G4Media.ro

Forumul Judecătorilor și Inițiativa pentru Justiție, critici pentru CSM după avizul negativ…

Foto: Sediul CSM / InquamPhotos

Forumul Judecătorilor și Inițiativa pentru Justiție, critici pentru CSM după avizul negativ pentru desființarea Secției Speciale: ”Atitudine revoltătoare”

Asociația Forumul Judecătorilor din România și Asociația Inițiativa pentru Justiție critică CSM pentru avizul negativ dat joi proiectului de lege al Ministerului Justiției care vizează desființarea Secției speciale pentru magistrați (SIIJ).

”Exponenții votului negativ al Consiliului Superior al Magistraturii privitor la proiectul de desființare a SIIJ nesocotesc idealurile de onestitate și integritate la care a aderat, prin esența sa, corpul magistraților din România, în ceea ce privește excluderea oricăror piedici procedurale în desfășurarea proceselor penale”, arată cele două organizații într-un comunicat comun.

Comunicatul integral:

Asociația Forumul Judecătorilor din România și Asociația Inițiativa pentru Justiție au luat act cu îngrijorare de atitudinea revoltătoare a majorității membrilor Consiliului Superior al Magistraturii de condiționare a desființării Secției Speciale de Investigare a Infracțiunilor din Justiție de instituirea unor privilegii inadmisibile, care asigură impunitate, fapt de neconceput în societăți democratice stabile.

Sub umbrela constituțională de ”garant al independenței justiției”, unii membri ai Consiliului Superior al Magistraturii au încercat să inducă ideea că ”toți magistrații vor garanții că nu vor fi supuși unor abuzuri”. Aceste afirmații sunt dezonorante, mai ales pentru magistrații care au înțeles că situații izolate și incerte, prezentate în presă drept „abuzuri”, nu pot fi generalizate.
Cât timp astfel de prevederi nu au fost niciodată solicitate de către miile de magistrați onești din România drept condiție pentru desființarea SIIJ, o astfel de afirmație riscă să afecteze în spațiul public credibilitatea unui organism reprezentativ, creat tocmai pentru a garanta independența justiției.
În plus, utilizarea trunchiată a unor pasaje din Avizele Comisiei de la Veneția duce în derizoriu orice demers susținut de vreun magistrat, fie și din poziția de membru al unui organism pur administrativ.
Termenul de ”garanții procesuale efective”, folosit de Avizele Comisiei de la Veneția, nu vizează instituirea unor filtre pentru ca magistrații să nu poată fi niciodată anchetați penal. Dimpotrivă, este vorba de implicarea efectivă, reală, a CSM în numirea procurorilor în structurile de parchet, în raport de factorul politic, de selecția riguroasă a procurorilor în structurile de parchet, de evitarea conflictelor de interese etc. (a se vedea par.80 și următoarele din Avizul nr.924/2018 al Comisiei de la Veneția, publicat la pagina web http://www.forumuljudecatorilor.ro/index.php/archives/3374).
Punerea în mișcare a acțiunii penale față de un judecător sau procuror doar cu autorizarea prealabilă a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și trimiterea în judecată a judecătorilor și procurorilor încuviințată de Secția pentru judecători sau, după caz, de Secția pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii sunt aspecte în mod evident neconstituționale, pentru că ar situa magistrații deasupra cetățenilor obișnuiți. Mai mult, dacă astfel de modificări ar intra în vigoare, s-ar deschide calea spre crearea de privilegii și pentru alte categorii sociale, cum ar fi parlamentarii.
Reiterăm faptul că nu se poate susține sub nicio formă necesitatea implicării directe, nemijlocite, a unor organe administrative, cu atribuții extrajudiciare, de tipul secției pentru judecători/procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, în activitatea obișnuită a unui procuror, sub forma încuviințării trimiterii în judecată a judecătorilor, respectiv a procurorilor cercetați penal. Pentru verificarea legalității rechizitoriilor, Codul de procedură penală a prevăzut etapa camerei preliminare.
Nici punerea în mișcare a acțiunii penale față de un judecător sau procuror numai cu autorizarea prealabilă a Procurorului General al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție nu este acceptabilă: Comisia de la Veneția, prin Avizul nr. 968/2019 din 9 decembrie 2019, subliniază că un sistem în care procurorul general poate împiedica în mod eficient orice anchetă îndreptată împotriva sa este contrar statului de drept, reprezentând un pericol grav pentru orice investigație, o atare concluzie desprinzându-se și din hotărârea din cauza Kolevi c. Bulgariei, pronunțată de Curtea Europeană a Drepturilor Omului (în care s-a identificat o deficiență gravă a sistemului de justiție penală din Bulgaria, respectiv imposibilitatea virtuală de a-l investiga penal pe procurorul general).
Încuviințând trimiterile în judecată, ambele secții ale CSM ar deveni un fel de superiori ierarhici ai procurorilor de caz, ceea ce ar contraveni art. 132 alin. (1) din Constituția României. Potrivit normei constituționale, procurorii își desfășoară activitatea potrivit principiului legalității, al imparțialității și al controlului ierarhic, dar acest control ierarhic se efectuează exclusiv în cadrul Ministerului Public, de către procurori ierarhic superiori, iar nu de organe administrative din afara Ministerului Public.
Faptul că, în prezent, secțiile CSM încuviințează luarea față de magistrații cercetați penal a unor măsuri procesuale deosebit de intruzive sub aspectul vieții private (percheziția, reținerea, arestarea preventivă sau arestul la domiciliu) nu reprezintă un argument valabil, întrucât aceste măsuri nu sunt de esența urmăririi penale, spre deosebire de trimiterea în judecată.
Crearea unui corp de magistrați incoruptibili, onești și profesioniști exclude acordarea unor astfel de imunități de care niciun cetățean obișnuit nu se ”bucură”. Conform art.16 alin. (1) și (2) din Constituția Românei, ”cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări. Nimeni nu este mai presus de lege.”
Nu în ultimul rând, semnalăm atitudinea inexplicabilă şi discreţionară a președintelui Consiliului Superior al Magistraturii care, în pofida dispozițiilor art. 29 alin. 2 din Legea nr.317/2004 („asociaţiile profesionale ale judecătorilor şi procurorilor pot participa la lucrările plenului şi ale secţiilor, exprimând, atunci când consideră necesar, un punct de vedere asupra problemelor ce se dezbat, la iniţiativa lor sau la solicitarea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii”), a împiedicat reprezentantul Asociației Inițiativa pentru Justiție să-și exprime un punct de vedere cu privire proiectul de lege privind desființarea Secției de Investigare a Infracțiunilor din Justiție.

Foto: Sediul CSM / InquamPhotos

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

14 comentarii

  1. Hai bah ce o tot dați cu asociațiile handicapaților conduse de ciocoflenderi, dacă erau asa tari trebuiau sa candideze ei sa fie în CSM, aici nu e șef șobolanu ala procuror militar care a făcut un rechizitoriu pe 3 ani și are salariu 18 mii de lei!

    • Sectia speciala infiintata de Liviu Dragnea, Tudorache si Iordache trebuie desfiintata. PUNCT ! Vad ca s-au activat din nou trolii pesedisti platiti cu bani grei. Sectia speciala a fost conceputa sa haituiasca magistratii cinstiti si sa ii protejeze pe cei corupti. Nu poti sa ai incredere in institutii create de PSD. Ce se naste din pisica tot soareci mananca. PSD este un brand falimentar, corupt, invechit, comunist.

    • Tocmai asta este ideea ca la anul sunt alegeri pentru un nou CSM. Domnii din aceste asociatii vor candida probabil.

  2. Ce inseamna aceste asociatii? Cati membrii are fiecare dintre ele? Pai daca sunt in fiecare cate 20 – 30 membrii, sindicalisti, ce facem, consideram ca doua asociatii din sase inseamna 1/3 sau avem in vedere numarul celor care sunt inscrisi in asociatie? Dar cand nu ai de lucru, dosare, faci agitatie, ca se apropie alegerile pentru CSM.Cu privire la ce lucreaza procurorii militari, cred ca ministrul ar trebui sa desfiinteze structurile militare; asa este si competenta in penal: cand este un militar cu un civil, competenta este a instantei civile. Si atunci, de ce sunt necesare? Magistratul militar – judecator si procuror, este subordonat si ministrului apararii? Acesta ii confera gradele militare? Cum se impaca asta cu statutul de magistrat?

  3. Este surprinzător pentru mine, cum asociații profesionale ale unor persoane care interpretează legile cum vor ei, nu sunt în stare să interpreteze un text de lege.

    „asociaţiile profesionale ale judecătorilor şi procurorilor pot participa la lucrările plenului şi ale secţiilor”

    POT PARTICIPA =/= PARTICIPĂ

    Textul de lege dă dreptul șmecherilor din CSM să hotărască cine participă. Și sunt sigur că cei care participă sunt aleși pe sprânceană. Pe principiul „ne iubim lăudătorii” sau „cine nu e cu noi e împotriva noastră”.

    Haideți că nu e trist. Oricum sunteți cu toții o apă și-un pământ.

    Corb la corb nu-și scoate ochii.

  4. Si cand mă gândesc că mi-au înghețat oasele in stradă pentru justiție, îmi vine să îmi smulg părul din cap ! Păcat măi justiție , păcat că erați ultima reduta in care mă mai chinuiam să cred !

    • Păi cum așa, că doar desființarea acestei secții era una din cerințele celor care au protestat.
      Tu în ce stradă protestai? La Cotroceni cumva?

    • Tovarășe , ce ar fi sa iti vezi matale de treabă dacă nu înțelegi ceea ce citești ?

    • Avizul negativ al CSM este contrar votului exprimat de majoritatea procurorilor si judecatorilor, exprimat deja in mai multe feluri din 2018 si pana acum, inclusiv prin adunări generale, constituite legal la nivelul fiecarei unități. O parte (!) a CSM a fost alesa (unii sunt numiti) in 2016, dar din 2018 voteaza contrar majorității absolute a magistraturii.
      Exista mai multe asociatii de magistrati. Cea mai mare este FJR, apoi AIJ si AMASP.
      In schimb, APR, AJADO, AMR si UNJR refuza sa divulge numarul membrilor pentru ca ii numeri pe degete.

  5. Parte a multor soluții din justiție: RĂSPUNDEREA Magistraților și COFICSAREA extinsă pentru TOATE sumele din actele și faptele de CORUPȚIE

  6. Vot negativ de la CSM, cu Bogdan Mateescu in frunte!
    Jigodiilor!
    Unsurosul Bogdan Mateescu era mare revolutionar pana a ajuns in fruntea CSM!!!

    Critic vehement al SIIJ pana sa ajunga in fruntea CSM, acum Bogdan Mateescu a votat IMPOTRIVA desfiintarii SIIJ!
    Rusine!

  7. „Asociatii ale magistratilor” si magistrati, mai bine vedeti cum faceti sa curatati CSM, CCR si altele asemenea de politruci care n-au ce cauta in magistratura si sa fie numiti oameni integri acolo, pentru ca justitia trebuie sa fie justitie, nu justitia facuta de „unii” in functie de lacomia si interesele lor sociale! Va jucati cu destinele oamenilor, iar justitia divina o sa va loveasca, pe voi si cei dragi voua, mai devreme sau mai tarziu! Deja ati devenit o casta de „supracetateni”, cu toate privilegiile pe care le aveti, asa ca treceti la treaba!

  8. Dragi romani, priviti la salariile din justitia romana:

    https://www.csm1909.ro/Statements.aspx

    25.000 ron per luna salariu
    1000 euro chirie decontata de statul roman
    iesire la pensie la 45 de ani
    pensie mai mare decat salariul

    Asta-i tara mafiota!

  9. Mafia din justiție,vrea desființarea sijului.