G4Media.ro

Grecia: Cum polarizează Biserica Ortodoxă societatea pe marile teme legate de pandemie

Sursa Foto: Greekreporter.com

Grecia: Cum polarizează Biserica Ortodoxă societatea pe marile teme legate de pandemie

Clerul ortodox grec oscilează între respingerea și acceptarea măsurilor de protecție împotriva coronavirusului. Episcopii, care vor să aibă un cuvânt de spus în deciziile importante ale statului, polarizează societatea, scrie Kali Bali într-o analiză pentru Deutsche Welle.

Au transmis trei posturi de televiziune grecești ”știri false” la începutul lunii ianuarie, în care a fost ”denigrată religia ortodoxă”? Sfântul Sinod, conducerea colectivă a Bisericii Ortodoxe a Greciei, a depus plângere împotriva respectivelor emisiuni la Consiliul Național al Audiovizualului din Grecia (ESR).

În realitate, posturile TV criticaseră rebeliunea clerului ortodox împotriva măsurilor guvernamentale anti-pandemie cu ocazia Bobotezei (6 ianuarie). În mod normal, Biserica Ortodoxă, care în Grecia este extraordinar de puternică pentru un stat laic, este atacată în acest fel cel mult în presa scrisă.

Prin urmare, cea mai mare parte a audienței media (formată din consumatorii de televiziune), este în mare parte scutită de o astfel de ”blasfemie”. De aceea, clerul se simte acum atacat și încearcă să riposteze, profitând de ocazie și pentru a ascunde disputa din sânul bisericii cu privire la măsurile de combatere a pandemiei.

La începutul anului, toți episcopii greci au căzut de-acord ca în data de 6 ianuarie, în ciuda interdicțiilor oficiale, să fie deschise toate bisericile pentru credincioși. ”Am arătat neascultare și guvernul a arătat toleranță”, a rezumat mitropolitul Athinagoras, purtătorul de cuvânt al Sf. Sinod.

Cu toate acestea, episcopii nu au ajuns la un numitor comun și cu privire la cât de departe ar trebui să meargă cu nesupunerea lor. În majoritatea bisericilor, măsurile de protecție sanitară au fost respectate, în general.

În altele, însă, acestea au fost ignorate în mod ostentativ, unii dintre preoți și episcopi susținând că un credincios nu se poate infecta în timpul Sfintei Liturghii, credința în Dumnezeu protejând împotriva tuturor bolilor. În consecință, la Sfânta Împărtășanie, credincioșii au folosit aceeași lingură, așa cum s-a întâmplat dintotdeauna în Biserica Ortodoxă, iar apoi au sărutat mâna preotului.

Exerciții de echilibru bisericesc 

Pe fondul celui de-al doilea val pandemic, mult mai mortal decât primul, se acutizează și disputa din interiorul Bisericii Ortodoxe din Grecia privind raportarea la măsurile de prevenire a infecțiilor. ”Moderniștii” se opun ”tradiționaliștilor”, iar ”raționalii” sunt împotriva ”vizionarilor”.

Dincolo de tensiunile iscate de coronavirus, mai este vorba și despre o luptă pentru putere, în perspectiva succedării în funcție a arhiepiscopului Ieronim, Patriarhul Bisericii Ortodoxe a Greciei, care este bătrân și fragil și care a suferit între timp și de Covid-19.

Biserica Ortodoxă a Greciei încearcă să găsească un echilibru între ritualurile religioase străvechi, sprijinul moral acordat credincioșilor și protecția sănătății. Nu întotdeauna cu succes. Pentru că mulți episcopi și preoți cred că ”legile lui Dumnezeu lucrează asupra legilor umane”, așa cum subliniază în mod repetat în public Înaltpreasfinţitul Nectarie, Mitropolit de Corfu, Paxos şi insulele Diapontice.

Un preot se opune

Spre deosebire de Nectarie și de clericii uniți în cuget cu acesta, un preot din Kalamata a întrerupt slujba din 6 ianuarie pentru că unii credincioși nu doreau să poarte mască. ”Cei care nu poartă mască vor ieși din biserică. Respectați-i pe cei din jur și respectați legea. Puteți ridica obiecții acasă, nu aici”, a spus preotul.

Scena a fost înregistrată cu un telefon, iar filmarea a devenit rapid virală pe Internet. Cele mai multe comentarii ale utilizatorilor au fost pozitive, dar există și mulți credincioși care consideră că purtarea măștii este anticreștină. Și că vaccinarea reprezintă un instrument satanic.

De pildă, Mitropolitul de Kythira, Serafim, a redat recent o teorie a conspirației larg răspândită la nivel internațional: ”Vaccinurile se fac cu produse obținute în urma avorturilor. În corpul nostru, acest material, care provine din embrioni uciși, este transmis pentru a ne transforma în oameni postumani, niște mutanți, roboți umani. Or noi, ortodocșii, nu putem accepta așa ceva.”

Făcând trimitere la cuvântul Sfântului Cuvios Nichifor cel Lepros, Serafim a subliniat că cel mai bun remediu împotriva coronavirusului nu este vaccinarea, ci Sfânta Împărtășanie.

Vaccinare cu public

Cu toate acestea, nu Serafim dă tonul în Biserica Ortodoxă a Greciei. Sfântul Sinod a făcut trimitere la cercetările oamenilor de știință atunci când episcopii au declarat pe 13 ianuarie că vaccinurile împotriva coronavirusului nu conțin nici embrioni, nici materialul celular al acestora.

Decizia cu privire la vaccinare este ”mai puțin o problemă teologică sau ecleziastică, ci în principal o alegere personală medical-științifică și liberă, a fiecărei persoane comunicând cu medicul personal, fără ca vaccinarea să fie o abatere de la dreapta credință și o viață corectă”.

La sfârșitul lunii decembrie, când au sosit primele vaccinuri în Grecia, Ierótheos Vlachos, Mitropolit de Nafpaktos şi Agios Vlasios, s-a vaccinat în fața aparatelor de filmat. El a subliniat că datorită vaccinurilor, speranța de viață a oamenilor crește.

Sunt lingurile de unică folosință un păcat? 

În general, episcopii sunt conștienți de riscurile pe care le prezintă pandemia. Ei țin slujbe online încercând să-și protejeze propria sănătate, mai ales după ce numeroși reprezentanți ai BOG s-au îmbolnăvit de Covid și unii chiar au murit.

Totuși, clericii nu pot sări peste propria lor umbră, susținând vehement că nu te poți infecta în timpul Sfintei Împărtășanii. ”Raționalii” se tem să prezinte o alternativă la lingurița obișnuită – ca și cum cele de unică folosință ar fi un păcat.

În ciuda numeroaselor puncte de dispută, cei mai mulți episcopi au un lucru în comun: vor absolut să își spună cuvântul atunci când statul grec ia decizii. Indiferent dacă acestea au de-a face cu criza coronavirus, cu sărbătorile dedicate împlinirii a 200 de ani de la Revoluția Greacă din 1821 sau cu relațiile cu Macedonia de Nord: clerul ortodox grec abuzează de influența pe care o are asupra credincioșilor și continuă să pună guvernele sub presiune. La acest capitol, nu au existat niciodată divergențe la nivelul conducerii BOG. (Foto: Sfântul Sinod din Grecia / GreekReporter)


 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

2 comentarii

  1. dar cred ca o fi injurat.

    Alminteri, nu imi explic de ce mesajul clar provaccin al sinodului grec a fost rastalmacit in titlul G4 ca „polarizare”.

  2. Sufletul este mai important in comparatie cu trupul .
    Pentru suflet esentiala este Sfinta Impartasanie .
    Pentru trup esentiala este hrana trupeasca sanatoasa .

    Vaccinul este o substanta straina de corpul uman .
    Vindecarea trupului nu duce la vindecarea sufletului dar vindecarea sufletului poate duce la vindecarea trupului .
    Toata omenirea vrea sa vindece trupul , la suflet nu mai gindeste nimeni .
    Prelungirea vietii trupesti o cauta toata lumea dar cu ce scop ? Cu scopul satisfacerii poftelor trupesti si nu cu scopul pocaintei .

    Tilharul de pe cruce care a intrat impreuna cu Iisus Hristos in rai era bolnav ; boala lui se numea tilharie . Dar pocainta de care a dat dovada l-a vindecat . Si odata cu vindecarea a primit viata vesnica . Ori noi ce fel de viata cautam ?! Pe asta paminteasca , a poftelor .

    Va ofera cineva garantia ca vaccinindu-va primiti viata vesnica ? Nu
    Va ofera cineva garantia ca vaccinindu-va primiti ani in plus vietii pamintesti ? Nu .
    Si daca am obtine ani in plus vietii pamintesti cum vom petrece acei ani ? Vom multumi lui Dumnezeu , Cel care ii da ( anii ) ? Ne vom vaccina , si ?
    Unul va muri peste trei zile lovit de un autovehicul . Altul peste o saptamina va muri lovit de tren , in autovehicul . Altul peste trei luni va muri electrocutat . Altul intoxicat cu monoxid de carbon de la o soba necuratata . Altul peste sase luni va muri in valurile marii . De moarte nu scapa nimeni . E inevitabila .

    Important este sa ne nastem din nou . Cei care citesc Sfinta Scriptura stiu la ce ma refer . Cititi dialogul Mintuitorului Iisus Hristos cu Nicodim .
    ,,Izbăvirea vine de sus, de la Dumnezeu”

    Pentru unii finalitatea vietii o reprezinta groapa . Pentru altii finalitatea vietii o reprezinta cerul . Nu e chiar asa de greu sa intelegem diferenta .Trebuie doar sa ne oprim putin din goana noastra trupeasca , materialnica si materialista . Caci ,, Nu numai cu piine se va hrani omul ,, – spune Mintuitorul Iisus Hristos .

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/convorbirea-lui-iisus-cu-nicodim-necesitatea-de-ne-smulge-din-inertia-inconstientei/

    Pentru cine are rabdare , da rabdare sa citeasca . Un text pentru ochiul trupesc dar mai ales pentru cel duhovnicesc .

    Sa va traiasca Dumnezeu !