern prin OUG 114/2018.

„Proiectele cu finanțare europeană gestionate de AFIR  și finanțate din PNDR, deci cele care vizează investiții nu plăți directe, se derulează conform regulamentului european într-o perioadă de 36 de luni, cu posibilitate de prelungire. Ori legislația odată cu modificarea ei în 2016 și apariția legii 98 a îngreunat foarte mult acest proces. Pe noi Comisia Europeană ca agenție ne obligă să facem o evaluare ex-ante proprie care vizează trei obiective: prețul, obiectul și durata contractului, astfel încât să ne încadrăm în obiectivele din regulament. Dar peste această verificare internă se făcea o verificare ex-ante a documentației înainte de publicarea ei în sistemul electronic de achiziții publice făcută de cei de la ANAP pentru a a vedea dacă documentația îndeplinește anumite criterii pe care le aveau ei în vedere”, a explicat directorul general al AFIR pentru G4Media.ro .

Potrivit acestuia, angajații ANAP au ajuns sufocați de numărul mare de documentații pe care le aveau de evaluat, ceea ce a dus la blocaje în derularea procedurilor de achiziții.

„ANAP în teritoriu, la nivel de județ, are 3-4 oameni care trebuiau să facă toate aceste verificări”, a adăugat Adrian Chesnoiu. Prin urmare, noua procedură ar trebui să simplifice lucrurile.

În plus, spune acesta, OUG 114/2018 vine să rezolve și o altă problemă.

„Observatorii delegați de la ANAP făceau niște observații în rapoartele finale ale procedurilor de achiziții publice. Însă aceste observații, conform legii, nu erau obligatorii, erau lăsate la latitudinea autorității contractante. Ori OUG 114 vine și modifică acest lucru și spune că dacă ești funcționar public al statului expert în achiziții publice și lucrezi în ANAP răspunzi pentru ceea ce scrii în raport. S-a transformat acest document în act administrativ, adică și autoritatea contractantă și cel care se consideră nedreptățit îl poate ataca în contencios administrativ. Ceea ce din perspectiva noastră este un lucru foarte bun pentru că va responsabiliza observatorii ANAP”, a declarat Adrian Chesnoiu.

Care susține Ministerul Fondurilor Europene că sunt avantajele pentru beneficiari:

– este familiarizat cu modul de lucru al AM-ului;
– este sprijinit ex-ante de AM în inițierea achiziției;
– are asigurată o corelare mai bună a proiectului cu achiziția;
– birocrație redusă, prin eliminarea unei verigi de control;
– corelare între controlul ex-ante și ex-pos;
– reducerea duratei și complexității controlului ex-post;
– premise pentru diminuarea corecțiilor financiare aplicate.

Foto: Rovana Plumb și Viorica Dăncilă (Sursa: Pagina de Facebook Rovana Plumb)

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

11 comentarii

  1. Asta arata „profesionalismul” si „buna credinta”a psd_ului si guvernului sau de analfabeti functionali!!!!

  2. Rovana Plumb, în foto: „Încă una pentru Liviu! Bagă, lăutare!”

  3. Articol scris cu sprijinul Bancii „Mihai Eminescu” din Sibiu.

  4. E bună ideea. AM-urile nu vor mai aplica corecții. Dacă verificarea ex-ante ar fi fost făcută cu contribuția Autorității de Audit de la Curtea de Conturi corecțiile ar fi dispărut.

  5. Nu conteaza. Dupa cum arata lucrurile tin sa dau o veste mare: in 2020, la parlamentare, nu vom mai avea ce vota. Adica noi vom vota, dar de numarat va numara partidul.
    Si, fir-as al dracu’ cu capul meu, e cum m-am temut ca va fi cind am vazut rezultatul alegerilor in 2016, o catastrofa pentru Romania.

  6. G4, Cu sigurata multi se pricep la fotbal, vin sau legi, dar ordonanta 114/98, pentru constructori, este foarte buna si daca ea se dadeadin pewrioada Boc, acum nu ne mai plingeam ca nu avem lucratori in constructii.

    • Lipsa muncitorilor e din vina firmelor de constructii:
      – Munca la gri si la negru: oamenii aia nu aveau nici un fel de protectie sociala
      – Lipsa echipamentelor de protectie. Aveti idee cate vieti s-au pierdut de-a lungul anilor? Ar fi bine ca autoritatile sa ofere niste cifre. Cred ca ne-am infiora.
      – Lipsa aparaturilor moderne
      – Salariu(de fapt castigul) minim in conditii de munca foarte grele.
      Pai cine mai e prost sa stea in conditiile astea???
      Plus: constructii de o calitate indoielnica. E absurd ca un apartament vechi sa coste mai mult decat unul nou. Si asta e principala cauza. Lipsa infrastructurii, etc, etc.
      Pe constructori ii intereseaza un singur lucru: maximizarea profitului. Restul nu mai conteaza pentru ei.
      Hai sa lasam aburerile la o parte. Nu se va intoarce nici un muncitor bun, indiferent de asa zise „beneficii”. Ele nu sunt reale.

  7. Pe langa aiurelile puse-n oug asta, care literalmente dau peste cap foarte multa lume si institutii, din acest articol eu am inteles asa : cei 250 de oameni care se ocupau de control ex-ante de la ANAP, nu vor mai avea obiectul muncii, din moment ce a fost luat de la ei acest control, si-a fost dat AM(autoritati de management). Cei 250 de angajati isi pierd locul de munca(putin probabil) sau vor plimba hartii de colo-colo, pe bani buni? Apoi, institutia AM care va avea in atributii ambele controale – ex-ante si ex-post, are 70 de oameni, si cu ei facea ex-post, acu trebuie sa angajeze functionari ca sa faca si ex-ante, iata cum mai apar niste posturi bune de guvern, pe bani buni, si cine ar putea sa vina si sa zica nu, ca e nevoie de ei, ce naiba? In plus, daca AM asta face acum si ex-ante si ex-post, vezi si ideea ca apare posibilitatea de corelare a celor doua, cum sa nu, sa-i zicem verde copy-paste, de la ex-ante la ex-post, ca doar e in cadrul aceleiasi institutii.

  8. O poza cat o mie de cuvinte! Acum madamele sunt bune de politica desi au vocatie de cratitarese!

  9. imaginea din articol se numeste „s-au inhaitat”

    • parca s-au imbratisat 2 golani, de fapt ele si sunt golance